Klasse A monotrinn

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Vurderer å bygge 2 monoforsterkere i klasse A. Hvilken effekt bør jeg ha på en Adyton Imagic 2.0tc 94db/4ohm og hvilke byggeløsninger anbefales? Jeg har selvfølgelig separat bassløsning.
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Høyttaleren er oppgitt til 4 Ohm. P er I opphøyet i 2 ganger R. Så med 1 Ampere hvilestrøm går forsterkeren ut av Klasse A ved 4 Watt. Ved 2 Ampere Hvilestrøm 16 Watt og ved 3 Ampere 36 Watt. Virker som du trenger noe kjøling. VH. Bernt
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Høyttaleren er oppgitt til 4 Ohm. P er I opphøyet i 2 ganger R. Så med 1 Ampere hvilestrøm går forsterkeren ut av Klasse A ved 4 Watt. Ved 2 Ampere Hvilestrøm 16 Watt og ved 3 Ampere 36 Watt. Virker som du trenger noe kjøling. VH. Bernt
Det et var nettopp det jeg fryktet. Så høyere impedans er å foretrekke med klasse A.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Du trenger ikke så høye spenninger ved 4 Ohm. De fleste inngår et kompromiss med høyere spenning og lavere hvilestrøm. Om forsterkeren går ut av klasse A får du bare litt mer vrenging. Er forsterkeren beregnet med strøm og spenning til å gi 40 Watt vil den klippe på 40 Watt. Om du derimot lager en forsterker som har spenning for 100 Watt vil du kunne spille med 100 Watt. De fleste går ned på hvilestrømmen til 1 - 2 Ampere, noe som sikrer klasse A ved moderate lydnivå. Vi snakker vel om rundt 45 Volt positiv og negativ spenning. Noe mer med Mosfet. Joda, det blir fortsatt varmt. VH. Bernt
PS: Tenkte 100 Watt med 8 Ohm når jeg skrev 45 Volt. Gammel vane. Du trenger lavere spenninger for 100 Watt med 4 Ohm. BJ.
 
Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Holton anbefaler ca 33 volt ac til 800L korta som gir ca 100 watt klasse A, til 500L og 50 Watt trenger de ca 25 volt ac. :)
 
A

audiosan

Gjest
trenger ikke noe mer kjøling for klasse A i 4 ohm enn man gjør for klasse A i 8ohm. kan jo som tidligere nevnt halvere spenningen.
når det gjelder effekt utover den klasse A effekten, så må det være en push-pull krets og krever høyere spenning. er det en single ended så leverer den ikke noe mer effekt utover klasse A effekten uansett hvor høy spenning man måtte ha.
personlig hadde jeg gått for push-pull.
etter som du skal ha mono trinn, så har du mulighet for heftig kjøling uten at de blir veldig store. f.eks first watt F5 kan bli en fin løsning.
+/-25V og 2A hvilestrøm vil gi deg 32W klasse A i 4ohm. og omtrent 60W klasse A/B i 4ohm. peak effekt på 120W i 4ohm.
totalt forbrent effekt vil da bli 100W pr kanal på tomgang.
med en tillat temperatur økning på 30 grader i forhold til rom temperatur vil du trenge kjøleribber med 0.2C/W pr kanal. det er fullt mulig a få begge kanalene i samme chassis uten at det blir veldig stort også. f.eks 2 stk 10.080" profiler 6" lange pr kanal.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"+/-25V og 2A hvilestrøm vil gi deg 32W klasse A i 4ohm."

Er enig at forsterkeren kan gi nesten 80 Watt med denne spenningen i 4 Ohms last, men på min HP regnestav går den ut av klasse A ved 16 Watt. VH. Bernt
 
A

audiosan

Gjest
nope. 2A hvilestrøm tilsier 4A peak.
4*4*4=64W peak.

eller:
4A peak * 0.707 =2.8A rms.
2.8*2.8*4=31W kontinuerlig.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Takk for alle flotte svar her. Jeg følger dere et stykke da jeg har fagbrev i radio og tv, men det begynner å bli lenge siden.
Det blitt nevnt F5. Menes det at den da kobles som PP?
 
A

audiosan

Gjest
første man må gjøre er å finne ut hvor mye effekt du trenger. og et nogenlunde budsjett. etter det er gjort så er det dele samling. kan gi deg liste over hvor du kan anskaffe hver enkelt del.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Må bare beklage min uvitenhet og at jeg har fart med vranglære. Sjekket med "Bibelen" til Douglas Self og må innrømme at jeg hadde glemt at i et Push Pull trinn vil den ene transistoren gi nesten dobbelt så mye strøm når den andre kutter. Så med bipolære transistorer med god linearitet vil du med strømforsyning på 24 Volt +- og 2,16 Ampere hvilestrøm få rundt 37 Watt i 4 Ohm. Tallene er hentet fra side 302 i den 5 utgaven av "Audio power amplifier design handbook". En bok jeg tydeligvis burde lest oftere.
Fordelen med denne oppdateringen er at jeg med bedre samvittighet kan bruke min forsterker med 1,2 Ampere hvilestrøm og 8 Ohms høyttalere. Syntes 1,2 Ampere var litt puslete, men neste verson får dobbelt opp med utgangstransistorer og trolig mer hvilestrøm. Dette lover godt for ditt prosjekt. Mosfet utgang ( som Pass ) er visst på mote igjen. Yamaha og Jobsys bruker dette. VH. Bernt.
PS: Husk å bruke ladelytter i poweret som tåler temperatur. Det blir fort varmt "in there" og levetiden på disse går ned med varme.
 
A

audiosan

Gjest
+1 på lyttebanken. er en stor fordel med 105 grader lytter. Og bruk trafo som er meget for stor. Da får man litt mindre varmgang her. 3-4 ganger effekttrekket bør den klare.
 
Topp Bunn