Klasse A vs AB

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Kjapt spm.
Har kjøpt et par vincentblokker som er oppgitt i 100w klasse A, samt 300watt klasse AB.
Hvordan opererer denne rent praktisk?
Jeg mener bestemt at jeg kunne spille høyere med min gamle 200 watts forsterker??

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
De burde strengt tatt ha oppgitt hvilken impedans de mener den kjører klasse A i. Det er tomgangstrømmen i utgangstrinnet som bestemmer A eller B. Hvis den spiller 100W i klasse A i 8 ohm, så er tomgangsstrømmen minimum 1.41*SQRT(100W/8ohm) = 5A.
Hvis du da har en høyttaler med 4 ohms impedans så vil forsterkeren spille klasse A opp til 50W.
I 2 ohm så spiller den klasse A til 25W, hvis den klarer 2 ohm.

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Om den spiller i klasse a eller ab er for meg irrelevant. Det jeg spør om er; i oppfattet utgangseffekt, vil den spille som en 100 watter eller 300 watter med den belastningen som tallene er oppgitt med?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Om den spiller i klasse a eller ab er for meg irrelevant. Det jeg spør om  er; i oppfattet utgangseffekt, vil den spille som en 100 watter eller 300 watter med den belastningen som tallene er oppgitt med?
300W er maks oppgitt effekt. 300W er 300W. Det er ikke særlig forskjell på 200W og 300W lydmessig. Hvis du mener din gamle 200watter spilte høyere, har det sannsynligvis ikke noe med antall watt å gjøre.

Den yter mer enn 100W hvis det er det du spør om.

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Takk for svar!!
Og det er merkelige greier. Har et par manger msw bokhyllehøyttalere. 88 db følsomhet.
Har ingen problemer med å håndtere 300w, og det er heller ikke spesielt høyt. Merkelige greier.

T

theStig

Gjest
Fyrer du 300W på høyttalere med 88 dB følsomhet kan du spille VELDIG høyt!

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Det jeg mener at det burde og... 88db ved 1 watt, ved dobbling av watt så øker spl med 3 db eller noe stemmer ikke det?

Må få sjekka dette.

Mvh

T

theStig

Gjest
300w tilsvarer +25 dB, så ja - du skal spille høyt! 88+25 = 113 dB (på 1 meter). Men det er neppe noen normale høyttalere som vil kunne spille 113 dB uten å forvrenge voldsomt da...

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Vel, for å si det sånn. Min scan-speak 8 tommer i lukket kabinett jobber, men ikke i nærheten av å bunne, noe den ville gjort ved 113db.

Må finne ut hva som er galt.

Takker for alle svar!!

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Gir forforsterkeren din nok til at du faktisk får 300W ut fra sluttforsterkene? Det er 3db forskjell på 100w og 200w, og bare 1.5db mellom 200 og 300.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Kjapt spm.
Har kjøpt et par vincentblokker som er oppgitt i 100w klasse A, samt 300watt klasse AB.
Jeg mener bestemt at jeg kunne spille høyere med min gamle 200 watts forsterker??
Disse blokkene gir 100W klasse A 8ohm og 300w Klasse AB 8ohm. Ved 4 ohm så dobbler de i AB altså 600W. De dobbler ikke i Klasse A.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Kjapt spm.
Noe som hadde vært litt tøfft, var å glemme AB, men kjøre en hybrid. Klasse D i bassen under 150Hz, og klasse A på alt over der. Det må da være mulig å få til på en enkel måte. Uslåelig kontroll og presisjon i bassen, samt uslåelig kontroll og presisjon i mellomtonen og diskant.

:)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Noe som hadde vært litt tøfft, var å glemme AB, men kjøre en hybrid. Klasse D i bassen under 150Hz, og klasse A på alt over der. Det må da være mulig å få til på en enkel måte. Uslåelig kontroll og presisjon i bassen, samt uslåelig kontroll og presisjon i mellomtonen og diskant.

:)
Dette heter aktiv deling, og er slett ikke vanskelig. 8)

mvh
KJ

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Kl.A forsterkerer oppleves OFTEST som mere potente watt mot watt end andre forsterkertyper, da kl A drift fordrer en ganske tung strømforsyning. Transistorene er konstant på (dette årsaken til det store strømforbruk), og bias er justert slik transistorene arbeider i det område hvor de er mest liniære, og som bonus undgår du den forvrengning som oppstår når en kl. AB-forsterker-transistor veksler mellom at bli aktiv - og være inaktiv. En kl.A forsterker blir faktisk "koldere" jo høyere du spiller - en kl. AB - blir varmere.

Vil du ha en MEGET enkel regel at forholde dig til i forhold til kvalitet av en forsterker - så er det vekten i forhold til antal watt (med korreksjon for uvanlig massivt kabinett - da må du trekke litt fra!). Fra 15 kg/100 W totalt (be. kanaler, 8 ohm) - skal konstruktøren være uvanlig inkompetent - for ikke at få en veldig god forsterker.

B

bendis

Gjest
klarer du ikke spille høyt med 300watt på en normal høyttalere må det være en feil et sted.
de fleste bruker knapt mer enn 20-30watt kontinuerlig uansett. kik på den "trends" t-amp tråden, 2x 6watt; 95% av tiden er den kraftig nok til å drive middels effektive Vienna med doble 6.5".

20-300watt takler ikke bokhyllehøyttalere. spolen vil sansynligvis brenne. bunning har mer med bassfrekvenser å gjøre. f.eks kan en PA høyttaler med 3-4mm slaglengde takle høyt volum av tale..men spiller man trancemusikk "bunner" de ved langt lavere volum..

eller hva ::)

Topp Bunn