Kjøpe Stikkontakt.

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Masse flåsete svar på denne tråden... for meg gjelder det å ha en god kontakt mellom veggen og komponenten.. og det er vel her støpselet skal gjøre en god jobb..

her er et bilde av såkalt billig kina ræl.. i følge noen her ::)



Hadde det vært noe lignende "NEMKO" godkjente plugger på markedet,skulle jeg selvsagt kjøpt det....MEN den standaren som er såkalt godkjent er nok desverre for dårlig.. 99% av støpslene har kontaktpinner i messing som er belagt med krom.... ledeevnen er så som så da ::)



Kontaktpinnene her er i ren kobber belagt med rodmium... svært god ledeevne...




Om dette vil gjøre noe for lyden... ja klart det.. men vi snakker om nyanser her...ikke natt og dag ;)
og mange nok nyanser kan faktisk gjøre den store forskjellen... det handler også om å kjenne stereoen sin ...signaturen..hvordan det i det heletatt spiller...og det viktigste lytteerfaring 8)

Sense :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.503
Antall liker
15.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
sense skrev:
Masse flåsete svar på denne tråden... for meg gjelder det å ha en god kontakt mellom veggen og komponenten.. og det er vel her støpselet skal gjøre en god jobb..

her er et bilde av såkalt billig kina ræl.. i følge noen her ::)



Hadde det vært noe lignende "NEMKO" godkjente plugger på markedet,skulle jeg selvsagt kjøpt det....MEN den standaren som er såkalt godkjent er nok desverre for dårlig.. 99% av støpslene har kontaktpinner i messing som er belagt med krom.... ledeevnen er så som så da ::)



Kontaktpinnene her er i ren kobber belagt med rodmium... svært god ledeevne...




Om dette vil gjøre noe for lyden... ja klart det.. men vi snakker om nyanser her...ikke natt og dag ;)
og mange nok nyanser kan faktisk gjøre den store forskjellen... det handler også om å kjenne stereoen sin ...signaturen..hvordan det i det heletatt spiller...og det viktigste lytteerfaring 8)

Sense :)
+1
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det som betyr noe, er kvaliteten på strømmen. Et støpsel har i likhet med en kontakt og en ledning en eneste oppgave, nemlig å føre strømmen som elverket leverer inn i elutstyret med minst mulig svinn. Det er helt avgjørende at støpsel og kontakt sitter "tight" - det taler for at man ikke bør kjøpe noe billig junk. Men for øvrig holder det at kontakten og ledningen holder samme nivå som ledningsnettet ellers i huset. Det har ingen hensikt å bruke store summer på en dyr strømkabel den siste meteren dersom strømmen for øvrig går gjennom et høyst ordinært ledningsnett.

Skal man virkelig oppnå noe, må man gjøre noe med selve strømsignalet. Jeg har et aggregat som leverer vekselstrøm med 100 pst riktig sinuskurve - langt bedre enn noe elverk er i stand til å levere. Aggregatet står på hytta og ruster. .... (he,he - lurte dere bra der tenker jeg). Mer praktisk er utstyr med separate strømkilder (min ASR RIAA går på batteri). Evt kan man forsøke en strømrenser. Men mitt råd er å bruke pengene på slikt, og ikke selve strømkabelen.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Helt klart et riktig fokus.
Elektrisiteten som leveres rundt i de tusen hjem, er langt ifra "ren"! Selv om frekvensen (50Hz) er 100% stabil, så er det nok av annet rusk og rask å forholde seg til.
Spenningsvariasjoner, "spikes" og støy fra reaktive forbrukere i nærheten kan skape problemer hos enkelte.
Da hjelper det jo fint lite med Rhodiumbelagte kontaktpinner og "superkabler"!

Plages man med nettstøy, så er nok en såkalt strømrenser mer verdt å vurdere som investering.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.503
Antall liker
15.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har både strømrenser og støpsler med edel metallegering. Mener klart at begge deler har noe for seg, men størst forskjell var det når jeg oppgraderte strømrenseren.

OU812
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
grammofon skrev:
Skal man virkelig oppnå noe, må man gjøre noe med selve strømsignalet. Jeg har et aggregat som leverer vekselstrøm med 100 pst riktig sinuskurve - langt bedre enn noe elverk er i stand til å levere. Aggregatet står på hytta og ruster. .... (he,he - lurte dere bra der tenker jeg). Mer praktisk er utstyr med separate strømkilder (min ASR RIAA går på batteri). Evt kan man forsøke en strømrenser. Men mitt råd er å bruke pengene på slikt, og ikke selve strømkabelen.
I utgangspunktet leverer e-verket langt bedre sinus enn hvilket som helst aggregat, en liten generator (type 50MW) har gjerne rundt 20tonn roterende masse så hastigheten er jevn.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Anonym skrev:
grammofon skrev:
Skal man virkelig oppnå noe, må man gjøre noe med selve strømsignalet. Jeg har et aggregat som leverer vekselstrøm med 100 pst riktig sinuskurve - langt bedre enn noe elverk er i stand til å levere. Aggregatet står på hytta og ruster. .... (he,he - lurte dere bra der tenker jeg). Mer praktisk er utstyr med separate strømkilder (min ASR RIAA går på batteri). Evt kan man forsøke en strømrenser. Men mitt råd er å bruke pengene på slikt, og ikke selve strømkabelen.
I utgangspunktet leverer e-verket langt bedre sinus enn hvilket som helst aggregat, en liten generator (type 50MW) har gjerne rundt 20tonn roterende masse så hastigheten er jevn.
Det interessante er vel kvaliteten på den strømmen som når forbrukeren?? Jeg bygger på prospektet og specs da jeg kjøpte aggregatet. Skal visstnok inneholde noen datachips og annet snacks som sørger for renere strøm enn man får ut av en stikkontakt, og angivelig da med en "perfekt sinuskurve". Men uansett betyr dette ikke noe i den store sammenhengen, fordi jeg ikke bruker aggregatet til lyd. For evt detaljer henvises til Honda og andre produsenter av slikt utstyr.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Bensinaggregater har en kurve som ikke ser ut i måneskinn sammenlignet med nettdrift. En annen ting er det at nettet ikke akkurat blir stivt med aggregatdrift.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det er så sant, så sant.
Men, man slipper i alle fall unna den i mange tilfelle - plagsomme nettstøyen! ;D
 
Topp Bunn