Klassisk på P2 i går natt - spilleliste? Hilfe!

C

Cyber

Gjest
Jeg var på jobb i natt og satt og koste meg med P2 og rundt kl. 01 spilte de noen klassiske stykker med et kor som sang som ut av denne verden. Helt magisk.

Problemet mitt er at jeg ikke vet hva programmet heter, og jeg klarer ikke å finne det eller spillelisten på nrk.no. Er det noen klassiske elskere her som vet hvor jeg finner det?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Re: Klassisk på P2 i går natt - spilleliste? Hilfe

Programmet heter Notturno

C

Cyber

Gjest

Takker!

Men er ikke det typisk da, spillelisten for igår finner den ikke...arghhh

Jaja, får sende en elektronisk post til gutta i P2, de har vel ikke så mye annet fornuftig å bedrive tiden med.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Jeg fant den heller ikke - lette også på svensk radio som sender samme program på samme tid men heller ikke der var den.

C

Cyber

Gjest

Nei, det hette noe med Sicili eller noe sånn. De prata om noe med vatikanet også.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Allegris Miserere er skrevet for det sixtinske kapell i Vatikanet. Kanskje det var det du hørte? Samme verk som i den Statoilreklamen (tror jeg) med den lille gutten som er ute i siste liten men som akkurat når korøvelsen i siste liten til å legge på den siste, øverste soprantonen.

tvb

Medlem
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
26

Nei, det hette noe med Sicili eller noe sånn. De prata om noe med vatikanet også.
Allegris Miserere ble på notturno ble fremført av Camerata Silesia (polsk kor) og etter verket sier programlederen noe om at vatikanet prøvde å holde verket for dem selv, men at en ung Mozart skrev ned verket etter han hadde hørt en fremførelse

C

Cyber

Gjest

Stemmer det, den innspillingen må jeg få tak i!

Vedlegg

• 435.2 KB Visninger: 372
  • 440.9 KB Visninger: 348

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Notturno inneholder veldig mye radioopptak fra europeiske kringkastingsstasjoner så det er ikke alltid ting her er kommersielt utgitt.

Diskografien på hjemmesiden deres lister faktisk en innspilling av Miserere

http://www.camerata.silesia.pl/?a=dyskografia&PHPSESSID=293862151720ee7c716700f123f1e039#

men hvor du kan få tak i den vet jeg ikke. Et søk på mdt ga null treff. Du kan jo prøve å legge inn et spørsmål på engelsk på kontaktsiden deres.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

PS: Allegris Miserere finnes i utallige innspillinger. Tallis Scholars innspilling på Gimell er vel den som alment har høstet best kritikk men tror den finnes i en OK innspilling på Naxos også under Jeremy Summerly (Oxford Camerata); har ikke hørt akkurat den siden jeg har Gimellplaten men liker det Oxford camerata har gjort for Naxos generelt veldig godt, har mange av platene deres.

Anbefaler feks Lassus platen deres med messen Susanne un jour (bygd over en verdslig sang om Susanna som ble fersket da hun badet naken) særdeles sterkt - herlig vokalpolyfoni.

Samme tema som Handels oratorium Susanna og Carlisle Floyds opera Sunannah (en herlig opera i beste populistisk Coplandstil) også bygger på for de som er opptatt av nakenbading og vil forske videre på temaet, har begge verkene i samlingen forøvrig.

Nå sporte jeg av nå!

Vedlegg

C

Cyber

Gjest

Hmm, kjipt, hadde vært moro å hatt den innspillingen. Ser de har noen brukte på Amazon, men det er jo litt halvt...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Prøv kontaktfeltet på hjemmesiden; kanskje koret selger den direkte?

Topp Bunn