Klage på boligkjøp?

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Solgte for fire år siden et rekkehus i boretslag.Nåværende eier har tydligvis skiftet kjøkken og funnet to stikkontakter som ikke er montert etter boka.Han har brukt autorisert elektriker og fått en regning på 17000 som han vil at jeg skal ta min del av. Vet at reklamasjonsretten ved boligkjøp er 5 år,men kan man hvis man finner noe galt med boligen bare bestille håndverker og sende regninga til den som solgte helt uten videre.
Vet ikke hvor mye av den regninga der som har med nytt opplegg eller riving av det gamle,men er usikker på det juridiske i dette. Dårlig start på helga når det står en hissig tyrker på trappa når man kommer hjem fra jobb :-\
 
V

vredensgnag

Gjest
Hissig tyrker er harde tak.

Regner med at du ikke hadde eierskifteforsikring, og uansett er det et lavt beløp for å aktivere en slik.
Vanlig praksis er at man orienterer selger om at man mener å ha funnet noe klanderverdig, og at selger får anledning til å forskriftsmessig forestå utbedring. Elektrikeren som ble brukt kan selvsagt dokumentere at det var nødvendig med et inngrep, men du har ingen garanti for at denne ikke har skjult annet arbeid i regningen til deg.

Så det avhenger av hvor hissig du har tenkt å være tilbake.
 
N

nb

Gjest
Vanlig pris for stikk er vel rundt 1000 pr punkt, så du kan jo begynne med å spørre hva de resterende 15.000 har gått til.

Mangelen er sannsynligvis også for liten til at det utløser noe erstatningsansvar fra din side. Kjøper har ikke noe krav på å få kjøpte en strøken bolig og må regne med en del utgifter. Det stiller seg muligens litt annerledes om du har sagt at hele det elektriske anlegget er av nyere dato og byttet, men det har du kanskje ikke sagt?
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Nei nevnte stikk må være satt av eier før meg.Han har varslet om at han er villig til å gå videre med saken,noe jeg ikke vet om jeg gidder. Regner med at mye av regninga er nytt opplegg til nytt kjøkken,men hvis noe så simpelt som et par stikk ikke er montert forskriftsmessig, er det jo bare å fjerne dem.Er usikker på om det da er min oppgave å betale for nye?Dette er ikke noen big deal men man blir jo litt paff når man får noen på døra med ei regning som sier du skal betale ???
 
N

Nifelheim

Gjest
Jeg er ganske sikker på at denne regningen ikke er din.

Dette er noe av risikoen ved å kjøpe brukt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Som skrevet over - i tilfeller der det ikke er eierskifteforsikring i bildet plikter kjøper å orientere selger om påståtte mangler. Selger kan da komme på befaring, gjerne med en fagmann. Om man enes om at mangelen er reell i forhold til prospektets beskrivelse av leiligheten (egenerklæringen er viktig her), så får selger anledning til å utbedre mangelen forskriftsmessig ved bruk av fagfolk man selv har leid inn.

Kjøper kan ikke regne med å få betalt utbedring som er skjedd uten at ovenforstående er skjedd.

Jeg ville ikke betalt en krone.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
På samme måte som selger har opplysningsplikt så har også kjøper undersøkelsesplikt... Dessuten er vel ikke dette en vesentlig mangel på boligen.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
17 000 er ihvertfall helt uten for fornuft. Ville sett den regningen ihvertfall.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Her skal du ikke betale ei krone, såfremt du ikke kjente til manglene ved salget. Som andre har nevnt går dette under kjøpers undersøkelsesplikt.

Forøvrig spør egenerklæringen om det har vært utført elektrikerarbeid de siste 5 år. Og eierskifteforsikring er penger ut av vinduet; du har mer enn hva du trenger i norges lover så lenge man spiller med åpne kort.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Ville uansett avist det, hadde samme tilfelle med ett bilsalg, han var ikke tyrker men ikke langt unna ;D, sa bare nei og lot han komme med neste utspill, hørte aldri noe mere
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Ikke noe jeg ville brydd meg med, prisen er hinsides og aggresjonen et typisk triks for å få deg på defensiven.
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Takk for innspill,etter å ha lest litt på nett om lovverk er det vel klart at dette ikke er måten å gå frem på hvis man skal klage. ifølge loven har vel jeg som selger rett til å ta stilling til en klage,eventuelt og gis en sjanse til å få en feil utbedret. Tenk hvis det hadde vært større summer og man bare fikk regningen i postkassa :mad:
Tror jeg drøyer med å gi fra meg så mye som ei krone ;D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
sims skrev:
Takk for innspill,etter å ha lest litt på nett om lovverk er det vel klart at dette ikke er måten å gå frem på hvis man skal klage. ifølge loven har vel jeg som selger rett til å ta stilling til en klage,eventuelt og gis en sjanse til å få en feil utbedret. Tenk hvis det hadde vært større summer og man bare fikk regningen i postkassa :mad:
Tror jeg drøyer med å gi fra meg så mye som ei krone ;D
HELT riktig, dette er ikke ditt problem!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
kwil skrev:
sims skrev:
Takk for innspill,etter å ha lest litt på nett om lovverk er det vel klart at dette ikke er måten å gå frem på hvis man skal klage. ifølge loven har vel jeg som selger rett til å ta stilling til en klage,eventuelt og gis en sjanse til å få en feil utbedret. Tenk hvis det hadde vært større summer og man bare fikk regningen i postkassa :mad:
Tror jeg drøyer med å gi fra meg så mye som ei krone ;D
HELT riktig, dette er ikke ditt problem!

Men en hissig tyrker kan gjøre det til ditt problem. ::) Kanskje et lite kurs i karate? 8)
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
TJA,..............

 
Topp Bunn