Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Har selv hatt både versjon 1 og 2 av 12-24 til sigma, og kan skrive under på at versjon 2 er verdt de ekstra kronene det koster. Alt er forbedret i forhold til versjon 1.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Hmmmm...det blir vel å banne litt kjerka dette, men skitt au :rolleyes:
    Kjøpte meg et Sigma Macro 105mm, f2.8 OS2 med Nikon fatning i sommer.
    Dæven, der satt jaggu motivene som et skudd.
    Fin oppløsning på mitt D300s hus. Morsomt!
    Koser meg :cool:
     

    lowlevel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    63
    Antall liker
    5
    Hei.

    Prøvde et utrolig spennende objektiv i går; Sigma 12-24 mm - for fullformat (!) - på D700 min. Helt vilt, og minimalt med fortegning:

    mvh
    Gunnar Brekke
    Hvis du vurderer vidvinkelzoom til Nikon bør du også sjekke ut AF-S 14-24 f/2.8. Blir veldig vanskelig å levere det tilbake hvis du har det på lån. Det bør være mulig å få tak i et pent brukt eksemplar for 8-9000.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg gått til anskaffelse av et Nikon d300s med Nikon 18-200. Skal sendes i posten og regner med at det blir bra.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Da har jeg gått til anskaffelse av et Nikon d300s med Nikon 18-200. Skal sendes i posten og regner med at det blir bra.
    Gratulere.
    Har brukt D300 i mange år nå, senest til litt portretter nå i helgen. Det blir fantastiske bilder med dette apparatet. Litt utgått på dato i forhold til nye når det gjelder støy på høy ISO, men ellers er det superbra. Tåler litt juling også, da huset er veldig solid.
    Dette vil du ha glede av:cool:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Nikon hiver seg på retrobølgen: Nikon Df






    mulige specs.
    Rent personlig synes jeg dette kameraet er altfor dyrt. Til den prisen hadde jeg personlig gått for D800E... -og jeg er av den mening at Df burde ligget mellom D610 og D800 i pris. Men, det er personlig synsing..!
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av et objektiv med fast brennvidde på til mitt d300s. Noen anbefalinger? Ser at 50mm linsene til Nikon får mye skryt, hvordan fungerer disse på d300s? 50mm er vel oppgitt på fullformat...
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Før du begynner å spørre om råd så burde du finne ut hvilken brennvidde du er ute etter i det minste. Det er mye bra fastoptikk, men det hjelper lite å kjøpe en 85mm f1.4g hvis 35mm passer deg bedre osv.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av et objektiv med fast brennvidde på til mitt d300s. Noen anbefalinger? Ser at 50mm linsene til Nikon får mye skryt, hvordan fungerer disse på d300s? 50mm er vel oppgitt på fullformat...
    Hei.

    Din antagelse er riktig.

    Nikon D300s har en cropfaktor på 1,5 så et "normalobjektiv" på 50 mm vil gi deg resultater
    som et objektiv med 75 mm brennvidde. Dette er en flott brennvidde for et portrettobjektiv!
    Nikkor AF-S 50mm 1.8 G

    Ønsker du deg et "normalobjektiv", - mao. et objektiv som gir deg samme forstørrelse som
    det menneskelige øyet - bør du vurdere et 35 mm objektiv, som ganget med 1,5 gir deg
    resultater likt et objektiv med 52,5 mm brennvidde.
    Nikon AF-S Nikkor DX 35mm 1.8 G | Japan Photo Norge

    Begge objektivene jeg linker til er "primelinser" (mao. blant de beste og klareste objektivene
    Nikon produserer - med stor (nok) maks blenderåpning) som selges til latterlige lave priser i
    forhold til ytelsen. Alle kortere eller lengre primelinser koster forferdelig mye mer...
    Årsaken til de lave prisene er selvfølgelig at de produseres i enorme antall, men også fordi
    man kan lage dem med et relativt lavt antall indre linser - av relativt beskjeden diameter.

    Mitt råd er; Kjøp begge - hvert til sitt bruk.
    Om du bare tar deg råd til en av dem, ville jeg gått for 50 mm-eren. Da får du et objektiv med
    "litt forstørrelse" (noe jeg personlig foretrekker), metall monteringsring og muligheten til å
    fortsette å benytte objektivet om du senere oppgraderer til et fullformatkamera (som 50 mm).
    Om du allerede nå vurderer en slik oppgradering (til FX), ville jeg gått for et 35 mm 1,8 AF-D
    (brukt) i stedet for 35 mm 1,8 G (DX). Eller en annen god fast "vidvinkel".

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av et objektiv med fast brennvidde på til mitt d300s. Noen anbefalinger? Ser at 50mm linsene til Nikon får mye skryt, hvordan fungerer disse på d300s? 50mm er vel oppgitt på fullformat...
    Hei.

    Din antagelse er riktig.

    Nikon D300s har en cropfaktor på 1,5 så et "normalobjektiv" på 50 mm vil gi deg resultater
    som et objektiv med 75 mm brennvidde. Dette er en flott brennvidde for et portrettobjektiv!
    Nikkor AF-S 50mm 1.8 G

    Ønsker du deg et "normalobjektiv", - mao. et objektiv som gir deg samme forstørrelse som
    det menneskelige øyet - bør du vurdere et 35 mm objektiv, som ganget med 1,5 gir deg
    resultater likt et objektiv med 52,5 mm brennvidde.
    Nikon AF-S Nikkor DX 35mm 1.8 G | Japan Photo Norge

    Begge objektivene jeg linker til er "primelinser" (mao. blant de beste og klareste objektivene
    Nikon produserer - med stor (nok) maks blenderåpning) som selges til latterlige lave priser i
    forhold til ytelsen. Alle kortere eller lengre primelinser koster forferdelig mye mer...
    Årsaken til de lave prisene er selvfølgelig at de produseres i enorme antall, men også fordi
    man kan lage dem med et relativt lavt antall indre linser - av relativt beskjeden diameter.

    Mitt råd er; Kjøp begge - hvert til sitt bruk.
    Om du bare tar deg råd til en av dem, ville jeg gått for 50 mm-eren. Da får du et objektiv med
    "litt forstørrelse" (noe jeg personlig foretrekker), metall monteringsring og muligheten til å
    fortsette å benytte objektivet om du senere oppgraderer til et fullformatkamera (som 50 mm).
    Om du allerede nå vurderer en slik oppgradering (til FX), ville jeg gått for et 35 mm 1,8 AF-D
    (brukt) i stedet for 35 mm 1,8 G (DX). Eller en annen god fast "vidvinkel".

    mvh
    Gunnar Brekke
    Takk for svaret som jeg var ute etter. Jeg ser og Nikon har en 50mm med 1,4 blenderåpning? Det er jo nesten en fordobling av pris, men leser at den frister med høyt lysutbytte/stor blenderåpning, men spørsmål er om det har noen nytteverdi i forhold...
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Rent personlig synes jeg dette kameraet (Nikon Df) er altfor dyrt. Til den prisen hadde jeg personlig gått for D800E...
    -og jeg er av den mening at Df burde ligget mellom D610 og D800 i pris. Men, det er personlig synsing..!
    Hei.

    Tja. Dette blir vel fort et spørsmål om hvordan man ser på kameraet...

    Ser man bare på oppløsningen, kan jeg være tilbøylig til å være enig med deg. D800E gir dobbelt så mange pixler til
    omtrent samme pris. Skal man benytte kameraet i studio eller til landskapfotografering eller all annen fotografering
    i godt lys er det utvilsomt et bedre valg. De billigere D610/D800 likeså.

    Men, og det er et stort men, skal man benytte kameraet som et all round kamera der også sport, konserter eller
    andre aktiviteter som foregår raskt og/eller i mørket står på menyen, er Df sannsynligvis et bedre valg. 18 megapixler
    holder til det meste. (Df kan også sees på som Nikons svar på Canon nogenlunde prisede EOS 5D Mk.3).

    Med 5,5 bilder i sekundet (mot 4 på D800 og 6 på D610) og muligheten til å presse ISOen til utrolige 204.800 (!) er
    Df (som godt kunne hett D700S) en D4 light. Det benytter sogar den samme sensor som toppmodellen. Da er den
    halve prisen (med objektiv) av D4 (uten objektiv) ikke så ueffen.
    På plussiden har man et vesentlig mindre (og stiligere (i sølv selvfølgelig)) kamerahus enn D4 - til vesentlig lavere pris.
    På minussiden har man lavere fart på serieopptak og ingen videofunksjon. Jeg syntes fraværet av videofunksjon er den
    største mangelen (til tross for at jeg aldri tar opp video:p) men dette er en utmerket unnskyldning til å ha et Fujifilm
    X100S (i sølv selvfølgelig) hengende over den andre skulderen. Som videokamera.
    Det er kult/retro det!;D

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Df er sannsynligvis beregnet på å brukes med eldre optikk, det er jo et av de få kameraene som kan bruke så godt som all f-optikk. Og da er sensoren et fornuftig valg, siden den er mindre kritisk til optikkvalitet og gir akseptabel kvalitet rett ut fra kamera under de fleste forhold. Den er også markedets beste sensor på høy ISO. D800E kan derimot fort kle både optikk og fotograf naken hvis ikke alt er perfekt. Personlig skjønner jeg heller ikke hva den jevne fotograf skal med 36mp når det er så mange ulemper - Men man må jo kjøpe det kameraet som passer behovene best.

    Angående prisen: Husk også at Df er et toppkvalitets hus produsert i Japan sammen med D4 og D800. Jeg kan egentlig ikke se noen grunn til at det skal være vesentlig rimeligere å produsere enn D800. D610 lages i Thailand og har en billigere konstruksjon.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en Nikon D80 med Nikon 18-70 kit. Julen nærmer seg og er interresert i tips om en god allround linse, gjerne en linse uten zoom, som f.eks. 50mm som passer til D80. Etter det jeg forstår har D80 fokusmotor i kamerahuset, så jeg trenger ikke linse med motor hvis dette har noe å si for pris eller kvalitet. Hvis en større zoomlinse er å foretrekke som allroundlinse ved siden av min 18-70, f.eks. 80-200 e.l. kan det også være aktuelt. Jeg hadde for mange år siden en Nikon F50 med 50 mm linse og dette var jeg meget fornøyd med.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Som alltid er 35mm 1.8G DX det beste tipset, billig og veldig bra. En 50mm på D80 er ikke allround, men et kort tele/portrettobjektiv.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Takk for svaret som jeg var ute etter. Jeg ser og Nikon har en 50mm med 1,4 blenderåpning? Det er jo nesten en fordobling av pris, men leser at den frister med høyt lysutbytte/stor blenderåpning, men spørsmål er om det har noen nytteverdi i forhold...
    Hei.

    50mm 1,8 er akkurat like god som 50mm 1,4 fra 1,8 og oppover.

    Så får du spørre deg selv om det er så viktig for deg å 1 steg mer lysstyrke
    og - en dybdeskarphet på ca. 2 mm framfor en dybdeskarphet på ca. 4 mm...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Grei oversikt over DF vs D800: Nikon Df vs D800

    DF er en fashion statement for hipstere og nostalgikere stort sett.
    Hvorfor det? Fordi noen sier det på YouTube? Ikke vær slik en sau...:)

    Når Nikon putter sin beste sensor (til all round bruk) og sitt beste autofokus
    system i et japanskprodusert kamerahus, tettet og forsterket til proffnivå og
    priser det innenfor rekkevidde for mange av oss, kan man ikke bare avskrive
    det som et "fashion statement". Dette er et alvorlig seriøst kamera!!!

    Er ikke 18 megapixler nok for deg, er det bare en indikasjon på at du ikke har
    rett (lang nok) optikk. Eneste savnet er som nevnt videomodus...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Det eneste DF kan skryte av er D4 sensoren, som ingen noen sinne har sagt at klarer å produsere MYE bedre resultater enn D800. Jeg har også gått glipp av hvordan 39 AF punkter med bare 9 krysspunkter er bedre enn 51 punkter med 11 krysspunkter? Tettet til proffnivå? Du mener akkurat det samme som på D800?

    Dette er ett seriøst kamera, er helt enig med deg der. Men det er ett kamera man velger over likt priset modeller fordi man liker retro utseende, ikke fordi det er teknisk overlegent noe annet. Det er ett image produkt, en fashion statement.

    Og etter rundt 16år med foto så gav jeg meg på d700, det har alt jeg trenger. Det er bare 12 megapixler, så hvis du må ha treningshjul ala D4 sensor og 18 megapixler så burde du kanskje selv ta en titt på optikken og ferdighetene? :p
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av et objektiv med fast brennvidde på til mitt d300s. Noen anbefalinger?
    Du bør vurdere Sigma 35mm F1.4 A DG HSM og Sigma 18-35mm F1.8 A DC HSM






     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    En kollega har nettopp bestilt Nikon DF som en supplement til D800. Han har tidligere hatt Nikon D3, og savner egenskapene i dårlig lys som D3 hadde.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Sett bort fra hvis han faktisk trenger oppløsningen til D800 så kunne han spart seg en del penger på å gått over til d3s da.. Med d800 og df kunne han jo heller kjøpt ett D4 også. Men, selvsagt, trenger han 36mpx så..
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Uff så mange uopplyste mennesker som handler i ørska. Det er godt de får råd her :rolleyes:
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Sett bort fra hvis han faktisk trenger oppløsningen til D800 så kunne han spart seg en del penger på å gått over til d3s da.. Med d800 og df kunne han jo heller kjøpt ett D4 også. Men, selvsagt, trenger han 36mpx så..
    Han kjøper DF pga nostalgien og. Tror ikke han egentlig trenger det :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke noe galt med nostalgi egentlig. Det er mye å like ved gamkle kameraer: Soliditet, enkelhet, følelsen av metall og glass i skjønn mekanisk forening. For et par tiår siden var et Nikonkamera noe som gav betydelig eieglede, noe man var stolt av og tok vare på i år etter år. Men jeg tror ikke Df er helt der, den er for klumpete og halvhjertet til å sette følelsene i sving. Men som et fotografisk verktøy kan det godt være utmerket. Problemet er jo at man må bruke eldre optikk for at utrustingen skal bli gjennomført. Kanskje Nikon burde lansere et par retroinspirerte fastobjektiver slik Fuji har gjort med X-serien. Og da mener jeg ikke G-optikk i plast med en metallring rundt.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Sett bort fra hvis han faktisk trenger oppløsningen til D800 så kunne han spart seg en del penger på å gått over til d3s da.. Med d800 og df kunne han jo heller kjøpt ett D4 også. Men, selvsagt, trenger han 36mpx så..
    Han kjøper DF pga nostalgien og. Tror ikke han egentlig trenger det :)
    Da kjøper han det av riktig grunn, kan respektere det :)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Jeg har også handlet nytt Nikonutstyr - ikke til meg selv - men til min kjære søster som fyller 50.
    Med et solid spleiselag ble det litt penger å bruke. Valget falt på Nikon D7100 kamerahus, men
    siden det ikke var ubegrenset med penger får det holde med et Tamron 18-200mm superzoom
    enn så lenge.

    Nikon nett.jpg


    Ut fra det lille jeg så på bildene i etterkant, ser bildene gjennom denne billige piratzoomen over-
    raskende bra ut. (Ikke så veldig overraskende egentlig da den nylig fikk en knall test i bladet
    Digitalt Foto).

    I tillegg fikk hun med en brukt Nikkor 60mm f 2,8 Micro som jeg hadde liggende, og min anbefaling
    om å videre kjøpe; Nikon 35mm f 1,8 DX og Tokina 11-16mm f 2,8...

    Dette må bli bra.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke noe galt med nostalgi egentlig. Det er mye å like ved gamkle kameraer: Soliditet, enkelhet, følelsen av metall og glass i skjønn mekanisk forening. For et par tiår siden var et Nikonkamera noe som gav betydelig eieglede, noe man var stolt av og tok vare på i år etter år. Men jeg tror ikke Df er helt der, den er for klumpete og halvhjertet til å sette følelsene i sving. Men som et fotografisk verktøy kan det godt være utmerket. Problemet er jo at man må bruke eldre optikk for at utrustingen skal bli gjennomført. Kanskje Nikon burde lansere et par retroinspirerte fastobjektiver slik Fuji har gjort med X-serien. Og da mener jeg ikke G-optikk i plast med en metallring rundt.
    dersom man faktisk har endel gode , gamle objektiver kan det være perfekt. Selv har jeg aldri blitt komfortabel med DX og den lille søkeren siden jeg var vant til full søker. Og de nye DX objektivene ble aldri så bra som de gamle jeg hadde.....det bød meg imot å selge surt ervervede proffobjektiver for en slikk og ingenting bare for å kjøpe nye kjipe lette plastobektiver som var dårligere.

    Men nei, - Nikon DF gir ikke den samme "vil ha" følelsen som Fujifilm har klart å få frem. Det skal liksom ligne litt på gamle FM2, men mangler fullstendig den rått solide og elegante enkelheten.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Kan jo også minne om Zeiss sine lekre manuellfokusobjektiver. Men fokusering på DF blir jo ikke den helt store opplevelsen. De burde tilby en mattskive med optisk fokushjelp.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Uff så mange uopplyste mennesker som handler i ørska. Det er godt de får råd her :rolleyes:
    Hvis jeg vil ha en knallert til, som ikke er som den knallerten jeg allerede har, så kan jeg naturligvis kjøpe akkurat det jeg vil. Hvis man vil ha noe, så er man jo berettiget til å ta sine egne valg.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Dette objektivet har mottatt kjempetester: Tamron 90MM 2.8 SP Di MACRO VC USD for Nikon

    -lurer faktisk på om jeg ikke bør kjøpe det.
    Hei.

    Tamron 90mm har lenge vært "det gode kjøpet" blant macroobjektivene.

    Mange av testene du har sett er nok av den klassiske og noe enklere
    versjonen (uten intern fokusering og VR) som er fortsatt tilgjengelig for
    rundt 1500 kroner mindre. Den nye er sikkert like god (eller bedre) enn
    den eldre versjonen og være et godt kjøp...

    Ellers bør du absolutt vurdere Sigmas 150mm f 2,8 som kanskje er ennå
    mer interessant, og langt bedre enn Sigmas egne kortere macroer. Også
    klart bedre enn Nikon 60mm f 2,8 og Nikon 105mm f 2,8 VR som jeg har
    sammenlignet direkte med. Sigma 150mm var fjordårets EISA-vinner.

    Sigma 150mm 2.8 OS Macro Nikon

    Jeg har den eldre versjonen Sigma 150 mm (uten VR), kjøpt etter å ha
    sammenlignet med den eldre versjonen av Tamron 90mm. Jag landet på
    Sigmaen på grunn av noe bedre optikk, men først og fremst på grunn av
    intern fokusering og (mye) bedre (mekanisk) kvalitetsfølelse. Dette er
    sikkert utbedret på den nye. Prøv disse objektivene i hånden før du velger!
    Sigma 150mm har blitt mitt absolutte favoritobjektiv - til macro, til portrett
    og som kort tele. Anbefales!

    Lykke til.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    dersom man faktisk har endel gode , gamle objektiver kan det være perfekt. Selv har jeg aldri blitt komfortabel med DX og den lille søkeren siden jeg var vant til full søker. Og de nye DX objektivene ble aldri så bra som de gamle jeg hadde.....det bød meg imot å selge surt ervervede proffobjektiver for en slikk og ingenting bare for å kjøpe nye kjipe lette plastobektiver som var dårligere.

    Men nei, - Nikon DF gir ikke den samme "vil ha" følelsen som Fujifilm har klart å få frem. Det skal liksom ligne litt på gamle FM2, men mangler fullstendig den rått solide og elegante enkelheten.
    Hei.

    Alt var bedre før, i hvert fall "følelsen" av objektivene og (kanskje) kameraene.

    Jeg har noen Al objektiver (50mm f 1,4 - 105mm f 2,5 og 180mm f 2,8 ) fra "de gode dager" og selv om
    de er ikke i nærheten av den moderne optikken rent optisk, er kvalitetsfølelsen av en annen verden.

    Sjekk bare ut vesken til 180mm-eren (som jeg i dag bruker til min 28-300mm). Renspikka porno!

    DSC_3488 net.jpg


    Vi kunne altids ønske at Nikon gikk tilbake til denslags mekanisk utførelse, men hva hadde det kostet?
    I hvert fall på Zeiss nivå...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Dette objektivet har mottatt kjempetester: Tamron 90MM 2.8 SP Di MACRO VC USD for Nikon

    -lurer faktisk på om jeg ikke bør kjøpe det.
    Når det kommer til makro objektiv så er det flere gode enn det er dårlige. Har selv hatt/testet sigma 50mm (har fortsatt), sigma 105mm (eid), sigma 150mm (testet), nikkor 105mm VR (eid) og nikkor 60mm (eid). Likte minst 60mm fra nikon, alle sigma'ene er stort sett like gode (og de er gode), mens nikon sin 105mm vr var den som etter mitt øye gav meg best resultater.

    Det er egentlig bare å velge brennvidde ut fra hva du har tenkt å fotografere. Har du ingen planer om å snike deg innpå småkryp og skal bare drive med litt makro inne i mellom så hadde jeg ikke lagt mer penger i det enn sigma sin 50mm. 70mm'ern fra sigma er sikkert like god den også.. Eneste å være obs på med makro objektivene er at de har treig autofokus.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg allerede AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G, AF-S NIKKOR 50 mm f/1,8 G og AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G, foruten et par Tamron objektiver. Så om jeg skulle ønske å et objektiv med makro-egenskaper, så hadde jeg kanskje holdt en knapp på Tamrons 90mm.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    dersom man faktisk har endel gode , gamle objektiver kan det være perfekt. Selv har jeg aldri blitt komfortabel med DX og den lille søkeren siden jeg var vant til full søker. Og de nye DX objektivene ble aldri så bra som de gamle jeg hadde.....det bød meg imot å selge surt ervervede proffobjektiver for en slikk og ingenting bare for å kjøpe nye kjipe lette plastobektiver som var dårligere.

    Men nei, - Nikon DF gir ikke den samme "vil ha" følelsen som Fujifilm har klart å få frem. Det skal liksom ligne litt på gamle FM2, men mangler fullstendig den rått solide og elegante enkelheten.
    Hei.

    Alt var bedre før, i hvert fall "følelsen" av objektivene og (kanskje) kameraene.

    Jeg har noen Al objektiver (50mm f 1,4 - 105mm f 2,5 og 180mm f 2,8 ) fra "de gode dager" og selv om
    de er ikke i nærheten av den moderne optikken rent optisk, er kvalitetsfølelsen av en annen verden.

    Sjekk bare ut vesken til 180mm-eren (som jeg i dag bruker til min 28-300mm). Renspikka porno!

    Vis vedlegget 233454

    Vi kunne altids ønske at Nikon gikk tilbake til denslags mekanisk utførelse, men hva hadde det kostet?
    I hvert fall på Zeiss nivå...

    mvh
    Gunnar Brekke
    Du har så rett ! Det er noe med den feelingen man får ved å fokusere manuelt gjennom en stor og lys søker med et solid stykke finmekanikk som de du viser der. Og som man ser på 50 millimeter'n tåler de en dæng eller to når man er på tur uten at de må sykemeldes av den grunn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn