kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Det er som regel styrepinner på eldre alnico-baserte JBL'er (375/2440/2441, 175/2410/2420/2421), men ikke på nyere med ferritmagnet. Drivere med ferritmagnet (2445/46, 2425/26) har en utfrest "fordypning" hvor plastringen rundt membranet passer inn, pluss en bitteliten utfresning der hvor svingspole-wiren skal komme ut. Bare vær forsiktig, sjekk nøye hvordan det gamle membranet var orientert/montert, arbeid langsomt og hold godt fast på skrutrekkeren, så går det bra.

    Ringradiatorene 2404/5 har verken styrepinner eller utfresninger, og er skikkelig vanskelige å bytte membran på.

    Det aller viktigste er å rense luftgapet skikkelig; med trykkluft pluss tricket med maskeringstape over litt tykt/stivt papir.

    Alltid ok å sjekke montering med et tonegeneratorsweep fra 200 Hz og oppover. Eventuell forvrengning (fordi noe eventuelt ikke er skrudd til jevnt, eller på annen måte subber borti) er veldig lett å høre når baklokket er av.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk Grelv. Godt det er folk her med spisskompetanse her inne på disse driverene.
    Har etter mer research på nettet, funnet ut at jeg vil teste 2441. Denne og 2440 skal være så og si identiske, utenom membranen. Membranen kombinert med Gauss verdien gjør faktisk at HF responsen er vesentlig bedre på 2441. Visstnok, er 2440 et slags samlerobjekt, og derfor går prisene sky-high. Mange foretrekker lyden i 2441.
    Gleder meg til å teste 12kg med alnico kompresjonsdriver...må bare konstruere en 4-5 horn først...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    No going back after that, SannaX - positively addictive! Har sagt det før; lettere å skippe heroin en store kompresjonsdrivere. Andre ting blir som regel forknytt og knuslete etter at en har vært innom feite JBL's, TAD og Altec stuff. Og det går opp for en stakkar hvilket enormt feilspor hifi-produsentene er inne på.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    ...... Og det går opp for en stakkar hvilket enormt feilspor hifi-produsentene er inne på.
    Tiltredes!!
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    ...Har etter mer research på nettet, funnet ut at jeg vil teste 2441. Denne og 2440 skal være så og si identiske, utenom membranen. Membranen kombinert med Gauss verdien gjør faktisk at HF responsen er vesentlig bedre på 2441. Visstnok, er 2440 et slags samlerobjekt, og derfor går prisene sky-high. Mange foretrekker lyden i 2441.
    Helt riktig forstått, og en god plan. Ingen grunn til å betale premium for 2440 (for ikke å snakke om 375).
    Gitt riktig membran, kan du også (IMO) like gjerne vurdere 2445, som kan være enkere å få tak i.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    2441 er nesten like vanskelig å finne "mint" som 2440, og begynner også den å bli nesten så dyr som 2440. Jeg kunne fått to par strøkne 2440 fir US$ 400.00 / par i fjor, tenkte at "det haster ikke" så jeg lot dem seile. Dust...
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    No going back after that, SannaX - positively addictive! Har sagt det før; lettere å skippe heroin en store kompresjonsdrivere. Andre ting blir som regel forknytt og knuslete etter at en har vært innom feite JBL's, TAD og Altec stuff. Og det går opp for en stakkar hvilket enormt feilspor hifi-produsentene er inne på.
    Ser frem til dette. Er nok ikke noe tvil om at de "store gutta" tilfører noe mer enn det som leveres i standard vare. Jeg hadde et par Radian kompresjonsdrivere for litt siden, som heller ikke var små, og tenkte jeg skulle sammenligne med de som sitter i mine Klipsch RF-5. Faan, jeg fikk sjokk når jeg skrudde ut hornet. Magneten var på størrelse med en snusboks, i forhold til Radianen som har magnet på str med en dassrull. Ser diskusjonen går i JanR sin tråd også...lurer på hvorfor noen er i tvil om at det er forskjell...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    pengesluk skrev:
    No going back after that, SannaX - positively addictive! Har sagt det før; lettere å skippe heroin en store kompresjonsdrivere. Andre ting blir som regel forknytt og knuslete etter at en har vært innom feite JBL's, TAD og Altec stuff. Og det går opp for en stakkar hvilket enormt feilspor hifi-produsentene er inne på.
    Ser frem til dette. Er nok ikke noe tvil om at de "store gutta" tilfører noe mer enn det som leveres i standard vare. Jeg hadde et par Radian kompresjonsdrivere for litt siden, som heller ikke var små, og tenkte jeg skulle sammenligne med de som sitter i mine Klipsch RF-5. Faan, jeg fikk sjokk når jeg skrudde ut hornet. Magneten var på størrelse med en snusboks, i forhold til Radianen som har magnet på str med en dassrull. Ser diskusjonen går i JanR sin tråd også...lurer på hvorfor noen er i tvil om at det er forskjell...
    Tvil skyldes kun manglende erfaring eller stupid merkeblindhet. Eller begge deler. Det er et HAV av forskjell mellom det som sitter av "kompresjonsdrivere" i kommersielle høyttaler (inkl. AG) og proffutstyr. Kan ikke sammenlignes. Skikkelige drivere finner du først når sluttproduktet runder en mill. og mer, og da gjerne i forb. med studiomonitorer, TAD, Magico og et par nykommere... Grovt sett så kan det sies at 100-150k i betar kjøper deg det samme som et ferdigprodukt i størrelsesorden 5-10 ggr. pengene. Men så må du ha kompetansen til å sette sammen greiene...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    og det er ikke alle som tilbyr nevnte sluttprodukter, som har kompetanse/lykkes å sette sammen de gromme "betane" heller
    imo
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    You got that right... IMHO spesielt ikke de dyreste.. 8) 8)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    grelv skrev:
    Helt riktig forstått, og en god plan. Ingen grunn til å betale premium for 2440 (for ikke å snakke om 375).
    Gitt riktig membran, kan du også (IMO) like gjerne vurdere 2445, som kan være enkere å få tak i.
    Ferrite kontra Alnico...what's the big difference? Har hørt begge deler, men aldri opp mot hverandre, og i forskjellige annlegg.
    Har sett den LMC :)
    Det er det som er målet..altså etterhvert sitte på et annlegg, som jeg vet jeg aldri hverken hadde hatt råd til eller hatt lyst til å tatt meg råd til. Mye mer moro å gjørra det sjæl. Når det er sagt, er det jo som dere sier, det skal rattes riktig også!
    Uansett er det greit å vite at det man har liggende har stort potensiale, og ta kompetansehevingen deretter. Jeg vil heller ratte litt hit og dit, men vite at Porscha har potensiale, enn å være en mester i å ratte, men rattinga skjer med en Fiesta...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Alnico skal etter sigende ha mere klang.....
    mvh
    Leif
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link, grelv! Editerte svaret lenger opp.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    2445 var jaggu et beist vektmessig gitt...13,8 kg. Faan, bare CD driveren nærmer seg jo hele den ene RF-5 min :eek: ;D
    Er det noen av dere som har prøvd deling ned mot 400hz med denne JBL'en? Det ser ut på kurvene fra JBL sine papirer, som at denne faller av ørlite raskere enn 2440/2441? Mulig det bare er innbillning, kan jo kanskje ikke legge all lit i kurvene fra produsenten?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    Alnico skal etter sigende ha mere klang.....
    mvh
    Leif
    Kan man beskrive denne klangen? Vanskelig med hifi-floskler kanskje...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    harmonics da? ;D
    rikere klangstruktur
    bedre evne til nyansering av overtoner
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Alnico beats Ferrite any day.

    Et skjønnsomt lite utvalg av dagens CD-fangst:


    Altec 288 i 16 Ohm

    En klassiker. Gode eks. betales med 12-1300 $ med orig. mint cond. membraner




    Altec 288 "Hollywood"

    Samme som 288, men i en litt annen setting. Disse er strøkne og kan lett gå for 2-2500 $, som reflekterer samleverdi. Lydmessig så er
    splitter nye Alnico-versjoner minst like gode.





    Altec 802 1" driver med Alnico magnet. Jeg synes alle Altec's produkter med denne klassiske grønne hammerslagslakken er noen vakre saker, og fortsatt betalbare...





    En sjeldnere og raffinert fugl; engelske Vitavox S2. Styggbra lyd, koster gjerne opp mot 3000$ dersom mint og orig. membraner. Verdt hver $$




    JBL 375 Klassisk driver, brukt bl.a. i Paragon. Sivil versjon av 2440.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    av det jeg har hørt, og det er på langt nær alt, så liker jeg 2 toms-driverne best
    mvh
    Leif
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Interessant dette her med overtonestrukturer, harmonics etc. Grelv, du er ikke like overbevist?

    Hva mener du med dagens fangst, Sluket? Har sett alle de der på e-bay...har du gått bananas?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    HEHEHE...... kan du godt si, i og med at jeg har disse fra før.. Dette var bare ment som et lite potpouri over hva som ligger klar til å plukkes derute, free for all! Eller, NESTEN free da... ikke helt gratis men heller ikke svindyre saker ref mye annet fjas hififolket kjøper på seg av Snåsaeffekter. Dette derimot, er EKTE vare.

    I den evindelige Alnico/ferrit diskusjonen er følgende å si:

    Toppkvalitets Alnico (og det er den som brukes i skikkelige cd's) har jevnere og mer stabil magnetstruktur enn F. Det er mye dårlige Ferriter på markedet, typisk helt opp i 40% urenheter/unøyaktigheter og dette kan gi feilbalanse lydmessig. Så har du magnetisk ripple, som er mye mye større en for Alnico. Eneste relevante fordel med Ferrit er pris. You do the math.

    Det jeg selv kan høre er at med Alnico så blir det mer luft. mer magi, nerve om du vil, også enkelte detaljer som jeg ikke hører med enkelte ferrit-utgaver. De virkelig interessante driverne har dessuten Alnico eller field-coil som standard, så da er ikke Ferrit noe å bekymre seg over uansett.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Råd til førstegangselskende:

    Prøv en skikkelig god driver med Ferrit(eks. JBL) - lek litt med denne i et moderne horn, eks. JMLC el.l. og bli fortrolig med hva en CD kan gjøre. Låter det "annerledes og ikke min greie" så selg dritten til en annnen. Uansett så har du ikke svidd av hensynsløst med kroner i forsøket. Aner du derimot at dette smaker av fugl, så kan du få litt mer erfaring og eventuelt gå på enda bedre driver i neste omgang.

    Kjenner flere som ikke fikset "overgangen" og gikk tilbake til det trygge gamle kjente, og derfor kan det være lurt å ikke gå på heavy utstyr innledningsvis.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ikke overrasket over at du er i besittelse av alle de der allerede 8) Angående alnico så er jo dette i høyeste grad interessant.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Råd til førstegangselskende:

    Prøv en skikkelig god driver med Ferrit(eks. JBL) - lek litt med denne i et moderne horn, eks. JMLC el.l. og bli fortrolig med hva en CD kan gjøre. Låter det "annerledes og ikke min greie" så selg dritten til en annnen. Uansett så har du ikke svidd av hensynsløst med kroner i forsøket. Aner du derimot at dette smaker av fugl, så kan du få litt mer erfaring og eventuelt gå på enda bedre driver i neste omgang.

    Kjenner flere som ikke fikset "overgangen" og gikk tilbake til det trygge gamle kjente, og derfor kan det være lurt å ikke gå på heavy utstyr innledningsvis.
    JMLC blir det over hele fjøla, den er spikret. Har jo som sagt hørt både ferrit og alnico før, men det er lenge siden, og ikke sammen. Det kjente er jo ofte kjært, men kommer ikke videre av å la ting være uprøvd. Spørs om jeg gidder å gå veien om ferrit, men får først se hva som dukker opp der ute. Får sende avgårde en mail til en "pusher" i statene og høre hva han har liggende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Ikke overrasket over at du er i besittelse av alle de der allerede 8) Angående alnico så er jo dette i høyeste grad interessant.
    Nærmest automatisk interessant dersom en er ute etter topp lyd uansett, og VET at kompresjonsdrivere/horn er DIN greie. Da er det ikke mye å lure på. Men som sagt, for de som skal i gang med dette for første gang kan det bli noe voldsomt å gå på de største/dyreste, for så å ikke catche greia / få det til.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dessuten tar disse tingene tid
    min knappeste ressurs
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Ja det vil jeg tro - du er jo ingen ungsau lenger! Ville jo vært artig med godlyd liksom, før høreapparatet tar deg ;D ;D
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Interessant dette her med overtonestrukturer, harmonics etc. Grelv, du er ikke like overbevist?
    ...
    Jeg er ikke overbevist i det hele tatt :)

    Jeg er helt enig i at en standard 2440 (med sitt aluminiumsmembran) låter annerledes enn en standard 2445 (med sitt titan-membran). Mange vil si at 2440 låter klanglig rikere - og flere overfor er jo inne på det. Jeg kan også være enig i en slik betegnelse.

    Men sett et d16r2440 aluminium-membran inn i en 2445 motor. Først da er vi (i en diskusjon om alnico vs. ferrit) sikker på at vi sammenlikner epler med epler - og ikke noe helt annet. Jeg vil forsatt hevde at gitt like betingelser (horn, delefilter og membran) låter disse driverene tilnærmelsesvis likt - i mine ører: tilogmed helt likt. Sammenliknet med de store forskjeller som skapes av ulike horn, delefilter/frekvenskompensasjon og membran - er forskjellen som skapes av ulike drivermotorer (2440, 2441 og 2445) neglisjerbare.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Nærmest automatisk interessant dersom en er ute etter topp lyd uansett, og VET at kompresjonsdrivere/horn er DIN greie. Da er det ikke mye å lure på. Men som sagt, for de som skal i gang med dette for første gang kan det bli noe voldsomt å gå på de største/dyreste, for så å ikke catche greia / få det til.
    Jepp, horn er min greie. Ser den der. Den som tror at diy blir billig, har trolig ikke bygd så mye før :) Ting tar tid ja, og jeg har ikke allverdens av det jeg heller, som alle andre. Men jeg har nok en del år til før hørselen er nede på 13khz, så horn blir det, og sågar et nytt rom/bygg rundt hornsystemet, før det begynner å skrante :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Du glemmer en viktig ting Grelv - og det er at de ordentlige værsting driverne kjennetegnes bl.a. av en motorkraft som ikke er til å oppnå med ferrit.. da må du ha enten Alnico eller field-coil. Power kombinert med gode og superlette membraner gir optimale egenskaper.

    Men til standard PA-drivere med standard membraner er det minimale forskjeller. Og en del forskjeller kan også maskeres av andre iboende egenskaper (eller mangel på sådan) hos driveren.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men de sier at 2446 er bedre i hf enn 2445 pga fasepluggen?
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    pengesluk skrev:
    Nærmest automatisk interessant dersom en er ute etter topp lyd uansett, og VET at kompresjonsdrivere/horn er DIN greie. Da er det ikke mye å lure på. Men som sagt, for de som skal i gang med dette for første gang kan det bli noe voldsomt å gå på de største/dyreste, for så å ikke catche greia / få det til.
    Jepp, horn er min greie. Ser den der. Den som tror at diy blir billig, har trolig ikke bygd så mye før :) Ting tar tid ja, og jeg har ikke allverdens av det jeg heller, som alle andre. Men jeg har nok en del år til før hørselen er nede på 13khz, så horn blir det, og sågar et nytt rom/bygg rundt hornsystemet, før det begynner å skrante :)
    Du skal uansett ikke bekymre deg for nedadgående hørselsfrekvens - du vil allikevel høre forskjell på gode og dårlige høyttalere. Dessuten så er 13.000 Hz. ganske så høyt oppe i båndet uansett.

    Skikkelig DIY er ikke billig, dersom man med billig tenker seg noen få tusenlapper og lit MDF. Men det er billig i forhold til hva en måtte betale for et ferdig produkt med tilsvarende egenskaper! Det er også sågar snakk om egenskaper en ikke så lett får kjøpt ferdig, f.eks. skreddrsøm til rommet og dets egenskaper.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    men de sier at 2446 er bedre i hf enn 2445 pga fasepluggen?
    mvh
    Leif
    Ja det kan godt være, samme som for ALtec med den nyere "tangerine" plastpluggen.

    Et godt magnetsystem kan ikke veie opp for en"dårlig" faseplugg.
    Noe av det samme er tilfelle med TAD TD-4001 som MÅ benyttes sammen med den originale trehorn-konstruksjonen for å spille optimalt.

    Mange skjær i sjøen står - det er dette som er med å gjøre denne delen av hobbyen så besnærende og frustrerende, det er MYE man skal vit/kunne for å unngå problemer og skuffelser. Men så er belønningen også skikkelig, da..
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Du glemmer en viktig ting Grelv - og det er at de ordentlige værsting driverne kjennetegnes bl.a. av en motorkraft som ikke er til å oppnå med ferrit.....
    Jeg glemmer ikke det...men spørsmålet i denne diskusjonen dreier seg om forskjeller mellom JBL-driverene 2440/41 (alnico) og 2445 (ferrit). Og her er forskjellen mellom driverene (gitt like horn, membraner osv) IMO ubetydelig. At de aller flotteste driverne som finnes ("værstingene") har alnico, ja det er en annen sak....

    Og, ja, 2446 går noe høyere i frekvens enn 2445 pga fasepluggen. Men deler du mot en supertweeter (i praksis et sted mellom 7 og 9 kHz) , vil jeg tro at det ikke spiller noen rolle. (Nå skal det sies at jeg ikke har noen hands-on praktisk erfaring med 2446, da).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men kan du slippe supertweeter, er det å foretrekke
    synes nesten alltid at de stikker seg ut
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    men kan du slippe supertweeter, er det å foretrekke
    ...
    IMO: umulig å slippe supertweeter med 2" driver - i hvertfall ikke med de JBL'ene vi snakker om nå.
    Kanskje TAD eller andre funker - jeg vet ikke. Og, som sagt: forbehold for JBL 2446, som jeg ikke har egen erfaring med.

    Men selv om JBLs 2"-tommere (2440/41/45) kan gå til 16-20k med riktig membran og riktig frekvenskorriging i delefilteret, så låter de ikke bra brukt på den måten. Trolig pga at responsen så høyt oppe består mye av kantrefleksoner og/eller membranoppbrytninger. Pluss problemer med beaming, såklart, som gjør at spredingsmønsteret ikke blir enhetlig nok oppover i frekvens.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror jeg må en tur til Asker snart....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    grelv skrev:
    pengesluk skrev:
    Du glemmer en viktig ting Grelv - og det er at de ordentlige værsting driverne kjennetegnes bl.a. av en motorkraft som ikke er til å oppnå med ferrit.....
    Jeg glemmer ikke det...men spørsmålet i denne diskusjonen dreier seg om forskjeller mellom JBL-driverene 2440/41 (alnico) og 2445 (ferrit). Og her er forskjellen mellom driverene (gitt like horn, membraner osv) IMO ubetydelig. At de aller flotteste driverne som finnes ("værstingene") har alnico, ja det er en annen sak....

    Og, ja, 2446 går noe høyere i frekvens enn 2445 pga fasepluggen. Men deler du mot en supertweeter (i praksis et sted mellom 7 og 9 kHz) , vil jeg tro at det ikke spiller noen rolle. (Nå skal det sies at jeg ikke har noen hands-on praktisk erfaring med 2446, da).
    Da beklager jeg, har nok misforstått, jeg antok at tråden dreide seg om CD's generelt. I ditt tilfelle med JBL så er det mulig forskjellen er minimal selvsagt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn