Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.421
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ennå en pinsekantate.

Gardiner og gjengen på Archiv: BWV 172 Erschallet, ihr Lieder, erklinget, ihr Saiten. Storveis!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Coriglianos fantasier omkring et riff or some such, "Fantasia on an Ostinato". Her er det vel hovedsaklig en harmonisk struktur som er det tilbakevendende tema, og følgelig er det vel en harmonisk ostinato. Et hakk videre fra Bolero er det iallefall. Bra av den unge Helene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der er super Leon!

Her er jeg straks ferdig med vinterens siste reise får man håpe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio med Furtwängler et al i Wien 1953 på Andante. Fan-bloody-tastic!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den Fidelio'en over er bare så bra at jeg ikke kan dy meg med å anbefale sporenstreks kjøp. Denne ble jo spilt inn på samme tid som den mer fragmenterte EMI-utgaven uten dialoger i et annet lokale, men dette er "live" og rett til mastertape. Denne har mye mer nerve og bedre lyd attpåtil imo. Denne har omlag samme besetning som den man får hos EMI.

Andante sin remastering er rett fra de originale masterene, og låter fantastisk. Vokalene er suverent godt innspilt, og  prestasjonene er så enorme at dette er antakelig den ultimate Fidelio. Furtwängler har en eksepsjonell evne med Beethoven; her danser han avgårde så sprettent og friskt så vi sitter igjen i ren festrus, men bruker allikevel mer tid enn Bøhm. Merkelig..

Denne er fortsatt å få for lusne £13 minus VAT (Andante-settene blir fort OOP) og da får du Bøhm sin glimrende 1944-innspilling på kjøpet. Om du har ingen eller plenty historiske innspillinger fra før, spiller ingen rolle, om du liker Beethoven så er dette Fidelioen å gå for i øyeblikket. Om du tror det er dårlig lyd fordi det er gammelt så tro om igjen; dette bærer sjarmerende preg av perioden, men låter fabelatktig i big-mama mono.

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-F...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1274708670&sr=8-3

Herr Eriksen

Medlem
    Ble medlem
    22.11.2008
    Antall liker
    0
    Jeg prøver den jeg også. Har hørt mye på Furtwänglers Schumann no. 4 fra DG 111 de siste ukene. Er nysgjerrig på mer fra den kanten. Takk for anbefaling.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelioen er helt rå, dere vil glede dere stort. Andante-boksene er jo verdt sin vekt i gull også, for en kvalitet på de medfølgende bøker (innbundne!); uhyre sentralt lese i disse også, og morsomme bilder og småhistorier om innspillingene; dette er en helt ny dimensjon ved cd'er.

Noe av det morsomme ved Andante-sett er at de er så rett fra kildematerialet som mulig, så de låter så bra; men også dette at de er innspillinger som ofte ikke er kommersielt tilgjengelige (som disse Fidelioene) men som allikevel er minst like gode som de kommersielt tilgjengelige. Og ikke minst dette at alt omkring innspillingene er så godt beskrevet og redegjort for. Jeg kjøper Andante helt uten å tenke mer på det jeg, de er så gode.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Reich’s ”Music for Mallet Instruments, Voices and Organ”. Steve himself er med på marimba (sammen med tre til!)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Grieg, op. 66. Delvis Andsnes, delvis egenprodusert støy.

(Noen som har noen store spørsmål de gjerne skulle ha spurt ham, forresten? I tilfelle har jeg en mulighet til å få svar i nær fremtid, prøver å tenke ut en glup plan for et intervju ...)

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Wright skrev:
    Noen som har noen store spørsmål de gjerne skulle ha spurt ham, forresten? ...
    Valen, Tveitt og Sæverud er helt riktig. Spør om det ikke er på tide at han lærer seg enda mer nyere tids reportoar, også. Han har liksom stoppet ved Bartok og Szymanowski uten å prøve flere av de interessante utenlandske komponistene som kommer etter, f.eks Varese, Stockhausen, Glass, Reich, Cage, Messiaen, Ligeti osv.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.421
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Forspillet til 3. akt banket i gang akkurat da jeg gikk av bussen ved jobben. How very invigorating! Flott innspilling dette her.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.737
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pemek skrev:
    Wright skrev:
    Noen som har noen store spørsmål de gjerne skulle ha spurt ham, forresten? ...
    Valen, Tveitt og Sæverud er helt riktig. Spør om det ikke er på tide at han lærer seg enda mer nyere tids reportoar, også. Han har liksom stoppet ved Bartok og Szymanowski uten å prøve flere av de interessante utenlandske komponistene som kommer etter, f.eks Varese, Stockhausen, Glass, Reich, Cage, Messiaen, Ligeti osv.
    Som for eksempel Dalbavie, Sørensen, Kurtag og Lutoslawski?

Spilles nå

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    pemek skrev:
    Takk! Spørsmålet var slett ikke dumt, men akkurat Ligeti er det faktisk ikke mange ukene siden jeg hørte ham spille. :)

Hørte den der senest for et par dager siden, Jøgga. Slett ikke ueffen. Jeg har prøvd å finlytte litt på forskjellige superpianister de siste dagene; har gått en hel del timer Argerich, Rubinstein, Andsnes og Brendel, i tillegg til en drøss andre. Prøver å tenke ut hva som ligger i de forskjellige signaturene, men jeg vet sannelig ikke helt hvordan man skal sette ord på det. Det er et eller annet med Argerichs spill som kombinerer ekstrem energi og en gjennomført, planmessig fremføring. Andsnes er ikke like eksplosiv, men av og til virker det mer spontant -- nærmest som om notene datt ned på partituret like før de skulle spilles.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det burde bli bra pemek!

[Hadde tidenes luksusproblem i dag; måtte løpe fra Philip Glass for å rekke Andsnes. Festspill er gøy!]

Nå snurrer jeg en annen festspillmusiker:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.140
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det finvær der ute, ettersom det er liten aktivitet her? Her regner det, og da er Sjostakovitsj's fiolinkonserter med Mordkovitsj og Järvi et godt alternativ:

Fortsatt fra Chandos-boksen.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.421
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Noen Boulez-entusiaster med hang til Wagner her tro?

Gi meg Herheims ring i 2012 ellers rir jeg på bålet, sa'o.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Daniel Shafran spiller Bachs Cellosuite #5, fra Russian Masters-boksen. Denne mannen må ha hatt en solid kvantumsrabatt på harpiks -- for en tekstur!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjente meg litt slik til frokost i dag:

Mulig at grunnen til det er noe tilsvarende dette i går kveld:

Så da har det hjulpet med litt åndelig føde utover dagen.
    Nå sist var det denne:
    J.S. Bach: Violinkonsert nr.1 /nr2 og konsert for violin, obo og strykere - Isaac Stern

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Steve Reich’s ”Cello Counterpoint”. Skrevet for, og fremført av Maya Beyser. En såkalt trick-innspilning, og en hekkans god sådan.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.140
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sjostakovitsj' strykekvartett 4, 6 og 11 med Borodinkvartetten (sorry, intet bilde).

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det ca 3 timer på traktorplenklipper- i steikende solskinn. Solfaktor på en vinterbleik kropp er vel anbefalt.....
    Tenker jeg tar med Bellini: Norma - Maria Callas - Coro e Orchestra del Teatro alla Scala - Tullio Serafin fra denne boksen:

Vedlegg

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89

scriabin, mest kjent for pianoverk, men en stor symfoniker også

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    norman skrev:
    Hei

Denne er jeg blitt litt kjent med og det er spennende musikk. Litt fremmed for meg i begynnelsen, men det er mye god musikk å hente fra disse komponistene.

London Symphony Orchestra & André Previn & Gil Shaham & André PrevinBarber: Violin Concerto / Korngold: Violin Concerto; Much Ado About Nothing

Om noen har en anbefaling for disse verkene med en annen utøver så setter jeg pris på tips.

vh Norman
    Jeg tror kanskje du kan ha truffet hole-in-one med de innspilingene norman.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn