Klarer du å skrive en topp3 liste?

U

utgatt60135

Gjest
Bleu/Blanc/Rough (Fr)
Cidade de Deus (Br)
Schindler´s liste (Us)
Jean de Florette (fr)
Lamerica (it)
Pianisten (Fr,Ty,Pl)
Dead man (Us)
The Silence of the Lambs (us)
No Country for Old Men (Us)
Delikatessen (Fr)
Englegård (Sve)
Matrix (Us)
Vår, sommer, høst, vinter (S-kor)
Andrej rublev (ru)
Life according to Agfa (Isr)
What´s eating Gilbert Grape (Us)
Before the rain (mak)
Between the devil and the deep blue sea (Bel)

Ååå... f... Du sa 3 filmer ja..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Noen som har nevnt " Chinatown"? den skulle kanskje blitt med på min liste.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Jeg skal gi deg et tips tilbake. En usedvalig vakker film som traff meg. Jeg tror du også vil like denne.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Synd du ikke likte Contact. Smaken er vel som baken. Jeg synes problemstillingene den reiser rundt konflikten mellom religion og vitenskap er veldig interessante. Og den viser også litt av hva det vil si å tro på noe som er større enn seg selv. Dessuten er det mange gode dialoger, og smakfull bruk av spesialeffekter. Tenker for eksempel på scenen der hun løper inn i speilet, og måten Bill Clinton er klippet inn på.
Denne filmen egner seg kanskje for tidlig pubertale småjenter på konfirmasjonsleir eller noe slikt. Det er jo ikke annet en dårlig tilslørt jesusromantikk i Polly Pocket innpakning.

De religiøse i filmen, den gale evangelisten, presidentnes forstokkede rådgiver og blomsterbarna fremstår jo bare som karikerte duster. Så har vi vår tvilende protagonist som bare trenger en personlig opplevelse for å finne Jesus. Dette blir bistått av en sleip, manipulerende karismatisk drittsekk som har innyndet seg i maktens kretser. Han er jo symbolet på Jesus her da, som straffer de "falske" troende og de som bruker religionen til egen vinning, men i stedet konsentrer han seg om stakkars lille forkomne piken som har gått seg vill i vitenskapens verden, mens det eneste hun egentlig ville var å treffe pappaen sin igjen og bli venner med Gud og Jesus som hun er sint på fordi de tok ham fra henne pappaen da var liten pike.

Så sender Gud via sine engler en tekst til menneskene som viser hvordan de personlig skal komme i kontakt med ham og få den store persolige opplevelsen og kan bli frelst. Så bruker selvsagt USA milliarder av dollar som kunne gått til å hjelpe innbyggerene i stedet, for å sende et av guds forkomne lam på en langtur for å finne troen igjen. Så fikk hun treffe pappaen sin igjen som belønning, sob sob, og ble frelst. Så viktig er du for gud....

blææh

Og dette er hva du kaller "interessante problemstillinger rundt konflikten mellom religion og vitenskap"... :-\

M

marsboer

Gjest
Jeg klarer det ikke - men Silent Hill, et kunstnerisk mesterverk med hittil uovertruffen evne til å skape stemning samtidig som den nærmest krever en egen underkategori innen grøssersjangeren er en av mine absolutte favoritter. Dette til tross for at første gjennomseeing bare imponerte meg sånn halvveis. Men dette var på en liten 37" TV og med et middels surroundanlegg som ikke fikk frem den kunsteriske storheten og atmosfæren i denne filmen.

Samspillet mellom den fantastiske lyden og treffende "musikken", de stilistiske kulissene og kameraføring, en original og intelligent historie og til dels gode skuespillerprestasjoner (det er her filmen mangler litt på å være perfekt sånn rent filmteknisk) skaper en atmosfære jeg aldri har vært borti i andre filmer. Filmen er i tillegg herlig grotesk og surrealistisk uten at det bikker over i små-teit banalitet slik som tilfellet er med det meste av filmer i denne sjangeren.

Denne filmen fungerer rett og slett ikke uten et voksent surroundanlegg på kinovolum siden det fantastisk stemningsskapende lydbildet er mer enn halve årsaken til at filmen fungerer så glitrende bra.

Filmen blir bedre og bedre jo flere ganger man ser den. Mange har problemer med å få med seg alle detaljer ved første gjennomseing, men det er bare å se den flere ganger. Anbefales på det sterkeste på blu-ray og ikke DVD for maksimal opplevelse (bildekvaliteten på DVD er ikke mye å skryte av, mens lyden er bra)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
1. Den enfaldige mørdaren (Hans Alfredson)
2. Speil (Andrei Tarkovskij)
3. Stalker (Andrei Tarkovskij)

Snakkes.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.355
Torget vurderinger
1
Bare tre ...

1) Apocalypse nå!
2) Delicatesen
3) Reservoir dogs alt. Man bites dog

mvh
KJ

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Antall liker
347
Torget vurderinger
1
Gudfaren
1900 (Novocento)
En mann gikk av toget (Bad day at Black Rock)

C

Cyber

Gjest
Ikke de beste, men 3 som "traff":

1. The Fountain
2. The Shawshank Redemption (På vei i posten på bluray)
3. La Vita e Bella

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
hmmm

3 som er verdt å se flere ganger i alle fall

5th element
12 monkeys
Eternal Sunshine of the Spotless Mind

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
1. Pulp Fiction
2. Fanny og Alexander
3. The Reader

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.445
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
The Godfather 1 og 2. Det er vel egenlig en historie.
Schindlers List
The English Patient.

Tror jeg.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Piece of cake :)

Check it OUT ;D

#1: Top Secret

#2: Spaceballs

#3: I`m gonna GIT ya sucka :)

Skal ikke påstå at dette er kvalitetsfilmer, men jeg har aldri hatt det så GØY når jeg har sett film som når jeg har sett disse.. og de to første har jeg sett MANGE ganger, og jeg ler fortsatt og oppdager nye rare detaljer hver gang :) DET er jo en kvalitet ved filmen i seg selv, er det ikke ?

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Nr 1 nobodys fool med paul newman, bruce willies. mellanie griffith, jessica tandy mm.
nr 2 livets lyse side
nr 3 frihetens regn

T

TT.

Gjest
1. Das Boot (Tysk)
2. Menn som hater kvinner (Svensk)
3. Ringenes Herre trilogien

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ser mange har Shawshank Redemtion (Frihetens regn) på lista si og det kan jeg skrive under på.
Forrest Gump tok jo storeslem det året på Oscar utdelingen. Synes Shawshank skulle fått noen priser det året, men det er jo bare min ærlige mening! ;)

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Kjapt etter magefølelsen

1. Frihetens regn
2. Das Boot
3. Bad boy Bubby

Andre kandidater muligens Gudfaren 1/2, Hjortejegeren, Runaway Train(denne har ikke tålt tidens tann..)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.608
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
OS skrev:
1. Pulp Fiction
2. Once Upon a Time in America
3. Desperado (pga. filmingen)
nesten :
2
AMADEUS
1

imo
mvh
leif

C

Cyber

Gjest
Litt klisjè, men:

1. Shawnshank redemption
2. Forrest Gump
3. ?

A

AK27

Gjest
1. No country for old men
2. Blue Velvet
2. The century of the self

R

Rojoh

Gjest
Så nettopp Mississippi Burning på TV2 Film (igjen, that is) (regner med den snurrer noen dager fremover), og tenkte at den faktisk er god nok til å havne på topp3-listen. (Dagens oppfordring). Alan Parker sier jo sitt. Gene Hackman glitrer.

To til?
- Requiem for a dream (aldri følt meg så jævlig etter en film)
- Lock, Stock and Two Smoking Barrels kanskje? ;D

Mvh. Johan

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Dagens topp tre liste.

- The Wall
- The Big Lebowski
- Alien

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Dagens Topp 3:

1. Fight Club
2. Pi
3. Memento

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
1. Sånger från andra våningen
2. Du levande
3. Monster's ball

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
The Royal Tenenbaums
The Darjeeling Limited
The Life Aquatic With Steve Zissou

Når det er sagt er det ingen film som er som Gummo. Avslutningen med kaningutten i bassenget med søstrene mens Roy Orbisons Crying spilles er sensasjonell. Harmony Korine kan når han vil.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Roberten skrev:
The Royal Tenenbaums
The Darjeeling Limited
The Life Aquatic With Steve Zissou

Når det er sagt er det ingen film som er som Gummo. Avslutningen med kaningutten i bassenget med søstrene mens Roy Orbisons Crying spilles er sensasjonell. Harmony Korine kan når han vil.
Noe sier meg at du liker Wes Anderson, Roberten? :)

Gummo er noe for seg sjøl. Jeg syns ikke Korine noengang har klart å lage noe som er like freaked-out aparte som det, i hvert fall av de jeg har sett. Hvis du likte Gummo, kan det hende du vil like "Et hål i mitt hjarte" - Lukas Moodyson, riktignok, men for de som syns "Lilja 4-ever" var litt tung, så... Vel. "Et hål..." får Lilja til å virke som en koselig Olsenbanden-film. Men den er, på sitt vis, fullstendig bergtakende magisk - men for lang og ufokusert.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Mbare skrev:
Noe sier meg at du liker Wes Anderson, Roberten? :)

Gummo er noe for seg sjøl. Jeg syns ikke Korine noengang har klart å lage noe som er like freaked-out aparte som det, i hvert fall av de jeg har sett. Hvis du likte Gummo, kan det hende du vil like "Et hål i mitt hjarte" - Lukas Moodyson, riktignok, men for de som syns "Lilja 4-ever" var litt tung, så... Vel. "Et hål..." får Lilja til å virke som en koselig Olsenbanden-film. Men den er, på sitt vis, fullstendig bergtakende magisk - men for lang og ufokusert.
Jeg er kjempeglad i Wes Anderson. Det er ikke alt han får til hele tiden, men alle filmene hans har noe helt eget ved seg som jeg er veldig betatt av. Fra Bottle Rocket til The Darjeeling Limited.

Du har selvfølgelig sett Julien Donkeyboy ? Historien her synes jeg kanskje er mer outrert enn Gummo, men det er vel kanskje fordi det er vanskelig å se noen klar historie i Gummo. Men det er ingen tvil om at han ikke har laget noe så helt ute som Gummo.
Vedrørende Korine synes jeg kanskje han er undervurdert som screenwriter(Kids, Ken Park.) Kanskje.

Lukas Moodyson ! Du er en av de få som setter pris på Et Hål... Takk Mbare, det trengte jeg. Jeg likte Lilja meget godt også, men Et Hål.. har som du sier noe bergtagende vakkert over seg.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.760
Torget vurderinger
35
1. Citizen Kane
2. En ren formalitet
3. Cinema Paradiso

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Roberten skrev:
Du har selvfølgelig sett Julien Donkeyboy ? Historien her synes jeg kanskje er mer outrert enn Gummo, men det er vel kanskje fordi det er vanskelig å se noen klar historie i Gummo. Men det er ingen tvil om at han ikke har laget noe så helt ute som Gummo.
Vedrørende Korine synes jeg kanskje han er undervurdert som screenwriter(Kids, Ken Park.) Kanskje.

Lukas Moodyson ! Du er en av de få som setter pris på Et Hål... Takk Mbare, det trengte jeg. Jeg likte Lilja meget godt også, men Et Hål.. har som du sier noe bergtagende vakkert over seg.
Julie Donkeyboy (er det lenge siden jeg har sett...) men jeg husker den mer som en film med et narrativ enn det jeg husker Gummo som - Gummo er mer en tilstand, en beskrivelse av en verden, framfor en historie om noe som helst. Snurrig og pussig, ja, men likevel veldig fin, rar, øm og merkelig. Kids var OK, Ken Park likte jeg ikke noe særlig, syns den bikka over i det spekulative.

Et Hål.. er... noe helt for seg selv. På godt og vondt. Har ikke fått sett Container, som er filmen han lagde etter Et hål... Har du?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Larry Clarke ødela både Kids og Ken Park, manuskriptene til Harmony Korine derimot er slettes ikke ille.
Derav lurer jeg på om jeg kanskje synes han er undervurdert som manusforfatter.

Har ikke kommet så langt at jeg har fått sett Container jeg heller. Er såpass skamfull at jeg bestillte den hos play.com før jeg trykket på 'legg til innlegg.'

Topp Bunn