Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i Eine Kleine Nachtmusik med et lite band. Det er ikke det kjente stykket til Wolfgang Amadeus jeg her sikter til, men det at jeg atter sitter noe vel sent og lytter på toner som danser rundt i natten. Halvparten av tiden kommer det her musikk fra J. S. Bach, og den siste halvdelen er splittet på Vivaldi, Rameau og Händel. Digitalt innspilt (half speed mastered), men utgitt på analogt media for de som måtte mene at slike «tekniske detaljer» skulle ha noen betydning. Personlig kunne jeg ikke bry meg mindre, da det kun er det rent musikalske som kommer ut av høyttalerne som gjør om jeg er fornøyd eller ikke. Kuijken og hans La Petite Bande treffer godt med sin friske spillestil, og jeg håper musikken skal slå meg ned i sengen om ikke for lenge (og hvor jeg burde ha vært for lengst)
    1F53FA23-2594-4744-8E6A-E61203ED9217.jpeg
    ‘’
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Etter konserten med stile antico i Frimurerlogen i går måtte jeg jo sette på noe med dem da jeg kom hjem:

    1675243334934.png

    Jeg kjøpte jo selvfølgelig noen CDer av dem etter konserten (fine suvenirer), bl.a. denne.
    Det var en fantastisk konsert. Jeg har aldri hørt Allegris Miserere sunget så flott før, med 7 stk i hovedkoret på scenen, 1 "predikant" på galleriet og 4 stk i et englekor ute i trappeoppgangen. Utrolig atmosfærisk - jeg trodde aldri jeg skulle får høre noe slikt i Frimurerlogen, men det fungerte som bare det!
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var sikkert en flott opplevelse, otare! Nå surrer Magnard her:
    folder.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Vi (erato og jeg) ble inspirert etter konserten med Veneziansk barokkopera i Frimurerlogen på torsdag, og måtte bare sette på denne:

    1675521337369.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Eratotare har visst funnet barokktonen😁
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Når man er på barokkfestivalen og hører 6 konserter på 6 dager så kan man vel si det sånn.

    Tirsdag - stile antico
    Onsdag - Rolf Lislevand og Kapsberger ensemblet
    Torsdag - Veneziansk opera med topp utøvere direkte fra Wien
    Fredag - Vivaldi, Purcell og Telemann
    Lørdag - Rameau "Les Indes galantes"
    Søndag - Händel "Il trionfo del tempo e del disinganno"

    alle i Frimurerlogen i Trondheim.
    Den minst spennende konserten (Vivaldi, Purcell og Telemann) trakk så langt mest folk (ekstra stoler i parkett og de åpnet galleriet). Konserten var grei den, men den desidert kjedeligste i hele programmet. Konsertene på tirsdag og torsdag var i superligaen - det repertoaret tror jeg ikke kan gjøres bedre av noen, men der var ikke salen full.
    Men når noen spiller "De fire årstider" av Vivaldi, kanskje de mest "ihjelspilte" fiolinkonsertene fra barokken, da kommer folk, mens når det kommer topp internasjonale artister stiller ikke folk opp. Litt deprimerende, men sånn er det bare dessverre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    I dag; træblæsere... random selection 😎

    20230204_163028.jpg
    20230204_163005.jpg
    20230204_162911.jpg


     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Ekstrastolene ved årstidene var nok besatt av folk som knapt vet hvilken periode musikken er i fra og aldri har dykket ned repertoaret dere hørte tirs og tors. Samtidig er det ofte slik at det er de ekstra billettene som gjør at man kan drive slike festivaler.

    Her har jeg hoppet et par århundrer videre til nymusikk av Pärt. Dette er noen av de vakreste musikkstykkene jeg vet om. Dog, noen vil sikkert si de er Pärts samtidsmusikkhits😉.

    9ADF3F07-A86A-422B-9792-60BD642F1C4E.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ekstrastolene ved årstidene var nok besatt av folk som knapt vet hvilken periode musikken er i fra og aldri har dykket ned repertoaret dere hørte tirs og tors. Samtidig er det ofte slik at det er de ekstra billettene som gjør at man kan drive slike festivaler.
    Fullstendig klar over det, og det er flott at de har slike konserter som trekker folk. Har ingen ting imot det. Jeg synes bare det er synd at folk er såpass lite nysgjerrige at de bare går når det er sviskene som spilles. Men som du sier - man må ha slike konserter også for å finansiere et slikt arrangement.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Some guy called Wilhelm K or something playing the moonshine sonata I think.
    D1E7478F-150E-4F1E-AD3D-E2E653BA19A9.jpeg

    De av dere som er interresserte i Hifi vil kanskje se at tonearmen er ny siden sist her på klassiskforumet.

    Forøvrig liker jeg Kempff i Beethoven.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    289
    Ekstrastolene ved årstidene var nok besatt av folk som knapt vet hvilken periode musikken er i fra og aldri har dykket ned repertoaret dere hørte tirs og tors. Samtidig er det ofte slik at det er de ekstra billettene som gjør at man kan drive slike festivaler.

    Her har jeg hoppet et par århundrer videre til nymusikk av Pärt. Dette er noen av de vakreste musikkstykkene jeg vet om. Dog, noen vil sikkert si de er Pärts samtidsmusikkhits😉.

    Vis vedlegget 889714
    Arvo har laget mye fantastisk fin musikk. Det er bare ett å si om det.
    Mvh Kjell
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    6280161B-DA7C-4153-8D26-BA9DB18E829C.jpeg

    Digg Appleoptikk og Verdi/Otello/Del Monaco/Tebaldi/Wien/Karajan/Decca/Culshaw 1961 billigtrykk med kjip etikett fra vetikke.
    Morro! og den gamle OC10-en stortrives i den tunge Bokrandarmen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter i Savalls diskografi; nå samlingen "El canconer", 4 cd-er, denne først:
    folder.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Du bør kanskje ta deg et friår om du har tenkt deg gjennom hele katalogen til Savall😲
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Tar nok litt annet; kjører nå Getz/ Mulligan. Ikke har jeg hele Savallkatalogen heller; jeg stoppet for et par år siden, unntatt hans Beethoven samlede symfonier, som IKKE imponerte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    535E5AB5-3A8D-4631-A95A-8E47695FAC23.jpeg

    God morgen! Den er ikke så rask som det kan se ut:
    Knut Nystedt dirigerer Solistkoret i Lammers, Egge, Sæverud og Sommerfeldt.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Søndagskvelden var slettes ikke verst. DR2 TV varmet opp med en smått fantastisk Gurrelieder, uten et eneste svakt punkt i hele ensemblet. Klaus narr kan innimellom fungere bedre når han er enda mer karikert, men bortsett fra dette var det top notch. Litt senere på kvelden litt løssluppen dansk musikk humor i "Den klassiske musikquizzen". De tar Sten Bromans konsept og gjør det svært avslappet og underholdende. Anbefales.
    Legg dertil at jeg lørdagen ble begunstiget med en signert utgave og hilsen fra selveste fru Bjoner. Ja, ikke jeg altså, men en strøken Eyvind Alnæs LP som viser at en annen beundrer i hine hårde dager fikk en slik hilsen.
    Og nå er det mandag.
    Steen

    20230205_115633.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Har ein 31CD (elns) boks på fransk EMI, men det er kanskje ikkje der Sony/Warner hentar frå? Eg greier aldri å følgja med på slikt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har ein 31CD (elns) boks på fransk EMI, men det er kanskje ikkje der Sony/Warner hentar frå? Eg greier aldri å følgja med på slikt.
    Vet ikke, men jeg har innspillingene fra før, på CD. Bare lurte pp om noen kjente til boksen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gikk forbi et brukteks på BD i oktober, mest fordi jeg har Testament-LPen med Elgar-cellokonserten og Sea Pictures med Baker.

    B8564718-03CA-44C1-B5ED-022E8E0992E2.jpeg

    Gud brutle hva OC10 og Bokrand klarer å hente ut av denne Rheingold-remasteren. Og fyllecodaen er like artig hver gang.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i Drottningholm Barockensemble med sine originalinstrumenter parret med det svenske koret Uppsala Akademiska Kammarkör som gir seg i kast med barokke åndelige godbiter som de har gravd frem blant de mange noteskriftene fra 1600 tallet funnet i den såkalte Dübensamlingen som ligger lagret i biblioteket i Uppsala universitet. Får litt den samme «vibben» av å høre på dette som den langt mer kjente og ofte audiofil nevnte samlingen «Cantate Domino» med Oscars Mottettkör også utgitt på Proprius slik som denne. Komponister som fremføres er blant annet Stefano Fabri, Christoph Bernhard, Simon Vesi, Gioseppe Peranda, Vincenzo Albrichi og Johann Heinrich Schmelzer, så ikke et typisk oppsamlingsheat med de kjente og store barokk-komponistene. Uppsala koret er litt som Oscars mottetkor på den måten at de begge er representanter for en helt egenartet typisk svensk korklang. Dette er langt mer avslepent, nedtonet og litt mindre dramatisk enn eksempelvis Gardiners Monteverdi kor med sin typiske storhet eller franske Les Arts Florissants lekenhet. Ikke mindre interessant å høre barokkmusikk med denne tilnærmingen, da det svenske preget gir en annen dimensjon enn alle de som bruker masser av tid på å finne det mest riktig autentiske i fremføringen. Behagelig sakralt er vel det nærmeste jeg kan finne en merkelapp å klistre på «Laudate !» innspillingen her. Tror det er fare for at neste klassiske plate ut hos meg kan bli «Laudate II»
    792511AE-3F40-4191-8160-BC5E2C81D328.jpeg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1

    Noen som har denne boksen?
    Fant denne uåpnet i en kasse.

    Vis vedlegget 890398
    Beste måten å få svar på det er å endre status fra uåpnet til åpnet, og deretter i sekvens legge på en og en av de fem vinylene på en av slukets mange direktedrevne vinyldrivverk. Min åpnede versjon ble mest av alt kjøpt for å se om jeg kunne få en noe mindre knitrende versjon av Elgars cellokonsert (og ikke minst side B med Barbirolli og Janet Bakers magiske versjon av Elgars «Sea Pictures») enn mitt bruktkjøpte eksemplar som sto i samlingen fra før. Slapp unna knitringen, men synes nypressingen manglet litt av dynamikken i knitreeksemplaret jeg hadde fra før. Schumann og Saint-Sans husker jeg at jeg likte godt, mens jeg spesielt på Hayden/Boccherini foretrekker andre tolkninger enn madam Du Pres. De to siste i denne boksen husker jeg ikke akkurat nå hvordan slo an for egen del når jeg hørte gjennom boksen, så de lar deg da stå uten kommentarer...
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Liszt; Annees de pelerinage; Jando. Helt grei, og det blir vel alle 3 skivene, tenker jeg.
    folder.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig at jeg har vist den tidligere, men dette er jo flott musikk:
    folder.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha blitt musikalsk balsamert av «Laudate !», måtte neste klassiske plate ut bare bli «Laudate II». Samme label, kor, ensemble, dirigent og type musikk, men faktisk enda bedre på denne «oppfølgeren». Åpningssporet «Laudate Dominum» komponert av Francesco Foggia er det eneste som ikke er ren innertier her. Resten ført i notepennen av Vincenzo Albrici, Christian Geist, Johan Valentin Meder, Balthasar Erben og Henry Du Mont er bare fryd & gammen & fra marsipan til krokan
    E846AB08-7C5B-4321-9558-8C9D6532E1FA.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn