KKV og lyd

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I og med at det har vært en viss diskusjon om lyden på KKVs utgivelser generelt, og kanskje Kari Bremnes' "Og så kom resten av livet" spesielt, samt at KKV er på Asbjørns lydmessige svarteliste, tillater jeg meg å sakse følgende leder av Erik Hillestad i mitt nylig mottatte nummer av musikk NYTT:
Dog uten at jeg tar stilling til noe som helst:cool:

"Hvordan klarte så mange å akseptere elendig lyd? Hva skjedde med gleden over å komme stadig nærmere lydkilden?
Hvorfor sitter så mange foran PC’en og lytter til komprimerte, tynne lyder og tror det er virkelig musikk de hører?
Hvordan klarte vi å slippe denne forførelsen løs?
Og hva skal bringe oss tilbake igjen? Til fullt format, analog lyd, stoff, rom, dybde, perspektiv?
Vi har gått oss vill. I jakten på tilgjengelighet, effektivitet, raske løsninger, lave priser, nesten helst gratis. Vi er i ferd med å miste noe vesentlig.
La LP’en komme tilbake. Med sine blanke speil som i det minste viser oss glimt av det lille mysteriet om hvordan en liten mekanisk bevegelse kan bli til det store og vakre vi hører. La digitale filer bli så høyoppløste at det nærmer seg det samme: Den nærheten til pustende, blodfulle musikermennesker som damper av spilleglede og formidlingskraft. La sansene åpne seg der noe sansbart er å finne.
Det skjer ikke uten kamp i disse tider.
Erik Hillestad"
 

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
195
Antall liker
37
Sted
Bergen
Dette var også å finne som et leserinnlegg i Klassekampen for en ukes tid siden. Hadde lyst til å skrive et svar men så gled det over.... Hva skal man med høyoppløste filer når lydstyrkekrigen herjer? Jeg vil heller høre på en MP3 fil av noe som ikke er komprimert ihjel enn en 24/96 fil som er komprimert ihjel.

E
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det finnes de som mener at mye fra KKV er overprodusert, jeg er nok ikke helt uenig i det.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ellen Sofie Hovland debuterer knallsterkt som visesanger på KKV (FXCD 385):

Tekst, tempo og innhold på plata tilfredsstiller starten på andre juledag.

Ellen Sofie Hovland: Vokal, gitar
Morten Qvenild: Tangenter, maskiner og perkusjon
Tanja Orning: Cello



Miks og mastring er det lite å utsette på:



 
Sist redigert:

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg må si at noen av de beste innspillingene jeg har er fra KKV, og flere av de er med Kari.
Roger
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Trådstarter burde også være oppmerksom på mitt tidligere innlegg:
Gåte ved gåte med Kari Bremnes:
Tror det er track no 4: I Dine Skap: ca2.15 uti låta er det stygge feil i subbassområdet.
Har forresten påpekt dette for KKV, uten respons!!!
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Denne lille boksen lå i postkassa i dag
image.jpg


Puttet denne karen i rompa på Embla
image.jpg


og det ble en konsert opplevelse med mange flotte artister. Meget bra lyd og opplevelsen av å være til stede er i gåsehud klassen. Anbefales på det sterkeste og den er Kari fri for de som er opptatt av det. Solveig Slettahjell bidrar med tre spor som i seg selv er verdt pengene. Flott og enkelt. KKV på sitt beste
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Er det skrivefeil tro? Skulle nesten tro det hadde passet bedre å skrevet Divine resolution.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har prøvd å spille Løsrivelse i dag, men jeg sliter med topp/diskant på denne platen, med hodetelefoner er det direkte ubehagelig på flere spor.
Testet så denne på min Iphone/Porta Pro fra Spotify og her er det som forventer filtrert vekk en hel del musikk informasjonen men det er ikke så skrikene topp her
og det går fint å høre på den. Ikke rart at folk ikke kjøper cder fra KKV lenger om dette er standarden.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
For å sitere en kjent debattant her på forumet: Det finnes mange flere dårlige avspillinger enn det finnes innspillinger.
Hvorfor skulle da KKV gidde å svare deg? ;)

Har dere forresten hørt følgende sketsj fra KLM:
"Si meg, nider ikke di av en anvonig tanefein?"
"Nei, det er ørene mine det er noe i veien med."

Mitt enkle råd er følgende:
Hvis du sitter og irriterer deg over at favorittmusikken låter å dårlig at du ikke klarer å høre på, er saken veldig enkel og grei:
Gjør noe med anlegget!

Trådstarter burde også være oppmerksom på mitt tidligere innlegg:
Gåte ved gåte med Kari Bremnes:
Tror det er track no 4: I Dine Skap: ca2.15 uti låta er det stygge feil i subbassområdet.
Har forresten påpekt dette for KKV, uten respons!!!
 
Topp Bunn