Klebersteinsovn

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Madammen har funnet ut at oppvarmingen her i tkr Towers "later noget tilbake at ønske", og har dratt meg med til Varme A/S i Bergen for å se på ny vedovn.
Hun ønsker seg en klebersteinsovn i stedet for vår trauste Jøtul ved/olje kombi fra ca. 1980.
Argumentet er bedre varmeutbytte ift. vår Jøtul + at den ovntypen lagrer og avgir varme over en periode på opptil 12 t.

Vi har sett på en slik:

Noen som har erfaring med slike?

mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Du bør ha i bakhodet at disse er tunge så hvis du har etg skiller i treverk, ville jeg ha sjekket om gulvet faktisk tåler en slik.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Du bør ha i bakhodet at disse er tunge så hvis du har etg skiller i treverk, ville jeg ha sjekket om gulvet faktisk tåler en slik.

Det var ett av punktene jeg lurte på, ja.
Nå har jeg vært nede og sjekket i kjelleren, og det ser ut til å være bærende vegg rett under der hvor ovnen skal stå. Gammelt hus, gulvsperrene er minst 4x4 ", men har en avstand på 80 cm.

Den aktuelle modellen veier 340 kg. En "lettvekter" i klebersteinssammenheng....

mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hva slags ovn har stått der tidligere? Gamle støpejernsovner var vel heller ikke lette, særlig ikke etg ovnene eller kakkelovnene.

340 kg er vel ikke blandt de tyngste nei.
Har du sjekket det svenske markedet etter klebersteinsovn?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Hva slags ovn har stått der tidligere?
Vel, da huset ble bygget i 1917, var det vel en støpejernsovn. Siden ca. 1980 en Jøtul kombi.

Har du sjekket det svenske markedet etter klebersteinsovn?
Nei, bor litt i feil hjørne av Norge for at det er aktuelt. Det tar vel sånn ca. 12 t å kjøre til svenskegrensa herfra....

mvh

ck

Medlem
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Heter vel octo den der, jeg kjøpte en sånn får ca 5 år siden, hadde en hjørnepeis med parafinbrenner under og byttet til kleberstenovn, og det er den beste investeringen som er gjort i stua :) Gir en god og behagelig varme som varer lenge :D

N

Nifelheim

Gjest
340 kg? småtteri i forhold til hva gulvet allerede må tåle grunnet HiFi-utstyr ;)

40 kg monoblokker. 100kg per høytaler. Bare der er du oppe i 280kg ;)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.345
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
ck skrev:
Heter vel octo den der, jeg kjøpte en sånn får ca 5 år siden, hadde en hjørnepeis med parafinbrenner under og byttet til kleberstenovn, og det er den beste investeringen som er gjort i stua :) Gir en god og behagelig varme som varer lenge :D
Løp å kjøp,har denne vi også, med 5 etg.
Eneste som er bedre er vel kakkelovner.
Kontroler at du har god trekk i pipa hvis du skal ha den høy.
Vedforbruket går vel ned i mot 1/2 parten av hva det var før.
Som sagt tidligere kan anbefales på det VARMESTE ;D

Steinar.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Tror det vil bli veldig bra, tkr. Jeg ville forøvrig holdt meg til de norske som jøtul og dovre, har hørt eksempler på dårlig støpegods i disse skandinaviske av en som driver piperehabilitering. Ikkje bra, som dj dan sier.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.345
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er mange som har kommet med slike ovner nå men, det er ikke mange som du har forbreningen rett i stenen.
Den du har valgt gjør dette.
Kusinen til min kone kjøpter en som ikke gjør dette, den har ikke de samme egenskapende som Octo.
Jeg gjentar, dere kommer til å bli fornøyd med dette valget.
Fyrer den opp om morgenen når jeg står opp, kona legger inn når hun drar ved 07,30 tiden.
Den er god å varm når jeg kommer hjem fra jobb ved 15.00 tiden.
Det er mange som synes de er dyre men de er jo et møbel også da ;D

Steinar.

N

nb

Gjest
Jeg er pro en effektiv vedovn og skal ha en selv, bare for å ha sagt det først.

Men det er ganske mange som burde regne gjennom hva det koster for eventuell fjerning av gammel ovn, kjøp og intallasjon av ny og ikke minst kjøp og transport av brensel. Svaret på det regnestykket blir fort at de heller kunne fyrt mer med strøm og sluppet mye billigere unna totalt sett. Noe helt annet selvsagt om man rett og slett trenger mer effekt for peakfyring eller liker peiskosen.

Samboeren til en kompis av meg må muligens snart gi seg på installasjon av ny vedovn. Han estimerer at det koster totalt 50k for en billig ovn. Grunnen til at det blir såpass dyrt er at en del av møblementet må kjøpes nytt for å få plass til vidunderet... det blir dyr peiskos.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for masse tilbakemelding!
Når det gjelder pris, så er jo en klebersteinsovn en temmelig stor investering. Derfor spurte jeg jo også her om erfaringer.
Vi har masse ved. F.t. har vi nok til ca. 2 års forbruk liggende.
Vi bor i et gammelt hus som har en kjerne av tømmer, og hvor alle vinduer er blitt byttet ut ila de siste 10 årene. Vi skiftet ut kjellervinduene i fjor, og det var de siste gamle enlagsvinduene.
I første etasje har vi vedfyring og et par oljeradiatorer stående for å holde lunk i rommene om natten. På dagen er vi begge på jobb, men vi har seff mulighet til å fyre om morgenen. Derfor er det så fristende å kjøpe en ovn som holder lenge på varmen.
Vi fikk et bra tilbud i går på en Octo, og den forretningen har fastpris på tilkjøring og montering av ovnen. Kjapp hoderegning tilsier ca. 30 000,- for ferdig tilkjørt og montert ovn.

mvh

N

nb

Gjest
30k ferdig montert hørest ikke så ille ut. Slenger du på en ca 20-30k til kan du få en ny kakkelovn. Det er vel uansett en investering for "evigheten" siden du bor i hus og skal bli der en stund, så da ville jeg ikke vært veldig opptatt av prisen så lenge familieøkonomien tillater det. Kan dog bli en hel del dyrere med kakkelovn om det ikke er noen som driver med det i nærheten av der du bor.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.411
Et moment som jeg syntes er viktig er hvor lang tid det tar før ovnen begynner å avgi varme. Med min nye konveksjonsovn opplever jeg at oppfyringstiden er vesentlig redusert i forhold til den gamle peisovnen. Bakdelen er at den ikke holder så lenge på varmen. Kan m.a.o. ikke "fyre rundt"

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
30k ferdig montert hørest ikke så ille ut. Slenger du på en ca 20-30k til kan du få en ny kakkelovn. Det er vel uansett en investering for "evigheten" siden du bor i hus og skal bli der en stund, så da ville jeg ikke vært veldig opptatt av prisen så lenge familieøkonomien tillater det. Kan dog bli en hel del dyrere med kakkelovn om det ikke er noen som driver med det i nærheten av der du bor.
Vi har tenkt på kakkelovn også, men en kakkelovn er mye tyngre enn en klebersteinsovn, og det finnes ingen i nærheten som fører dem.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Et moment som jeg syntes er viktig er hvor lang tid det tar før ovnen begynner å avgi varme. Med min nye konveksjonsovn opplever jeg at oppfyringstiden er vesentlig redusert i forhold til den gamle peisovnen. Bakdelen er at den ikke holder så lenge på varmen. Kan m.a.o. ikke "fyre rundt"
Den bruker litt tid før den er varm, men poenget med det hele var jo muligheten til å fyre rundt.
mvh

custin

Medlem
Ble medlem
12.05.2007
Antall liker
14
Jeg har hatt en slik Octo i 10 år. Det er en flott ovn, men det er et par ting du skal være oppmerksom på:
Den holder seg varm lenge etter at man har avsluttet fyringen, men dette forutsetter at man stenger lufttilførselen straks veden er utbrent. Reiser du fra den med full trekk, kjøles den raskt ned.
Stenger du trekken mens den brenner, sotes den så til innvendig, at den sender all varmen opp pipa etterhvert. Den er altså ikke egnet til å "fyre rundt"

Optimal bruk er: Fyr med full trekk et par timer, la det brenne ut, og steng trekken.

En annen ting er at det tar betydelig lenger tid fra man tenner opp, til ovnen avgir varme til omgivelsene enn en "vanlig ovn.
Det er altså ikke rette ovnen for dem som har en lav innetemperatur, og ønsker rask oppvarming når man kommer hjem.
Dette gjorde at jeg ikke valgte kleberstein da jeg flyttet til nytt hus for et år siden. Jeg brukte heller samme summen på en stilig sak fra Rais.

mvh Custin

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.345
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Den begyner å avgi varme etter ca 1/2 time.
Etter en time er den varm helt til toppen.
Kaller ikke dette lenge kontra hvor lenge den holder på varmen :D
Hele vitsen med denne er jo att temp IKKE synker mye i huset pga den lange holdtiden på varmen.

Steinar.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.696
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tusen takk til alle for tilbakemeldinger og god info. Det blir nok en klebersteinsovn i løpet av august.
mvh

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.345
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det varmer å hjelpe andre ;)
den var tør :-[ :-[ :-[

Steinar.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Jeg kjenner til en som satte en 2000 watts vifteovn i kjellerboden for å tørke veden....

Topp Bunn