Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    :) Det blir uansett spennende å se om jeg har kjøpt noe eller ikke.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den var jo kul, men så tenkte jeg at jeg skulle avslutte med stykker fra DSCHs jazzsuiter i Jansons symfoniboks på EMI, men da de var over bladde jeg videre til Stockhausen og begynte med Herbert Hencks innspilling av Klavierstuck V...

Guess I'm cured all right.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Trondheim
    Haskil i Mozart:

Og det er jo vakkert, som Mozarts klaverkonserter elltid er.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozarts pianokonserter er noe av det vakreste, det er jeg enig i.

Her spiller Alfred Brendel konsert nr.12, K.414

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.162
    Sted
    Trondheim
    Noe sært - en kantate av Arthur Sullivan!

Han skrev ikke bare operetter sammen med Gilbert!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jøgga skrev:
    Mozarts pianokonserter er noe av det vakreste, det er jeg enig i.

Her spiller Alfred Brendel konsert nr.12, K.414
    Du har usedvanlig god smak, Jøgga! ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trompet liker vi ja. Men ikke hva som helst.... ;)
    (holder bra disse to)

Selv har jeg nå i formiddag hørt igjennom for meg to nye versjoner av Igor Stravinsky`s "Le Sacre Du Printemps" (Vårofferet)
    Czech Philharm. Orch. - Karel Ancerl fra 1963

og The Philharmonia Orch. - Igor Markevitch fra 1960

Der Ancerl og Czech haster avgårde for å få offringen fortest mulig ferdig, tar Markevitch og Philharmonia seg tid til å utsette det hele en smule og tar oss med inn i spenningen og lidelsen.
    5-0 til Markevitch m band.

Nå har jeg mistet tellingen på hvor mange innspillinger jeg har av dette verket, men skal ta en opptelling når jeg får platene sirlig satt opp i nye hyller etterhvert.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Shostakovich nr 7 igjen.
    Fant en ny versjon her.
    Statlige Symfoniorkester av UdSSR - Jevgeny Svetlanov
    Joda, ikke værst dette. Mye russisk militærorkester over blåsen. Og ja, det er vel historisk og nasjonalt "riktig"
    Men når jeg satte på tidligere omtalt Paavo Berglund / Bournemouth, så ble det hele en annen og bedre opplevelse for meg.
    Ikke det at russerne ikke kan gjengi direkte hjerte/smerte, for det kan de på sitt vis her i tutti ff partiene, men Berglund former og drar musikken temaer videre til neste del. Musikken bølger mer frem og tilbake. Holder meg på pinebenken / tåhev rett og slett. Og som jeg nevnte i går, andresatsen er magisk.
    Svetlanov har en mer direkte og rett frem holdning kjenner jeg. Andresatsen er ikke magisk.
    Om jeg skal lage et bilde av hva jeg opplevde her så kan det bli omtrent slik (satt på spissen) :
    Ett orkester/dirigent var tilstede under slagene.
    Ett orkester/dirigent har hatt tiden på seg til å førdøye og ta innover seg hva som skjedde og hvorfor.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Blir mye Melodia utgivelser i dag ser jeg...
    Mer Shostakovich
    Nr.10 - USSR State Symph. Orch. - Svetlanov fra 1953
    Samme dirigent (og orkester?) som i nr.7

Ikke helt dette jeg liker best. Også her er som jeg nevnte i forbindelse med nr7, en mer rett frem og "kynisk-kaldt" fremførelse.
    Noen liker vel det vel slik. Jeg liker russisk musikk med litt mer "hjerte/smerte" En slags indre nerve som trigger og rører rundt i følelsene mine. Shostakovich`s musikk har dette inneboende i seg, og jeg vil gjerne oppleve dette ekstra når jeg skal finlytte på musikken hans.
    Men bevares, mange godbiter i denne innspillingen også. Messingens uttrykk er jo noe som tiltaler meg.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så mye emotikum i fri flyt gjennom Sjostakovitsj-landskapet driver meg til å stikke tidlig fra jobb, hjem og spille symfoni nr. 5 med Bernstein/NYP på høyt volum mens huset er tomt.

Hørte forresten både teatermusikken og filmmusikken til Kong Lear på konsert med SSO igår, det var solide greier som ga mersmak. Russisk musikk med russisk dirigent (Michail Jurowski) og russiske solister blir ofte bra på konsert.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe J.
    Mer der det kommer fra.

Håper du får nyte stunden for deg selv.
    Selv om jeg ikke er tilhenger av å spille grisehøyt, bør store symfonier ha "litt" volum på. Pleier å finne de sterkeste partiene på en innspilling, for så å finne volumet jeg føler er riktig sammenlignet med det min ringe hukommelse sier meg kan være riktig i forhold til en liveoppføring.
    Og jeg misunner deg din opplevelse av en liveoppføring i går. Russikk i mengder altså. Bra!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Alfred som lekende enkelt briljerer med Mozart k332 piano. Min favorittpianist med Haavard Gimse på 2plass. Stor takk til @impulse som har spilt denne inn i hodet mitt :)

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Ja, helrussisk aften igår med Shakespear in Music. Heftig volum, russisk drikkevitsing, spontanapplaus, dramatisk mimikk og barmfager mezzosopran. Alt slik det skal være.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rettelse; det skulle være K466 Uchida/ECO/Tate. Beklager prentesvarten på Robertsens vegne :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Ja, helrussisk aften igår med Shakespear in Music. Heftig volum, russisk drikkevitsing, spontanapplaus, dramatisk mimikk og barmfager mezzosopran. Alt slik det skal være.
    Den kjolen må ha vært utlånt fra Special Effects. :-*
    Naglet hun deg også med blikket?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Vidar P skrev:
    Rettelse; det skulle være K466 Uchida/ECO/Tate. Beklager prentesvarten på Robertsens vegne :)
    Først og fremst, takk for at du gjorde meg oppmerksom på tastefeilen Vidar P :) Men her må jeg nok bøye hodet og innrømme at det eneste jeg har med Uchida er denne

Så K466 Uchida/ECO/Tate blir dessverre først spillt etter at jeg har vært hos Aktiv Klassisk i morgen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vladimir Horowitz fra denne 6-cdboksen:

akkurat nå den som originalt ble kalt "Horowitz in Moscow", med bl a K380. Det er vel få som har klart å oppnå den samme elegansen som han besatt.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God idé, donnerwetter. Jeg tar den samme.
    Alt mens jeg drikker noe såpass kitchy som Spitfire Premium Kentish Ale. The Bottle of Britain, no less!

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    På ny CD-snurrer:

Burde egentlig høre noen kvartetter og lese faglitteratur, men det får bli i morgen. Wagner kaller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Vidar P skrev:
    Først og fremst, takk for at du gjorde meg oppmerksom på tastefeilen Vidar P :) Men her må jeg nok bøye hodet og innrømme at det eneste jeg har med Uchida er denne

Så K466 Uchida/ECO/Tate blir dessverre først spillt etter at jeg har vært hos Aktiv Klassisk i morgen.
    Andsnes er kjempegod han. Men K466 kan man aldri få for mange av. Marcelle Meyer, Edwin Fischer, Arthur Schnabel.. mange gode historiske også.

I mine ører er Uchida bedre med ECO/Tate i de senere konsertene enn i sonatene (ikke fullt så god i de tidligere kanskje), men jeg har også den sonateboksen du bilder, og den er fin den.

B

buster

Gjest
    Akkurat tilbake fra Grieghallen. Konsert nr 2 i serien "5 store". I kveld var det Tchaikovskij nr4. Jeg synes dette var riktig bra. Orkesteret strålte av spilleglede under dirigenten Znaider. Varm, deilig strykerklang og imponerende blåserrekke, spesielt av obo og fagott. Strålende presisjon ved bråstoppene i stykket. Noen få ganger bommet man litt i timingen, men det svekker ikke spillet nevneverdig. Klar nivåheving fra forrige konsert som var Mahlers 5. Beethovens 9. er neste. Det blir spennende.
    Bjørn

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk for rapport, buster. Jeg hadde billett også denne uken, men dessverre ikke tid. Mahlers 5. var en trist affære – heldigvis er orkesteret kapabel til langt mer enn som så; godt å høre du fikk rettet opp inntrykket. Ellers enig med deg i at blåserekken er bra; der virker det som om de virkelig har gjort en innsats det siste året eller så – opptil flere strålende musikere der nå.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte bare høre litt og ble sittende gjennom hele symfonien fra denne boksen- som forøvrig begynnes å merke tidens tann rent fysisk...
    Gustav Mahler symfoni nr.9 - Chicago Symph. Orch. - Sir Georg Solti fra 1982

Jadda

Har også EKSTREMT lysst på denne for å sammenligne:
    Mahler symf. no.9 -Carlo Maria Giulini - Chicago Symphony Orchestra

Noen som finner et sted jeg kan bestille denne (LP/CD)?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Sikkert mange andre steder også, emotikon, men Europadisc har den i alle fall – her sammen med Schubert 8.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Helt enig. Så lenge det ikke går på bekostning av at jeg får de innspillingene jeg vil ha i en brukbar utgave går jeg alltid for billigste alternativ; blir med andre ord ikke noe særlig ny klassisk på vinyl for min del. Tenkte jeg bare kunne slenge inn linken siden emotikon nevnte vinylalternativet.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig med dere gutter- ang. pris altså ;)
    Men jaggu tror jeg Brucknerboksen til Solti/CSO ble med også......ikke så verst pris- 250 fjellpenger på døra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn