Kjellerlagrede LP

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Jeg har gjort den store bommerten: å lagre mange LP'er i en (trodde jeg, nokså tørr) kjeller i lengre tid!!!

Nå er mange av omslagene til platene (bortsett fra de med plastomslag) klistret sammen og noe mugg har satt seg på vinylen. Har platevasker så rensing av LP'ene skal jeg klare.
Men, hvordan skal jeg få omslagene fra hverandre uten å ødelegge de?! Har forsøkt å sprute vann i mellom og har tenkt på en eller annen måte å dampe de opp på. Det første funker ikke og jeg kommer ikke på noen fornuftig måte å løse dette problemet på.
I verste fall får jeg bare rive de fra hverandre og være glad til at jeg får beholde det viktigste - musikken.

Kommer uansett til å skifte ut alle inner-coverne, etter vasket av platene.

Noen som har opplevd noe lignende?
Fins det en 'Reodor Felgen' der ute som har en god idè?
All hjelp er velkommen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Uff, Peter...

Jeg kan ikke hjelpe deg med annet enn medfølelse.

Men papir er papir, så hva med å spørre noen som driver med antikke bøker eller lignende?

P

Parelius

Gjest
Mugg; vinylspisere. Du bør kanskje være forberedt på at det ikke bare er cover som er tapt, men platene også. Sørgelige saker dette. Fikk selv en liten samling som hadde vært kjellerlagret og nedmugget - mye rensing til liten nytte på mange av dem. Så før du gjør for mye med coveret, sjekk at platen er ok.

P

paradigm

Gjest
Skal du bli kvitt muggsopp på vinyl må du først desinfisere. Bruk vann og litt klorin. Etterpå kan du ta en vanlig platevask.

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Jeg takker for mange gode tilbakemeldinger!

Visste ikke at mugg angrep selve vinylen. Når jeg tenker etter så forsvinner ikke alt på noen av platene selv om jeg vasker de. Har kun vasket de, men jeg tror nok at ideen med klorin kan ha noe for seg.

Og folk som driver med den slags som profesjon må være de rette å snakke med. Skal se hva/hvem jeg kan finne i telefonkatalogen. Noen minutter har de sikkert råd til.
En må spille litt på folks sakkyndighet og være litt udmyk ift. sin egen uduglighet, det er ofte en døråpner til større kunnskap.

Peter

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.445
Torget vurderinger
28
Du kan også vurdere å rense med en sterk blanding av sprit og rensevæske, og deretter med en mildere væske. Vet at dette anbefales på svært skittene plater, og kanskje det også kan være brukbart som desinfisering.

Jeg sier ikke at klorin er ubrukelig, men undersøk litt rundt dette før du setter igang. Eneste rådet mitt er å sjekke godt i forkant. Og, begynn med de platene du er minst redd for.

P

paradigm

Gjest
Jeg takker for mange gode tilbakemeldinger!

Visste ikke at mugg angrep selve vinylen. Når jeg tenker etter så forsvinner ikke alt på noen av platene selv om jeg vasker de. Har kun vasket de, men jeg tror nok at ideen med klorin kan ha noe for seg.

Og folk som driver med den slags som profesjon må være de rette å snakke med. Skal se hva/hvem jeg kan finne i telefonkatalogen. Noen minutter har de sikkert råd til.
En må spille litt på folks sakkyndighet og være litt udmyk ift. sin egen uduglighet, det er ofte en døråpner til større kunnskap.

Peter
OK! Da har du fått et proffråd fra meg siden jeg jobber med bl.a prøvetaking av muggsopp i bygninger.
Vann og klorin er det rådet vi gir når det gjelder nedvasking av f.eks en vegg. Bruk 5 % klorinoppløsning, men du kan også benytte hydrogenperoksid (apoteket) eller lignende.

Er det mye fuktighet (luftfuktighet > 80-90 %) så er som oftest vekstebetingelsene til stede, f.eks i en kjeller. Meget tilpasningsdyktige, f.eks er det funnet sopper som lever i flybensin.

Skal du redde platene dine må du fjerne dem fra kjelleren. Ved vask ville jeg sørget for god utlufting (stått ute eller i en garasje) og brukt støvmaske. Muggsopp skal man ikke kimse av!

P

Parelius

Gjest
Jeg ingen kjemiker, men heller ikke jeg var klar over at muggen kunne angripe vinylen. Såvidt jeg vet, så angriper ikke mugg PVC (som vel er det platene hovedsakelig er laget av), men likevel har jeg (og andre jeg har snakket med) en slik erfaring (- kunne det vært en tilfeldighet?). Men som jeg sa, ikke alle platene var fortapt... (Skulle vel satt vinylspisere i anførsel, kanskje)

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Platene er fjernet fra kjeller og står nå i stua.

Enda en ting jeg ikke har tenkt på er at en ikke skal føle seg usårbar overfor disse små krabatene (mugg/sopp). Som du skriver, paradigm, så må en tenke på helsa si når en holder på sånt. Enda en ting jeg ikke har tenkt på! Dette blir bare verre og verre.

Tror nok at jeg skal eksperimentere litt ført før jeg setter i gang for alvor. Det dreier seg om ganske mange plater (og minner) så jeg får skynde meg langsomt.

Peter

P

paradigm

Gjest
Platene er fjernet fra kjeller og står nå i stua.

Enda en ting jeg ikke har tenkt på er at en ikke skal føle seg usårbar overfor disse små krabatene (mugg/sopp). Som du skriver, paradigm, så må en tenke på helsa si når en holder på sånt. Enda en ting jeg ikke har tenkt på! Dette blir bare verre og verre.

Tror nok at jeg skal eksperimentere litt ført før jeg setter i gang for alvor. Det dreier seg om ganske mange plater (og minner) så jeg får skynde meg langsomt.

Peter
Ja, ta det med ro!
Så lenge du stopper fukttilgangen så har du også avskåret soppen fra å vokse videre. De vokser på alt organisk materiale og på plast (f.eks våtromstapet, myk plast, vinylbelegg) så lenge de har god fukttilgang og de andre vekstbetingelsene er til stede. Men vi snakker ikke om råtesopp og jeg tror platene dine derfor har klart seg bra. Det er bare å få renset dem skikkelig og la dem tørke. Omslagene er det kanskje verre med?

Mvh, Knút

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.555
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Au au au, det der høres bare trist ut!

Kjenner jeg er veldig glad for at vinylen aldri har forlatt stuen....

Lagga

M

Mulelid

Gjest
Plast utenpå cover og plastbelagt innercover hadde vært greit der før du satte platene bort, men det var det kanskje på dem fra før? Kjellere i eldre hus er noe svineri uansett, da. Dette minner forresten om tabben noen gjør med påhengsmotor og trebåter under vinteropplag; Plast som sitter TETT inntil motor/båt. Selvmord, for å si det sånn.

Topp Bunn