Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sydspissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    2
    Albert Brendel ja.
    Den kan jeg være enig i !!

Jeg er "ny" innenfor Wiener musikk sjangeren... ( 1. Nyttårsdag-musikk ;D )

Kan dere anbefale meg noe ?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du på familien Strauss? Kjøp et eller annet der Willi Boskowsky dirigerer.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    2
    JA !
    Sånn dagen-derpå musikk ja. ;D ( Med sjampis-smak og sjampis lukt i dressen )

Nå går Spotify platespilleren min med Willi. Nyyyydelig !!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Willi er sikkerstikk i det reportoaret der, ja.
    Selv hører jeg nå på Jacques Offenbachs Gâité Parisienne fra denne boksen:

Ballett er normalt ikke min greie, men boksen inneholder det viktigste innen genren, og den er jo "grisebillig", så da så... Som samler vil man jo gjerne dekke det meste innen såkallt klassisk musikk, og da er det verker her som man bør ha. Ved å kjøpe denne boksen har man det viktigste i gode innspillinger, og så kan man stort sett bare overse andre tilbud innen genren.
    Vakkert er det jo, men du så tannløst (inntil man kommer til Stravinsky og Prokofiev). Selv liker jeg Offenbach godt, men i disse ballettene forsvinner komedien og humoren som er så viktig i Offenbach. Når andre arrangerer det, blir det veldig ufarlig, men det er jo "lødig" og grai "bakgrunnsstøy" på kontoret.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Spotify er ikke den Hellige Gral på klassiskfronten; hardere skyts må til. Men ikke særlig hardt – i dette tilfellet såvidt over 10,- per plate fra cdon.

MDT har forresten tilbud på EMI British Composers nå; Walton conducts Walton er i alle fall på min innkjøpsplan.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    sydspissen skrev:
    JA !
    Sånn dagen-derpå musikk ja. ;D ( Med sjampis-smak og sjampis lukt i dressen )
    Personlig klerer jeg simpelthen ikke Wienervalser og slikt fra familien Strauss....hodepinen kommer automatisk. Har vel noe med noen 1.nyttårsdager i tidligere år å gjøre ja....

sydspissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    2
    ..men hva hører du på dagen før ? ( Nyttårsaften )

Er det korpsmusikk og høy sigarføring ? ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe...er vel noe med hva som ble inntatt kveld/natt før.
    Men det kunne nok være at det ble en del av det du foreslo her ja. Ungdommens tid bestod stort sett av SA&BB....

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Valentino skrev:
    En åpenbaring!
    Nemlig !
    Og det er egentlig alt jeg har tenkt å si om den saken. Eller forresten, hurra !
    Javel, da, der har vi det igjen. Denne mangler hos meg.
    Jeg gjentar det stadig for meg selv og mine nærmeste: Jeg kjøper ikke for mye CDer, jeg kjøper for lite!

Men denne her mangler heldigvis ikke lengre nå:

Jørgen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jørgen, så lenge man kjøper med hjertet kan man aldri kjøpe for mye musikk. Aldri. Det er Ohms lov.

Her prøver Valkyriene å spa meg ut av sengen så jeg kan komme meg på kontoret. Takk og lov at jeg slipper å bruke dagen på å handle inn korpsmusikk, lp'er med Decca og Erato logoer og fyre i ovnen slik planen var. For ikke å snakke om at det er sporsnø i dag. Neida gitt, bruttonasjonalprodukt über alles.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg svoren tilhenger av Ohms lov, Roberten.

Nå har jeg akkurat hørt Renee Fleming synge Abendrot av Richard Strauss med Christian Thielemann, på NRK Klassisk 'Ring inn musikken'.

Og der hører jeg til min forferdelse at musikkmedarbeider Nina Krohn er død!
    Henne satte jeg stor pris på, hun spredte musikkglede og entusiasme. Det får meg også til å tenke på hva klassisk-interessen hos oss hadde vært uten NRK.

RIP, Nina Krohn

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Frk. Hahns Bachskive fra LA (og DG111) er akkurat sorten etter bekymret brytekamp med oljefyren (det er ikke bare schtatschminischteren som har slikt) på morgenkvisten.

Tillegg: Triste nyheter dette, Jøgga. Hvil i fred, Nina Krohn.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sawallisch og Philadelphia Orchestra spiller Bruckners fjerde symfoni.

Egentlig en unnskyldning for å poste litt med min nye Macbook Pro. Supert verktøy.
    Nå begynner mora, tror jeg starter med å laste ned Sonnen-Quartette med Hagen fra DG. Desverre bare 320 kbps, men jeg er litt spent på hvordan den varianten egentlig låter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med MacBook Pro, jeg og kona har hver vår unibody alu også, og det var en sann åpenbaring innen personal computing. Dyr? Rørende billig i forhold til hva du ender opp med spør du meg.

Har hørt på Pogorelich spille Scarlatti fra DGG111, supert er det. Denne bør man ha, ved siden av slike som Michelangeli.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Gratulerer med MacBook Pro, jeg og kona har hver vår unibody alu også, og det var en sann åpenbaring innen personal computing. Dyr? Rørende billig i forhold til hva du ender opp med spør du meg.

Har hørt på Pogorelich spille Scarlatti fra DGG111, supert er det. Denne bør man ha, ved siden av slike som Michelangeli.
    Macbooken funker glatt direkte fra første oppstart, selv om OS er helt nytt for meg. Jeg kjøpte en opp-spekket 13-tommer Pro med 4GB RAM og håper det er verd prisen.
    Akkurat nå strever jeg med NRK nettradio, får til nød lyd men det kommer visst ikke helt av seg selv.
    320 kbs som vi fant her tidligere funker ikke, nettradio direkte fra nrk.no forside heller ikke. Eneste jeg få til er ´last ned koblet fil´ fra http://nrk.no/tjenester/lyd/ i mp3 (128) format. Da kan jeg dra kanalene inn i en egen spilleliste i iTunes, og derfra er det greit.
    Noen som vet hvordan jeg får NRK Klassisk i 320 kbps, som for eksempel denne
    http://nettradio.nrk.no/php/includes/channelstreamingurl.php?pichannel=ak&quality=l
    til å funke på Mac?

Litt OT, ja, men dette handler om klassisk for meg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Det generelle svaret er at NRK gir pokker i alle som ikke bruker Windows.

Men den lenken du viser til fungerer hos meg. Antagelig fordi jeg har installert noe som heter Perian. Dette kan du laste ned fra www.perian.org. Installasjon er rett fram.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da spiller vi NRK klassisk på Macbook, etter diverse nedlasting og installasjoner for å utvide windows media repertoaret i Quicktime. asf-filer funker nå endelig.

Den nevnte URL som gir 320 på NRK Klassisk er den samme som oppgis som 16kbps på nrk.no/tjenester/lyd
    Forstå det den som kan.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Har du lagt inn Flip4Mac da? Hvis de streamer i WMA/WMV er det den som må brukes. NRK pleier streame i MS-formater (av en eller annen grunn).

V

vredensgnag

Gjest
    Jøgga skrev:
    Da spiller vi NRK klassisk på Macbook, etter diverse nedlasting og installasjoner for å utvide windows media repertoaret i Quicktime. asf-filer funker nå endelig.

Den nevnte URL som gir 320 på NRK Klassisk er den samme som oppgis som 16kbps på nrk.no/tjenester/lyd
    Forstå det den som kan.
    De vil vel ha så få som mulig som bruker den? ;D

Når jeg "analyserer" den med VLC, så får jeg rundt 320 kbps som throughput hastighet, så det er riktig.

Ofte over 320, faktisk.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Har du lagt inn Flip4Mac da? Hvis de streamer i WMA/WMV er det den som må brukes. NRK pleier streame i MS-formater (av en eller annen grunn).
    Det var akkurat det, Flip4Mac på plass. Søtt av de NRKteknikerne å gjemme godsakene som lavoppløselige. Jeg skjønte ikke dette før nå, og skal ikke si det til noen.
    Nå ´spilles´ Airport Utility. Resten får bli Datahjørnet.

V

vredensgnag

Gjest
    Sitter og lytter til NRK AK 320 nå. Det forrige pianoet lød ikke ekte - som om det lå et teppe over det, mens det som spiller akkurat nå kunne gjerne stått i rommet ved siden av. (Jeg sitter i leserommet og har høyttalerne i rommet ved siden av.)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Du verden, vreden er oppsatt med eget leserom. Spenstig!

Jeg leser også, men er belemret med stereoanlegg og bokhyller i samme rom. Heldigvis er dråper fra Islay også innen rekkevidde; en skal ha noen fordeler av å bo i en liten leilighet. Liszt nedenfor snurrer:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Leserom bør en herre ha, i komfortabel nærhet til lytterommet. Kanskje en dag...
    I mellomtiden gjennomgås Oistrakh sine Mozart-tolkninger med BPO

En litt tung og ´romantisk´ Mozart, synes noen. Jeg nyter det, mye på grunn av Oistrakh sine tonale kvaliteter.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Mener å huske det er noen som har etterlyst reprise tidligere, så kan gi et hint her: NRK sender Steinway-dokumentaren igjen i morgen kveld/natt, ti over tolv på NRK2.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    NRK Klassisk på nettradio, mens dagslyset kommer og ødelegger stemningen.
    Joseph Haydn konsert i C-dur Hob.XVIII nr.10 for orgel og orkester.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Det er også andre på Jæren som lytter til musikk denne nydelige formiddag; Van Morrison konsertopptak fra NRK3 gjort for en tid tilbake, på storskjerm naturligvis. Neste på listen blir variert Grieg uten bilde, og deretter en spasertur i frisk luft og sol :) Så tror jeg det blir Tryllefløyten i Blu-ray format på lerretet. Har planene klare idag!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rosalyn Tureck, Edwin Fischer og andre spiller Bach i ´På sporet´ på NRK Klassisk. Bred gjennomgang av Bach på tangenter, dette kan jeg like. Nå Pollini.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Egil Hovland "Music for 10 instruments "
    Arne Nordheim " Aftonland"
    Members of the Oslo Philharmonic Orchestra conducted by Sverre Bruland.

Forum FORLP 6100

Ser 110% strøken ut, men har noe groove-støy.
    Ikke vinylpressing, men shellac. Er dette typisk for tidlige norske pressinger (denne er fra 1961)

Forøvrig ganske strengt for en bakfull stakkar. ::)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ripper litt bibliotekmateriale til Macboken

Det låter ganske pent med Sennheiser HD650 direkte i Macen, bedre enn jeg hadde trodd, og jeg tror disse to blir mine faste reisekamerater fra nå av.
    Og ja, Rene Jacobs skal være med også, hans Schöppfung sniker seg innpå meg.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Det ble ingen opera på lerretet i dag likevel, men som et plaster på såret går det nå i Chopin Nocturnes fra denne aldeles praktfulle boksen..

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mozart blir aldri feil; nå symfoniene 32, 34, 35, 36 fra denne boksen:

Har lest et sted at anmelderen mente Pinnock dirigerer som en symaskin, men det legger jeg ikke merke til.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei, Mozart blir aldri feil, og jeg sveiper innom Rikskringkastingen der Martin Fröst spiller K622. En fryd med K622 i 320K.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå fortsatt Mozart; Gran Partita m m framført av Herreweghe & co:

Bernt K