Kjøpe platespiller

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Antall liker
205
Jeg skal kjøpe platespiller.
Generelt innen hifi så får man mer for pengene på bruktmarkedet enn å kjøpe nytt.
Men er det samme med platespillere? Litt mer mekanikk der, mye leamikk som kanskje går i stykker etterhvert.

Nytt vs brukt, hva lønner seg egentlig?
Jeg tenkte på noe fra for eksempel Micro Seiki eller Oracle (80-90 talls greier) mot dagens Rega , Funk Firm eller noe...
Noen som har synspunkter?

Hilsen
Leif Arild

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mye fint brukt, men det kan lønne seg å kjøpe noe fra en produsent som fremdeles er oppe og går, for eksempel VPI, Technics, Michell, SOTA eller Oracle, som du nevner. Micro laget mye veldig bra, men deler kan være et problem, og ingenting er så irriterende som å ha investert i en vinylrigg som er ute av drift lenge på grunn av deletilgang. Vel er de gode åtti- og nittitallspillerne gode, men ingenting varer evig.

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte en fin Thorens TD318MkIII på Finn for 1000,-.
Legg til det samme beløpet i en pickup og du har en fin spiller.

De bra spillerene fra Micro (RX-1500 og slikt) er gjerne grovt overpriset og som impulse sier så kan det være vanskelig å skaffe deler til dem etterhvert.

Om du er fersk på vinyl kan det kanskje være lurt å ikke legge i for mye penger til å begynne med, i tilfelle interessen ikke er der.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.735
Torget vurderinger
2
Mange av dagens platespillere mangler fjærende/vibrasjonsdempende oppheng og tåler lite at noen danser eller tramper I rommet, det samme gjelder tildels vibrasjoner forplantet fra høyttalere. Underlaget betyr derfor mye. Av den grunn har jeg en Thorens TD125 mkII....som tåler en fest uten at nåla hopper, Diskjocker bruker jo Technics SL 1210, så en brukt slik en tåler også en fest uten å ødelegge musikken, for de som sitter stille og lytter er det andre alternativer selvsagt....
Men en spiller bestående av tynn spon/akryl med spikes ned i et rack er jeg for gammel til å tro på, mistenker at er laget slik av frabrikasjons og motehensyn. Spander og sørg for noen gode dempeføtter om du satser på en slik "brett sak" så kan det funke bra om du sitter stille i godstolen, Vegghylle kan funke bra med spillere uten oppheng, sjekk det ut I butikken, og sjekk om veggen din vibrerer

snag.jpg

technics-sl-1210-mkii.jpg

Sist redigert:

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
1210 er jo ein arbeidshest uten like, og reservedeler om en skulle trenge det er det jo overflod av i dag og garantert i veldig,veldig lang tid fremover. Oppgraderinger om en vil kjøre det toget, er det jo også gode muligheter for :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.592
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, man får utvilsomt mye mer spiller for pengene ved å gå mot bruktmarkedet, men samtidig vil det kunne være behengt med en viss risiko.

Eldre spillere kan være mye brukt der vitale deler kan være utslitt/skadet. Vet man hva man bør se etter og sjekke så minimeres selvfølgelig risikoen. Samtidig er det slik at det ikke trenger å ta mer tid enn én fest å påføre en spiller betydelig skade - så (lav) alder bør nødvendigvis ikke bety noe.

Kjøper man en brukt spiller av et "aktivt" medlem her på HFS, så er min erfaring at det pleier å være bra samsvar mellom beskrevet tilstand og slik produktet virkelig fremstår i hvertfall. Pris er som oftest også innafor.

Mye leamikk som kan gå i stykker? Litt avhengig av type spiller, men først og fremst gjelder det tonearm - om man da forholder seg til manuelle spillere.

Sist redigert:

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Antall liker
205
Takk for gode svar (og tilbud i innboks).

Jeg har aldri hatt platespiller, og har kun ei plate (så langt), så jeg tror jeg skal gå forsiktig ut.
En ny Rega P3 virker som et fornuftig kjøp for meg. Skulle interessen for LP ikke bli det helt store, så blir vel det en grei sak å omsette på bruktmarkedet også.

igjen, takk for svar!

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
?...En ny Rega P3 virker som et fornuftig kjøp for meg...
tror du gjør et smart valg. Har fulgt samme filosofi, og nye RP3 er fabelaktig. I hvert fall med den stiften jeg valgte. Lykke til og vil absolutt anbefale å handle inn noen LP-er og nyt:rolleyes:

Topp Bunn