Kjempeartikkel om LP'er og spillere i VG i dag!

X

X186841

Gjest
Var vel litt ute av vater den artikkelen ?
Jeg har ikke sett noen virkelig gamle høyttalere med platespiller inngang, men jeg begynner jo å se litt dårligere ...
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.249
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Her vil jeg si det florerer av usannheter og faktafeil!:cool:
Et lite eksempel;
Sitat;
– Prisen på en platespiller ligger mellom 1000 og 5000 kroner, og stort sett er det sånn at du får det du betaler for.


Skal man gråte eller le ?!

Velger det siste.;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Grei info for de som ikke vet noe om emnet, men dette er vel ikke sakprosa av ypperste klasse.....

Høyttalerne viktigere enn platespilleren

– Først bør du forsikre deg om at høyttalerne dine kan kobles til en platespiller, sier Erik Berthling Olsen, produktsjef for lydprodukter i Komplett.

Han forteller at en hel generasjon høyttalere ble produsert uten tanke på LP-er, frem til for et par år siden.

– Men de fleste nye anlegg i dag har inngang for platespillere, i tillegg til at virkelig gamle høyttalere har det.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.319
Antall liker
8.366
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Da må Sluket se å få liv i noen av sine.
Fint att det blir informert om dette i almen media.
Noen tror sikkert att dett er ett blaff, men jeg sa det fra dag 1 som alle spådde LP plata nord og ned. Bare vent den kommer for fult tilbake.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Sluket starter uka med en fredagsartikkel!

O0O0O0O0
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Viktig å påpeke at dette ikke er en VG-artikkel. Dette er et makkverk av en reklame fra Komplett. Ikke helt det samme, men...
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.819
Sted
Hus
Var vel litt ute av vater den artikkelen ?
Jeg har ikke sett noen virkelig gamle høyttalere med platespiller inngang, men jeg begynner jo å se litt dårligere ...

Bør jo søke fakta først for at artikkelen skal ha noe cred i seg. Er jo ikke platespillerinngang på høyttalere :(
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
"Forfatteren" av denne "artikkelen" er vel ikke direkte uhildet. Dette er vel rett og slett bare reklame fra Komplett.

 

fattigmann

Medlem
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
49
Antall liker
23
Var vel litt ute av vater den artikkelen ?
Jeg har ikke sett noen virkelig gamle høyttalere med platespiller inngang, men jeg begynner jo å se litt dårligere ...

Bør jo søke fakta først for at artikkelen skal ha noe cred i seg. Er jo ikke platespillerinngang på høyttalere :(
Er det virkelig ikke noe krav til teknisk kunnskap og korrektur på slike artikler ::eek:

Min første erfaring med "hifi" var mammas radionette med innbygd platespiller. Kanskje den Komplett mener når de sier høyttaler med platespillerinngang...
Var ikke den mest avanserte RiAA`n i den, men spille Beatles og Stones kunne den ;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Men det kommer jo noe riktig og viktig helt til slutt:

"Og da mener vi ikke de gamle døde 60-talls klassikerne til far din, men all den levende musikken som skjer akkurat her, akkurat nå "
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men det kommer jo noe riktig og viktig helt til slutt:

"Og da mener vi ikke de gamle døde 60-talls klassikerne til far din, men all den levende musikken som skjer akkurat her, akkurat nå "

Minner meg om at favorittlåta til fattern er 'in de mud' med Glenn Miller.... ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.319
Antall liker
8.366
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Fikk jo fokus på platespillere i alle fall.
Men ja jeg dro jo litt på smilebåndet av å lese dette.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.319
Antall liker
8.366
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ikke av det du skrev R.E.S :)
Eller, jo av det også. Men i positiv mening.

Steinar.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Dette er med på å gjøre det komplett umulig for "nybegynnere" å få noe utav vinylen som kanskje er en av våre beste kilder til musikklytting.Tull og tøv er vi "matet" med fra vi står opp om morgenen og til vi slår oss til ro på kvelden.Jeg mener nå en gang at det som avisene presenterer er av ypperste klasse når det gjelder tøv og tull.
Det er kanskje derfor jeg for lengst har sluttet å lese aviser.
Mvh Kenneth
 

petter__t

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
95
Antall liker
20
vet ikke hvilken artikkel som var morsomst. syns det ble litt rart at et seriøst hifi-blad som stereo+(gikk på denne) gjorde dette. tror komplett fikk litt ekstra gratis reklame ^^ og som kanskje var meningen også. om det var noen som skulle handlet seg en platespiller etter og ha lest komplett sin uttalelse. så hadde de ikke trengt og gå langt før de hadde blitt informert om hva som var riktig, og hva de hadde trengt. de alle fleste butikker som selger platespiller i dag, kan det grunnleggende for og få det til og funke.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
vet ikke hvilken artikkel som var morsomst. syns det ble litt rart at et seriøst hifi-blad som stereo+(gikk på denne) gjorde dette. tror komplett fikk litt ekstra gratis reklame ^^ og som kanskje var meningen også. om det var noen som skulle handlet seg en platespiller etter og ha lest komplett sin uttalelse. så hadde de ikke trengt og gå langt før de hadde blitt informert om hva som var riktig, og hva de hadde trengt. de alle fleste butikker som selger platespiller i dag, kan det grunnleggende for og få det til og funke.
Komplett har aldri annonsert hos oss, og kommer vel ikke til å overøse oss med annonsekroner nå heller. Dessuten er jeg helt uenig med deg når det gjelder konklusjonen din. Det er ikke alle som bor sånn at å gå i butikk å kjøpe platespiller er noe alternativ. Mange kjøper på nett etter anbefalinger, og da er en slik anbefaling som kom i denne artikkelen, til alt overmål delt på norges største nettside, livsfarlig.

Roy
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bra at du gidder, r.e.s.

du får poste svaret her hvis de komplett-idiotene (bindestreken kan godt fjernes) drar huet ut av ræva og svarer.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.390
Antall liker
102.371
Torget vurderinger
23
Lettere å stikke hue ENDA lenger opp, for de ser jo dagslyset allerede...
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg prøver å skjønne intensjonen til artikkelforfatteren. Kan det hende at han har undervurdert sitt publikum og overforenklet litt vel mye? Har han tenkt at det å nevne ordet "forsterker" (enten som frittstående eller innebygd i aktiv høyttaler) bare vil forvirre leseren? Og RIIA vil kanskje forvirre enda mer? ...og dermed kun forholde seg til platespiller og høyttaler som leseren garantert har et forhold til? Jeg bare tenker høyt. Det forandrer selvsagt ikke at hele greia er et makkverk. Prøver bare å finne formildende omstendigheter.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tipper artikkelforfatteren ganske enkelt ikke har tenkt, verken høyt eller lavt....
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Stå på RES! Selv om teksten kanskje blir litt flammekrig/agn/nå-skal-jeg-finne-alle-feil over seg (i beste mening). At det er mulig forfatter av reklamen leser svarartikkelen og tenker "å nei, en av dem petimeterene igjen". Men absolutt på sin plass!

Jeg det er bra å få satt temaet på agenden. Det er en uting at fagkunnskapene forsvinner fra dem som skal selge og fronte utstyret til vanlig folk som ikke nødevendigvis besitter like mye kunnskap om produktet. Eller enda verre, villede kundene fordi man koker ihop en egetbrygget forklaring på hvordan ting fungerer.

Jeg har ofte erfart at jeg kan med mange produktområder bruke et par timer på internett først og så gå i en butikk og være betydelig mer informert om egenskapene til produktene enn de som jobber der. Det er helt vanvittig egentlig -- og tragisk.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Det skrives mye rart. Kom forleden over en artikkel fra Stereopluss som anmeldte en digital forsterker, som sender digital informasjon rett inn i høyttaleren:

https://www.dinside.no/data/her-forsterkes-alt-digitalt/67522370

Noen av leserne forsøkte å få forfatteren på rett spor, men journalisten viser bare til reklamematerialet fra Lyngdorf.

Med andre ord, Lyngdorf lar oss altså lytte rett på bitstrømmen.

Minner meg litt om denne, fra the Matrix:

https://www.youtube.com/watch?v=3vAnuBtyEYE
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Det skrives mye rart. Kom forleden over en artikkel fra Stereopluss som anmeldte en digital forsterker, som sender digital informasjon rett inn i høyttaleren:

https://www.dinside.no/data/her-forsterkes-alt-digitalt/67522370

Noen av leserne forsøkte å få forfatteren på rett spor, men journalisten viser bare til reklamematerialet fra Lyngdorf.

Med andre ord, Lyngdorf lar oss altså lytte rett på bitstrømmen.

Minner meg litt om denne, fra the Matrix:

https://www.youtube.com/watch?v=3vAnuBtyEYE
Denne var avslørende....... og flau.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.319
Antall liker
8.366
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Noen tror att all reklame er god reklame. Dette tilfellet tror jeg det motsatte.
Stå på Roy, fakta er bedre en svada:)

Steinar.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Vi må vel regne med at det de skriver om andre emner (som vi ikke har så fullstendig oversikt over) er på samme nivå? Skremmende tanke.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er neppe komplett som har skrevet dette, men en overivrig reklamemann. Kvalitetskontrollen har sviktet grovt, dog.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det skrives mye rart. Kom forleden over en artikkel fra Stereopluss som anmeldte en digital forsterker, som sender digital informasjon rett inn i høyttaleren:

https://www.dinside.no/data/her-forsterkes-alt-digitalt/67522370

Noen av leserne forsøkte å få forfatteren på rett spor, men journalisten viser bare til reklamematerialet fra Lyngdorf.

Med andre ord, Lyngdorf lar oss altså lytte rett på bitstrømmen.

Minner meg litt om denne, fra the Matrix:

https://www.youtube.com/watch?v=3vAnuBtyEYE
Denne husker jeg at jeg reagerte på. Henger ikke på greip.

Og nå vet vel de fleste at "digital forsterkning" (når det er snakk om klasse D) slett ikke er nettopp det.

Alle trenger litt "fact checking" innimellom.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Nå har VGs partnerstudio svart Stereo+

Hei Roy! Tusen takk for tilbakemeldingen din. Vi har en bred målgruppe på teknologisiden Smart, og de aller fleste sakene våre er skrevet med hensyn til dette. Det betyr at vi ikke alltid går i dybden, men gir grunnleggende informasjon til våre lesere. I dette tilfellet viser det seg at vi, som du påpeker, har utelatt noe som er vesentlig for leserne. Det er beklagelig, og vi vil selvsagt oppdatere saken med informasjon om RIAA, samt korrigere upresishetene om høyttalere og forsterkere.


Roy
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.240
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
0
Takk for dagens underholdning. :)
 
Topp Bunn