Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Sitter og funderer på om man virkelig trenger så mye "mer" riaa en Projecten.........den presterer veldig bra på alle parametre og er fleksibel...........kanskje skulle den hatt en mulighet for enda 6db mer gain......men 60db holder for de fleste vanlige mc"er og bruker man xlr ut får man 66db........så egentlig flisespikkeri.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ser at ProJect har en rør basert riaa i omtrendt samme prisklasse som den jeg har hvor de har lagt pengene i rør forsterkning i stedet for som i min hvor pengne er lagt i ballansert kretsløp.......... skulle vært morsomt og prøvd de to opp i mot hverandre.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Er det Tube Box DS3 B du tenker på, den med balanserte innganger?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt den i et drøyt år nå, og er veldig fornøyd med den, både hva gjelder lyd og ikke minst mulighet for justeringer og tilgangen på fronten av boksen. Absolutt en fordel av det er to innganger på den også, da det kommer en spiller til ila året. Er ikke alene om å like dette trinnet, Ken Kessler er rimelig fornøyd også, sammen med mange andre.

    I tillegg kommer jo muligheten for rulling av rør, jeg har ikke kommet så langt enda, dog er det planen å få prøvd ut noen ulike rør gjennom året. ECC83/tilsvarende er ikke av de dyreste eller vanskeligste rørene å få fatt i, så det er både mye potensiale og glede å hente i boksen. Mener å huske at @HasseBasse anbefalte NOS Sylvania 12AY7 i ett eller annet innlegg, skjønt kan det være en annen utgave enn Tube Box DS2 han siktet til.

    Det hadde vært moro om du med din erfaring og kompetanse kunne sammenlignet disse to og sett/hørt hva du får ut av dem.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mener å huske at @HasseBasse anbefalte NOS Sylvania 12AY7 i ett eller annet innlegg, skjønt kan det være en annen utgave enn Tube Box DS2 han siktet til.
    Korrekt. Det var en TubeBox 2, der rørene "bare" sitter som katodefølger/buffer. ECC83/12AX7 er veldig dårligt
    egnet til den positionen. Mye bedre ville være ECC88/6922, men da må den bygges om (glødespenning)
    Om DS-2 har aktiv forsterkning i rørtinnet, vet jeg ikke, da jeg aldrig har sett diagrammet ;)
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat, da husket jeg sånn nogenlunde riktig :)
    Etter det jeg leser så vil 12AY7 vil fungere fint i Tube Box DS2, dog med noe lavere gain? Vil det i så fall være veldig stor forskjell fra 12AX7?
    Leser litt om dette på tubestore, hvor de beskriver 12AY7 som et rør med "blues sound, warm, rich, and smooth while still delivering a good strong signal". De kommer med noen konkrete forslag også, har du noen erfaringer og konkrete anbefalinger utover Sylvania?

    Beklager om jeg kaprer tråden din for øyeblikket Rudi, det er ment/lånt i beste mening.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    har du noen erfaringer og konkrete anbefalinger utover Sylvania?
    Nå har NOS Sylvania jo blitt priset til det nermest skremmende, så prøvde i min CD-player (som også har 2 x ECC83)
    med EH (Electro Harmonix) 12AY7. Nesten samme helstøpte lyd som jeg fikk med Sylvania, og mangler ikke gain
    overhovedet.
    Nå er riaa noe litt annet, men om du klarer deg med det lavere gain, er det bare å stå på og prøve ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Da tar jeg over tråden min igjen :D

    Er lange perioder med stillhet i tråden, det betyr dog ikke at det ikke skjer noe i kjelleren.........for det gjør det faktisk. RM har vært innom og moddet preampen slik at jeg nå har en rca utgang med fast nivå slik jeg f.eks kan koble til en hodetelefon forsterker........og sorte fronter er på plass slik at pre og power er sorte........smak&behag......🙂


    20240328_153319.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Lydmessig er det store anlegget ikke helt der jeg ønsker det lydmessig, superoppløst.... ja, dynamisk.....ja, perspeltiv og dybde......ja, nederste oktaven......nei, den er ikke på plass.......foreløpig tilskriver jeg u-innspillt preamp noe av en svak pågåenhet i mellomtonen........eller skal jeg kalle det analytisk klang.........men det forandrer seg voldsomt med kilde og innspillinger..........men alikevel sitter jeg igjen med følelsen av en noe "early days feeling".........skal la preampen stå på i påsken med burn-in cd på repeat og se om det skjer noe lydmessig.
    Ellers har jeg koblet opp et nytt........dvs ikke akkurat nytt.........det er vel 40 pluss år gammelt Canton satellitt/passiv sub sett jeg kom over på Finn.no for en rimelig penge i Bluesound/vintage/tv anlegget.......og satt opp noenlunde riktig så spiller det enda bedre enn hva jeg husker det gjorde for 4 tiår siden........og den gangen var jeg ordentlig imponert over lyden............og altså den dag i dag spiller småtassene med subben veldig bra.........faktisk så bra at man egentlig må høre det selv for og tro det.


    17116405650231859758377620405456.jpg
    17116406046613672328953092726018.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ellers tenderer tankegangen rettning salg av noe utstyr rett og slett fordi det fryktes og stå ihjel.........store anlegget har vel først i dag blitt brukt for første gangen i år og vintage anleggene blir brukt kanskje en gang annenhver måned, det eneste anlegget som er i aktiv bruk er Bluesound anlegget og lp'er har jeg knapt nok spillt i vinter.........har fremdeles ikke tatt lokket av Montegiroen......... jeg burde egentlig gå og sette meg i skammekroken et par timer......men latskapen tar fullstendig overhånd.......... skjønt noe har jeg gjort, men det er planlegging av hus renovering FØR de nye EU reglene slår til.
    Så nå er det litt topping på huslånet og 17 nye vinduer og 40cm isolasjon på innertaket som gjelder, samt tetting av unødvendig dør og vinduer samt renovering av soverom no 4.........masse sløsing med hundretusener......tenk hvor mange fine pickuper jeg kunne fått for alle de pengene 😇..........men det er jo litt viktig og ha et hus med god inne komfort også, og når de nye EU reglene blir fullt implementert kan jeg bare glise og kjøre forbi alle som står i kø på Byggmakker, Obs bygg og lignende butikker. Med de nye reglene og man skal selge et hus med G eller F merking så tenker jeg at man må regne med kraftig prisnedgang kontra ferdig isolerte hus, har man oppnådd b eller c merking vil det nok gå adskillig lettere........så en renovering nå er nok en fornuftig innvestering.
    Prisene går jo bare opp og opp både på materialer og arbeidskraft, så billigere blir det neppe av og vente.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Status etter 7 timer spilling i dag.......... noe mykere i mellomtonen har det blitt men ikke mye.......dog skal det sies at det låter mindre anstrengt i mellomtonen nå enn tidligere I dag. Nå skal det også sies at jeg har kjørt på med reference recordinger som jo virkelig pusher på, så egentlig er jeg kanskje ikke helt snill mot eget anlegg. Sitter og hører på Harry James storband musikk nå og det låter skikkelig bra med voldsom dynamikk og trøkk......så det er håp. 😁
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå har anlegget stått på og spillt i drøyt 100 timer..... .det utvikler seg i riktig retning nå er det enda mer spenstig....les dynamikk i mellombassen og nedre del av mellomtonen, oppløsningen er bedre enn noen gang og jeg krediterer Mii23 5a for dette......dent beviser således at jeg aldri har fullt ut hørt potensialet i Hovland mono blokkene, jeg har alltid vært imponert over de, men at de hadde enda mer inne........vel det kan bare beskrives som en gledelig overraskelse. ......skjønt jeg har en verdenskjent hifi redaktør som jeg har utvekslet erfaringer med over en årrekke og han sier whatever you do.......do NOT sell the Hovland's........man skal se at det er et veldig godt råd.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hadde forøvrig en kompis av en kamerat innom en liten tur i ettermiddag og han er en ganske dreven kar med stort anlegg og mange års lytterfaring.........hans kommentar var at han sa at han aldri hadde hørt tradisjonelle høyttalere spille sånn dynamikk og at hans egne Eggelstone var "daue" i forhold og at han mente noen utbyttinger måtte vurderes..........men som sagt jeg opplever jeg også anlegget som ganske eksplosivt for tiden.........er deilig når anlegget leverer........så får vi se hvordan det lyder med vinyl.....på torsdag truer værmeldingen med snø, så da blir det sikkert tid til noen timer i kjelleren igjen.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så veldig kjekt ut med blåseisolering 👍🏻
    Skal si du har mye forskjellig fint utstyr, trålet litt gjennom tråden din her.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så veldig kjekt ut med blåseisolering 👍🏻
    Skal si du har mye forskjellig fint utstyr, trålet litt gjennom tråden din her.

    Ja, man samler på seg litt.
    ..og selvfølgelig når jeg skulle redigere skriblefeil i innlegget om blåseisolering, så trykte jeg på feil tast og og det hele forsvant.......hipp hurra for kålhue meg. Neste innvestering må bli en telefon med 22" skjerm.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.514
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I dag er det litt tid til og spille musikk i kjelleren igjen........oppdaget at Dp riaa'en har stått på noen uker og var koblet til Simply Black spilleren........så da var det jo enkelt og bare slenge på en skive.........etter og ha spillt digitalt via cd og Bluesound i hele vinter må jeg si at analog var deilig og avslappende og lytte til.......Eiji Kitamura er på besøk her... bare deilig.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    etter og ha spillt digitalt via cd og Bluesound i hele vinter må jeg si at analog var deilig og avslappende og lytte til.......
    Skjønner hva du snakker om. Selv med min enkle platespiller opplever jeg en ro over den analoge gjengivelsen som Bluesound og CD ikke helt får til, selv om de har sine kvaliteter på andre felt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn