Kjør med hodet!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Etter å ha sett mye på tester av superbiler som underholdning sender en kompis meg denne linken:

Den inneholder sterke bilder, så nå er du advart!

http://www.tuning-forum.org/viewtopic.php?t=37656&start=0

Den får meg til å tenke på de vennene jeg har mistet i traffikken grunnet idiotkjøring, familien min som fort kan bli offer for slikt, og ikke minst de storkjeftede drittungene som ikke har forstand for sin egen begrensning.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Å fy... :-[

Var det ikke noe om at den Lambo typen har(hadde) en design feil som gjorde at den slapp bakenden litt ubeleilig?

Tror Lambo har hatt noen saker angående dette...

:-[

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Når man kjører i bikini kan det ikke gjøres mye så skade, for da er man jo hjernedød allerede.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes filmen til vegvesenet er meget god. Den får frem budskapet, samtidig som den ikke tyr til grusomme bilder av deformerte kropper (noe som ville vært realistisk).

Det vil alltid være noen som hater å bli fortalt hva de bør gjøre. Dette har imidlertid lite med moralisering å gjøre. Det har med å formidle et budskap om at det faktisk er sikrere å bruke bilbelte enn å ikke gjøre det, og jeg synes det treffer godt.

T

theStig

Gjest
Når man vet at over halvparten av alle som blir drept i bilulykker ville overlevd hvis de hadde brukt bilbelte, så er det på sin plass med slike kampanjer. Og den kunne gjerne vært enda mer effektfull! Spør du meg, burde det vært påbudt med 5-punkts seler i alle biler.

O

OivindJ

Gjest
....But every five f**king minutes???

De idiotene som har mistet livet fordi de ikke brukte belte da de bare skulle et eller annet, har også hørt 1000 ganger at de bør bruke belte.

-Burde også ha vært veltebur i personbiler. Det hadde reddet mange av de som er døde selv om de brukte belte.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
OivindJ:
Så dette bruker du krefter på å hisse deg opp over? Mens hjernedøde shamporeklamer og tannkremer som er enda bedre enn den de hadde i forrige uke i henhold til propagandainstituttet i Schweitz er helt greit?

T

theStig

Gjest
De som fronter på E6 uten belte, skulle neppe "bare et eller annet"...

Er ellers helt enig i at bilenes chassis burde forsterkes så de faktisk tåler en krasj, ala veltebur i løpsbiler.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Idiotien i det hele er at beltet faktisk henger der, klart til bruk. Hva pokker er poenget med å ikke ta det på?

Ellers er kampanjen til vegvesenet veldig bra. Liker også skiltene som står langs veien som minner meg på hvorfor jeg bruker beltet. Jeg må jo le litt av at de kan engasjere så mye negativ energi.

Personlig savner jeg nærheten til virkeligheten. Jeg har stått og holdt hånden til en død kompis og en død venninne som bare skulle gasse litt. De var så lik seg selv, det var bare livet som manglet. De rørte ikke på seg. Bare lå der med et lett avslappet smil. Begge hadde brukket nakken ved samenstøtet med den andre bilen.

Det er nå ganske akkurat 6 år siden. Det var han som kjørte. Han var også arbeidskollega til meg. Jeg lot være å ringe ham og foreslå at han skulle bli med meg til Sarpsborg og flytte noen kontormøbler. I stedet dro jeg alene og ringte min bror. Hadde jeg ringt ham hadde han ikke vært akkurat der, akkurat da.

Dette er vel eneste gangen i livet jeg har forstått hvor lite forberedt man er på slikt.

Å se de groteste bildene i MC-linken gjør meg regelrett kvalm. Jeg blir dårlig, og får absolutt ikke lyst til å kjøre motorsykkel. Hadde jeg kjørt mye sykkel så det var en vane for meg, hadde jeg trolig senket farten mye på utsatte steder og vært mer oppmerksom. Desverre har slikt begrenset virkningstid, men vi trenger faktisk mye mer virkelighet inn i livet.

T

theStig

Gjest
Det som er nesten komisk, er at folk har blitt drept i 30 km/t fordi de ikke bruke belte.

OK, fronter man med en trailer i mer enn 70 km/t overlever man ikke uansett. Sett i lys av det er det patetisk å lese at enkelte politikere raser mot nye sikringstiltak som doble midtlinjer med 80 cm avstand eller betong-midtdeler. Man vil i stedet bruke pengene på å bygge 30 meter med ny 4-felts vei....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.503
Også et tankekors at enkelte er mer bekymret over å kunne få et forelegg på 750 kroner enn å risikere å bli drept ved å unnlate beltebruk.

Hilse en som er i live takket være belter.

T

theStig

Gjest
Jeg har selv frontkollidert i 50 km/t. Takket være bilbelte så skadet jeg meg ikke direkte, bortsett fra litt stivhet i kroppen og sånt. En termos som lå løs i framsetet ble totalt knust. Hadde jeg ikke brukt belte, så hadde jeg nok blitt temmelig hardt skadet. Det smalt såpass at brillene jeg hadde på spratt av og ble most mot frontruta de også.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
synes faktsik den kampanjen om bruk av bilbelte er veldig bra jeg, det har ivertfall gjort meg mer oppmerksom på dette. Noe som også kunne vært plasert i alle biler er disse "alarmene" som begynner å pipe når ikke bil beltet er på, det er rett og slett genialt.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Å se de groteste bildene i MC-linken gjør meg regelrett kvalm. Jeg blir dårlig, og får absolutt ikke lyst til å kjøre motorsykkel. Hadde jeg kjørt mye sykkel så det var en vane for meg, hadde jeg trolig senket farten mye på utsatte steder og vært mer oppmerksom. Desverre har slikt begrenset virkningstid, men vi trenger faktisk mye mer virkelighet inn i livet.
Slike bilder gjør meg faktisk ingenting.
Har kjørt sykkel i rundt 20 år, vært aktivt med i NMCU, og kjenner bakgrunnen for det meste av statistikkene rundt mc og ulykker.

Og statistikk kan brukes til så mangt. I prosent av andel er det farligere å kjøre sykkel enn bil. Men dra ut alle ulykker som skjer i påvirket tilstand eller med lånt/stjålet sykkel + idiotkjøring så blir bildet et helt annet.

Kjører du din egen sykkel, og kjører sånn nogenlunde som folk, - altså har evnen til å se an tid og sted, så er ikke det å kjøre mc speisielt farlig.
Det er faktisk lavere ulykkesrisiko (når det ikke tas hensyn til skade på person) på mc enn bil, men trøbbelet er at når det først skjer en ulykke med mc er det oftere med personskade, naturlig nok.

Men sikkerhetsutstyr har blitt en selvfølge også på kortere turer. Har møtt en del "shortsmotorsyklister" som har tryna....ikke noe pent syn. :-/

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vår bil har en slik "kjekk" finesse at den piper som en gal bare man kjører noen få meter uten belte, og sitter det en i passasjersetet fremme piper den da og. Veldig irriterende, men det fører jo til at man får på seg selen ganske kjapt. Nå kjører jeg ikke uten sele uansett, synes det føles rart og nakent uten, den plager ikke meg, men om noen sliter med hukommelsen er jo denne påminningen fin...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.603
Torget vurderinger
0
Spør du meg, burde det vært påbudt med 5-punkts seler i alle biler.
5 punkts ? Jeg trodde alternativene var 2, 3, 4 eller 6 punkt ?

Har 3 punkt i dagligbilen da 4 og 6 punkt liksom ikke er godkjent til bruk i trafikken. Men når jeg kommer så langt at veteranbilen er ferdig restaurert blir det både 6 punkt og veltebur. Når jeg kjører om natten i områder med lite trafikk, og da snakker vi om strøk som får Østerdalen til å virke overbefolket, bruker jeg integralhjelmen i tilegg til bilbelte. Elg eller rein er ikke mine favoritter som haikere.

For øvrig har jeg allerede berget livet to ganger fordi jeg ALLTID kjører med belte.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.758
Jeg har bodd i flere av de landene som figurerer høyest på statistikken over dødsfall i trafikken. For meg virker det å være en slags sammenheng her mellom grad av respekt for staten (og dennes bestemmelser) og forståelsen av hvilken rolle man selv kan og bør spille som trafikkant som del av et hele. Politisk fargede antipatier mot staten som institusjon synes ofte å gi individuelle irrasjonelle utslag i form av å ikke bruke setebelte, kjøre for fort på øde strekninger (i troen på at man handler "riktig" i forhold til folk flests rettsoppfatning) osv.

Topp Bunn