Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Schuberts Winterreise er voldsomt sterke saker, ottone. Jeg er også begeistret for Bjerkes gjendiktning av Müllers dikt. Vi kunne nesten hatt en egen Winterreise-tråd. En favoritt for meg er Anton Weber/Quasthoff/Abbados versjon av "Der Wegweiser".

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så lite forutsigbart, men ikke til å unngå.
    Winterreise. Fischer-Dieskau og Gerald Moore. Så får heller nattesøvnen vente.

    51Aryo0wk-L.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kaufmann er også god (for å ikke kjede leserne med Schreier/ Richter igjen...).
    Her satte jeg på Vasary i Chopin. Hmmm. Mulig at jeg er bortskjemt med Pollini og andre, men jeg mått opp fra sofen for å sjekke at det var strøm nok til RIAA-batteriet. "Sørgemarsjsonaten" var dørgende kjedelig med lite dynamisk spenn, og op. 10-etydene ikke stort bedre. Husker ham ikke som en kjedelig pianist fra andre innspillinger... Kan det være at DG har mastret denne utgivelsen til døde?
    Vel, det var straks mer liv i the Fairy Queen/ Gardiner. Kjedelig er det ihvertfall ikke.
    tamas.jpg


    B
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    @awe
    Siden det ble spilt Schubert med Gerald Moore her, kan jeg ikke la være å nevne en nylig konsertopplevelse

    Glitrende solist gjør Schuberts "Winterreise" - Aftenbladet.no

    Hele Schuberts Winterreise ble framført i en nesten tom kirke, med et spinkelt hammerklaver.
    Jeg satt tett innpå utøverne, og bruken av hammerklaver fikk teksten fram på en måte jeg ikke har opplevd maken til. Jeg kjente ikke tekstene til Wilhelm Müller fra før, selv om jeg har hørt på disse inderlig vakre sangene av Schubert. Diksjonen og formidlingen kombinert med min skoletysk og Andre Bjerke sin glimrende gjendikting på papir i hånda gjorde at det ble en sterk opplevelse. Den som lever med alderdom, sykdom og mulig død nær innpå seg kan ikke unngå å bli påvirket av sånt.

    Floden, lyktemennene, hundene, posthornet og brevet som aldri kommer, håret som gråner, kråken som forfølger deg, kirkegården som vertshus, lirekassemannen.
    Jeg er kanskje av den følsomme typen, men jeg får fremdeles gåsehud når jeg tenker på det.

    Tør jeg å gå på søndag, da konsertserien fortsetter med strykekvartetten Døden og Piken?
    Hadde egentlig bestemt meg får å gå på denne konserten, men ombestemte meg i siste øyeblikk (var ikke i klassisk humør), og anger litt nå.
    Men generelt så gir ikke live klassisk musikk meg så mye mer (om noe) en å høre på en bra innspilling på plate. Dette i sterk kontrast til jazz som nesten alltid er mye bedre live. Døden og Piken hørte jeg i Domkirken på kammermusikkfestivalen for noen år siden, og husker jeg ble litt skuffet da også, det ble litt tamt og kjedelig noe musikken jo ikke er. Etter det jeg har lest så var det mye improvisasjon på klassiske konserter langt tilbake i tid, og tror nok det hadde passet meg bedre en dagens litt "stive" fremførelser. (imho)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vasary i Chopin er jevnt over flotte saker. Jeg har den "røde" boksen, og den er ok, men igjen er det Tulip-utgaven som har friskest lyd.


    Ikke det beste bildet, akkurat, men det gjør vel nytten. Husker jeg var i Universitetets aula og hørte Vasary spille Chopin-etyder. Han var en stor virtuos og vi var henførte. Jeg satt ved siden av pianisten Reidun Askeland, og da han klemte til med Liszts Rigoletto-parafrase som ekstranummer, gråt hun.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Her spiller jeg meg gjennom denne:



    Alt den mannen rører blir til gull. Beste Beethovens 2. symfoni jeg har hørt. Han får Brahms' Schicksalslied til å høres ut som stor musikk. Jeg ar aldri hørt Debussys Images spilt så flott. Lyden er flott (over kjelleranlegget - Krell CD, C-J CAV-50 og Sonus Faber Cremona Auditor).

    Og så skal jeg banne litt i kirka. Jeg fikk koblet opp min gamle platespiller og spilt av en LP (for første gang på lenge). Det låt fint, men ikke bedre enn CD! Spilleren er en Kenwood KD-500 med Grace 707 arm og en Denon 103 MC pickup. Dette kjøres inn i en Holfi Ellipse (batteridrevet) MC step-up/RIAA og så inn i C-J CAV-50. Ingen esoteriske kabler. Det låt som sagt helt utmerket, men jeg ser virkelig ikke poenget med å bytte ut det utrolig mye mer praktiske CD-mediet for vinyl.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    @awe

    Das Ding an sich vs. Das Ding für mich er et skille som ville ryddet pent i en del kabeltråder, trur eg. Heller bruke tiden til å lytte.
    Ingen tvil om at Tulip-utgavene til DGG var gjenstand for særs mye stell og varsom fremelsking av alt mediet kunne formidle. Ser de har en tendens til å bli liggende i bruktbutikkene, folk syns vel det ser gammeldags ut. Og godt er det!

    Henvisningene til Winterreise gjorde at den ble avspilt her (Hotter/Moore), mens snøen faller og off-trail skiturer lokker.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kaufmann er også god (for å ikke kjede leserne med Schreier/ Richter igjen...).
    Her satte jeg på Vasary i Chopin. Hmmm. Mulig at jeg er bortskjemt med Pollini og andre, men jeg mått opp fra sofen for å sjekke at det var strøm nok til RIAA-batteriet. "Sørgemarsjsonaten" var dørgende kjedelig med lite dynamisk spenn, og op. 10-etydene ikke stort bedre. Husker ham ikke som en kjedelig pianist fra andre innspillinger... Kan det være at DG har mastret denne utgivelsen til døde?
    Vel, det var straks mer liv i the Fairy Queen/ Gardiner. Kjedelig er det ihvertfall ikke.
    Vis vedlegget 307338

    B
    Jeg har vært med på å spille et korps-arrangement av Chopins sørgemarsj, i forbindelse med Einar Gerhardsens begravelse.

    Jeg vet at det finnes innspillinger av dette verket for fullt symfoniorkester - jeg fant en på Youtube med Adrian Boult.
    Har du noen tanker om en anbefalelsesverdig innspilling med orkester?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tulip-utgavene er jeg rett og slett ganske vill etter, Hardingfele, og samler jevnt og trutt. Karajan-boksen er lekker. Har en jeg også. Forrige uke fikk jeg tak i disse:









    Whatever turns you on, awe ;)

    Jeg synes jeg ser det awe'ske hjem en fullmånenatt. awe fyrer opp vinylen med tulipaner, mens din med-awe gjør sin entré, i sin dypeste neglisjé, og så trekker vi et anstendighetens slør over det som deretter måtte skje.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det der, Steinar, får meg til å tenke på en sketsj med Marty Feldman. Den skal forestille et vitenskapelig eksperiment, der Feldman etter lang tids isolasjon plutselig får valget mellom en dame og en skinke. Hvilken drift er sterkest? Trangen er voldsom, han stirrer intenst til høyre og venstre samtidig før demningen brister: Gnaging på dama og amorøse tilnærmelser til skinka. Jeg tør ikke tenke analogien helt ut, og min fintfølelse forbyr det!

    Altså, la oss ikke blande kortene.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kaufmann er også god (for å ikke kjede leserne med Schreier/ Richter igjen...).
    Her satte jeg på Vasary i Chopin. Hmmm. Mulig at jeg er bortskjemt med Pollini og andre, men jeg mått opp fra sofen for å sjekke at det var strøm nok til RIAA-batteriet. "Sørgemarsjsonaten" var dørgende kjedelig med lite dynamisk spenn, og op. 10-etydene ikke stort bedre. Husker ham ikke som en kjedelig pianist fra andre innspillinger... Kan det være at DG har mastret denne utgivelsen til døde?
    Vel, det var straks mer liv i the Fairy Queen/ Gardiner. Kjedelig er det ihvertfall ikke.
    Vis vedlegget 307338

    B
    Jeg har vært med på å spille et korps-arrangement av Chopins sørgemarsj, i forbindelse med Einar Gerhardsens begravelse.

    Jeg vet at det finnes innspillinger av dette verket for fullt symfoniorkester - jeg fant en på Youtube med Adrian Boult.
    Har du noen tanker om en anbefalelsesverdig innspilling med orkester?
    Sorry, der stiller jeg helt blamkt :)

    B
     

    satch

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2010
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    La dere merke til?
    At awes siste innlegg på forrige side var nr 16000 ?
    Godt jobbet, alle!

    B
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takker!

    Det var nydelig, ja. På grensen til søtt. Men det blir kanskje slik når briter skal synge på svensk? Og det jeg likte mest, var den flerstemte sangen.
    Jeg har denne sangen med Cornelis Vreeswijk og Odd Børretzen. Takk og lov at sistnevnte ikke synger flerstemt! :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Litt av en tråd du startet der, berxter. Noe av hemmeligheten bak suksessen er lavterskel-prinsippet, tror jeg, men du skal jammen ha stor ære for å poste innsiktsfulle forslag og betraktninger i en del år nå.

    Når vi kommer til side 1000, er det på tide med hederspris. Kanskje en overrekkelse et sentralt sted i landet? Det kunne vært moro.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Flott tråd, mengder av gode musikktips og opplysninger. Slik skal det være! Og bare vent til jeg pakker opp min klassiske vinylsamling og får egnet scanner i hus, da blir det en del vintage godbiter å beskue! Men det blir nok ikke før høsten.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Voldsomt i det melankolske hjørne i kveld... da passer det med overjordisk vakkert cellospill, og noe av det mest intenst følelsesladet som er gjort i så måte...

    Chopins cellosonate i G-moll, med ingen ringere enn du Pre og den perfekte makker Barenboim. Like før gråten tar meg

    du pre chopin.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Har funnet frem denne, ligger klar på beddingen! Lett å overse disse så typisk klassiske stykker/utøvere til fordel for mer spennende, eksotiske og uvanlige ting men dette er på en måte litt av grunnfjellet da. Lenge siden jeg spilte denne nå. Noen her som fikk sikret seg reutgivelsen på LP for en tid tilbake?

    starker bach.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... den har jeg faktisk, men har aldri hørt den! Kjøpte en tilnærmet komplett Naxos samling for et drøyt år siden og den er med der. Kjenner ikke musikken fra før heller, for så vidt.
     

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Hehe... den har jeg faktisk, men har aldri hørt den! Kjøpte en tilnærmet komplett Naxos samling for et drøyt år siden og den er med der. Kjenner ikke musikken fra før heller, for så vidt.
    Da er det på tide at du hører på den.:)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bachs suiter for solo cello med Starker på Mercury er absolutt grunnfjellet, Sluket. Har ikke den på vinyl, men det ville vært gudeføde. Tror trygt vi kan sende en tanke til Vidar P også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Savner Vidar - og ikke minst Cedric, min absolutte favoritthund gjennom tidene :D
    Han følger nok litt med, selv om han har viktigere ting å holde på med enn HFS.
    Hvis HFS overlever ti år til kommer han kanskje innpå igjen. Bare å holde ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Klar over det Otto - og av og til blir det jo gjerne sånn, for mange av oss. Prioriteringer osv. osv. Er selv til tider i samme sits, men heldigvis ikke for lange perioder av gangen. Men må man så må man.

    I mellomtiden får man spille musikk - sitter på jobben med kjedelig papirarbeide og da er det praktisk å spille igjennom ukjent musikk. F.eks. en uhorvelig mengde med CD'er fra BBC music mag. - jeg fikk tak i hele samlingen komplett for en tid siden og har så langt rukket å spille 10-15 av de drøye 200 cd'ene.. her snurres følgende nu;

    20150227123356544.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    CDer som følger med klassiske magasiner kan sette oss på sporet av mye bra musikk, Sluket. Mye god død og fordervelse på de to du viser der.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Ja - de er suverene som "samplers" pluss at mange av de inneholder unike opptak gjort av/for BBC - ting du ikke får tak i ellers, også historiske saker. Hele samlingen har vel kostet rundt 2.000,- eler så, med frakt og alles. Grei investering og research objekt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når kjæresten drar på hyttetur med damene, må en "stakkar" prøve å kose seg så godt han kan.
    Ble inspirert av tidligere innlegg, til å finne frem en av Starker-innspillingene;
    Dvorak; Cello Concerto op.104
    Bruch; Kol Nidrei op. 47
    Starker - LSO - Dorati

    IMG_2033-001.jpg


    Hvor mye skal en skrive egentlig? Lekker innspilling, holder vel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er CDalg hos musikkhandleren, kona og jeg kom hjem med en bærepose full av snadder.

    Første gjennomspilling er really something completely different.
    Gaute Vikdal og venner spiller norsk samtidsmusikk på neverlur.
    Skjermbilde 2015-02-28 kl. 15.56.34.png

    Utrolig, men det funker. Faktisk ganske spennende.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig angående musikken (avspillt fra cdrip for min del), men legger spesiellt merke til det fine bildet. Utrolig godt komponert 😊

    Når kjæresten drar på hyttetur med damene, må en "stakkar" prøve å kose seg så godt han kan.
    Ble inspirert av tidligere innlegg, til å finne frem en av Starker-innspillingene;
    Dvorak; Cello Concerto op.104
    Bruch; Kol Nidrei op. 47
    Starker - LSO - Dorati

    Vis vedlegget 308219

    Hvor mye skal en skrive egentlig? Lekker innspilling, holder vel.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med premie i dagens KEK, berxter. :)
    Har du tall på hvor mange ganger du har fått det?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk og takk, men det har sine skavanker - slik som nesten alle cello-innspillinger.

    Enig angående musikken (avspillt fra cdrip for min del), men legger spesiellt merke til det fine bildet. Utrolig godt komponert ������

    Når kjæresten drar på hyttetur med damene, må en "stakkar" prøve å kose seg så godt han kan.
    Ble inspirert av tidligere innlegg, til å finne frem en av Starker-innspillingene;
    Dvorak; Cello Concerto op.104
    Bruch; Kol Nidrei op. 47
    Starker - LSO - Dorati

    Vis vedlegget 308219

    Hvor mye skal en skrive egentlig? Lekker innspilling, holder vel.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og så seig jeg inn i en "slik periode igjen"...

    Lutoslawski; Concerto for Orchestra, Symph. no.3
    CSO - Barenboim
    erato 1993
    Vis vedlegget 304771

    Har hatt noen supre opplevelser hva bla. dynamikk angår den siste tiden.
    Kommer tilbake til et meget godt eksempel senere.
    Da gravde jeg frem en innspilling jeg ikke har hørt på noen år. Nå er det noe annet her, grunnet større rom (ca 60m2) og ikke minst et oppsett som ikke viker en tomme, nærmest uansett hva som pøses på.
    Denne anbefales å spille på "realistisk" lydnivå, om en har høyttalere som makter presset..... her snakker vi ppp vs fff. Pass på!
    Det er noe med det, når konsert-basstrommen slår en i magen, for så i brøkdelen av et sekund etter, kjenner at det var en slik tromme som ble brukt.
    Nevnte jeg 2. CDen? Nei, men her får en mindre bestening vist at bla. hva messing og slagverk kan gjøre.
    Nevnte jeg at "disse" musikkene i perioder bergtar meg, mer en bla. Mozart? Nei, men slik er det altså.

    Varèse; The Complete Works
    Royal Concertgebouw Orch. - ASKO Ensemble - Chailly

    IMG_2035.CR2 kopi.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn