Kjellerleilighet

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg og samboeren skal mest sannsynlig flytte i en kjellerleilighet. Er det mulig og spille musikk der? ( Ift lydlekasje til eierne over)
Snakk om å leie, så er usikker på hvilke akustikktiltak som lar seg gjøre.

Noen som har erfaringer?

Sandlien
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Har bodd i kjeller noen år og mulighetene for å spille musikk med litt nivå er som regel dårlig. Men det kommer veldig an på hvem du bor hos og hvordan huset er bygd. Noen er bedre enn andre. Lurt å ha dialog med utleier/de som bor over, så vet man at man ikke plager dem for mye og kan eventuelt planlegge å spille musikk når de er borte :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En god venn av meg leier ut halve underetasjen sin til en kar med et ganske oppegående stereoanlegg - og dette fungerer helt utmerket for begge parter. Det hele kommer an på hvordan huset er bygget og hvordan utleiedelen er isolert, samt på hvordan rommene i boenhetene ligger i forhold til hverandre. Hos vennen min er det betong etasjeskillere, og utleiedelen ligger i sin helhet rett under de rommene som tåler mest lyd nedenfra. Leieboeren lufter mot vest, mens vennen min lufter mot syd - også en liten faktor som gjør at man ikke forstyrrer hverandre når man spiller musikk eller ser på TV. Pluss at soverommet uansett er langt unna det hele. Helt uproblematisk hvis leieboeren skulle spille musikk utover natten.

Fullt så heldig var ikke jeg i studietiden - da hadde jeg hybelen min rett under vertens soverom. Jeg hadde vel nærmest musikkforbud etter kl 22 - men til gjengjeld kunne jeg holde det gående stort sett som jeg ville på dagtid.

Dette KAN gå bra - og fordelen med å bo i underetasjen er at man i hvert fall ikke forstyrrer noen under seg.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Takk for svar!

Får bare se, jeg spiller i utgangspunktet ikke så høyt. Ellers får jeg satse på Head fi kanskje :)

Sandlien
 
Sist redigert:

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Dipolbass/open baffle bass kan også hjelpe på fælt. Da sprer bassen seg mindre i huset, ganske så stor forskjell.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Student..

Men jeg sier ikke nei til å bytte HT til Forsmann feks ! :)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Nå har jeg bodd i leiligheten en stund, ingen klager..

Men jeg synes det er litt ekko, i leiligheten. Og ønsker å prøve demping i førsterefleksjon.
Noen som har forslag?

Student så det flyter ikke akkurat over med penger..
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Nå har jeg bodd i leiligheten en stund, ingen klager..

Men jeg synes det er litt ekko, i leiligheten. Og ønsker å prøve demping i førsterefleksjon.
Noen som har forslag?

Student så det flyter ikke akkurat over med penger..
Få opp ting på veggene, tepper på gulvet, etc. etc.
Loppemarked er jo et sted hvor ikke prisene er feil. :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Kjøp deg noen noen 5cm akustikkplater hos Dynabel til 100 lappen pr.stk - kle de med høytalerstoff kjøpt samme plass og nyt en oppgradering du ikke trodde var mulig for 500 lappen. Lykke til !
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg bor i kjeller leilighet men har heldigvis vert heldig med di som bor oppe di klager sjelden på at jeg spiller litt høyt , det er subwoofrene som er verst sier di men vist du ordner deg selv litt lyd demping så går det meste. Og så er det hvor mye lytt det er mellom deg og han som bor oppe , her er det issolert veldig godt. Når jeg ser film i litt høyt volum så er det bare bassen som di hører oppe.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Takker for gode tips!

Teppe mellom ht og lytteposisjon er planlagt.
Også har jeg hintet om akustikktiltak en god stund.. Spørsmål ift dette, vet noen om hva jeg kan "trekke" platene med? Skal visst se pent ut også dette..

Ellers lurer jeg på om det er mulig med noen lave "stativer"? Så slipper jeg mange hull, plutselig prøver man seg med ny ht plassering..

Mvh
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Spørsmål ift dette, vet noen om hva jeg kan "trekke" platene med? Skal visst se pent ut også dette..
Hva som helst. Høyttalerstoff som nevnt, stoff fra IKEA, stoff med egne trykk/fotos, veldig mye.

Ellers lurer jeg på om det er mulig med noen lave "stativer"? Så slipper jeg mange hull, plutselig prøver man seg med ny ht plassering..
Hull, etter spikes? Et kronestykke funker ;)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Ja, det går visst veldig greit! Tenkte om det hadde noen lydmessig forskjell..

Med hull mente jeg i veggen, altså ha platene på et stativ litt over gulvet :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Med hull mente jeg i veggen, altså ha platene på et stativ litt over gulvet :)
Veggstativer er nok ikke optimalt når det gjelder å prøve seg frem på plassering av høyttalere :)
Hvorfor ikke satse på vanlige gulvstativer? Det kan du enkelt lage selv med en kasse i passende høyde som gjerne fylles med tørr sand el.l.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Høyttalerene skal nok få stå på foten sin, som igjen står på spikes, som igjen...

Det var platene jeg tenkte å ordne ett lavt stativ til! :)
Men kanskje ikke optimalt?
Mulig de har mindre effekt hvis de ikke er skrudd i veggen..
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Har noen forslag til gulvteppe?
Gjerne rimelig!

Er da ute etter teppe som kan hjelpe på refleksjon i gulvet og generell demping av etterklangstid.

Mvh
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har noen forslag til gulvteppe?
Gjerne rimelig!

Er da ute etter teppe som kan hjelpe på refleksjon i gulvet og generell demping av etterklangstid.

Mvh
Gulvtepper kan du f.eks. kjøpe på Ikea, så tykke som mulig for mest mulig demping av etterklang.

Når det gjelder trekking av akustikkplatene, bør du sørge for at stoffet du trekker med ikke er for hardt og ikke-pustende, da det vil reflektere diskanten og hindre litt av effekten. Deco/Scenemolton er en av de bedre stoffene du kan få tak i. Sørg ihvertfall for at stoffet kan pustes gjennom.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Takker for tips!

Får se hva jeg finner, må nesten godkjennes av sjefen.. ;-)


Mvh
 
Sist redigert:

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg lurer på om noen har forslag til plassering av ht, synes ikke jeg får til ordentlig i det nye rommet. Som i tillegg trenger akustikkbehandling..

mvh
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Kan du lage en enkel skisse over rommet og hva du har av møbler, etc. og hvor?
Mål på rommet hadde vært fint.

Når det gjelder stativer til akustikkplatene, så ville jeg lagd en ramme av f.eks. 2"x1" som du putter aksutikkplatene inn i. Deretter lager du en enkel fot så høy du vil, med T-ben nederst. Altså ikke T-bones under, de gir fort etter og blir ofte råtne 120cm høyde er vanligvis nok for å teste ut plassering.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Prøver meg på en tegning nå, lagde en kjapt i går. Men får ikke lastet fra mobil..

Mvh
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Rommet er T-formet.

Kortvegg. [3.25>
Lengde på tv/lyd delen <4.70>
Full bredde stua. [6.0]
Full lengde [6.5]

mms_img18129375[1].jpg
mms_img119427249[1].jpg

Mvh
 
Sist redigert:

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Kan ikke finne disse akustikkplater, har de sluttet å selge slike?


Kjøp deg noen noen 5cm akustikkplater hos Dynabel til 100 lappen pr.stk - kle de med høytalerstoff kjøpt samme plass og nyt en oppgradering du ikke trodde var mulig for 500 lappen. Lykke til !
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg finner heller ikke, men vil tro de har slike plater.

En mail er nok lurt :)

Mvh
 
T

tce-teams

Gjest
Det er lurt og bruk rom korreksjon altså mikrofon oppsett , den hjelper deg mye på vei når det kommer til akustikken i rommet , lengden , hz på høyttalerene etc etc.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
At det skulle være så umulig visste jeg ikke.. ;-)

Mvh
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Har kontakt og mulighet for kjøp av Vicoustic Premium Cinema Round.
Spørsmålet er dette, er det noen her som har erfaring med disse evt Vicoustic generelt?

Mvh
 
T

tce-teams

Gjest
Her er litt informasjon om vicoustic premium cinema round.
Akustikk absorpsjon, panel for støyfjerning, flott for møterommet, studio, kontrollrom og øvingslokaler

Cinema Premium panels provide flexible and elegant solutions for sound control across a multitude of applications. Combining modern design with maximum acoustic efficiency, the fabric-covered Cinema Round Premium panel is commonly used to control sound reflections and excess reverberation, helping you maximize the performance of your listening space.

Cinema Round performs mainly on medium and high frequencies. When positioned a few centimetres from the surface of the wall, the panel can also be highly efficient in the treatment of medium frequencies and the improvement of low ones.
 
T

tce-teams

Gjest
Har du prøvd og ha annlegget på siden der det er 4.70 m , skal vedde på slik som du har oppsettet opp pr i dag , så får du best lyd fra venstre høyttaler som står i hjørnet.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Takk for info tcet.

Jeg har ikke prøvd anlegget på den veggen, blir desverre heller ikke aktuelt. Da vil stuen bli veldig dominert av anlegget.

Høyttalerene står ikke slik som på bilde pr i dag. Flyttet ut fra bakvegg, og venstre ht nære sidevegg. Høyre ht tilsvarende ut i rommet. Samtidig flyttet jeg sofaen litt ut fra bakveggen.

Dette fungerte noe bedre, men blir mer justering av plassering etterhvert.

Lyden flytter seg forresten mot høyre, det er kanskje naturlig?

Mvh
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hei

Ser ut som ett fint rom, hva består oppsettet ditt av?

-Sirant
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Hei Sirant!

Oppsettet består av;
Triangle Antal ex, Primare A20 og D20, Harmonic Technologi Truth Link og Soundstring ht kabler og jumpers.

Mvh
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Høres spennende ut - må innrømme at jeg ikke kjeller til Triangle Antal ex.

Har du fått gjordt noen oppgraderinger mtp akustikken?
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Tror ikke Triangle er så kjent her i Norge, finnes jo mye merker..

Ikke enda, prøver å få til kjøp av noen Vicoustic paneler. Men har ikke passet enda..

Ser du har litt forskjellig utstyr, asr er spennende feks :)

Mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Triangle er faktisk savnet. De spiller som langt langt dyrere høyttalere.
:)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Da har jeg fått hentet noen akustikkplater, johnnygrandis ga hyggelig fra seg disse. Takk for det!

Da gjenstår det bare å prøve seg litt frem..

Mvh
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Da har jeg fått hentet noen akustikkplater, johnnygrandis ga hyggelig fra seg disse. Takk for det!

Da gjenstår det bare å prøve seg litt frem..

Mvh
Jeg ville satt den ene platen på venstre vegg og de andre to på 1-refleksen på frontvegg. Jeg har tro på at de vil gjøre mest nytte her. Snu gjerne de "hvite" platene med baksiden fram og prøv om de demper bedre denne veien, Jeg er ikke sikker på at den støvfrie overflaten på disse platene absorberer best/mest lyd... - Husk at du kan trekke disse med luftgjennomstrømbart stoff for å få de bedre intergrert i den fine stuen deres, jeg bruker bare å stifte stoffet fast på baksiden av rammene.

Ellers ville jo ett tykt teppe på gulv også sikkert hjulpet til litt vil jeg tro..
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Rommet er T-formet.

Kortvegg. [3.25>
Lengde på tv/lyd delen <4.70>
Full bredde stua. [6.0]
Full lengde [6.5]

Vis vedlegget 170572 Vis vedlegget 170573
Mvh
Det er en temmelig uheldig placering af dit anlæg imellem højtalerne af flere grunde.
1. Højtalerne er placeret tæt på forvæggen og den lyd der vil kastes tilbage fra anlæg vil være uheldig.
2. Endnu mere er den reol du har stående, som virker som en væg. Den vil forringe lydgengivelsen i rummet betragteligt. Det ville hjælpe at tage lågerne af; men det bedste ville være at placere den et andet sted, og så bruge længere højtalerkabler.
3. Et tæppe ville jeg bestemt fraråde at bruge. Ekstra meget under de forhold.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
^
Takk for svar, jeg kommer til å prøve ut dette. Og andre plasseringer evt. Litt usikker på hvor høyttalerne bør stå og jeg sitte. Blir mer prøving fremover!
Tepper er på vei snart håper jeg..

Mvh
 
Topp Bunn