kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det var meget interessant, kan vi forvente enda en prisstigning på Tad drivere - eller et fall på de med gammel be nå tro ? og hvordan lyder det mot org Tad ?

    Antar tiden vil vise.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    de vil nok låte annerledes enn de originale, grunnet annen produksjonsmetode, men om de vil låte bedre?
    tviler litt, men det er jo bare en måte å finne ut av det på :rolleyes:;)

    ser for meg at bruktprisen på blåste elementer kan øke litt etterhvert ja, da disse plutselig kan få nytt liv til en mye lavere pris en før.

    om produksjonsmetoden til TAD og Materion (truextent)

    Beryllium has a reputation for being brittle. Beryllium is inherently a “hard” metal;
    however, the level of brittleness is process related. There are two processes that
    are currently used to manufacture beryllium acoustic parts.

    Physical Vapor Deposition (PVD)
    is a method used to deposit thin films by the
    condensation of the vaporized form of the material on the surface of a substrate.
    The process is widely used to fabricate semiconductor devices. This process is
    used to manufacture common items including semiconductor devices, metalized
    films, and coated cutting tools for metalworking. The challenges that limit this
    process’s capability are can the dome be made thick enough and inherent
    brittleness of the resultant part. This process is used by TAD, a division of
    Pioneer Electronics to form Be parts.

    Powder Metallurgy (Powdweed Metal) is a forming and fabrication technique
    consisting of seven major processing stages. First, the bertrandite and/or beryl ore
    is mined. Second, the ore is mechanically and chemically processed to produce
    beryllium pebbles. Third, the beryllium pebbles are melted into a solid block of
    material. Fourth, the beryllium block is chipped into powder. Fifth, the beryllium
    powder is consolidated into a rough shape. Sixth, the rough shape of beryllium is
    rolled into foil. And finally, the seventh and final step is transforming the beryllium
    foil into domes. The limitations on this process capability are can the foil be made
    thin enough and depth and complexity of part geometry. However, the inherent
    brittleness of the beryllium is much less as a result of the powdered metal
    technology utilized to form the beryllium foil into the finished diaphragm. This is
    the process is used to form Truextent Be diaphragms. Then using Finite
    Element natural frequency and bucking analysis, the appropriate thickness and
    geometry can be identified for a robust diaphragm to the very highest performance
    standards
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen av dere som mener at man aldri skal måle en kompresjonsdriver uten et horn påmontert?

    Og hvor langt nedenfor anbefalt delefrekvens er det trygt å måle ifbm råmåling, forvrengningsmåling og evt posisjonering av membraner?

    (Selv har jeg målt mye med baklokket av på diverse berylliumsdrivere uten at det har vært noe problem)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    - Har aldri hørt om

    - Påtrykt effekt må da ha noe å si når man måler utenfor arbeidsområde ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    -Ser ingen teknisk årsak til at det må være et horn på kompdriver for å kunne måle den om det er vreng du er ute etter.

    -Å måle vesentlig utenfor arbeidsområdet til drivern i nedre frekvenser ser jeg ikke poenget med. Drivern skal jo ikke spille der likevel.
    Bruk beskyttelseskondis og sett en delefrekvens før man herjer på med måling vil jeg anbefale.
    Evt så skal jo kondisen være nok filter i seg selv.

    -Går vel helt fint å måle med baklokket av. Være litt mer forsiktig så en ikke ødelegger membran.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg målte 18sound BE med 47 uF beskyttelseskondis og 48dB LR i Groundsound bed 400 Hz på samme måte som jeg har målt JBL 2446 og 2450SL.

    18 Sound svarer i en mail, jeg ikke har sett enda, at man 1) ikke må måle sa lavt og 2) aldri uten et horn da begge disse faktorene kan skade drivern?

    De oppgir arbeidsområdet fra 900 Hz og oppover. Litt rart da det er det samme 4 toms berylliumsmembranet som JBL bruker men med en litt annen voice coil.

    Datablad:
    18 Sound | ND4015BE

    Jeg deler ved 800 Hz i 2384 oppsettet. Har aldri delt lavere, kun under målingen som nevnt.

    Skal en tur til Asker snart og få tatt en grundigere måling.


    2A902D5A-5C19-4CA8-BA94-3BACA6578597.jpg


    590E1DC4-79CB-44AF-8DCA-6C29C3EC468A.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    400hz deling burde vel være helt innafor om du ikke knuser til med alt for mye nivå!
    Tror 18sound vil sikre seg, derfor du får det svaret.
    Ville jeg og gitt som produsent.

    Et horn vil vel ha en "akustisk effekt" eller hva jeg skal kalle det som også fungerer tilbake på driver.
    Gjerne waveguidene noe mindre enn horn med lang hals, uten at jeg er helt sikker.
    Nyansert dette selvfølgelig..

    Å dra av baklokket på helt nye drivere for å fikle ville ikke jeg gjort uten videre men...

    Fin måling, bra nivå oppover! Det burde passe bra til 2384.
    Om du ser peak ved 500, så er vel det Fs til driveren tror jeg. Forsiktig med for mye nivå der da membran resonerer.
    deling 7-800 er helt sikkert greit. 900hz om du skal spille utekonsert.

    Slik tenker jeg med min beskjedne kunnskap :)

    God tur til Asker.
    Gjør dere impedansmålinger også? Gjerne med 2384?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Resonansen i JBL sine storformatdriver er vel også rundt 400?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rundt 4-500 på 2446 mener jeg, som vel er den driveren jeg kjenner litt :)

    Har tolket det til derfor en bør komme seg gjerne til 600 eller over.
    Renere og penere jo lenger man går opp, men må da følge opp med noe under.

    Hornet har vist betydning i denne sammenheng. 2360 er nok ikke noen snill last for driver når en passerer under 1k.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke spikret i steintavle for alt, men litt veiledende :)

    In compression drivers, the resonant frequency needs to be taken note of. Its normal to use compression drivers well above their resonant frequency, a typical 1″ exit compression driver would have a resonant frequency of 500-600Hz, and it’s normal to specify the minimum operating frequency an octave higher, which would be 1000-1200Hz. At it’s resonant frequency, the diaphragm on the compression driver will naturally move a lot more than normal, in a compression driver this can be catastrophic, as the metal dome on the compression driver can hit the front of the housing, and cause the diaphragm to shatter. Keeping an octave above the resonant frequency ensures the compression driver’s diaphragm stays within relatively low excursion limits.


    Driver TS Parameters: Fs (Free Air Resonance) » www.speakerwizard.co.uk
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Dette virker veldig fornuftig. Men mange her inne har testet både TAD4001 og JBL storformat ned i 350-400 Hz med musikk (og ikke bare en frekvens og forvrengingsmåling spm jeg gjorde?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er det mange med elendig lyd også :D

    Jeg vil her først snakke 2446.
    Her er impedanskurven til denne driveren, da målt av jbl tilkoblet et 2" rør.

    JBL 2446 impedance curve.jpg


    Denne driveren mener jeg har sitt absolutt beste område 800-4k sånn ca.


    Jeg har testet 2446 helt ned til 350 i 2360.
    Alt under 500 er med fryktelige kompromisser. Låter fullstendig huggorm. Aquaplas verre enn standard ti membran her pga høyere vekt.
    500 kan jeg med nød og neppe gå med på.
    Nå er 2360 som det er, men du har jo selv prøvd denne driveren i t200!

    Å pushe drivere nedenfor kanten har ingenting med hifi å gjøre. Dette har jeg prøvd med 1" også.

    Respekter driveres fysiske oppbygning og spill på lag med det de liker å gjøre. Da blir alt så mye bedre.

    Skal en dele lavt i et horn er det nok mye bedre å gjøre som du gjorde, se etter drivere som er bygget for lavere deling.
    B&C, BMS, JBL 2482 f.eks med kunst stoff.
    Bruk også dertil egnet horn.
    Disse driverne vil låte bra i et lavere nivå enn metallmembran driverne.
    Men metall vil nok dra i fra der en passerer 1k vil jeg tro i de fleste tilfeller.



    Jeg kjenner ikke TAD 4001, men den har nok et smalere spolegap, og lett membran som gjør at den har litt mer kontroll i seg selv.
    Mulig den går litt lavere enn 2446 med de nevnte faktorer, jeg veit ikke.
    Men hvorfor pushe grensa?



    Skulle jeg valgt en JMLC profil til 2446, hadde jeg sett etter enten 270 eller 350.
    Nedre deling gjerne 700 og øvre 3,5-4k.
    JMLC 200 ville jeg valgt noe annet til som klarer bittelitt lavere.
    Bare noen tanker jeg har gjort meg det siste her, enda ikke hørt jmlc men ser jo litt hva det går i. :)



    At en velger i f.eks 2384 å benytte en driver med beryllium hele veien opp er noe jeg aksepterer som helt ok når en ser andre ting i sammenhengen.
    Som hos deg med kort lytteavstand og lite rom.
    En helt fin løsning. Slipper lobing og integreringsproblematikk. 2384 funker oppover.

    Med lengre lytteavstand ville sett en annen vei.
    Det går vel bra å diskutere jordnært og teknisk rundt 2384 nå som hypen har lagt seg, uten å bli idioterklært!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Hva er bakgrunn for at dem vil spille så langt ned tror du ?
    Gi og ta........ ?
    Dårlig hørsel?
    Dårlig midbass ?
    Korttenkt ?
    Det såkalte "growlet" ?
    Færre delinger ?

    Grunnene til at folk vil spille langt ned og og for høyt opp er mange..
    Finnes ikke noe universelt svar, ei heller hos undertegnede.
    MEN enn gjør det ikke uten konsekvenser......

    Spill mer innafor komfortsonen, og enda til med god margin.. og det spiller med mer autoritet og lettflytende.
    Mer headroom har en og.. aldri feil.... IMO
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen av dere som mener at man aldri skal måle en kompresjonsdriver uten et horn påmontert?

    Og hvor langt nedenfor anbefalt delefrekvens er det trygt å måle ifbm råmåling, forvrengningsmåling og evt posisjonering av membraner?

    (Selv har jeg målt mye med baklokket av på diverse berylliumsdrivere uten at det har vært noe problem)
    Til det første spørsmålet: Hva er hensikten med å måle uten påmontert horn ?
    Til det andre: I et simuleringsprogram som feks xsim trenger du en råmåling av driver/horn. Som Per Morten skriver:
    "Påtrykt effekt"
    er et nøkkelord: Med liten nok effekt inn får du målt, ikke blåst.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Drivern er utelukkende tiltenkt 800 Hz deling i 2384

    Jeg målte kun i oppstarten for å se hva drivern var god for / om alt var ok. Syntes den var mer ujevn enn jbl 2450 i 2384 og tok defor en råmåling som vist over.

    Fikk litt klassisk hifi nevrose av svaret fra 18 sound:

    1)******the setup is probably not correct. I suggest reading and studying Testing Loudspeakers by Joseph D'Appolito (on Amazon https://www.amazon.com/Testing-Loud...7490842&sr=8-1&keywords=testing+loudspeaker**). Alternatively, it would also be good to read the manual and the Application Notes of the software he is using (ARTA).
    2)******the dip in frequency response are probably due to the comb effect, ie the reflections/cancellations of the walls or other objects in proximity.
    3)******no one HF compression driver is designed to work without a horn. Use it without an appropriate acoustic load is not covered by warranty.
    4)******the signal used by the customer (~ 8 VRMS, HPF = 400 Hz) is already to be considered critical when the driver is not loaded by an appropriate horn. I point out that in the datasheet we explicitly indicate that admitted range is from 900 to 20 kHz.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da forstår jeg litt bedre :)

    Bare slapp av, du har nok ikke ødelagt noe.
    Men kjør ikke 130dB målinger med deling 300hz, da er du nok på grensa.
    Enig med Vegard "påtrykt effekt"
    Tenke seg om! Du kan dette HEL! :)


    Ujevn respons? 4k dip du tenker på?
    JBL går vel i en mer jevn bue over hele området?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er nok bare hifi nevrose. Akkurat som nålefanen på moving coil pickupen til xxxxx kroner. Er den 100% rett??

    Ujevn respons var 4K dip i 2384 ja. Og her målte JBL jevnere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Går nok bra!

    Måler begge likt er de i orden!

    Du får fortsatt bare to eq punkter meg..burde gå det, men du må gjøre som du vil! :D


    Liker ikke hifinevroser, har alltid en plan B, og lar dyre pickuper være bil som andre har......eh... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Viste ikke at disse eksisterte..
    JBL 2450CM

    JBL 2450CM.jpg


    Phenolic membraner, samme som i 2482.
    Ligger et par på ebukta.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det der var nytt for meg også, kanskje fint hvis en vil strekke nedre grensehz. ? - i kombinasjon med større bakkammer da.

    Er svingspolen lenger tro ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    I og med at B&C DCM 50 skviser en 5» gjennom en 2» åpning etter FLH prinsippet så burde det jo gå?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det der var nytt for meg også, kanskje fint hvis en vil strekke nedre grensehz. ? - i kombinasjon med større bakkammer da.

    Er svingspolen lenger tro ?
    Litt usikker på oppbygning, men den er vel mye lik den gamle 2482 vil jeg tro.
    Annen faseplugg og Neo magnet istedet for Alnico er vel forskjellene?

    2482 var vel passende for 2356 og 2366 horna. Om en jakter lavere deling i f.eks JMLC200 eller T200 kanskje dugandes?

    Hvordan 2450cm låter tørr ikke jeg å spå :)
    Men er vist nesten for samleobjekter å reine slik jeg forstår teksten, 100 par laget.
    https://www.ebay.com/itm/2-New-JBL-...jbl+2450cm&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313


    Ville vurdert GPA 288 om en skal dele 500 eller kanskje bittelitt lavere?
    Etter hørt denne drivern hos gutman, så virket den ha et litt eget skyv i sine nedre frekvenser, virker litt tøffere enn JBL 2446.
    Nå var det mitt første møte med JMLC, og deling bare 700, men noe sier meg at den er litt tøffere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å bruke en stram Fostex 3 eller 4 tommer og bygge bakkammer selv til å ha i Tractrix 200 horna dine PM?


    https://www.madisoundspeakerstore.com/approx-4-fullrange/fostex-fe103en-4-full-range/
    Frykter det blir dvaske saker....

    Kjapt og gale sammeligning:
    JBL 2446 har en BL factor på 12,7.
    Fostexen har BL factor på 5.
    JBL 2446 har 30% effektivitet mellom 500 og 2,5khz.
    Fostexen har 0,75% effektivitet...
    JBL 2446 har 111dB følsomhet, Fostexen har 89.

    Om jeg klarte lese tallene rett :)
    Det blir rått parti mot en kompdriver.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hva med å bruke en stram Fostex 3 eller 4 tommer og bygge bakkammer selv til å ha i Tractrix 200 horna dine PM?


    https://www.madisoundspeakerstore.com/approx-4-fullrange/fostex-fe103en-4-full-range/
    Jeg syntes også fostex sin lille driver virker "slapp" ifht. en kompdriver. Nå finnes det fra andre merker 5" med ganske mye kraftigere motor, jeg har begrenset kunnskap om emnet , men tror noe av problemstillingen her er koblingen mellom membran - hornstart, dvs utforming av en riktig faseplugg og akkurat det er ingen enkel sak !

    Skal en gjøre akkurat dette enkelt tror jeg mer på å kappe 200 hornet i bakkant, kjøre uten kompresjon og bruke en 8" fostex !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det der var nytt for meg også, kanskje fint hvis en vil strekke nedre grensehz. ? - i kombinasjon med større bakkammer da.

    Er svingspolen lenger tro ?
    Litt usikker på oppbygning, men den er vel mye lik den gamle 2482 vil jeg tro.
    Annen faseplugg og Neo magnet istedet for Alnico er vel forskjellene?

    2482 var vel passende for 2356 og 2366 horna. Om en jakter lavere deling i f.eks JMLC200 eller T200 kanskje dugandes?

    Hvordan 2450cm låter tørr ikke jeg å spå :)
    Men er vist nesten for samleobjekter å reine slik jeg forstår teksten, 100 par laget.
    https://www.ebay.com/itm/2-New-JBL-...jbl+2450cm&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313


    Ville vurdert GPA 288 om en skal dele 500 eller kanskje bittelitt lavere?
    Etter hørt denne drivern hos gutman, så virket den ha et litt eget skyv i sine nedre frekvenser, virker litt tøffere enn JBL 2446.
    Nå var det mitt første møte med JMLC, og deling bare 700, men noe sier meg at den er litt tøffere.
    Akkurat det med 288 har jeg hørt før, og selv om det er en mindre membran virker den å ha mer guts i bunn ja !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke legge skjul på at har lest litt om 288 :)
    Prøvde legge det til side under lytt, men kan vel bekrefte det som er skrevet.
    GPA driveren er god!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ble sittende og kikke på denne gamle tråden, på tross av at det kom en del kritikk her fordi man syntes tråden var for lang, og jeg ble kalt både pingle og redd skihopper .. - skriver jeg nok et innlegg her, så får visse personer bare kjøsse seg

    Tråden endte med at jeg ville går for et " enkelt " oppsett med T( T = tractrix) 110 / T200/ Jmlc 1000. Med en dynamisk enhet i 110 , en Jbl 2447 i 200 hornet og Tad 2001 i Jmlc 1000 - enkelt og greit ! Utseendet ville jo ligne på avantgarde - likeså delefrekvenser , men der sluttet jo også ALLE likheter.

    Etter en lengre tids mislykket søken etter tad 2001, begynte jeg å lese litt om Roomy the cat sin løsning og ble litt fasinert av noe av hva han gjorde - ved å innse at hornet har langt mindre båndbredde enn kompresjonsdrivern , brukte han altså 2 like drivere ( vitavox) og forskjellige horn . Det handler om homogenitet og problemløsning.
    Dessuten kunne drivern med størst arbeidsområde hos meg utstyres med BE membran - i praksis Be fra 1200 og opp .


    Oppsettet som har vært i drift siden har jo da også vært T200 og JMLC 600 - begge med storformat Jbl - og det har fungert ( etter riktig implementering av diskant) - veldig bra. (550- 1250 og 1250 - 9500) .
    Litt interessant var det da når jeg fikk henvendelser om hvorfor bruke to ! horn - når T200 kunne gjøre allt alene ! - ååååå- nei .....Les bruksanvisningen.. !!

    Nå har oppgraderings spøkelset kommet og jeg funderer på om jeg kanskje skulle lufte noen alternativer med sentralens positive sjeler ?

    To be continued ..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Planen som kokte frem baserte seg på hvilke forbedringer jeg ønsket

    -Mer høyfrekvens spredning, noe jeg mener er viktig for å få et mer åpent og luftig lydbilde
    -Horn kun innenfor optimale arbeidsområder
    -Høyere kvalitet på drivere - selv om 2451 holder en kvalitet jeg lett kunne levd med, dessuten dekker jo ikke hver driver mer enn drøyt 2 oktaver - da så..
    -Helst færre kanaler - 6 veis nå.

    -Selv om jeg ikke har optimal smekk/ dynamikk, er ikke det noe viktig mål for meg. Jeg ønsker heller en mer uanstrengt , lettflytende karakter - hellende litt mot det varme , men uten tap av detaljer, hvor stemmer og instrumenter har en ekte analog klang.

    Hvordan skal dette skje ?


    Planen var å holde fast ved T110 , fordi området 160 - 800 er veldig viktig og jeg har tro på at med litt mer prøving av drivere og riktig forsterker , kan det bli mye bedre enn i dag.
    Bakgrunnen for akkurat det her ligger i at jeg har hørt litt på T150 med en Lowther driver - trukket av en god 300b , ikke det mest slagkraftige, men en spillestil jeg virkelig liker - lettbent, impulsvillig - med et naturlig tilskudd av varme.

    to be cont.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Vet du Oks - er faktisk ikke sikker selv, men du kan påvirke her !

    Planen i tillegg til T110 med øvre deling rundt de 800, var å benytte JMLC 400 med en Tad driver, 400 fordi det ikke er noen grunn til å bruke større horn en nødvendig.
    Jmlc profilen fordi denne virker bra og den har kanskje litt mer nivå på fløyene enn alternativet Tractrix.
    Tad fordi jeg har hørt endel på 4002 og likte de godt, forøvrig er nok 4003 et knepp bedre, men det får bli litt frem i tid!

    Over 400 hornet står valget mellom egentlig tre - fire løsninger ; Alle med Jmlc profil

    - 1000 fordi den lar en flexe med delefrekvens nedover mot 2000 - skulle jeg allikevel velge større horn under.
    - 1400 en naturlig partner for jmlc 400 fordi de begge peker på en deling rundt 3-3,5 k.
    - 2000 med en deling på 4000 er en fortsatt innenfor grensen til 400 hornet under og dette er så lite at en kan trygt vurdere å hoppe over ekstra diskant på toppen, og gir trolig masse energi off axsis oppover i høyfrekvensen.
    - 2500 egentlig utenfor optimalt mht til deling til 400 , men de utrolig flotte alu horna gir ekstra eierglede og fungerer veldig bra ( takk for lytten Emo !).

    Valget falt på 1400 fordi planen var å kjøre ekstra tweeter på topp, enda bedre hf spredning da, men ekstra delfrekvens.

    Veldig usikker på om dette er riktig avgjørelse, med en tweeter som Tad 2002 og 2000 eller 2500 hornet følte jeg ikke at noe manglet deroppe, men noen a-b test mot en ekte tweeter har jeg ikke gjort, målemessig trekker nok en dedikert tweeter det lengste strået mht spredning rundt 10k.

    Kunne jeg skippe planen om ekte tweeter - og fjerne en kanal ? kunne jeg gjøre samme ting i bunn - under 110 hornet dvs kjøre en kanal under 160 hz ? Da ville 4 kanaler vært innen rekkevidde ! Går det utover ytelsen ?

    Jeg kokte videre !
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Her er du helt klart inne på noe riktig! :rolleyes:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Egner JMLC1400 seg godt til TAD2001 helt opp, eller er JMLC2000 et bedre valg?
    Jeg sliter litt med begrensning av kanaler.
    Vil gjerne ha T500 på toppen, men da må jeg kjøpe 10 kanals DAC.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Klarer T110 med en 8" å følge systemet i kapasitet helt ned mot 200hz? Eller bruker du kanskje kasse bak?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Egner JMLC1400 seg godt til TAD2001 helt opp, eller er JMLC2000 et bedre valg?
    Jeg sliter litt med begrensning av kanaler.
    Vil gjerne ha T500 på toppen, men da må jeg kjøpe 10 kanals DAC.
    Generelt gir jo mindre horn mer spredning og derfor større mulighet for et bra resultat uten t500. Nedre grensefrekvens blir jo flyttet tilsvarende opp fra 2800 til 4000 ca.
    Alternativet er jo å se litt på små seos, men kommer vel an på hva annet du tenker matche med !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Klarer T110 med en 8" å følge systemet i kapasitet helt ned mot 200hz? Eller bruker du kanskje kasse bak?
    Usikker på hva du mener med "kasse bak" . I dag sitter det en Fane 8" der og denne har ca 20 ltr lukket, jeg driver det jo aktivt, så følsomheten eksakt er litt vanskelig å fastslå vil tro rundt 105-108 db .

    Hvis jeg kutter hornet i bakkant slik at stararealet stiger fra 100 til 200 cm2, faller nok følsomheten noen få db.

    Det er relativt lineært i området 150 - 1000 hz , men blir plaget av en gulvrefleksjon rundt 300 - mye mer målbart enn hørbart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn