Klasse A forsterkere...fordeler/ulemper..

S

slowmotion5

Gjest
Personlig vurdering:

Rør i ren klasse A er det eneste som duger.

Andre løsninger brukes kun til subwoofere.

;)
 
M

musicus

Gjest
brand-x skrev:
Nå er vel strømmen i ferd med å bli billigere hvis strømforbruk/sparing skal tas med i betraktnigen... Jeg er vel mest opptatt av det lydmessige ;)

Nå har heldigvis de fleste bidratt med lydmessige fordeler og ulemper..Var klar over mangelen på effektivitet på klasse-A... (derfor er det greit med med mye strømreserver på slike konstruksjoner.)

Hvis effektivitet var målet hadde jeg valgt klasse-D...Noen av disse har vel en effektivitet på opp mot 98%.. Men saken er att jeg har vært der også og nå var tiden inne til å prøve noe nytt..

mvh
Kjell P.. :)
Jeg skjønner dine prioriteringer godt brand-x, jeg har selv en integrert Accuphase 30 W Kl A på innkommende, valgt først og fremst pga sine lydmessige egenskaper, så funksjonalitet og design, "ulempene" ved en slik forsterker er imo, mer teoretiske enn praktiske, og så små at de lett kan vendes til noe positivt, om man vil ;) :)....

mvh
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Neste år skal det bli forbudt med 100watts åærer/glødepærer.
Om 2 år skal 60watteren vekk,3år 40watteren vekk osv.

Tenk Om. Netste år forbys Klasse A forstrkere, om 2 år AB osv. det hadde vært noe det. total krise :-[ :-[ :-[ :-[ armageddon

Alle måtte bruke ICE / D-forsterkere
 
M

musicus

Gjest
Triangle VS Atoll skrev:
Tenk Om. Netste år forbys Klasse A forstrkere, om 2 år AB osv. det hadde vært noe det. total krise :-[ :-[ :-[ :-[ armageddon

Alle måtte bruke ICE / D-forsterkere
Nightmare from hell 8) ....

mvh
 

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
En erfaring jeg har gjordt meg er følgende;
Følsomhet i db er relativt uintressant for krav til forsterker. Etter min erfaring har delefilter konstruksjonen mye mer å si. Et eksempel;
Klipsch Rf-5 99db skulle etter mange av deres antagelse være lette å drive. Det er de ikke! De trenger masse av strøm for å spille bra. Rf-3 som "bare" er 97 db krever nesten ingen ting. Hvorfor? Mye mer avansert delefilter i Rf-5.

Det samme opplever jeg i hvordan klasse a fungerer på forskjellige høytalere. Har du en med 1 ordens filter til diskant = lett å drive. 4 ordens filter = en helt annen sak.

Klasse a watt og ab watt er totalt forskjellige, grunnet forskjellene på levert strøm.
Watt diskusjonen er å sammenligne med toppfart på biler.
Selv har jeg hørt Sugden A21 a drive 84db høytalere som en drøm! Mens 100 watt trad ikke har fungert.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.469
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Triangle VS Atoll skrev:
Neste år skal det bli forbudt med 100watts åærer/glødepærer.
Om 2 år skal 60watteren vekk,3år 40watteren vekk osv.

Tenk Om. Netste år forbys Klasse A forstrkere, om 2 år AB osv. det hadde vært noe det. total krise :-[ :-[ :-[ :-[ armageddon

Alle måtte bruke ICE / D-forsterkere
;D Nei, la oss tenke på noe hyggelig isteden!
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Klipp fra Nelson Pass / Pass Labs ALEPH 5 bruker-manual;

While the design is conservative, this is a
hard running amplifier, as single ended Class A operation is the least efficient operating
mode. In fifteen years the electrolytic power supply capacitors will get old. Depending on
usage, you will begin to have semiconductor and other failures between 10 and 50 years after
date of manufacture. Later, the sun will cool to a white dwarf, and after that the universe will
experience heat death.
8)

Arne K
 
B

brand-x

Gjest
Kan noen være så snill å liste opp aktuelle ht`ere til slike forsterkere i den kjøpbare ende ?
Og helst stativ htère.....

Greit å være litt forberdt hvis det ikke fungerer med de jeg har..

mvh
Kjell P... :)
 

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
Monitor Audio Gs 10 er super på en klasse a forsterker. Spiller som om den koster dobbelt så mye, og ser ut som det også.
 
T

Thomas1

Gjest
GS10 er en veldig god høyttaler.
Også matcher det Naim godt også. Det kan komme godt med når du finner ut at du kun vil ha fokuset på musikken 8)


GS 10 er en veldig nøytral stativhøyttaler. Dynamisk og ikke så altfor tung last for forsterkeren. Jeg har ingen problemer med mine 50w.
 

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
Noen hevder at antallet utgangstrasistorer er veldig avgjørende for lyden. Flere er lik høyere dempningsfaktor, mens færre er lik høyere"musikalitet". Tror vel typen transistor har mer betydning, men dempningfaktor er vel et poeng.
Selv har jeg den siste konstruksjonen fra Roar Malmin, nemlig mi8. Ca 30 w ren klasse a. Spiller meget overbevisende, har faktisk testen den mot en legende innen klasse a. Nemlig stax dma 300. Og synes faktisk mi8 hadde enda krispere topp. Men staxen hadde jo noen år på baken. Har tidligere hatt a21a også, men føler jeg fikk litt mer av alt med Malmin trinnet. Grei pris var det også. Mellom 15 og 20k for nytt, litt avhengig av hvor bra lytter man ønsker. Valgte selv få utgangstransistorer. Det fordi jeg ikke har store høytalere.
Spiller sjelden grise høyt, så effekt er det minste problemet. Men som tidligere nevnt trives jeg best med enkle filtre....
 
B

brand-x

Gjest
Må si jeg føler meg litt uforberedt på dette med matching av htère til klasse-A forsterkere..
Har jo sett M.logan på slike forsterkere med 20-30 watt til rådighet, og det har fungert særdeles bra og det på tross av vissheten om att elektrostater har litt kompliserte impedanser... det jeg ikke vet noe om er hvordan effektiviteten er på slike htère...

mvh
Kjell P.. :)
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Ser ut som det er mange som har peiling her så da tar dere vel et par klasse-A "førjulsnøtter"?;)

Mine 2 Accuphase A-30 forsterkere leverer hver 2 X 30W i ren klasse-A i 8 Ohm og det dobbelte, 1 X 120W, når de er brokoblet.

1. Hvor mange av disse 120 wattene er klasse-A?
2. Hva skjer med dempingsfaktoren på en brokoblet forsterker?

Fortsatt god førjulstid!

mvh,
OS
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
OS skrev:
...
Mine 2 Accuphase A-30 forsterkere leverer hver 2 X 30W i ren klasse-A i 8 Ohm og det dobbelte, 1 X 120W, når de er brokoblet.

1. Hvor mange av disse 120 wattene er klasse-A?
...
30W - for et «push-pull» utgangstrinn

...
2. Hva skjer med dempingsfaktoren på en brokoblet forsterker?
...
Den halveres (dobbelt så høy utgangsimpedans)

...
Fortsatt god førjulstid!
...
d.s.

mvh
KJ
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
OS skrev:
...
Mine 2 Accuphase A-30 forsterkere leverer hver 2 X 30W i ren klasse-A i 8 Ohm og det dobbelte, 1 X 120W, når de er brokoblet.

1. Hvor mange av disse 120 wattene er klasse-A?
...
30W - for et «push-pull» utgangstrinn

...
2. Hva skjer med dempingsfaktoren på en brokoblet forsterker?
...
Den halveres (dobbelt så høy utgangsimpedans)

...
Fortsatt god førjulstid!
...
d.s.

mvh
KJ
Begge svar er riktige! Ventet at noen skulle kommentere at jeg skrev at den totale effekten dobles ved brokobling...

mvh,
OS
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
KJ skrev:
Eirik_S skrev:
Plinius sine klasse a forsterkere har en knapp for og velge klasse A, eller AB. Kjempe realt, bruker kun A når det er seriøs lytting, ellers står den på AB. Den spiller en god del mere gjennomsiktig, dynamisk og samtidig roligere I klasse A.

Har andre Klasse A forsterkere mulighet for AB drift?
I prinsippet kan alle kpush-pull forsterkere som er dimensjonert til klasse A også kjøres som AB eller B - det er kun et spørsmål om justering av tomgangsstrøm - forspenning av utgangstrinnet. Singel-ended (SE) klasse A forsterkere er litt værre - enten er de i klasse A eller så klipper de.

mvh
KJ

trådstarter var ute etter fordeler Ulemper med Klasse A. du skriver her at Singel-ended (SE) ikke kan kjøre som AB, da spør eg litt videre.
Hvorfor?
Og er det noen Fordeler/ulemper på Klasse A Singel-ended(SE) i forhold til Klasse A ???
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Jeg har litt problemer med å se hvem som siterer hvem her, men uansett. Single ended er alltid klasse A.

Eller klasse C da, hvis vi snakker om noe annet enn audio...

Jan E Veiset
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
jane skrev:
Jeg har litt problemer med å se hvem som siterer hvem her, men uansett. Single ended er alltid klasse A.

Jan E Veiset

Hmm, gjorde noe feil der eg ??? ??? og dårlig formulert av meg

prøvde og sitere "KJ"
Stod lengre oppe at en Klasse A lett kan gjøres om til AB,stod vel dette det er kun et spørsmål om justering av tomgangsstrøm - forspenning av utgangstrinnet Men at Singel Ended ikke kan kjøres i annet en Klasse A.

Så det eg lurte på er det noen fordeler med Singel Ended i forhold til vanlig klasse A ????
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Tja, klasse A SE og klasse A PP er på mange måter to sider av samme sak men også motsetninger. For å si det enkel så har PP stort sett alltid mindre forvrengning men av høyere orden, SE er ofte dominert av 2. harmoniske og PP er ofte dominert av 3. harmoniske, men igjen, dette ligger i naturen til de ulike topologiene.
Trioder har andre meritter enn pentoder og så videre.

Når det gjelder dette temaet vil jeg anbefale "Understanding HiFi Circuits" (med undertittel: How to balance the design compromies to achive the best quality sound) av Norman H Crowhurst. En av mange glimrende bøker skrevet av denne legenden. Men selvsagt betinger dette at du er interessert i emnet og at du ofrer noen timer på å sette deg inn i tingene.

Jan E Veiset
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
...
Hmm, gjorde noe feil der eg ??? ??? og dårlig formulert av meg

prøvde og sitere "KJ"
Stod lengre oppe at en Klasse A lett kan gjøres om til AB,stod vel dette det er kun et spørsmål om justering av tomgangsstrøm - forspenning av utgangstrinnet Men at Singel Ended ikke kan kjøres i annet en Klasse A.

Så det eg lurte på er det noen fordeler med Singel Ended i forhold til vanlig klasse A ????
Jeg vet ikke hvor mye du forstår/kjenner til de «funksjonelle» forskjellene mellom single-ended og push-pull, det er evt O.t. så det kan evt. tas i en egen tråd.

Fordeler med SE .... det tror jeg jeg sliter litt med ... ;)

Noen vil sikkert hevde at SE er en «enklere» og «renere» forsterkertopologi, og at den er velsignet med 2. harmonisk forvregning ... dem om det.

mvh
KJ
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
1000 gange hellere 2.ordens end 3.... ;
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
IO skrev:
1000 gange hellere 2.ordens end 3.... ;
o.t.

De tilfellene av «likt» konfigurert SE og PP med «like» arbeidsbetingelser jeg har sett på, så har begge topologiene grovt regnet like mye 3. harmonisk forvregning, mens SE har høyere 2. harmonisk forvregning. Valget i absolutte termer er ikke mellom 2. eller 3 harmonisk, men om mer (SE) eller mindre (PP) forvregning av lik orden. De som har lagt sin elsk på 2. harmonisk forvregning bør forresten unngå balansert forsterkeri ...

mvh
KJ
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
undres over denne teoretisering over ulike topologier her.
jeg har endnu tilgode at høre en pushpullert spille ligeså klart,rent og uforvrænget som de bedste singlendede.
alt andet lige er det for nemt at udtale sig om noget man kun kender til qua teorien ::)
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
jane skrev:
Tja, klasse A SE og klasse A PP er på mange måter to sider av samme sak men også motsetninger. For å si det enkel så har PP stort sett alltid mindre forvrengning men av høyere orden, SE er ofte dominert av 2. harmoniske og PP er ofte dominert av 3. harmoniske, men igjen, dette ligger i naturen til de ulike topologiene.
Trioder har andre meritter enn pentoder og så videre.

Når det gjelder dette temaet vil jeg anbefale "Understanding HiFi Circuits" (med undertittel: How to balance the design compromies to achive the best quality sound) av Norman H Crowhurst. En av mange glimrende bøker skrevet av denne legenden. Men selvsagt betinger dette at du er interessert i emnet og at du ofrer noen timer på å sette deg inn i tingene.

Jan E Veiset

HIFi bøker osv er vel en av få bøker eg klarer og lese i flere timer uten og gå leie ;D ;D ;D ;D
Men om eg klarer og sette meg inn i og forstå alt som står i f.eks nevnt bok er en annen side. Men blir ivertfall ikke dommere av og lese slikt :) så var det den eng... min da, :eek:den er det en annen sak med....
 
B

brand-x

Gjest
Klasse A forsterkere...fordeler/ulemper..( bilder på gang )

Mere info kommer........ ;D

Det er mulig jeg må få litt kvalifisert hjelp til opplasting av bilder...men det er på gang....

Lydmessige inntrykk skal jeg også prøve å gjengi etter beste evne ;)

mvh
Kjell P...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Jeg synes det bare er fordeler med klasse A og rør jeg. Kommer ikke til å ha noe annet i fremtiden. McIntosh og enkelte andre transistorforsterkere er ikke så verst men klasse A og rør er enda morsommere/hyggeligere/mer glederikt/mer behagelig/mer musikalsk osv osv og lytte til. Man kan diskutere tekniske data, frekvensområde, signal støyforhold og annen svada så mye man vil for meg, det viktigste er at det er godt å lytte til.......og det er klasse A
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
hel skrev:
Jeg synes det bare er fordeler med klasse A og rør jeg. Kommer ikke til å ha noe annet i fremtiden. McIntosh og enkelte andre transistorforsterkere er ikke så verst men klasse A og rør er enda morsommere/hyggeligere/mer glederikt/mer behagelig/mer musikalsk osv osv og lytte til. Man kan diskutere tekniske data, frekvensområde, signal støyforhold og annen svada så mye man vil for meg, det viktigste er at det er godt å lytte til.......og det er klasse A
Skjønner at du er i ferd med å lande :)
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Rojoh skrev:
Det er jo slik med varme forsterkere...: Man blir tørst av å sitte å lytte. Godt, kaldt øl fungerer best. At det låter bra, sier seg selv. Når forsterkerne (klasse A, må vite) når arbeidstemperatur, så er man godt forspent med kjøleveske. Man har kastet genseren, og synes at det låter knall. Mer øl. Man kjenner på trangen til å bevege seg litt i takt med musikken... Mer øl. Jævla god lyd. Man fornemmer syden, sand og bikinidamer. Mer øl, neste Marleyplate. Helvete som det svinger! Juhuuuu....

Vanskelig å beskrive klasse A-lyden, men jeg husker tydelig at magien var påtagelig. ;D (Så kan dere andre coldrunningguys bare sitter der... ;D ;D

Mvh. Johan
Er det greit for deg at jeg skriver ut den i 1000 kopier, setter det i en perm og skriver "Bibelen" utenpå? Eller kanskje en plakat i ekstremt stort format? :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.694
Torget vurderinger
10
Audiomix skrev:
hel skrev:
Jeg synes det bare er fordeler med klasse A og rør jeg. Kommer ikke til å ha noe annet i fremtiden. McIntosh og enkelte andre transistorforsterkere er ikke så verst men klasse A og rør er enda morsommere/hyggeligere/mer glederikt/mer behagelig/mer musikalsk osv osv og lytte til. Man kan diskutere tekniske data, frekvensområde, signal støyforhold og annen svada så mye man vil for meg, det viktigste er at det er godt å lytte til.......og det er klasse A
Skjønner at du er i ferd med å lande :)

He he
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
hel skrev:
Jeg synes det bare er fordeler med klasse A og rør jeg. Kommer ikke til å ha noe annet i fremtiden. McIntosh og enkelte andre transistorforsterkere er ikke så verst men klasse A og rør er enda morsommere/hyggeligere/mer glederikt/mer behagelig/mer musikalsk osv osv og lytte til. Man kan diskutere tekniske data, frekvensområde, signal støyforhold og annen svada så mye man vil for meg, det viktigste er at det er godt å lytte til.......og det er klasse A
Akurat som eg ville ha beskrevet det sjølv. ;)

TAF
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Akkurat det der er vel spot-on! Så kan man diskutere måledata til man blir blå...
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Man kan da diskutere positivt om målingene til en klasse A forsterker også. Det er vel nesten bare virkningsgrad og varmeutvikling som egentlig er negativt med klasse A.
 

petterk1945

Fersking
Ble medlem
13.02.2017
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei!
Jeg er helt ny på forumet og i high-END verdenen.
Har kjøpt en Sugden A21 series 2.
Kan den stå inne i en hylle som er 40 cm høy og med litt rom på sidene?
Mvh petter
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Hei!
Jeg er helt ny på forumet og i high-END verdenen.
Har kjøpt en Sugden A21 series 2.
Kan den stå inne i en hylle som er 40 cm høy og med litt rom på sidene?
Mvh petter
Heisann!

Velkommen til forumet! :)

Ser den Sugden er ca 10cm høy. Da er 40cm hylleplass rikelig.
Rom på sidene er ekstra bra. Dette går helt fint! :)
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Alt er mulig. Men det er unektelig slik at for hver grad temperaturen i forsterkeren øker så synker levealder på komponentene og forsterkeren.
Vil du den skal vare lenge, la den puste i friluft og slå av etter bruk.


Final
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Tilslutter a den bør stå så fri som mulig for at få puste, og så vil det også gøre rengjøringen lettere.
 

petterk1945

Fersking
Ble medlem
13.02.2017
Innlegg
2
Antall liker
0
Takk for alle svar!
Det er 5 cm fra hylla og inn til veggen bak. Og jeg vil borre mange ca 2 cm hull i topp-plata slik at varmen unnslipper.
Da må det vel bli OK
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Ja,men om man trenger 2-400 W klasse AB så klarer man seg kanskje med 100W klasse A.Jeg hadde før en Pass labs X350.5 som ble erstattet av Pass Labs XA 160.5 som har under halvparten så mange watt men den hørtes mye kraftigere ut enn 350.5
 
Topp Bunn