- Ble medlem
- 27.04.2019
- Antall liker
- 29.764
- Sted
- Nordvest på Jæren
- Torget vurderinger
- 7
Kraftigste marine hetebølge på minst 30 år
Dette kan ha betydelige konsekvenser for økosystemet og livet i havet.
Ingen overraskelse dessverre. Når ideologi trumpfer fakta. Begredelig.Men slikt bryr nok ikke over there seg om
![]()
Gina McCarthy
The Carnegie Endowment for International Peace generates strategic ideas and independent analysis, supports diplomacy, and trains the next generation of scholar-practitioners to help countries and institutions take on the most difficult global problems and advance peace.carnegieendowment.org
Ja -> rapporten det henvises til ligger her:Ja, det må omfattende endringer til !
Du glemmer vårt forbruk, Europas og Norge er absolutt en del av problemstillingen. Vårt forbruk er ikke bærekraftig i sin nåværende form. Skulle man se på tabellen isolert sett så kunne vi bare lene oss tilbake, er det din konklusjon ?Ja -> rapporten det henvises til ligger her:
Her er oversikten over produsenter av fossil energi og vurdering av utvikling fremover. Norge og UK er de eneste landene som ikke skal øke produksjonen av noen fossile brennstoff. Det eneste andre Europeiske landet (Ser bort fra Russland) på listen er Tyskland med en liten økning på gass, men stort fall på kull.
Så Norge og Europa er ikke problemet her.
. Vis vedlegget 1155382
Nei, jeg glemte ikke det - jeg kommenterte rapporten som ligger til grunn for artikkelen du linket til.Du glemmer vårt forbruk, Europas og Norge er absolutt en del av problemstillingen.
Siden dette er en global problemstilling så tenker jeg at det kan være greit å sammenligne seg med andre nasjoner. Lene seg tilbake synes jeg vel ikke vi skal gjøre, men det er greit å anerkjenne at økningen i produksjon av fossil energi som er i brudd med Paris avtalen, ikke kommer fra Norge eller Europa. Og at de tiltakene vi gjør -- har en virkning.Vårt forbruk er ikke bærekraftig i sin nåværende form. Skulle man se på tabellen isolert sett så kunne vi bare lene oss tilbake, er det din konklusjon ?
Dette er jo en selvfølge - men jeg regner jo med at dette er snakk om menneskeheten og ikke bare nordmenn. Som jeg nylig har postet i tråden her, så har Norge og EU fallende utslipp over lang tid - også om man regner basert på konsum. For Norge sin del spesifikt - så har vi ingen stor endring i CO2 utslipp om vi regner utslipp eller konsum - som figuren under viser.Du glemte denne:
"Også mener jeg at det ikke finnes noen vei utenom å redusere fotavtrykket vårt. Både forbruke mindre og forbruke varer og tjenester som er mer klima- og miljøvennlige."
Jeg sliter litt med å finne ut helt hvordan dette beregnes.En god pekepinn er den s.k. Earth Overshoot Day.
Man kan polemisere rundt dette, og relativisere vår plassering. Men vi kommer ikke bort fra at at vi og Europa ligger i den øvre, feile ende av rangeringen.
Det står beskrevet på nettstedet hvilke faktorer som ligger til grunn for begrepet.