Kjøpt høyttalere uhørt . Trenger tips til forsterker

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Schumacher skrev:
Nå må enkelte av dere rørjukkere gi dere :)

Smaken er som baken...-delt.Uansett så er ikke fasitsvaret at om en HT har høy følsomhet,så vil den automatisk spille "bedre" med en røramp kontra transistoramp.
At transistoramp blir karakterisert generelt som traktorer sier vel alt om at dette blir reinhekla subjektivitet.
Ok, skal gi deg rett i det... :).. Trådstarter bør teste forskjellige amper. Finne en amp som gir god musikk og ikke støyer..uansett topologi. Transer kan funke ypperlig på horn de. Slik jeg har hørt rør ikke funke idet hele tatt på Dynaudio 3.4. En må bare prøve ting selv.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
DoMentor skrev:
HCS skrev:
DoMentor skrev:
HCS skrev:
DoMentor skrev:
HCS skrev:
Schumacher skrev:
HCS.....

Mener du at transistortrinn ikke kan gi kvalitet på effekten?

Mener at en må ha forsterkere som gir best synergi med høytalere... Og hvorfor trenger en skyte spurv med kanon...Lite treffsikkert...
Har du hørt disse HT med både rør og transeamper da, mao du er altså kvalifisert til å uttale deg ? ? ;)

Mvh :)
Nå må dere transejukkere gi dere. ;)..Ja, jeg har hørt de med begge..Og rør var klart best på disse... I mine ører... Hva er poenget med å kjøpe lettdreven høytalere om en skal bruke en "traktor" til å trekke de med...?
For all del, det viktigste for meg er at TS finner en amp som HAN synes gir best synergi med sine nye HT mao ikke hva du eller jeg måtte mene sånn sett ;) Ha en forts. vakker aften :)

Jepps, det håper jeg han gjør. Isåmåte er ikke kina-krell veien å gå ifht hva disse høytalerne er tiltenkt av forsterkere... 8).. En vakker aften blabla ønskes demses og ;D
110 % enig :) Vel, det finnes da mange andre gode transer også, og røramper for den saks skyld ;) Forøvrig vil jeg herved benytte anledningen til å anbefale deg å teste Kina-Krell grundig en god stund før du disser det ;)

Gamle Krell var fanatstisk til sitt bruk...Nyere ting er likt mye annet og stiller ikke lenger i noen særklasse bortsett ifra pris. Dessverre.. Men har jo ikke hørt de alle... Så det finnes vel etpar skatter av nyere dato kanskje...

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Schumacher skrev:

Smaken er som baken...-delt.Uansett så er ikke fasitsvaret at om en HT har høy følsomhet,så vil den automatisk spille "bedre" med en røramp kontra transistoramp.
At transistoramp blir karakterisert generelt som traktorer sier vel alt om at dette blir reinhekla subjektivitet.
Ikke sant, men det er jo så ufattelig festlig og underholdende med folk som tilsynelatende har HELE fasiten, IKKE minst på andres vegne, blæææh ;D ;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
HCS skrev:
DoMentor skrev:
HCS skrev:
DoMentor skrev:
HCS skrev:
DoMentor skrev:
HCS skrev:
Schumacher skrev:
HCS.....

Mener du at transistortrinn ikke kan gi kvalitet på effekten?

Mener at en må ha forsterkere som gir best synergi med høytalere... Og hvorfor trenger en skyte spurv med kanon...Lite treffsikkert...
Har du hørt disse HT med både rør og transeamper da, mao du er altså kvalifisert til å uttale deg ? ? ;)

Nå må dere transejukkere gi dere. ;)..Ja, jeg har hørt de med begge..Og rør var klart best på disse... I mine ører... Hva er poenget med å kjøpe lettdreven høytalere om en skal bruke en "traktor" til å trekke de med...?
For all del, det viktigste for meg er at TS finner en amp som HAN synes gir best synergi med sine nye HT mao ikke hva du eller jeg måtte mene sånn sett ;) Ha en forts. vakker aften :)

Jepps, det håper jeg han gjør. Isåmåte er ikke kina-krell veien å gå ifht hva disse høytalerne er tiltenkt av forsterkere... 8).. En vakker aften blabla ønskes demses og ;D
110 % enig :) Vel, det finnes da mange andre gode transer også, og røramper for den saks skyld ;) Forøvrig vil jeg herved benytte anledningen til å anbefale deg å teste Kina-Krell grundig en god stund før du disser det ;)

Gamle Krell var fanatstisk til sitt bruk...Nyere ting er likt mye annet og stiller ikke lenger i noen særklasse bortsett ifra pris. Dessverre.. Men har jo ikke hørt de alle... Så det finnes vel etpar skatter av nyere dato kanskje...
Oki, men har vært / er extremt fornøyd både med min gamle KAV 300 IL og ikke minst med min nye S 300 I iallefall ;)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
DoMentor skrev:
Schumacher skrev:

Ikke sant, men det er jo ufattelig festlig og underholdende med folk som har HELE fasiten, IKKE minst på andres vegne, blæææh ;D ;D

Ja det er det....Ufattelig gøy synes du ikke ? ;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
HCS skrev:
Schumacher skrev:

Ok, skal gi deg rett i det... :).. Trådstarter bør teste forskjellige amper. Finne en amp som gir god musikk og ikke støyer..uansett topologi. Transer kan funke ypperlig på horn de. Slik jeg har hørt rør ikke funke idet hele tatt på Dynaudio 3.4. En må bare prøve ting selv.
Ikke sant, ekke verre enn det vettu :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
HCS skrev:
DoMentor skrev:
Schumacher skrev:

Ikke sant, men det er jo ufattelig festlig og underholdende med folk som har HELE fasiten, IKKE minst på andres vegne, blæææh ;D ;D

Ja det er det....Ufattelig gøy synes du ikke ? ;D
JAAAAAAAA u made my day, wanna marry meeeee ? ? ? :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Schumacher skrev:

Rør fungerer fantastisk bra med Contour 3.4, beste lyden jeg har hørt fra de var med Sonic Frontier monoblokker med 8*6550 rør pr kanal. Men driftskostnader og varmeutvikling taler ikke akkurat til fordel for rør.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.579
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Noen tanker etter å ha lest tråden:

Høyttalere med høy følsomhet MÅ ha en støysvak forsterker. "Tomgangsbrumming" er irriterende i lengden!

Med litt erfaring fra høyttalerbygging vet jeg at ved å velge høy følsomhet så velger du bort den dypeste bassen. Følsomhet og bassavstemming henger sammen. Hvis du vil ha dyp bass ut av et følsomt element må du velge STOOOOR kasse!

Lettdrevne høyttalere kan altså være litt direkte, om enn ikke lyse i klangen. Slike høyttalere profitterer på kilde/forsterker med godt "bunntrykk" og en varm klang. (jeg har opplevd Cayin, Bladelius og Hegel som litt for tøffe i trynet til mange lettdrevne høytt.)

Rørforsterkere er strømsterke og gir god skyv i bunnen, samtidig har noen av de en slags "organisk" mellomtone og topp jeg bare har hørt hos enkelte klasse a-transistoramper.

Jeg vet iallfall hva jeg ville prøvd, men det er dine ører ;)

M

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Canales: skal titte litt nermere på den

sundkoien : noen konkrete tips ?

Den Xindak som kom nå på brukten virker intressant .

Skal ta enn telefon til Norskhifisenter i morgen å høre med priser på Sugden

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Ikke glem "kilden" i det totale systemet heller. Hvis du skal spille fra PC vil vel DAC-en du bruker også påvirke lyden hvis dette er "transparente" ht med bra mellomtone.

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
3
Gratulerer med fete høyttalere ;)
Jeg har snakket en del med gutta i Zu Audio og jeg ble varmt anbefalt Atma Sphere rørforsterker til mine Druid. Feks en S-30
http://www.atma-sphere.com/products/s30.html

Disse er dog litt dyre og jeg endte opp med surround, så jeg fikk aldri testet kombinasjonen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis folket i Zu lager høyttalerne for å være optimert til flea power rør så er det nærliggende å tro at rør vil låte best ut fra det som har vært hensikten til konstruktøren. Det forbyr riktignok ingen å gjøre hva de vil med produktene deres sålenge de er kjøpt og betalt, og jeg ville nok uansett valgt noe mer enn direkte flea power. Greit med litt krefter i bakhånd, selv om det ikke er mer enn 10-20 watt.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Den nye ampen (62) til doxa låt uforskammet bra på lave volumer, dette er en SE transistor konstruksjon, men jeg er redd den er godt over prisnivået du har satt som øvre grense - og den er ikke kommersielt tilgjengelig enda.

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Den atma ampen var ikke direkte pen , å den har mange effektrør , så det koster ei lita formue å tube-rolle på noe sånt .

Jeg har veldigt god erfaring med OTO SE , men den blir så utroligt varm å i tillegg koster den nok litt mer enn budsjett .

Det er egentligt Xindak 9650(09) og Sugden A21a S2 som frister mest for øyeblikket.

Men venter fortsatt noen dager med og bestemme meg , så vi får se .

De heler begynner og bli litt mer omfatende enn planlagt , i utgangs punkte hadde jeg satt 10-12k som budsjett på stue anlegget , men som frykta bare baller det på seg .

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Nå har ikke jeg hørt Zu, men hvis du skal ha en praktisk og knakandes god forsterker til stuen som primært skal spille musikk fra PC på lettdrevne høyttalere, hadde jeg absolutt sjekket ut Cyrus 6XPd. Knallgod og svært snasen liten integrert med et lass digitale innganger. Sammen med PC og Zu bør det bli et stilig og vellydende minimalistisk system.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.579
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Fidelio skrev:
Nå har ikke jeg hørt Zu, men hvis du skal ha en praktisk og knakandes god forsterker til stuen som primært skal spille musikk fra PC på lettdrevne høyttalere, hadde jeg absolutt sjekket ut Cyrus 6XPd. Knallgod og svært snasen liten integrert med et lass digitale innganger. Sammen med PC og Zu bør det bli et stilig og vellydende minimalistisk system.
Syns du Cyrus spiller på den varme siden av nøytralt?
Hadde en Cyrus 2 på 80-tallet, og den var en tanke varm, men har blitt fortalt at de nyere er en del mer direkte og enda åpnere i lyden...?

M

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
sundkoien skrev:
Fidelio skrev:

Syns du Cyrus spiller på den varme siden av nøytralt?
Hadde en Cyrus 2 på 80-tallet, og den var en tanke varm, men har blitt fortalt at de nyere er en del mer direkte og enda åpnere i lyden...?
Jeg synes nyere Cyrus spiller svært nøytralt og tro mot kilden, med supert driv og engasjement. Fornuftige oppgraderingsmuligheter har de også, både med rimelige eksterne strømforsyninger og fabrikkoppgraderinger. Har ikke hørt DACen i de nye integrerte, men de stammer fra DAC XP, som ikke er noen dårlig storebror å ha:)

Topp Bunn