Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøje meg, lenge siden jeg har sett keramiske sikringer i bruk. Nå er jo ikke de heller i bruk lenger, så det er kanskje ikke så rart. Uansett, dette tar seg til, Rudi. Gleder meg å se det bygge seg opp dag for dag. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Elektrikeren holdt på i hele dag gitt........ og joggu greide han og gjøre seg ferdig i stereo rommet....... 5 kontakter på rad hvorav de 3 midtre er en egen kurs dedikert til anlegget. Dagens regelverk sier at alle kontakter i et og samme rom skal være jordede hvis en er det....... så dermed ble det tilsammen 11 nye kontakter + uttak til lys med dimmer byttet/montert i dag...... så totalt i kjellerstua har jeg intet mindre enn 23 uttak pr i dag og 3 kurser....... ny varmepumpe ble bestilt i dag og ny vedovn og ny solskjerming er allerede montert......... så nå er det gulvteppe som har 1ste prioritet......... bra progress denne uka.

    Kjeller.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Må du gjøre alle testene på ny nå da du har "oppgradert" på vannkraftsiden og store lydforbedringer er på trappene ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jøje meg, lenge siden jeg har sett keramiske sikringer i bruk. Nå er jo ikke de heller i bruk lenger, så det er kanskje ikke så rart. Uansett, dette tar seg til, Rudi. Gleder meg å se det bygge seg opp dag for dag. :)
    De er faktisk det beste en kan få om man husker å gjøre slik man egentlig er pålagt: Å trekke de til en gang i året. Lurt å la hånden gli over de alle (lokkene) for å detektere evt unormal varmeutvikling. Japanese early warning ;)

    Jeg har sett 63A av denne typen gløde i mørket på inntaket i et støvtørt treloft ... men det var vel 40 år før iPhone sin tid...
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Må du gjøre alle testene på ny nå da du har "oppgradert" på vannkraftsiden og store lydforbedringer er på trappene ;)



    Nei..... det blir nok temmelig likt det jeg hadde i det forrige huset ;)............... får jeg tak i et gulvteppe i morgen så går det mot ferdigstillelse i løpet av helgen....... forutenom varmepumpa og tv delen da........ men stereoen skal komme på plass....... håper jeg......... får jo ikke hovedhøyttalerne på en stund anyway...... men dog ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det ble en lang lørdag fordi det ble 2 kjøreturer til Oslo fordi fyren på Teppeabo ikke husket at det var bare 3 kvm pr boks og ikke 5 kvm pr boks......... og 6 timer senere og 37 kvm med masser av kapping og tilpasninger senere, så er det hele i boks, mangler litt taping enkelte steder............. slitne ble vi å......... gamle folk tåler ikke å arbe, det er helt klart ;)


    Teppefliser ferdiglagt.jpg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hadde et rack der likner på ditt, jeg tok de leca blokker og spraymalte de med matt sort maling, så mye bedre ut.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Høyttalerne sendes først i begynnelsen av neste uke....... så litt mer tålmodighet må til........ men det arbeides nå jevnt og trutt i kjelleren.......



    270418.2.jpeg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Da var elektriker ferdig........ varmepumpe mannen fra GCMM er ferdig......... kona har støvsugd for harde livet........ og jeg har sittet og sett på.

    En voldsom forkjølelse greide minsta og jeg og dra på oss også...... virker som en 72 timers greie hvor de midtre 24 var mer eller mindre i fullstendig tåke........ men nå går det riktig vei selv om jeg kjenner feberen sitter i kroppen....... har ikke tid til den slags tull nå.

    Så i dag regner det ute....... så da har jeg litt tid til innendørs aktiviteter........ og hvorfor ikke starte med kabel-kabalen........ først må jeg få oversikten og så må jeg fundere ut hva som skal hvor...... det tar faktisk litt tid....... skal gjøres riktig første gangen.... basta !!!! ;)



    Kabel kabal.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.679
    Antall liker
    4.132
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skal være glad du ikke driver med sånn surrerundt lyd med ekstern dsp og multippel subber.
    Det kan gå trillerundt for alle og enhver når kablene skal i riktig hull;) Hadde en bekjent hjemme hos meg i forrige uke som titta bak racket og bare begynte å flire.

    Ser bra ut btw Rudi.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja det skal du få meg til og tro........ så bak på en gibbal Denon surround preamp en gang og hælle-malla. Har stokka om og frem og tilbake i et par timer selv i kveld og er kommet litt nærmere...... men bare litt :cool:.

    Tror forøvrig det var en slik en som denne en bekjent har:


    Denon surround preamp.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det går fremover......... forkjølesen sitter dog i......... en snartur utenlands pga et byggeprojekt tok et par dager denne uka også........ men i dag har jeg hatt tid....... og en god del av dagen har blitt tilbrakt over/under/på baksiden av anlegget......... så NUH........ er en platsepiller og en CD spiller oppe og går....... dvs platespilleren skal få en finjustering og kanskje et pickup bytte i løpet av helga.
    Men nå endelig begynner ting og falle på plass, det er også tydelig at det er downsizing i antall anlegg for det ble mye leftover kabler...... skjønt noen av kablene på bildet skal brukes sammen med MC trafo...... men alt i alt så ble det mye leftover.



    Til overs kabler.jpeg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Fikk blåst støv av DrFeickert Blackbird spilleren i dag også og satt opp den så den spiller på en av armene........ synes fremdeles at den spilleren er en pen og stilfull spiller....... og den spiller meget bra også....... faktisk bedre enn hva jeg våget og håpe på...... så det er en go'en ;)



    Blackbird.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Einstein amp ved siden av spilleren ?


    Yup....... den er kommet for og bli....... har vel hatt den i 8-9 år nå og den har stått opp i mot alt jeg har drasset inn i huset inkl Parvachini, ARC, Krell, Boulder, Mark Levinson m.fl.
    Har kjøpt inn nye forsterknings rør til den nå som skal inn så snart hele anlegget er opp og går.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hmmmmm......... begynner og blitt vintage opplegg dette anlegget........ hoved forsterkeriet har jeg hatt siden før 2010........ flere av platespillerne har vært med lenge også........ kanskje på tide og fornye seg litt igjen ? ........ men får kanskje fullføre et par platespiller prosjekter først....... må jo ha noe og pusle med til vinteren også....... er så happy over det nye rommet at jeg nesten gleder meg til neste vinter........ den så jeg ikke komme... ha ha.

    .......... men nå må jeg snart få noen ordentlige høyttalere i hus så jeg kan få spilt litt.......... Rockportene er stoppet i tollen fordi spedisjons firmaet ikke skjønner at jeg har forhåndsbetalt høyttalere, frakt og moms...... så får vi se hvor lang tid det vil ta og løse det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eit uroande teikn, det der.
    Bortsett frå ein og annan pickup har eg ikkje skifta komponentar sidan eg kjøpte ny riaa i 2015. Og høgtalarane har eg hatt sidan 2010.
    Vi må innsjå at vi ikkje er unge og svoltne lenger.
    Og eg som sprang 60-meteren på 8,9 ein gong i tida....
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Ingenting galt i gode komponenter som har tålt tidens tand vet du :rolleyes:
    Aner ikke hvor aldersgrensen går for og titulere hifi dubbedittene for vintage, men jeg holder hus med en snart 20 år gammel forsterker og en >20 år gammel DAC, og har ingen planer om å bytte :cool:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det skulle vært ulovlig og flytte........ har kastet bort flere timer i dag på og lete etter en grafittkule som skal være under det ene benet på Montegiro spilleren i dag....... men tro det eller ei så klarte jeg og finne den, men det var etter og ha endevendt absolutt alt minst 3 ganger nede i kjelleren. Det jeg lette etter var en grafittkule som er ca 3mm..... så det ble litt sånn som og lete etter en nål i en høystakk ;)........... MEN...... da er faktisk en av armene på Montegiro spilleren klar til og monteres pickup på.

    Må gjøre en liten innsats med Linn LP12 spilleren også........ den kjøpte jeg Magnetic levetation sett til for omtrent nøyaktig et år siden og har ikke testet den en gang enda........ litt flaut....... den skal ha pickup montert den også.

    Det neste etter det blir min kjære Simply Black 330 som skal gjennom en kosmetisk oppgradering og jeg skal innspirert av Lassemannen få laget en ny armbase til den slik at den kan ta 12" armer. Selve Simply Black'en er det beste driv-værket jeg noen gang har hørt, så den er værd og koste på litt......... så etter det......... da er det vel antaglivis jul :rolleyes:
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Einstein amp ved siden av spilleren ?


    Yup....... den er kommet for og bli....... har vel hatt den i 8-9 år nå og den har stått opp i mot alt jeg har drasset inn i huset inkl Parvachini, ARC, Krell, Boulder, Mark Levinson m.fl.
    Har kjøpt inn nye forsterknings rør til den nå som skal inn så snart hele anlegget er opp og går.
    Hvilken rør gikk du for?

    Fint oppsett du har, gleder meg til fortsettingen. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Einstein amp ved siden av spilleren ?


    Yup....... den er kommet for og bli....... har vel hatt den i 8-9 år nå og den har stått opp i mot alt jeg har drasset inn i huset inkl Parvachini, ARC, Krell, Boulder, Mark Levinson m.fl.
    Har kjøpt inn nye forsterknings rør til den nå som skal inn så snart hele anlegget er opp og går.
    Hvilken rør gikk du for?

    Fint oppsett du har, gleder meg til fortsettingen. :)


    De siste rørene er noen Philips ECG 6922 med klar knallblå skrift som er fra sent 60 tall og også Philips singel rør, men der fikk jeg også et Amperex rør for testing. Det finnes jo en del Mullard rør som er gode, men problemet er og finne 8 like som støyer lite...... ok, de er ikke så vanskelige og finne, men de koster fort en drøy tusenlapp eller mer pr stk når de er matchet...... og så er det og finne en leverandør som man kan stole på og som faktisk kan leverere det man ønsker.
    De 8 Philips rørene + det ene Philips røret + Amperex røret kom på 4k....... så de var ikke gratis de heller.

    Jeg har også 17 sett med inngangsrør som jeg veksler litt på, har funnet noen Tesla rør jeg liker godt som funker både i hodetelefon forsterkeren og på inngangene i Einsteinen.

    Jeg har vurdert og skrive en mail til Mr Watson på Golden Dragoon fabrikken og høre om han har noen fine test rør til meg igjen....... har fått noen proto typer av han før om årene som har vært jækla bra.... kanskje på tide igjen.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det skjer ting....... det negative er at Rockportene neppe dukker opp før i slutten av måneden......... det positive er at splatt nye Martin Logan Classic ESL 9 kommer til test rett over helga og det er noe og glede seg til....... har ikke hatt Martin Logan hjemme siden jeg hadde Summit X og det er fort noen år siden. Har alltid hatt litt forkjærlighet for Martin Logan og har hatt mange av modellene opp gjennom årene....... blir spennende og høre om de har klart og forbedre overgangen mellom basser og panel....... det er noe jeg alltid har syntes hybridene til Martin Logan har hatt litt problemer med....... altså litt punch i mellombassen.....

    Ellers kjøpte jeg et ordentlig vintage høyttaler sett forleden dag....... et sett med 40+ år gamle Gamma monitorer. En høyttaler jeg husker godt fra min ungdom med sin hornladede bånddiskant. Har spilt litt på de i dag med en lett moddet Nad 302 og det spiller det....... spiller dog såpass annerledes kontra det jeg vanlighvis hører på at det nok er litt tilvennings sak, men når mitt minst like gamle GAS slutt trinn blir koblet opp blir det vintage nostalgi i rike monner......... så får jeg heller avvente og se (les høre) om det fremdeles er ålreit og lytte til eller ei.

    Bilder kommer.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så var dagen kommet til at jeg skulle hente Martin Logan høyttalerne....... så jeg dura i vei glad og fornøyd innover til Oslo i 27 deilige sommer grader og strålende vær....... stasjonsvogn har jeg fått meg og selvfølgelig hadde jeg regnet med og få med meg begge Martin Logan høyttalerne på en gang, men når jeg kom inn på lageret til Audiocompaniet og fikk se størrelsen på eskene forstod jeg kjapt at det ikke kom til og skje.... for de var bæl-digre........ måtte til og med flytte frem førersete litt så på returen ble jeg sittende nesten oppå rattet......... men EN høyttaler er i hus........ så får jeg hente den andre etter rushen er over....... så i teorien burde det bli liv i kjelleren i løpet av kvelden.



    Feilberegning de lux :cool:


    ML transport.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    TO høyttalere i hus...... JIPPI....... men husets øvrige befolkning har gått til ro for natten....... så noen spilling blir det ikke før i morgen, men jeg skal koble til strøm etterpå så statorene får ladet seg opp skikkelig i løpet av natten......... så i morgen blir det liv....ja-ja :).
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Første plate på normalt volum avspilt........merker med engang at nå er det tilbake til square ONE........ nå må alt måles opp og noenlunde riktige høyttaler plasseringer må finnes.......... var enklere i huset i Vestby på slutten vi bodde der, for der var 9 år med småjusteringer innbakt, så når noe nytt kom i hus visste man alltid hvor det hele skulle plasseres. Men, men......... hvis neste vinter blir like lang som den forrige, så blir det nok bra om et års tid ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flotte dingser i flott rom!

    "Veien er målet", sier de jo, så nå kan du kose deg med alle justeringer og sammenlikninger frem og tilbake i ukesvis. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vintage avdelingen må dele plass med tv hjørnet....... her blir det vel og dukke opp litt forskjellig med tid og stunder.



    Vintage .jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I et anlegg fra 70 tallet med der tilhørende musikk så låter de greit de. Men sammenligner man de med dagens høyttalere så må jeg vel si at det har rent noe vann ut i sjøen siden disse var moderne ja.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvordan er disse elektrostatene i forhold til Montis? Montis var brukbare. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så ved siste frist/muilighet i Mai fikk jeg beskjed at nå om 15 minutter lastes 2 paller a 220 kg over på liten lastebil i Oppegård som straks setter kursen sydover......... så i løpet av efta'n burde Rockport høyttalerne nå sin endelige destination........ så gjenstår bare problemet med hvordan i svarte grønne jeg skal få de ut av kassene og inn i kåken alene.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    så gjenstår bare problemet med hvordan i svarte grønne jeg skal få de ut av kassene og inn i kåken alene.
    Ikke prøv. Dumt hvis de ramler i grusen i oppkjørselen. :)



    Tja....... hvis jeg ikke prøver så blir de jo stående ute da.......de er neppe så dresserte at de går inn av seg selv om jeg ber de ;)........ om de vælver i innkjørselen....... vel........ da blir'e en dårlig ettermiddag da :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn