Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.451
    Torget vurderinger
    2

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1718357055296.png

Må sjekke om jeg liker musiseringen siden innspillingen kommer som The Original Source-LP i oktober.
    1718357163616.png

Det er et fint program uten en temmelig døll Holberg (Det norske Kammerorkester på BIS ruler) men med Sigurd Jorsalfar.

H

Hardingfele

Gjest
    Det var interessant å lytte til Kempfs "master class" fra hans villa i Positano. Jeg leser på nettet at han hvert år hadde pianister der, for lærerike opphold.
    Er jeg da ukvalifisert kritisk om jeg syns at han spiller siste sats av Beethovens 5. altfor hurtig og utålmodig? Min referanse der er Askhenazy, som er langt mer dvelende.
    Flotte innspillinger.

Jeg var slem i morgentimene og åpnet med Albert Schweitzer på orgel, for å sette en støkk i min kone, som feiret med venner udi lyse sommernatten.
    Det å jakte brukt vinyl kan by på morsomme overraskelser. Her har pianist Hilde Somer skrevet en hyggelig hilsen til forlagsdirektør Johan Stenersen, i mai 1964. Kanskje Somer og Glenn var i Oslo da? Eller Stenersen i USA.

Three by Copland, by CRI (plateselskapet), står det på et innleggsark.

IMG_3996.JPG

IMG_3997.JPG

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, @TrompeteN. Lagt i biblioteket.

^^Jeg har jo vokst opp på Kempffs LvB 5, og har aldri tenkt at tempoet i finalen er for høyt. Jeg har ikke hørt noen gjøre andresatsen og attacca til tredjesatsen "bedre" enn Kempff heller. Dette sagt skal han visstnok ha vært bedre i studio enn live.

Min far kjøpte den året den ble gitt ut.

Jeg har hørt på Pollini i Chopins preludier igjen. Nå ser jeg på hun der Yuja gjøre de samme:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den skal jeg sjekke!

Kjapp Vivaldi-anbefaling her fordi plata @TrompeteN anbefalte har In furore-motetten som er tittelverket på min desiderte favoritt-Vivaldiplate. Jeg plukker en singel fra Laudate pueri:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.744
    Har akkurat hørt Sibelius symfoni nr 2, Mäkelä og Oslo, 4CD boks med alle. Har hørt de fleste andre nå og dette er virkelig bra greier.
    En lytt anbefales alle med interesse for Sibelius symfoniene...
    Nå Danmark - Slovenia....

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.248
    Torget vurderinger
    4
    Andsnes & Neset ?
    Den så jeg ikke komme, men spennende !

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.744
    Etter noen morgener med litt annen type musikk eller ikke i det hele tatt var det på tide med noe vakkert klassisk igjen.
    Stort vakrere enn klarinett kvintetten blir det ikke, her i en utmerket innspilling (2 kanal SACD).
    mozart.jpg

Ellers re Neset og Andsnes er jeg ikke så overrasket.
    Neset var på kammermusikk festivalen til Andsnes i Rosendal i fjor om jeg husker riktig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller meg gjennom Hans Fagius' innspillinger av Bachs orgelmusikk. De gamle BIS-innspillingene er utgitt på Brilliant. Jeg har aldri hatt det helt store forholdet til denne musikken, men det kan skyldes at jeg ikke har hatt høyttalere som kan gjengi den skikkelig. Det har jeg nå, og jeg storkoser meg.

1718784223515.png

Akkurat nå: Alessandro Melanis "L'empio punito".

1718784289083.png

Sangerne har ikke imponert meg synderlig så langt, men det kan jo komme seg.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Såpass! Gikk glipp av dem i Oslo 2. juni fordi jeg satt på en buss fra Kristiansand. Notert. :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tid foran stereoen på en fredag. Gud brutle for et opptak. Kjøp kjøp kjøp.
    1718904773099.png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.354
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    God musikk og skikkelig klassisk framføring fra en fyr som var 21 år gammel da Brahms døde.
    folder.jpg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Trondheim
    Gårsdagens opplevelse: Il trittico på Welsh opera i Cardiff

1719124881838.jpeg

Fantastisk opplevelse. Jeg tror ikke et øye var tørt etter Suor Angelica og det var høylytt latter flere ganger under Gianni Schicchi.
    Og teksting på walisisk! (og engelsk). Og et fantastisk operahus.

H

Hardingfele

Gjest
    Om musiseringen matcher skredderens innsats er det bare å sette seg tilbake og nyte. Philips med en utgivelse som viser hva man ikke får plass til på et cd-cover.

Harasiewicz "vant" den 5. Chopin-konkurransen, i 1955, foran Vladimir Ashkenazy. Det opprørte Arturo Benedetti Michelangeli så mye (han var i juryen) at han nektet å signere vinnerdiplomet og forlot konkurransen. (Juryformann og fem medlemmer var polske). Pianister som stilte i 1955, og som plasset bak disse to:

After Harasiewicz and Ashkenazy, the prizewinners in order were Fou T'song, Bernard Ringeissen, Naum Shtarkman, Dmitri Paperno, Lydia Grychtolowna (OK, I never heard of her), Andrzej Czajkowski, and Dmitri Sakharov, with Peter Frankl and Tamas Vasary among the finalists who won nothing.

IMG_4029.JPG

Skjermbilde 2024-06-23 kl. 10.23.31.png

H

Hardingfele

Gjest
    Opptak og LP fra 1958, som i beskrivelsen i linken kjører nålen støyfritt i rillene og lyden er veldig åpen og vakker. Curzon har fått selskap av halve Wien-oktetten. Interessante (og omfattende) tanker om innspillingen og musiseringen i linken. Hans eksemplar er en London pressing, min en Decca. (Same same, but different).

IMG_4027.JPG

En som forsvant ned kaninhullet i jakten på forskjeller mellom London og Decca pressinger.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig! Jeg har ikke hørt den, men den ble jo holdt fram som referanse hos Tracking Angle da DG ga ut Gilels, Amadeus og Zepperlitz tidlig i The Original Source-serien.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.770
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Nysprettad efter att ha stått länge i hyllan. Direct-to-disc 45 rpm med några enorma utsvängningar som det «varnas» om i medföljande häfte. Har fått kritik för att inte vara helt perfekt när det kommer till støy i vinylen, så får se om denna är innanför. Otroligt flott box med stor ägarglädje.

IMG_2607.jpeg
    IMG_2608.jpeg
    IMG_2609.jpeg
    IMG_2610.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn