Klipping på input m/optisk signal DEQ2496

HC1000

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Antall liker
0
Jeg kjører nå så digitalt jeg kan, men har fått et problem jeg ikke skjønner. Oppsettet er følgende:

CD-spiller "toslink digital output" => Behringer DEQ2496 "s/pdif in"

DEQ-en har LED-display på fronten som viser inngangssignalet. På noen CD-er (f.eks. den gamle traveren Diana Krall in Paris) viser meteret at signalet klipper. DEQ-en har også et meter som kan vise rms/peak på input, og dette viser også klipping. Kan dog ikke si at jeg hører at det er noe galt, :-[ men det klipper bare i kort tid.

DEQ-en har såvidt jeg har funnet ut ingen justering av inngangssignalet. Eller har jeg gått glipp av noe? Uansett litt pussig at inngangen skal klippe.

Noen teknisk kyndige som har et tips eller to til hvordan jeg får stoppet den skumle klippingen?

mvh,
HC

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg har sett det samme, og ikke hørt noe, så jeg regner med at det er litt feil-kalibrering fra Behringer...
(Et kalibrert/nøyaktig instrument koster mer penger enn hele DEQ'en)

Arne K

HC1000

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Antall liker
0
Takk, da satser vi på at rødblinkingen ikke betyr noe.

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
HC1000 skrev:
.......viser meteret at signalet klipper. DEQ-en har også et meter som kan vise rms/peak på input, og dette viser også klipping. Kan dog ikke si at jeg hører at det er noe galt, :-[ men det klipper bare i kort tid.

DEQ-en har såvidt jeg har funnet ut ingen justering av inngangssignalet. Eller har jeg gått glipp av noe? Uansett litt pussig at inngangen skal klippe.

....
Om DEQ-en klipper, har med eq-instillingene å gjøre. Hvis maks boost ved en bestemt frekvens er f eks 6dB, må gainet reduseres tilsvarende. Dette virker kumulativt, så flere "booster" ved ulike frekvenser gjør at gain må reduseres ytterligere. Poenget er å gjøre hele eq'en subtraktiv og ikke additiv.

Gain i DEQ246 kan justeres hvis du har software versjon 1.14 eller høyere. Du gjør det slik: Gå til GEQ-skjermbildet. Trykk den øverste lille knappen. Du vil se en liten prikk på skalaen helt til høyre (ved siden av 20K-indikatoren), som indikerer gain. "Velg" prikken, og flytt den opp/ned med +/- knappene. Reduser gain tilsvarende den kraftigste boosten du har. Hvis ikke det er nok, reduser ytterligere.

Vi er enige om at manualen til DEQ2496 er elendig.

Topp Bunn