Musikk og Hi-Fi Kjøpte noe på oslo hifisenter, har jeg angrerett?

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Hei, jeg gjorde et kjøp hos Oslo hifisenter for en uke siden og det ble foretatt via telefonen. Varen ble henta og betalt i butikken. Har jeg samme angreretten som om jeg hadde kjøpt via nettbutikken dems? Takk for svar
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.871
Antall liker
17.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Nei dessverre. Kjøpet ble gjort i butikk. Men de pleier å være medgjørlige der nede.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Men selve salget gikk over telefonen, og det ble bestilt inn vare til meg siden det ikke var på lager, det telles ikke som telefonsalg?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.871
Antall liker
17.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Nope. Sorry.
Hadde du fått betale via telefon/nett i forkant og bare brukte butikken som opphentingssted, hadde det kanskje gått. Men ikke når du betaler i butikken. Da er det der handelen har foregått.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Nei, angreretten ved salg utenom fast utsalgssted er nettopp fordi man da ikke har mulighet til å se/vurdere varen på samme måte som i butikk.
Det som er avgjørende er hvordan du overtok varen, ikke hvordan du bestemte deg eller om de har den fast på lager.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Det var du som foretok oppringningen?
Dette er en (spesial)bestilling som ble gjort på iniativ fra deg?
OHFC har som ordinær omsetning butikksalg, og det var der du hentet/gjorde opp?

Hvorfor skulle du ha bedre rettigheter (angre deg) enn en som slentrer innom og kjøper noe?
---
jeg kjenner ganske godt til lynnet hos OHFC, og har du fornuftige ting å bringe til torgs, og vil bytte til noe annet de fører/skaffer så why not ?
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg kan komme med hele historien på hvorfor jeg poster denne tråden. For snart 2 uker siden ringte jeg til hificenteret og spurte etter et par høyttalere. Traff på en kjempe hyggelig selger og jeg fikk en kjempe god rabatt over telefonen. Egentlig ville jeg ha høyttalere som er serien over, men selgeren kunne ikke tilby meg et like godt tilbud. En uke etterpå kommer både høyttaleren jeg har kjøpt og den som er serien over på tilbud. Da ringte jeg tilbake og spurte om jeg kunne få bytte inn til de dyrere og betale mellomlegget. Men da ville selgeren ha kompensasjon+mellomlegget for at jeg returnerer en brukt vare og han må selge den som demo. Er det en vanlig praksis?

Jeg vil som sagt ikke ha penga tilbake, jeg vil heller betale enda mer og kjøpe høyttalere som er enda dyrere.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Du vil returnere noe du har bestilt, gjort opp for og mottatt - dette er ikke et "julegave-angre/bytte sfære" du er inne på her. Du har foretatt et ordinært kjøp, er ikke dekket av noe angrerett - og nå vil du ha noe bedre. No problem, been there osv.
Greia er at du ikke har noen rettighet her til å heve kjøpet (noen helt andre regler som gjelder for heving av kjøp) som det kan se ut til at du muligens mener du har. På det tidspunktet du foretok handelen var det de opplysningene du fikk fra selger som ligger til grunn. At OHFC i ettertid har tilbud gir ikke deg noen bedre rettigheter: du godtok betingelsene slik de forelå på kjøpstidspunktet.

At OHFC vil beregne seg en second hand premie finner jeg helt legitimt.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Om kompensasjon er en vanlig praksis, så skal jeg ikke prøve å snike meg unna. Har bare ikke kjøpt så dyre høyttalere før, hehe. Må bare bite i det sure eplet og betale det da.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Om kompensasjon er en vanlig praksis, så skal jeg ikke prøve å snike meg unna. Har bare ikke kjøpt så dyre høyttalere før, hehe. Må bare bite i det sure eplet og betale det da.
ikke se på det som et surt eple, men erfaring. Erfaring kommer i mange varianter, og i ditt tilfelle er det kun snakk om penger for å få noe du begjærer enda mer! Vær fornøyd med at OHFC gjør opp med deg slik de gjør: en vrien selger hadde vendt sin kolde skulder til - men slik er ikke OHFC (atter: slik jeg kjenner dem - etterrettelige, fair) men også de må skule hen til bunnlinjen!

Cheers
 
Sist redigert:

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Om en selger hadde vendt sin skulder til, så er man kanskje ikke en så god/smart selger. Da er det veldig få som vil dra tilbake til butikken. Jeg har selv jobbet som selger i en elektrobutikk, og jeg prøvde mitt beste for å gjøre det trivelig for mine kunder.

Men jeg takker for kloke ord JackX. Sånn er det når man vil ha nyere, bedre og enda dyrere ting når man har hifi som hobby.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Du har helt rett john_harald, men største problemet er at lommeboka ikke er feit nok, hehe.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Må bare kjøpe nytt hus for å få plass til disse hornene. :cool: Hva er prisen for et par sånne?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Må bare kjøpe nytt hus for å få plass til disse hornene. :cool: Hva er prisen for et par sånne?
If you have to ask, osv

hornene er av typen Magico Ultimate mkIII - og jeg tror prisen nå er innpå 4 store Røkke-tiere. Minst.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Googla litt, kosta "bare" 600 000 dollar. Etter dagens kurs, nesten 5 mill. Jaja, hadde vært morsomt å få lytta på dem. Trenger kanskje elektronikk til par mill også?
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Ny oppdatering i denne saken. Jeg fikk byttet mine kef r500 til kef r700 mot en liten kompensasjon til OHC. Men problemet startet her, det første paret hadde lakk skade. Tok bilde og sendte dem til OHC. De tok kontakt med distributøren og jeg fikk et nytt par r700. Etter å ha åpnet det nye paret la meg merke til lakk skade igjen. Denne gangen tok jeg direkte kontakt med distributøren. De ga meg kjempe service og sendte enda et par R700 til meg.

I løpet av 2 uker har 3 par r700 vært innom meg. Det tredje paret har jeg ennå ikke åpnet opp, siden jeg har mista litt troen på Kef. Jeg ringte til OHC og sa at jeg ville heve kjøpet på grunn av det som hendt i det siste. Men de ville ikke ha det nye paret tilbake. Sa at de ikke kunne ha både r500(det paret jeg bytta mot r700 og har betalt kompensajosn for) og det nye uåpnet r700 på lager.

Jeg søker råd nå, hva bør/kan jeg gjøre videre?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ny oppdatering i denne saken. Jeg fikk byttet mine kef r500 til kef r700 mot en liten kompensasjon til OHC. Men problemet startet her, det første paret hadde lakk skade. Tok bilde og sendte dem til OHC. De tok kontakt med distributøren og jeg fikk et nytt par r700. Etter å ha åpnet det nye paret la meg merke til lakk skade igjen. Denne gangen tok jeg direkte kontakt med distributøren. De ga meg kjempe service og sendte enda et par R700 til meg.

I løpet av 2 uker har 3 par r700 vært innom meg. Det tredje paret har jeg ennå ikke åpnet opp, siden jeg har mista litt troen på Kef. Jeg ringte til OHC og sa at jeg ville heve kjøpet på grunn av det som hendt i det siste. Men de ville ikke ha det nye paret tilbake. Sa at de ikke kunne ha både r500(det paret jeg bytta mot r700 og har betalt kompensajosn for) og det nye uåpnet r700 på lager.

Jeg søker råd nå, hva bør/kan jeg gjøre videre?
Pakk ut høyttalerene og spill musikk. Det er ingen verdens grunn til at du skal kunne heve kjøpet. Syns det er veldig rart at du i det hele tatt ringer til OHC og foreslår dette.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Pakk ut høyttalerene og spill musikk. Det er ingen verdens grunn til at du skal kunne heve kjøpet. Syns det er veldig rart at du i det hele tatt ringer til OHC og foreslår dette.
Når problemet oppstår gjentatte ganger, så blir man lei til slutt. Jeg skjønner at det kan være noe galt med batchen jeg har fått, men jeg har gjort mitt. Jeg har pakket opp 2 par r700, spilt dem inn med god tro og til slutt funnet noe galt med dem. Den tredje gangen har jeg ikke lenger lyst til å åpne pakka. Har du forståelse for det?
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Så lenge OHC har rettet feilen så er nok saken klar. Da hjelper det lite at man har mista lysten. Høres for meg ut som god service da de shipper opptil flere nye par uten å mukke ;)
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg har tatt direkte kontakt med importøren, så jeg bøyer meg i støvet for all servicen jeg har fått av dem. Der har de gjort mer enn jeg kunne ha drømt om. Importøren har sendt høyttalerne med budbil direkte til meg og plukket tilbake de som hadde feil. Jeg har spart OHC for mye arbeid i denne saken her.

Jeg har alltid drømt om å ha kef r serie 5.1 oppsett. Jeg vil egentlig ikke returnere, som nå gjør at jeg må selge min kef r600c senter også(ligger allerede på finn.no) .Jeg hadde så høy forventning til høyttalerne og som folk sier, jo høyere forventning, jo hardere faller man. Jeg har vært maks uheldig i denne saken her. Jeg er kanskje den eneste i verden som har fått 2 par kef r serie høyttalere som hadde samme feil.

Edit: Etter å ha lest alle svarene får jeg følelsen at jeg har meg selv å takke for å komme i denne situasjonen. Hva ville dere ha gjort om dere var i min sko? Ville tålmodigheten deres også ha tatt slutt?
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Pakk ut høyttalerene og spill musikk. Det er ingen verdens grunn til at du skal kunne heve kjøpet. Syns det er veldig rart at du i det hele tatt ringer til OHC og foreslår dette.
Når problemet oppstår gjentatte ganger, så blir man lei til slutt. Jeg skjønner at det kan være noe galt med batchen jeg har fått, men jeg har gjort mitt. Jeg har pakket opp 2 par r700, spilt dem inn med god tro og til slutt funnet noe galt med dem. Den tredje gangen har jeg ikke lenger lyst til å åpne pakka. Har du forståelse for det?
Ok, du kjenner ikke til angrerettloven, kjøpsloven og ønsker å heve et kjøp uten å ha rettighetene på din side.
https://no.wikipedia.org/wiki/Angrerettloven
https://no.wikipedia.org/wiki/Forbrukerkjøpsloven

I tillegg har forhandler stilt opp mer enn hva som kreves.
Etter den supre servicen både OHC og distributøren har gitt deg er fantastisk. Alle i bransjen burde vært like gode :)
At du har vært litt uheldig er en bitte liten bagatell og jeg har null forståelse for at du ikke har lyst til å åpne pakken!

Hvorfor selger du senteren når du har drømt om KEF R-serie i 5.1 oppsett?
Var det ikke disse høyttalerene du ønsket deg?
Er det andre årsaker til at du ikke ønsker å beholde KEF R700?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Neste gang samye83, anbefaler jeg deg å spørre om råd før du handler. Ikke etterpå :)
Ønsker deg lykke til!
Kunnskapen på Hifisentralen er større enn du aner.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Høyttalerne åpnes, kobles opp, spilles inn og SÅ oppdages lakkefeilen i ettertid? Da er det godt gjort å få den servicen du har fått. Dette er INGEN grunn til å klage og sutre for. At du nå selger senteren får stå helt og holdent for egen regning og har ikke noe med hverken importør eller OHFC å gjøre, de har gjort de kan og mer......
Pakk ut høyttalerene og spill musikk. Det er ingen verdens grunn til at du skal kunne heve kjøpet. Syns det er veldig rart at du i det hele tatt ringer til OHC og foreslår dette.
Når problemet oppstår gjentatte ganger, så blir man lei til slutt. Jeg skjønner at det kan være noe galt med batchen jeg har fått, men jeg har gjort mitt. Jeg har pakket opp 2 par r700, spilt dem inn med god tro og til slutt funnet noe galt med dem. Den tredje gangen har jeg ikke lenger lyst til å åpne pakka. Har du forståelse for det?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når du legger merke til en lakkskade etter at du har spilt inn høyttalerne så må jo det bety at skaden umulig kan være særlig synlig eller plagsom. Er det ikke bare å spille musikk og ikke henge seg opp i bagateller ? Kjøpt er kjøpt og spist er spist.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Fredag den 20.nov henta jeg det første paret r700. Allerede på søndag 22.nov la jeg merke til problemet, og sendte en mail med bilde til OHC mandag den 23.nov. For å spare OHC for mye arbeid tok jeg kontakt med importøren for å fikse problemet selv.

Fredag den 27.nov kom det andre paret til meg. Mandag den 30.12 sendte jeg bilder av lakk defekt direkte til importøren. Det tredje paret av r700 ankom onsdag den 02.des. Den 03.des ringte jeg til OHC og foreslo heving av kjøp.

Så alt skjedde i løpet av 2 uker, inkl levering av nye høyttalere. Jeg hadde ikke parene mange dager hos meg.

Som dere kan se så er defektene sånn ca 1 cm på tvers, mens snøkrystall lignende merker dekket toppen av den ene høyttaleren.

Edit: Når man kjøper høyttalere i denne prisklassen, så ønsker man seg feilfrie høyttalere.

PS: Overskriften til tråden samsvarer ikke det jeg spør om nå. Jeg bare brukte tråden på nytt, slik at jeg slapp å opprette en nyen.

Første lakk defekt på den ene høyttaleren:
Kef 3.jpg

Defekt på den andre høyttaleren:
1.jpg 4.jpg

Defekt på det andre paret. Det var en sprekk som jeg var redd for at den skulle bli større med tiden:
IMG_2792.jpg
 
Sist redigert:

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Ojjj. ja det er noe jeg heller ikke hade acceptert.
MEN. selger. leverandör har fortsatt rett att fixe problemet uten att du får köpet hevd ( i Sverige er det samme feil 3 ganger)

Mitt tips.

Pakk opp det siste parret. sjekk för du kobbler in noe.
Hvis de er feil på dem og.
kontakt lev o be de pakke opp ett par o sjekke för de sender deg.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
I løpet av 2 uker har 3 par r700 vært innom meg. Det tredje paret har jeg ennå ikke åpnet opp, siden jeg har mista litt troen på Kef. Jeg ringte til OHC og sa at jeg ville heve kjøpet på grunn av det som hendt i det siste. Men de ville ikke ha det nye paret tilbake. Sa at de ikke kunne ha både r500(det paret jeg bytta mot r700 og har betalt kompensajosn for) og det nye uåpnet r700 på lager.

Jeg søker råd nå, hva bør/kan jeg gjøre videre?
Det er lov om forbrukerkjøp som regulerer kjøp og salg mellom næringsdrivende og forbrukere på varer av den typen du står overfor.

Slik du har beskrevet - og dokumentert med bilder - er det emm ingen tvil om det er en mangel ved produktet. Selger/distributør har avhjulpet mangelen ved 2 anledninger (avhjelpsforsøk), noe de har anledning til uten at du hadde hatt rett til å heve kjøpet. Du sier du ikke vil pakke ut de nye høyttalerne som står hos deg (?) fordi du har mistet troen på Kef.

Dersom høytalerne ved det 2.avhjelpsforsøket (altså de ht du ennå ikke har pakket ut) også er skadet kan du heve kjøpet, evnt kreve å få et prisavslag o.l. Men per i dag, slik situasjonen er beskrevet av deg, må du godta kjøpet ditt slik det er.

Som andre har vært inne på, NYT musikken!

Cheers!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig. Feil i produksjon, transport kan forekomme og leverandør/produsent har vist evne og vilje til å ordne opp. Det er 3' gangen som gjelder. Ville rett og slett spurt om prisavslag pga skjønnhetsfeil på produktet. De skal ikke så slik ut.

Men det kan vel ikke være at du rett og slett angrer kjøpet? At høyttalerene ikke innfridde forventningene dine og at du har mottatt andre (rimeligere) som du føler er like gode?
Da er det vanskelig å ikke lete etter årsaker for å få hevet kjøpet.
Tenker siden du var så fornøyd med dine andre Monitor Audio jfr. dette innlegget.
http://www.hifisentralen.no/forumet...5832-monitor-audio-venner-34.html#post2163510
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Tusen takk for alle svarene så langt. Jeg ser at jeg må fikse problemet på egen hånd.

Jeg tror neppe det siste paret jeg har fått har feil, ellers er det virkelig noe galt med meg, hehe. Men det er bare at jeg ikke har lyst på kef lenger. I mellomtiden har jeg gått over til MA, og er både fornøyd med lyden og utseendet. Ikke minst en finish som jeg er fornøyd med.

Jeg har selv jobbet i en elektrobutikk før, jeg når kunder kom å skulle returnere varer som ikke har vært åpnet, så hjalp jeg dem med det. En ny vare som ikke er åpnet er jo ikke noe problem å selge videre. Det har vært min tankegang, og jeg har vært ganske fortvilet på grunn av det.

@X3MKungen: Godt å se at noen deler mitt synspunkt. Litt sympati føles veldig godt nå.

@bambadoo: Du har rett, jeg angrer på kjøpt nå. Men det ville jeg ikke ha gjort om ikke alle problemene hadde oppstått. Jeg hadde aldri sett på MA som et alternativ til Kef før. Men da høyttalere lå pakket inn i eskene og jeg hadde ikke noe høyttalere å spille musikk på, så tenkte jeg kunne prøve noen andre merker. Og da fant jeg et merke som jeg likte like godt som Kef.

@jackX: Igår så leste jeg forbrukerkjøpsloven på nytt, og fant ut det du skrev over. Generelt sett så har jeg ingen rett til å kreve heving. Men når høyttalerne kun har vært hos meg par dager av gangen, har så jeg lyst til å heve kjøpet. Noe jeg vet at det ikke er mulig nå. Det jeg vil er ikke alltid rett.


Jeg har nå lagt det nye paret r700(uåpnet) ut på finn.no og skal slutte å plage OHC. De har sine egne retningslinjer å følge og jeg respekterer det.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Oppdatering i denne saken.

Jeg har nå en god dialog med Henning, og vi prøver å finne en god løsning på problemet mitt. Jeg har latt min frustrasjon gå utover OHC og jeg vil nå beklage det. Jeg vil først prøve å selge dette paret for å begrense det økonomiske tapet OHC vil ha for ta mitt r700 som innbytte mot annet utstyr. Det føles godt at de skjønner den knipa jeg har havnet i. Kjempe kundeservice fra dems side.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
^ voksent av deg å informere her på HFS.

Og voksent av OHFC å møte deg slik de gjør; skal se det kommer en god kunde ut av deg tilslutt ;)

Cheers!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
Når du har vært igjennom tre - 3 tilfeller så kan du heve kjøpet.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Når du har vært igjennom tre - 3 tilfeller så kan du heve kjøpet.
Jeg tror lakk defekt kommer ikke til å skje 3 ganger etter hverandre. Jeg har allerede vært kjempe uheldig, og hvis det skulle skje igjen, da vet jeg seriøst ikke hva som skjer. Dessuten har jeg allerede kjøpt nye høyttalere. Derfor vil jeg vil ikke åpne dem. Lettere å selge et par nye uåpna høyttalere, enn et par som har vært åpnet.
 
Topp Bunn