Klimaforliket

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Det er interessant å følge med på hva politikerne foretar seg, men jeg tror ikke man bør gjøre noe forsøk på å forstå det.

Nå kom altså klimaforliket:

Bensinavgift: opp 5 øre
Dieselavgift: opp 10 øre

Og for et par uker siden gikk bussprisen her i Trondheim opp fra 22 til 30 kroner for enkeltbillett.

Komikveld...
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Hadde du ventet noe annet?

Den eneste løsningen de klarer å komme opp med, hver gang, er å sette opp priser, innføre avgifter, gjøre livet vanskeligere folk folk. Fantasiløst, latterlig, tragisk, dumt.

Kjører noen mindre bil nå?

Gratis buss og trikk hadde hjulpet, dette endrer ikke på noe.

Men det er jo, om ikke annet, greit med enda et påskudd til å dra mer penger inn i statskassen.

Når det gjelder å bruke pengene så fremstår staten mer og mer som en gniten gammel millionær, med tusenlapper i madrassen, som flotter seg med havregrøt til frokost, middag og kvelds. Ikke skal vi bruke penger nok på veiene, ikke skal vi bruke penger nok på gamle og syke, vi skal sylte de ned, til de forsvinner i neste børskrakk..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja gratis kollektivtraffikk i byene ville vært et glimrende tiltak, og det kan gjene finansieres ved å ta penger fra bilistene. Men det ender som oftest med at både buss og bil blir dyrere, og det gjør den jo ved kun å øve drivstoffprisen. Politikere vil uansett bruke enhvert argument de kan for avgiftsøkninger hvis det kan gi dem noen flere penger til budgettene og kosesakene sine.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Jeg tror ikke politikerne vil ha oss over på kollektivtraffikk. Da vil jo bensinforbruket bli drastisk redusert, og inntektene fra bensinavgiftene gå tilsvarende ned, og hva skal de da bruke til å kjøpe klimakvoter i utlandet for, så vi slipper å endre vår egen adferd?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg tror ikke politikerne vil ha oss over på kollektivtraffikk. Da vil jo bensinforbruket bli drastisk redusert, og inntektene fra bensinavgiftene gå tilsvarende ned, og hva skal de da bruke til å kjøpe klimakvoter i utlandet for, så vi slipper å endre vår egen adferd?
Nå har de jo nettopp alle de seriøse pariene vedtatt at de skal sørge for at 2/3 av utslippskuttene tas her hjemme. Og med de oljeprisene som er nå og som ikke viser noen tegn på å synke er neppe inntekter til staten det store problemet i Norge på en stund. Så disse bekymringene kan du sikkert arkivere til senere bruk.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det er pinlig å se Frp i klimadebatten.
De er tvunget å påta seg en rolle de åpenbart ikke trives med. Derfor det blir patetisk når Siv sitter i debatter og kritiserer regjeringen for ikke å gå langt nok. Men det er prisen å betale når man håper på regjeringsposisjon ved neste valg.

Samtidig vet vi at Frp egentlig har det eneste fornuftige standpunktet:
Bruk penger på sykehus, eldre, politi, osv. Bruk penger der det har effekt, hjelp de fattige der de bor, og ignorer venstresiden/de politisk korrekte, som hyler etter mer avgifter.

Men hun har et godt poeng da, når hun krever at klimaavgiftene skal øremerkes til klimatiltak. Se det var vanskelig for regjeringen å svelge. Da må man nemlig følge opp alle de svulstige ordene, og det har ikke raddisene i regjeringen planer om.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Jeg tror ikke politikerne vil ha oss over på kollektivtraffikk. Da vil jo bensinforbruket bli drastisk redusert, og inntektene fra bensinavgiftene gå tilsvarende ned, og hva skal de da bruke til å kjøpe klimakvoter i utlandet for, så vi slipper å endre vår egen adferd?
Nå har de jo nettopp alle de seriøse pariene vedtatt at de skal sørge for at 2/3 av utslippskuttene tas her hjemme. Og med de oljeprisene som er nå og som ikke viser noen tegn på å synke er neppe inntekter til staten det store problemet i Norge på en stund. Så disse bekymringene kan du sikkert arkivere til senere bruk.
Du har rett - 70 % av alle co2-utslipp skal jo avgiftsbelastet, så staten kommer nok til å få mer enn god nok råd.

og så skal vi over på hydrogen-biler for å slippe bompenger. Da er det litt synd at nærmeste hydrogenpumpe er så langt unna at man ikke kommer seg dit med en full hydrogentank. Heldigvis kan mye skje på dette området innen 2030. Jeg skulle til å si at da er vi alle likevel pensjonister, men det stemmer heller ikke, fordi vi må jobbe mye lenger for å få pensjon, for å kompensere for økt levealder.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
2
BT skrev:
Det er interessant å følge med på hva politikerne foretar seg, men jeg tror ikke man bør gjøre noe forsøk på å forstå det.

Nå kom altså klimaforliket:

Bensinavgift: opp 5 øre
Dieselavgift: opp 10 øre

Og for et par uker siden gikk bussprisen her i Trondheim opp fra 22 til 30 kroner for enkeltbillett.

Komikveld...
Det artige er at ingen tiltak vi setter i gang med her i Norge vil ha noen som helst effekt på klimaet uansett hvor drastiske de er. Selv om vi flytter ut i skogen alle mann, vil det ikke hjelpe et døyt. Det kan virke som om miljøbevegelsen vil legge ned AS Norge.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.278
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det spiller ikke noen rolle om tiltakene virker. Det viktigste er at vi kan vise verden at vi, og bare vi, er de som tar dette på alvor! Miljøbevegelsen vil gjerne flytte oss tilbake til steinalderen hvis det gir "kred" i de riktige kretser.

Nå har jo TØI foreslått bensinpris på 25 kr pr liter. Det vil nok virke, kun de rike vil ha råd til å kjøre bil. Hvis samfunnet rykkes tilbake til 50 tallet vil vi kanskje oppnå den ønskede virking på landets CO2 utslipp. Men selvsagt vil ikke det bety noe som helst for kloden da våre utslipp er som et musepiss i havet. Men for de rødgrønne er symbolverdien det viktigste, og så da så!
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg har sagt det før og sier det igjen; "klimakampen" er bare en unnskyldning for å innføre økt statisme, økt statlig autoritet og økt kontrollmyndighet til samfunnets makthavere.

Om Ola Dunk kjører 15.000 eller 20.000 kilometer i året har overhodet ingenting å si for klimaet, om han kjørte null har det ingenting å si. Ikke engang for nasjonale utslipp vil det være betydningsfullt, fordi statlig tungindustri er den langt største kilden til forurensing.

Hvis regjeringen virkelig hadde vært innstilt på å "redde verden" så er det én ting de kunne gjort: slutt å pump opp olje. Legg ned all norsk oljevirksomhet på dagen, da ville oljeprisen gått kraftig opp og det globale forbruket blitt tvunget ned. Men dette er selvsagt ikke aktuelt, da det ville medført stor inntektsreduksjon for omnistaten og fremtvunget en betydelig strukturomlegging av det norske samfunnet.

Hvis regjeringen virkelig hadde vært innstilt på å redusere nasjonale utslipp, så er det en annen ting de kunne gjort: lagt ned norsk tungindustri. Ingen norsk aktivitet i Stockmann, ingen utvinning av oljesand i Canada (Statoils oljesandprosjekt i Canada vil når det går for fullt alene forurense mer enn hele den norske bilparken). Legg ned den statseide industri- og råvarenasjonen Norge og skap et miljø som stimulerer teknologi- og forskningsnasjonen Norge. Men dette er selvsagt ikke aktuelt, da teknologi- og forskningsressurser flyter fritt over landegrensene og ikke tiltrekkes av høye skatter og statlig eierskap. Også dette ville tvunget frem en reduksjon av omnistaten. Så det vil ikke skje og Norge vil fortsatt være Europas utslippsversting selv etter at de har frarøvet og skattet ihjel innbyggernes selvråderett.

Så hva gjør de? Legger på avgifter. Det vil kanskje redusere privat forbruk en smule, det vil være til plage for deg og meg, men mer viktig; det vil gi økt pengeoverføring til det offentlige. Akkurat hva omnistaten trenger, den må bli forurensingsmonopolist. Mer stat og mindre privat initiativ, det er hva de bruker "klimakampen" som unnskyldning for å gjennomføre. En mindre perturbering av norsk forbruksmønster vil som det påpekes selvsagt ikke utgjøre noen som helst forskjell. Man kunne brukt oljen som brekkstang for å perturbere globalt forbruk, men det er ikke omnistaten tjent med så det skjer ikke.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.278
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Slubbert,
Datalagringsdirektivet er innført nettopp på grunn av slike som deg! Om en ikke så fjern framtid når Tankepolitiet blir opprettet vil de gå igjennom dine gamle inlegg her på HFS og da vil du alene på grunn av ditt siste her på denne tråden bli idømt 15 års strengt straffe arbeid i blygruvene i Sibir. Slike holdninger er ikke ønsket.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Hva med å legge ned melke- og storfekjøttproduksjonen? Disse kyra produserer jo så mye gass at en fyr som skulle sjekke om det virkelig var sant at kyr eksploderer hvis man tenner på fjerten deres døde av skadene han pådro seg i eksplosjonen...
 
S

Slubbert

Gjest
^^ Er noe av det som står der feil? Staten kunne kuttet ut eller trappet ned oljevirksomheten, den kunne redusert omfanget til den offentlige tungindustrien, den kunne sluttet å kjempe mot sentralisering. At Norge er største forurenser pr.capita i Europa og vil fortsette å være det i uoverskuelig fremtid er et faktum. Allikevel er løsningen som vanlig avgifter. Har du en bedre forklaring? Les Parkinsons lover, enhver stor organisasjon vil søke vekst.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Poenget er ikke om det vi gjør har noen stor effekt eller ikke. Men slike saker fungerer godt som holdningsskapende og gir oss en godt rykte og omdømme rundt i verden. Noe som blir mer og mer viktig for oss som nasjon når vi en dag må klare oss uten eller med svært reduserte inntekter fra oljen.

(Ikkje bry deg om denne setninga, den er plassert her for at eg skal oppfylje mi selvpålagte nynorskvote)

Se bare på hvor mye en sak som hvalfangsten og selfangsten skadet landets omdømme, selv om saken i seg selv er helt uten betydning for hverken industrien eller livet i havet.

Vi er ikke mer nordmenn enn det som får plass i en middels stor europeiesk bydel. Så image, olje, natur og personlighet er våre største assets.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Poenget er ikke om det vi gjør har noen stor effekt eller ikke. Men slike saker fungerer godt som holdningsskapende og gir oss en godt rykte og omdømme rundt i verden. Noe som blir mer og mer viktig for oss som nasjon når vi en dag må klare oss uten eller med svært reduserte inntekter fra oljen.

(Ikkje bry deg om denne setninga, den er plassert her for at eg skal oppfylje mi selvpålagte nynorskvote)

Se bare på hvor mye en sak som hvalfangsten og selfangsten skadet landets omdømme, selv om saken i seg selv er helt uten betydning for hverken industrien eller livet i havet.

Vi er ikke mer nordmenn enn det som får plass i en middels stor europeiesk bydel. Så image, olje, natur og personlighet er våre største assets.
Godt sagt!

Har inntrykk av at flere i denne debatten mener at man like gjerne kan la være å stemme ved valg i Norge: Min stemme gjør ikke noe fra elle til uansett! Det er holdningen sin det!
 
S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Poenget er ikke om det vi gjør har noen stor effekt eller ikke. Men slike saker fungerer godt som holdningsskapende og gir oss en godt rykte og omdømme rundt i verden.
Rykte som hyklere ja; folk som misjonerer miljøvern, men selv forurenser som få. Det er ikke egnet for å imponere noen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.278
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
^^ Er noe av det som står der feil? Staten kunne kuttet ut eller trappet ned oljevirksomheten, den kunne redusert omfanget til den offentlige tungindustrien, den kunne sluttet å kjempe mot sentralisering. At Norge er største forurenser pr.capita i Europa og vil fortsette å være det i uoverskuelig fremtid er et faktum. Allikevel er løsningen som vanlig avgifter. Har du en bedre forklaring? Les Parkinsons lover, enhver stor organisasjon vil søke vekst.
Nei har ikke påstått at du har sagt noe feil heller. Det er bare det at slike som "sprer" sannheter ikke "passer inn" i et samfunn som styres etter "Staten er din snille far" prinsippet!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Har noen av dere lest dette: http://www.forskning.no/Artikler/2004/januar/1073559732.14

Her er et utdrag av siste del. Ble litt glad da jeg fant denne, for en god del år siden leste jeg nemlig at Vikingene pendlet til Grønnland og bygget båter der, på grunn av skogens egnethet. I vår tid er det jo permafrost der, så det må jo ha vært varmere før i tiden, i allefall i perioden fra år 500 til ca.år 1ooo for at det skulle være noen barskog der da Vikingene begynte å benytte den.


Vær og klima før i tiden

Hvordan var været før i tiden? Det er ikke ofte ’manns minne’ strekker til, og hos de fleste er ’manns minne’ bare noen få år når det gjelder å huske hvordan været var.

Folk i Sør-Norge har imidlertid hørt foreldre- og besteforeldre-generasjonen snakke om de kalde somrene på begynnelsen av 1920-tallet, de varme somrene på 1930- og 40-tallet, de kalde somrene på 1960-tallet, kalde vintrer på begynnelsen av 1940-tallet, på 1960-tallet og slutten av 1970-tallet/begynnelsen av 1980-tallet.

Før de systematiske meteorologiske målingene startet på midten av 1800-tallet finnes det historiske dokumenter og nedtegnelser, for eksempel gårdsdagbøker, som forteller om hvordan været var. Når det gjelder varme somre fra 1700-tallet og fram til i dag, peker både 2002 og 2003 seg ut sammen med 1933, 1947 og 1997.

Av kalde somre er 1802, 1836, 1839, 1921, 1923 og 1928 verdt å merke seg. På Vestlandet var det spesielt kalde vintrer i 1870/71, 1878/79, 1880/81, 1941/42 og 1978/79.

Historiske kilder antyder et gunstig klima et par hundre år etter år 1000. Da Håkon Håkonsson ble konge i Norge i 1217 ble frukten moden to ganger i året og trekkfuglene fikk fram to kull. På 1300-tallet ble imidlertid været mer variabelt og fra 1300 og utover var det perioder med dårlig vær. Perioder med mye nedbør forårsaket leirskred i Trøndelag og 500 mennesker omkom i disse leirskredene.

Nord-Europa opplevde en klimaforverring. 1440 ble rapportert som et kaldt år i Vest-Norge. På begynnelsen av 1500-tallet steg imidlertid temperaturene, men mot slutten av hundreåret var det lave temperaturer, noe som førte til uår (avlingene feilet) over Nord-Europa. I Vest-Norge ble det rapportert om sammenhengende regn i hele 23 uker i 1566.

I 1600 var Østersjøen fullstendig isdekket, mens årene 1602/03 var harde i Vest-Norge. Markene var snødekte fra 14. september og resten av vinteren. Avlingene var ikke høstet da snøen kom, og denne vinteren døde mange mennesker og husdyr på grunn av sult.

Sent i juli 1603 snødde det så mye i Gudbrandsdalen at snøen nådde folk til midjen. I august det året kunne de kjøre hjem lav, som de hadde samlet i skogen til å ha under husdyrene, på islagte innsjøer. På 1600-tallet og utover ble været variabelt, med lave temperaturer, avlingssvikt og mange ulykker forårsaket av skred og kraftig vind.

På begynnelsen av 1600-tallet var det mange stormer. I 1625 omkom 210 mennesker på havet. I Midt-Norge var årene 1625-32 karakterisert av mye regn og flommer i sommerhalvåret. Vintrene var snørike og breene begynte å nærme seg dyrket mark. I 1679 ble 139 mennesker drept i snøskred på Møre bare på en natt. Det ble rapportert at året etter ville ikke gresset gro. 1695 var preget av kaldt vær og de norske fiskeriene var dårlige på grunn av lite fisk.

Dagbøker fra Møre indikerer at 1741-44 var dårlige år med avlingssvikt (vesentlig korn) og kraftig vind førte til mange forlis tidlig på 1700-tallet. Fra Trøndelag ble det for årene 1670-1707 rapportert om værforhold i relasjon til korndyrking:

År med dårlige avlinger var 1673 (haglstorm), 1674 (regn og kjølig vær), 1675 (flom), 1684 (haglstorm), 1685 (kjølig vær), 1687 (tidlig frost), 1691 (sterk og vedvarende hete), 1695 (frost 20. august), 1695 (kjølig vær), 1701 (mye og vedvarende regn), 1702 (mye regn), 1703 (sterk varme, mye storm), 1704 (regn og kjølig vær) og 1706 (snø i mars, regn og kjølig vær, tåke og mye vind om høsten).

I 1741-42 er det beregnet at det var et fødselsunderskudd på noe over 31 400 personer. I desember 1743 var det kraftig uvær på Vestlandet som førte til alvorlige skader på omtrent 130 gårdsbruk fra Boknafjorden i sør til Sunnmøre i nord. Den 12. desember raste det ut isblokker fra Brenndalsbreen, en utløper på vestsiden av Jostedalsbreen, og drepte alle (de historiske dokumentene sier ikke hvor mange) bortsett fra en 12 år gammel gutt og en tjenestedreng på gården Tungøyane i Oldedalen. Gården gikk ut av matriklene (ble aldri gjenreist). Det står å lese: "Aar 1743 den 12te decbr. atter stor skade paa Tungøen ved udrasning af bræen, som bortrev husene med indbo, folk, kreaturer, stort og smaat. Kun en tjeneste-dreng og en 12 aars gammel gut samt to kyr reddedes. Aar 1744 var der skifte etter Gullak Tungøen og kone, og der fandtes kun de to reddede kyr, en fjærpude, to veste og en gammel sæk".

Mellom 1710 og 1735 rykket fronten til Nigardsbreen, en østlig utløper fra Jostedalsbreen, fram ca. 2 800 meter (et snitt på ca. 110 meter i året) og ødela mye av gårdene. Mathias Foss, som var prest i Jostedalen på den tid, skriver om utviklingen etter 1742:

“...men fra bemeldte Tid til Aarsdagen derefter 1743 havde Iisbæen ei allene skudt seg fram de 100 Alne i Længden, foruden umaadelig i Breden, men endog borttaget Husene, omkastet dem, væltet dem for sig med en umaadelig Mængde af Jord, Gruus og store Stene fra Afgrunden og knuset dem i ganske smaa Stykker som endnu er tilsyne...”.

1765 var et annet dårlig år med orkaner og vårflommer. I mange lavlandsområder ble alle husene skadet og mange personer druknet (i ett område ble det meldt om 15 drepte). Under en orkan over kystområdene på Sunnmøre i 1779 ble mange hus skylt på havet og mange trær blåste overende.

Enda en orkan feide over kysten av Møre og Trøndelag i 1794. Den største flommen i Norge i historisk tid var den såkalte ’Stor-Ofsen’ i 1789. På 1800-tallet var det tre kalde perioder, 1806-13 (1812 det kaldeste), 1834-37 og 1860-tallet. Året 1868 var den store snøskredvinteren, med over 160 drepte på Vestlandet.

Noen svært høye temperaturer ble registrert i Sør-Norge tidlig på 1900-tallet og også somrene 1903, 1913-15, og flere somre på 1930- og 1940-tallet var varme. Somrene tidlig på 1920-tallet var imidlertid kjølige (1921 og 1923 de kaldeste), noe som førte til avlingssvikt.

Klimaendringene – naturlige eller menneskeskapte?

Man trodde til inntil for noen få år siden at den omtrent 11 000 år lange perioden etter siste istid (kalles holosen) hadde vært relativt stabil klimatisk sett, uten noen særlig store variasjoner i verken temperatur eller nedbør. Forskningsresultater fremkommet de senere årene tyder imidlertid på at klimaet i holosen var mer ustabilt enn tidligere antatt. Når man diskuterer temperaturøkningen man har sett de siste tiårene globalt og regionalt, og eventuelt fremtidige klimaendringer som et resultat av økte utslipp av drivhusgasser, er det viktig å ha kjennskap til de naturlige klimasvingningene og hvilke klimapådriv som har virket bakover i tid.

Både temperatur- og nedbørsvariasjonene vi har opplevd i Norge så lenge det har vært instrumentelle målinger (fra rundt 1860), ligger godt innenfor de naturlige variasjonene vi har rekonstruert for perioden etter siste istid. Det er imidlertid viktig å huske at pådrivsfaktorene har variert gjennom perioden etter siste istid. For 11 000 år siden var for eksempel solinnstrålingen om sommeren omtrent åtte-ti prosent høyere enn i dag på våre breddegrader.

Menneskelige aktiviteter er i ferd å endre Jordas klima. FNs klimapanel (IPCC) konkluderte i sin siste rapport med at den globale temperaturøkningen de siste tiårene forsterker mistanken om at det kan ligge menneskeskapte klimaendringer oppå de naturlige klimavariasjonene. Disse effektene kommer i tillegg til de naturlige som har virket gjennom Jordas historie. Det er en økende vitenskapelig erkjennelse av at naturlige klimapådriv ikke kan forklare den raske økningen i den globale overflatetemperaturen observert gjennom siste del av det 20. århundre.

Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) har slått fast at gjennomsnittstemperaturen på den nordlige halvkule har vært rekordhøy de siste 100 årene og at det pågår en global oppvarming. Menneskelig påvirkning på klimasystemet omfatter økende konsentrasjoner av atmosfæriske drivhusgasser (for eksempel karbondioksid, klorfluorkarboner og deres erstatningsforbindelser, metan, nitrogenoksider m fl.), luftforurensning, økende konsentrasjon av luftbårne partikler og endret bruk av landoverflaten (for eksempel avskoging).

Av spesiell bekymring er at de atmosfæriske nivåene av karbondioksid sannsynligvis øker raskere enn noen gang i Jordas historie, muligens unntatt etter spesielle geologiske hendelser. Den atmosfæriske karbondioksid-konsentrasjonen har økt siden midten av 1700-tallet gjennom brenning av fossilt brensel og endringer i bruken av våre landområder. Mer enn 80 prosent av denne økningen har skjedd etter 1900. Forskning viser at økte nivåer av karbondioksid vil forbli i atmosfæren i noen hundre til tusen år.

Det er overveiende sannsynlig at en økning av atmosfæriske konsentrasjoner av karbondioksid og andre drivhusgasser vil føre til at temperaturen nær jordoverflaten vil bli varmere.

Klimaet i fremtiden – våtere, varmere, villere?

Klimasystemet er så komplekst at det er vanskelig å forutsi flere forhold når det gjelder menneskeskapte klimaendringer, nemlig hvor raskt de vil skje, hvor store de blir og hvor disse vil finne sted.

De fleste klimaforskerne er imidlertid enige om at de kontinentale områdene vil oppleve større oppvarming enn over havområdene og at det vil bli større oppvarming på høye enn på lave breddegrader. Sjøisutbredelsen i Arktis vil bli redusert, breer vil smelte tilbake og havvannet vil varmes opp. De to sistnevnte faktorene vil føre til høyere havnivå. Den hydrologiske syklusen vil dermed endres, noe som vil føre til endret vanntilførsel og den regionale fordelingen av flom og tørke.

Forståelsen av de grunnleggende prosesser som fører til globale og regionale klimaendringer har blitt vesentlig forbedret gjennom de siste årene. Dette omfatter bedre representasjon av karbon, vann og biokjemiske sykler i klimamodellene.

Modell-prediksjoner av fremtidig global temperaturendring varierer imidlertid noe fordi estimatene for befolkningsvekst, økonomisk aktivitet, utslippsrater for drivhusgasser, endringer i atmosfærisk innhold av partikulært materiale er usikre og at klimamodellene i seg selv er forskjellige.

I desember 2003 kom en uttalelse fra American Geophysical Union (AGU), som har 41 000 medlemmer, der de hevder at det ikke er noen terskelverdi for innholdet av atmosfæriske drivhusgasser som kan igangsette ’farlige’ antropogene vekselvirkninger med klimasystemet. Noen klimaeffekter har man imidlertid allerede sett og for økte konsentrasjoner vil man oppleve større virkninger. Den store og raske økningen av drivhusgasskonsentrasjonen, sammen med annen menneskelig påvirkning over de siste hundre år og de som er forventet i fremtiden, utgjør imidlertid en reell bekymring.

For å avgjøre hva som er naturlige og/eller menneskeskapte klimaendringer og for at beslutningstakere skal ha best mulig grunnlag for å treffe de beste beslutningene i klimaspørsmål, er det svært viktig å lage høyoppløselige og nøyaktige klimarekonstruksjoner, samt å kartlegge årsaker og prosesser bak de observerte/ rekonstruerte klimavariasjonene. Første ledd i dette er å få detaljert kjennskap til når og hvilke endringer som har foregått i vår nære og litt fjernere fortid. Siden kan disse dataene benyttes i klimamodeller for å se på regionale mønstre og pådrivsfaktorer.

Hvis karbondioksidkonsentrasjonen dobles innen slutten av det 21. århundre, hvor mye vil det da regne på Vestlandet? Hvor mange dager med snø får vi da for eksempel i Oslo, Bergen og Trondheim? Vil stormene bli sterkere og hyppigere? Klimaforskerne har ikke svar på alle spørsmålene, men foreløpige resultater tyder på at det blir mildere, våtere og økt hyppighet av ekstreme værhendelser som kan føre til for eksempel flom, ras og vindskader.

Det er imidlertid stor usikkerhet knyttet til beregningene av fremtidsværet og forskerne jobber på spreng for å redusere usikkerheten, spesielt knyttet til de store årlige variasjonene i nedbør og temperatur i vårt langstrakte land.

Av spesiell interesse er å forstå mekanismene bak dyphavsdannelsen i de nordiske hav og variasjoner i den nordatlantiske svingningen som er bestemt av lufttrykksforskjellen vinterstid mellom Island og Azorene. Når denne lufttrykksforskjellen er stor, får vi milde, nedbørsrike vintrer på Vestlandet. Når lufttrykksforskjellen er liten, som oftest med et høytrykk over Skandinavia, er det tørre og kalde vintrer i Skandinavia.

Det globale klimaet er i endring og menneskeskapte aktiviteter ser ut til å bidra til denne endringen. Det trengs forskning for å forbedre vår evne til å forutsi klimaendringer og deres virkninger på land og regioner. Forskning utgjør grunnlaget for tilpasninger til skadelige effekter av globale og regionale klimaendringer og ekstreme værhendelser.

(Artikkelen er på årsoversikter fra Meteorologisk institutt og Verdens meteorologiorganisasjon (WMO).)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.822
Antall liker
7.775
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Får venstresiden det som de vil, blir jeg nødt å kjøpe meg hus med tomt som er stor nok til å ha stall. Kun hest og kjerre som mannen i gata blir å få lov/råd til å kjøre...

Johan-Kr
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
(Ikkje bry deg om denne setninga, den er plassert her for at eg skal oppfylje mi selvpålagte nynorskvote)
Kan nok ikkje godkjennast er eg redd.
oppfylgje, men helst fylgje opp

sjølvpålagd skal det naturlegvis vere.

Men gi ikkje opp, hardt arbeid løner seg, også i språkrøkta.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
1. Det er pinlig å se Frp i klimadebatten.
De er tvunget å påta seg en rolle de åpenbart ikke trives med. Derfor det blir patetisk når Siv sitter i debatter og kritiserer regjeringen for ikke å gå langt nok. Men det er prisen å betale når man håper på regjeringsposisjon ved neste valg.

2. Samtidig vet vi at Frp egentlig har det eneste fornuftige standpunktet:
Bruk penger på sykehus, eldre, politi, osv. Bruk penger der det har effekt, hjelp de fattige der de bor, og ignorer venstresiden/de politisk korrekte, som hyler etter mer avgifter.

3. Men hun har et godt poeng da, når hun krever at klimaavgiftene skal øremerkes til klimatiltak. Se det var vanskelig for regjeringen å svelge. Da må man nemlig følge opp alle de svulstige ordene, og det har ikke raddisene i regjeringen planer om.
1. Ikkje det store truverdet, nei....

2. Fornuftige ting, som eigentleg alle burde kunne gå for. Problemet med FrP er ein del andre standpunkt dei også har...

3. Kanskje ikkje det dummaste ho har sagt, nei....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
(Ikkje bry deg om denne setninga, den er plassert her for at eg skal oppfylje mi selvpålagte nynorskvote)
Kan nok ikkje godkjennast er eg redd.
oppfylgje, men helst fylgje opp

sjølvpålagd skal det naturlegvis vere.

Men gi ikkje opp, hardt arbeid løner seg, også i språkrøkta.

Jo, det var noko som ikkje såg heilt rett ut i den setninga.

Eg har nett funne eit greit program som oversett frå norsk til nynorsk, så no kan eg heretter kamuflere mine dårlige språkkevne mykje betre.



endring:

Det ser ikkje ut til at det fungerar så valdsamt mykje betre enn eg gjer. Men ein god ide var det no lell.

http://www.russemotto.com/Leo/Leo_setup.exe
 
G

Gjestemedlem

Gjest
FrP er rimelig lett å vippe av pinnen når det kommer til bensinavgifter. Det er ikke så mange år siden de felte en høyre regjering fordi de ville øke beninavgiften med 50øre, og dermed gav Norge en sosialistisk regjering i stedet.

De har da iallefall prioriteringene i orden. ::)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
(Ikkje bry deg om denne setninga, den er plassert her for at eg skal oppfylje mi selvpålagte nynorskvote)
Kan nok ikkje godkjennast er eg redd.
oppfylgje, men helst fylgje opp

sjølvpålagd skal det naturlegvis vere.

Men gi ikkje opp, hardt arbeid løner seg, også i språkrøkta.

Jo, det var noko som ikkje såg heilt rett ut i den setninga.

1. Eg har nett funne eit greit program som oversett frå norsk til nynorsk, så no kan eg
2. heretter kamuflere
3. mine dårlige språkkevne mykje betre.



endring:

Det ser ikkje ut til at det fungerar så valdsamt mykje betre enn eg gjer. Men ein god ide var det no lell.

http://www.russemotto.com/Leo/Leo_setup.exe
1. Her skal det vere "greitt"
2. "heretter" er ikkje noko godt nynorskord. Kva med "frå no av"?
3. ordretting er bra, men ikkje fullkome. Prøv med "den dårlege språkevna mi". Så har du ein logisk feil i setninga også - fleirtal "mine" retta mot eintal "språkevne"...
Berre sånn til kritikk, altså...livet skal ikkje vere enkelt. Elles syner du ei drusteleg utvikling.
 
M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
FrP er rimelig lett å vippe av pinnen når det kommer til bensinavgifter. Det er ikke så mange år siden de felte en høyre regjering fordi de ville øke beninavgiften med 50øre, og dermed gav Norge en sosialistisk regjering i stedet.

De har da iallefall prioriteringene i orden. ::)
-- og konsekvens når det gjelder å holde løfter? Har man gått til valg på at man ikke skal stemme for økning av bensinavgiftene er det prisverdig å holde løftet. Det er nok av politikere som kaster oss blår i øynene foran valget og behendig glemmer det etterpå, bare se på f.eks. Kristin Halvorsen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
-- og konsekvens når det gjelder å holde løfter? Har man gått til valg på at man ikke skal stemme for økning av bensinavgiftene er det prisverdig å holde løftet. Det er nok av politikere som kaster oss blår i øynene foran valget og behendig glemmer det etterpå, bare se på f.eks. Kristin Halvorsen.
Å være sta som et esel kan være både en fordel og en ulempe det. Noen prinsipper bør man ikke fire på, so f.eks. at man ikke skal involvere seg formelt med FrP. I andre tilfelle er det ikke nødvendigvis en fordel å ikke ha evnen til å samarbeide eller tilpasse seg enderede omstendigheter.

Valgkampløfter og utspill kan uansett ikke ses på som annet enn generell ønsketenking og er helt avhengig av at det er flertall for en sak til enhver tid. Det som kjennetegner en god politier er evnen til å mene det motastte av det han gjorde i går og samtidig overbevise alle, inkludert ham selv, om at det har han alltid gjort.

I Kristin Halvorsens tilfelle er det kun en fordel at hun har evnet å føre en like streng finanspolitikk som en hvilken som helst høyreminister ville gjort. Så her er det ubetinget en fordel at hun er mer pragmatisk enn idealistisk sammenskrudd.
 
M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
maestro skrev:
-- og konsekvens når det gjelder å holde løfter? Har man gått til valg på at man ikke skal stemme for økning av bensinavgiftene er det prisverdig å holde løftet. Det er nok av politikere som kaster oss blår i øynene foran valget og behendig glemmer det etterpå, bare se på f.eks. Kristin Halvorsen.
Å være sta som et esel kan være både en fordel og en ulempe det. Noen prinsipper bør man ikke fire på, so f.eks. at man ikke skal involvere seg formelt med FrP. I andre tilfelle er det ikke nødvendigvis en fordel å ikke ha evnen til å samarbeide eller tilpasse seg enderede omstendigheter.

Valgkampløfter og utspill kan uansett ikke ses på som annet enn generell ønsketenking og er helt avhengig av at det er flertall for en sak til enhver tid. Det som kjennetegner en god politier er evnen til å mene det motastte av det han gjorde i går og samtidig overbevise alle, inkludert ham selv, om at det har han alltid gjort.

I Kristin Halvorsens tilfelle er det kun en fordel at hun har evnet å føre en like streng finanspolitikk som en hvilken som helst høyreminister ville gjort. Så her er det ubetinget en fordel at hun er mer pragmatisk enn idealistisk sammenskrudd.
Altså er det ok at demokratiet baseres på grunnlag av politiske løgner og at de politikere som er flinkest til å lure folk får flest stemmer?

Streng finanspolitikk - i forhold til FRP? Nok en politisk løgn som tydeligvis har festet seg. Les Statistisk Sentralbyrås vurderinger av FRPs alternative statsbudsjett så får du se. Du finner det her:

http://www.ssb.no/emner/00/1gangspubl/svar_budsjett_2008.pdf

(http://www.ssb.no/cgi-bin/swish_no....t&submit=S%F8k%21&sokebase=www&sort=swishrank)

og også:

http://www.frp.no/Innhold/FrP/Nyhetsarkiv/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=23976;_t=784

og her:

http://www.frp.no/Innhold/FrP/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=35474;_t=784
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Altså er det ok at demokratiet baseres på grunnlag av politiske løgner og at de politikere som er flinkest til å lure folk får flest stemmer?
I praksis fungerer dette helt utmerket. Politikerene styrer på en utmerket måte uten innblanding fra sivilister. Valg og demokrati er viktig kun som legitimering av prosessene. Men politikere kan jo ikke lyge og slippe unna med det heller. Men det er lov å forandre mening eller innse at en ikke får flertall for en eller annen sak og heller prøve å gjøre det beste ut av sitasjonen. Politikere som ikke har denne evnen er helt ubrukelige til styre, stell og diplomati.


Streng finanspolitikk - i forhold til FRP? Nok en politisk løgn som tydeligvis har festet seg. Les Statistisk Sentralbyrås vurderinger av FRPs alternative statsbudsjett så får du se. Du finner det her:
Fiktive budgetter er helt uten betydning. Hvem som helt kan jo skrible sammen noe som henger i hop med sin egen politikk. Men siden det er svært tvilsomt om FrP noensinne kommer i posisjon til å prøve ut sine finansielle eksperimenter så blir dette så hypotetisk at det ikke er noe å bruke tid på. SV var jo også i samme posisjon i mange år, og hadde fargerike forslag og innvendinger til budgettene. Men når de selv kommer i posisjon ser de at mesteparten av bevilgningene er helt fastlåste uansett, og at det kun er 2-3% av budgettet som er mulig å endre på i praksis i en eller annen retning.

Og Halvorsen holder faktisk en streng finansiell politikk. Mye strengere enn jeg hadde tiltrodd en SVminister.
 
M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Altså er det ok at demokratiet baseres på grunnlag av politiske løgner og at de politikere som er flinkest til å lure folk får flest stemmer?
I praksis fungerer dette helt utmerket. Politikerene styrer på en utmerket måte uten innblanding fra sivilister. Valg og demokrati er viktig kun som legitimering av prosessene. Men politikere kan jo ikke lyge og slippe unna med det heller. Men det er lov å forandre mening eller innse at en ikke får flertall for en eller annen sak og heller prøve å gjøre det beste ut av sitasjonen. Politikere som ikke har denne evnen er helt ubrukelige til styre, stell og diplomati.


Streng finanspolitikk - i forhold til FRP? Nok en politisk løgn som tydeligvis har festet seg. Les Statistisk Sentralbyrås vurderinger av FRPs alternative statsbudsjett så får du se. Du finner det her:
Fiktive budgetter er helt uten betydning. Hvem som helt kan jo skrible sammen noe som henger i hop med sin egen politikk. Men siden det er svært tvilsomt om FrP noensinne kommer i posisjon til å prøve ut sine finansielle eksperimenter så blir dette så hypotetisk at det ikke er noe å bruke tid på. SV var jo også i samme posisjon i mange år, og hadde fargerike forslag og innvendinger til budgettene. Men når de selv kommer i posisjon ser de at mesteparten av bevilgningene er helt fastlåste uansett, og at det kun er 2-3% av budgettet som er mulig å endre på i praksis i en eller annen retning.

Og Halvorsen holder faktisk en streng finansiell politikk. Mye strengere enn jeg hadde tiltrodd en SVminister.
Jaja. Vi får si med Bjørneboe: " I Norge finner vi det vektigste bidrag til vår nasjonale selverkjennelse i trellen Kark, som skjærer hodet av den sovende jarl i møkkbingen."
 
Topp Bunn