Klasse A transistor kit?

A

audiosan

Gjest
spenningen er ikke kritisk. du kan godt bruke 2x30V trafo til aleph5.
selv driver jeg å bygger aleph2. der valgte jeg 2x40V trafo
 
A

audiosan

Gjest
alle kondensatorer bør være av god kvalitet. det bør også motstandene. f.ex dale motstander.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
har du bra forslag til side der de har det også? :)

Sett litt på Elfa, men ka kvalitet de har aner eg jo ikkje ;P

Trafoer fra Antek gode nok?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dtomaso skrev:
Har og lest at nåken syns de er for dårlig når det gjelder bassgjengivelse, kansje derfor ein push pull tar seg av basselementet i det beistet?
Det handler nok mest om effekt. Energien i musikk faller omtrent som 1/frekvens, så hvis det holder med 10 W ved 1000 Hz, trenger du 100 W ved 100 Hz og kanskje enda mer under det hvis du også skal kompensere for frekvensgangen i høyttaleren under resonans. Det blir en heidundrandes Aleph-forsterker. Jeg kommer til å bruke klasse D for bassene, har jeg tenkt.

Alternativt kan man brokoble et par Aleph'er på en måte som gjør at de kansellerer hverandres forvrengning (Aleph-X). Den er nok kun for viderekomne, men den tilsvarer dagens Pass Labs XA-serie. Edit: Henger på forvrengningsspektret av en Aleph X med +/- 18 V rails, to sett utgangstransistorer pr side og 1 A bias pr transistor som leverer 2,25 W i 12 ohm. Simuleringen sier 0,00067 % forvrengning, og alt sammen tredjeordens. For godt til å være sant, og forutsetter perfekt matchet "alt", men likevel...
 

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
ta en titt her :) http://no.rs-online.com/web/ de selger ikke til privatpersoner. men du kan bestille varene igjennom Velde supply a/s (kompotek) se etter Dale/vishey motstander. og f.ex pansonic kondensatorer. husk at de 0.47ohm og 1ohm motstandene (aleph5) må være 3-5W.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
eg får satse på trafo på 600VA kansje da per kanal, i tilfelle eg må begynne å brokoble? Eller er det ikkje så enkelt?
hmm blir vel kansje litt mangel på kjøling med dobbel så mange mosfeter per side av kabinettet da..

Klasse D på bass blir heller vanskelig også da eg har fulltoneelement eg kjører på ;)
Men er ganske lettdrevent så kan godt være det går bra med de 60 wattene Aleph gir, dette med rom og lyttelengde osv skjønte eg bæret av men akustikkkorrigering i lytterom kan vel hjelpe på den biten?

Er elektriker og sjefen min er veldig interessert i elektronikk han også, så kan nok kjøpe deler gjennom firma der :)

Nå glede eg meg bare å få lønn så eg kan rase avgårde bestillinger her ;)

Trur det må investeres i ein loddestasjon også, er vel greit å kunne justere temperaturen på loddebolten?
 
A

audiosan

Gjest
500VA trafo pr kanal holder i massevis. og f.ex 8x15.000uF kondensator bank. så blir spørsmålet om du skal ha CRC ellerCLC filter i PSU'n. en XA forsterker krever en god del kunskap, så ville holdt meg til en Aleph5.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
man kan ha mindre kondensatorbank ved større trafo? :)

CLC eller CRC sier meg lite og, ka er forskjell og ka gjør de? :)

Ja det blir Aleph 5 på meg, må bare få tak i PCB ene så er vi igang ;)
 
A

audiosan

Gjest
nei kondensatorbanken må være til stede.
CLC er den typen du finner på sidene til k-k pcb.
CRC så byttes spolene ut med en motstander.
dette er den rimeligste veien å gå. mens spolene gir LITT finere rippel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tittet litt på kjøleflenser hos Elfa. De største på 300 x 200 x 83,5 mm har kapasitet ca 0,3 K/W, altså at 100 W varme inn fører til ca 30 grader temperaturøkning. Forsyningsspenning +/- 30 V og 3 A bias blir noe sånt som 180 W varmeutvikling pr kanal, og da blir det varmt. Det er vanskelig å finne store nok kjøleflenser, og de som finnes er ganske dyre. Da støtte jeg på denne løsningen for vifteløs PC:



Koster et par tusen for hele settet. Jeg vet ikke hvor mye varme en slik kan dumpe, men det går sikkert an å kombinére et par sånne med noen slike eller sånne, og du kan bygge en Aleph i gainclone-format. 8)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Er vel greieste å bruke spole då sio da gir litt bedre rippel så du seie? :)

men vannkjølt forsterker, har alltid vært skeptisk til det i pc så veit ikkje om eg tør sette det i ein gloheit forsterker.
Ka om det blir vannlekasje på systemet? ;P

men kabinettet eg har lyst å bestille meg (de hadde ferie til 3 mai fikk eg mail om),
har kjølerippe på 380 x 160 x 32mm per side.
Bør vel få vekk ein del varme det?
Og om eg setter opp non vifter som lager gjennomtrekk i kabinettet så vil jo lufta bli utskifta ganske effektivt(kansje)?

Er det samme man gjer i ein varm pc, lager gjennomtrekk.. kald luft inn og varm luft ut :)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
http://www.protrim.no/produkter_kjoling_spal.shtml

sette ei vifta på 16" som trekker 17.4 ampere og har ein flow på 3450 m3/t under kabinettet så er vi kvitt problemet :p
men må kansje spille litt høyt for å overdøve ei slik vifte ;P hehe

eventuelt kjøre ei sirkulasjonspumpe med vann gjennom ein radiator med den vifta blåsende på, som sirkulerer vann til de modulene du fant..

kansje litt for ekstremt? :p

kan lett settes utenfor for ekstra kjøling :p hehe

nei trur eg må finne enkle løysninger :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dtomaso skrev:
...har kjølerippe på 380 x 160 x 32mm per side.
På rent øyemål vil jeg tro at en slik flens gir noe sånt som 0,4 - 0,5 K/W. Det går kanskje, men er litt snaut. La oss si at du vil holde kjøleflensene under 60 grader for å unngå at noen brenner seg på dem, og at det er 20 grader i rommet. Da har du 40 grader å gå på. Hvis de flensene er på ca 0,4 K/W kan de ta unna 100 W med den temperaturstigningen, og hvis det er 0,5 K/W svelger du unna 80 W pr flens. Da blir flensene så varme at du ikke kan holde hånden på dem, og det begynner å gå utover levetiden til utgangstransistorene. Med litt mer forsiktige 50 grader som temperaturgrense, sånn at du kan holde hånden der i 5 sekunder før du rykker den til deg, så har du 30 grader å gå på. 30/0,4 = 75 W og 30/0,5 = 60 W kapasitet pr kjøleflens.

En standard Aleph 5 utvikler 150 W pr kanal, omtrent det dobbelte av hva de kjøleflensene kan svelge unna med familievennlige temperaturer. Jeg ser at mange Aleph DIY-prosjekter kjører utgangstransistorene med 25-35 W pr stykk, så du kan bare telle MOSFETs og gange med 25 eller 30 for å se omtrent hvor mye varme den vil gi. (Aleph 5 har 6 MOSFETS pr kanal, og 6 x 25 = 150 W.) Slik ser en original Aleph 5 ut, ca 305 x 305 x 250 mm med ca 5 cm høye kjølefinner på fire sider.



Se også her: http://www.facstaff.bucknell.edu/esantane/movies/aleph-x.html#Sink
 
A

audiosan

Gjest
Dtomaso skrev:
Er vel greieste å bruke spole då sio da gir litt bedre rippel så du seie? :)

men vannkjølt forsterker, har alltid vært skeptisk til det i pc så veit ikkje om eg tør sette det i ein gloheit forsterker.
Ka om det blir vannlekasje på systemet? ;P

men kabinettet eg har lyst å bestille meg (de hadde ferie til 3 mai fikk eg mail om),
har kjølerippe på 380 x 160 x 32mm per side.
Bør vel få vekk ein del varme det?
Og om eg setter opp non vifter som lager gjennomtrekk i kabinettet så vil jo lufta bli utskifta ganske effektivt(kansje)?

Er det samme man gjer i ein varm pc, lager gjennomtrekk.. kald luft inn og varm luft ut :)
ikke heng deg for mye opp i rippel. den har mindre betydning her, enn ved klasseD eller AB. når det gjelder kjøling. AR998XL bør kunne takle det. om du har et kabinett pr kanal.
 
A

audiosan

Gjest
Asbjørn skrev:
Jeg tittet litt på kjøleflenser hos Elfa. De største på 300 x 200 x 83,5 mm har kapasitet ca 0,3 K/W, altså at 100 W varme inn fører til ca 30 grader temperaturøkning. Forsyningsspenning +/- 30 V og 3 A bias blir noe sånt som 180 W varmeutvikling pr kanal, og da blir det varmt. Det er vanskelig å finne store nok kjøleflenser, og de som finnes er ganske dyre. Da støtte jeg på denne løsningen for vifteløs PC:



Koster et par tusen for hele settet. Jeg vet ikke hvor mye varme en slik kan dumpe, men det går sikkert an å kombinére et par sånne med noen slike eller sånne, og du kan bygge en Aleph i gainclone-format. 8)
300 lengde og 200 bredde? om ikke er dette søppel!
 
A

audiosan

Gjest
enkelt regnestykke: temperatur stigning delt på effekt forbruk. 25grader over rom temp delt på 150W pr kanal. så deler vi det på 1.25. grunnet tap i mica og lignende. 25 delt på 150 delt på 1.25 = 0.13c/W pr kanal.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audiosan skrev:
enkelt regnestykke: temperatur stigning delt på effekt forbruk. 25grader over rom temp delt på 150W pr kanal. så deler vi det på 1.25. grunnet tap i mica og lignende. 25 delt på 150 delt på 1.25 = 0.13c/W pr kanal.
Enig, og Elfas største er altså på 0.3 c/w. To sånne kjøleflenser pr kanal er for lite, og det kabinettet med 0.4 - 0.5 c/W vil omtrent smelte hvis en Aleph 5 puttes inn i det.
 
A

audiosan

Gjest
Asbjørn skrev:
audiosan skrev:
enkelt regnestykke: temperatur stigning delt på effekt forbruk. 25grader over rom temp delt på 150W pr kanal. så deler vi det på 1.25. grunnet tap i mica og lignende. 25 delt på 150 delt på 1.25 = 0.13c/W pr kanal.
Enig, og Elfas største er altså på 0.3 c/w. To sånne kjøleflenser pr kanal er for lite, og det kabinettet med 0.4 - 0.5 c/W vil omtrent smelte hvis en Aleph 5 puttes inn i det.
det er vi enige i :) men det kabintettet AR998XL som han referer til, bør kunne klare dette.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje. Jeg ser at folk på diyaudio mener at dette holder til en F5, og da går det sikkert med en liten Aleph også. Men jeg ville vært forberedtpå å redusere bias hvis dette viser seg å bli for varmt.
 

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
72
Antall liker
10
F5 og Aleph J har samme kabinett. Aleph J har 24V rails og leverer 25 watt, så da vet du ca hva du må legge deg på med et slikt kabinett.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Ka sku eg gjort uten hjelp fra dåke :D
Var flotte og de kabinetta, men burde eg heller bygd Aleph 3 og brukt største HiFi 2000 kabinettet?
(har ikkje fått svar fra KK enda, så ingenting er bestillt enda)

50watt mindre å kjøle ned da ikkje sant siden man har 2x mindre mosfeter, og har ca samme uteffekt som Aleph J som dere nevner :)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Sendte mail med spørsmål om å få kjøpe 3 stk av de kjøleribbene, om de selger så få antall aner eg ikkje :p

Et kabinett bestående av 3 slike kjøleribber i svart hadde jo blitt av røffe typen som originalen er ;D

Der fronten er ei stooor kjøleribbe også ^^

Får me sjå ka eg får som svar ;)
 
A

audiosan

Gjest
vilken lengde spurte du etter? selv har jeg planer om å kjøpe 4 stk 300mm lengde.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
spørte etter 400mm lengde :) trenger sikkert den plassen eg kan få innvendig

bakplata, topp og bunn blir flate plater tenker eg, egentli ganske enkelt bygg.
Så innvendige mål blir vel da 500x400x330(LxHxB) fort rekna når front kjøleribba overlapper de på sida
så det blir ei stor kjøleribbe sammenhengende heile veien rundt.
 
A

audiosan

Gjest
det holder i masevis med 300mm :) det vil nok også bli mere økonomisk lønnsomt :)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
me får sjå om me får svar, kan jo og bli et problem med tanke på hifi racket og :p
Har et på vei i posten, så spent på kor store mellomrom det er i det :)

tør vedde på eg spør etter 300mm når eg får mail tilbake, antagelig ganske stiv pris på de
kjøleribbene der :p
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Finner ikkje motstand fra dale / vishay på 453 ohm, kun kjøp av 5000stk og da blir litt mykje når eg treng 2 stk :p

e da godt nok med motstand på 0.125w på monoblokk kretskortet?

fant ei side her:
http://www.alliedelec.com/search/productdetail.aspx?SKU=8951034

har funnet 0.6w alle andre, utenom de på 1ohm og 0.47ohm som skulle være høgere enn 3w.
1ohm fant eg på 4.7w og 0.47ohm fant eg på 7w.

Og så va da diodene, eg e lite flink å leite etter slikt :p

4stk på 9.1V dioder
og desse 2 MPSA18
 
A

audiosan

Gjest
skal se litt på de motstandene. diodene er 1.3W 9.1V Zener. mpsa18 fins ikke lenger. som erstatning brukes BC546b
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
kjempe :D
Spole finner eg heller ikkje :p
Men om eg skal erstatte den med ein mostand, kva verdi må den da være?
det blir vel da ein høyeffekt motstand?

Lurer såklart også om transformatorene til RS funker? får ein 300VA 2x30V til drøye 300 kroner, eller eventuelt ein
som er innkapsla til nesten 500 :p
er det nødvendig med innkapsla trafo?

ellers begynner eg å finne alle delene gitt :)

Kondiser i strømforsyninga blei 35V 85graders Panasonic..

Var litt gøy dette her å finne deler ein rolig søndag ;)

Men tør ikkje sende bestillingen før eg veit kretskorta er på vei ;P
 
A

audiosan

Gjest
Dtomaso skrev:
kjempe :D
Spole finner eg heller ikkje :p
Men om eg skal erstatte den med ein mostand, kva verdi må den da være?
det blir vel da ein høyeffekt motstand?

Lurer såklart også om transformatorene til RS funker? får ein 300VA 2x30V til drøye 300 kroner, eller eventuelt ein
som er innkapsla til nesten 500 :p
er det nødvendig med innkapsla trafo?

ellers begynner eg å finne alle delene gitt :)

Kondiser i strømforsyninga blei 35V 85graders Panasonic..

Var litt gøy dette her å finne deler ein rolig søndag ;)

Men tør ikkje sende bestillingen før eg veit kretskorta er på vei ;P
skal se litt på motstaden. men trafoene ville jeg valgt 500VA kondensatorene bør være min 50V.
da spenningen vil være 42V ved de første kondensatorene.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Husk at trafoer fra f.eks RS er industristandar.....iaf. om ikke annet er bemerket. Men for all del, det kan fungere fint.
I følge Noratel så er det forskjell på den slags, da de i industristandard ikke har same krav til egenstøy.

Her er forøvrig link til sidene deres........greie å prate med ;)
http://www.noratel.no/content/view/full/4614
 
A

audiosan

Gjest
det er ikke mye far for støy med de trafoene. jeg bruker dem i flere konstruksjoner her. og adi hadd støyproblemer med de :)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Goodie......ville bare nevne det, da Noratel selv nevnte det for meg ved en anledning. ;)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
plutselig blei de kondensatorene mykje dyrere når de kom opp i 63 V,
3000 for 16 kondensatorer blei litt drøyt igrunn ;P

Sjekka ut ebayen litt, Japan Audio kondiser.. funker de greit nok? :)

da satser me på 500 VA :)
 
Topp Bunn