Kjøpe platespiller på nett?

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Hvordan er det å kjøpe platespiller i nettbutikk? Er det stress å få satt den opp skikkelig for en nybegynner? Bør jeg heller kjøpe over disk og få hjelp til å sette den opp? Har landet på en Rega RP3 m/Elys 2. Er fersk i vinylverdenen så jeg vet lite om hvordan de funker rett ut av boksen. Spør fordi jeg ikke bor i umiddelbar nærhet av en bra butikk, så det hadde forenklet hele prosessen å handle online.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Det kan du trygt kjøpe på nett, Rega er ferdig satt opp med unntak av stifttrykk og antiskating, finnes masse på youtube som viser hvordan. F.eks. Rega RP3 Turntable Setup Guide - YouTube
Pass på at du har inngang på forsterker som tar i mot "phono" om ikke må du ha et RIAA i tillegg.
Lykke til med vinylen, det er verdt hver ei krone :)

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Det kan du trygt kjøpe på nett, Rega er ferdig satt opp med unntak av stifttrykk og antiskating, finnes masse på youtube som viser hvordan. F.eks. Rega RP3 Turntable Setup Guide - YouTube
Pass på at du har inngang på forsterker som tar i mot "phono" om ikke må du ha et RIAA i tillegg.
Lykke til med vinylen, det er verdt hver ei krone :)
Takker for innspill! Har fått tilbud på en pakke med RP3/Elys 2 og MF V-LPS. Ble anbefalt denne komboen av flere her på forumet.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Kjør på, Rega spillere høres kjempebra ut og er i tillegg rimelig idotsikre. Er det noe du lurer på finnes det som Martin skriver mye lett tilgjengelig info der ute, og det går alltids ann å spørre her på sentralen også.

Lykke til fra meg og!

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Har sett flere klage over brumming fra rega sine pickupper, med Ortofon f.eks. er der ingen brum....

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Har sett flere klage over brumming fra rega sine pickupper, med Ortofon f.eks. er der ingen brum....
Hmm. Dette har jeg ikke hørt noe om, og jeg har jo gjort unna noen timer med googling og lesing av tester og brukeranmeldelser i forbindelse med planlagt innkjøp. Har vel forstått det slik at denne pakken er noe av det sikreste jeg kan kjøpe i denne prisklassen. Kan du utdype det litt? Konkrete eksempler? Andre her som kjenner til dette?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Har en Ortofon 2m Blue på min egen Rega spiller (samme pris som ElysII), og det er utvilsomt det største bomkjøpet jeg noensinne har gjort innen hifi, selv en gammel Rega Bias fra sent nittitall spiller mer musikk enn den overanalytiske, midbassdrepende 2m Blue'en. Blir en ny pu straks jeg har cash på konto.
Hadde helt klart gått for en ElysII hvis jeg hadde vært i trådstarterens sko.

Angående brum, så kommer det an på hvilket riaa trinn man bruker, selv har jeg kun opplevd brum med et Parasound trinn ved bruk av Rega pickup.

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Takker for gode råd. Det ser jo ut til å være overkommelig å få til å sette opp dette på egenhånd. Da tror jeg at jeg går for bestilling av nevnte oppsett via nett/Mail. Gleder meg stort!

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Har en Ortofon 2m Blue på min egen Rega spiller (samme pris som ElysII), og det er utvilsomt det største bomkjøpet jeg noensinne har gjort innen hifi, selv en gammel Rega Bias fra sent nittitall spiller mer musikk enn den overanalytiske, midbassdrepende 2m Blue'en. Blir en ny pu straks jeg har cash på konto.

Angående brum, så kommer det an på hvilket riaa trinn man bruker, selv har jeg kun opplevd brum med et Parasound trinn ved bruk av Rega pickup.
2M Blue trenger MANGE timer innspilling...;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Brum fra Regapickuper? Aldri opplevd..Grado ,derimot....Bruk Setup Guiden, Kristoffer..det er omtrent umulig å gjøre feil!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Brum fra en Rega? Enkelt. Monter på en pickup fra Grado og opplev "The Grado hum". Elementet har ikke allverdens isolasjon, og plukker opp motorstøy (i alle fall fra eldre modeller, har aldri hørt det omtalt på nyere Regaspillere)
Men med Regas egne pickupelementer? Det har jeg aldri hørt noen nevne.

Sist redigert:
L

Lars.N

Gjest

Me klarte legge M2 black for hat ( forbannet møkk av en spiker )

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten

2M Blue trenger MANGE timer innspilling...;)
Det står nok ikke på det, har vel en 300 timer på min nå. Faktisk synes jeg den hørtes best ut før den var innspilt.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.385
Sted
Sølvbyen

Me klarte legge M2 black for hat ( forbannet møkk av en spiker )
Hva var det du ikke likte medM2 Black? Det er en PU jeg kunne vurdert utfra de positive omtalene på nettet, så dette er interessant.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gratulerer, Kristoffer! Venter spent på hva du syns om den! Se bare til å sette den opp ordentlig , så har du musikk- og det i bøttevis!!

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.156
Sted
Sortland
Kan bekrefte brum fra Grado Blue på P3, men det er mulig at det dukket opp først etter bytte av motor? - ikke heeelt sikker her.
Men brum fra motoren er det iaffall.
Uansett; grattis med fin vinylspiller. Gled deg til mange timer med godlyd.

mvh hans

Z

Zomby_Woof

Gjest
For å være litt brutal: Jeg vil definitivt ikke anbefalt kjøp av den første platespilleren på nett. Selv med de mest 'ferdigmonterte' variantene kan man gå på kvist. Da er det gull verdt med en lokal forhandler som kan forklare, evt. tegne og forklare eller demonstrere på tilsvarende spiller i butikken. De hundrelappene man eventuelt sparer er ikke verdt det. Hva som helst annet, men ikke platespiller. Har man erfaring og forståelse av hva og hvordan stiller det seg annerledes.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Da snurrer første plate! D'angelos "Voodoo" fra 1999 var selvskreven som førstemann ut. Foreløpig kan jeg ikke si annet enn at dette er en utrolig opptur. Dette er stas! Frem til nå har jeg kun hatt en eldre B&O platespiller i hus. Sistnevnte blir som å lytte i en telefonkiosk sammenlignet med det jeg hører nå. Så det lå vel i kortene at jeg ville merke oppgraderingen.

Sammenlignet med flac/sonos oppsettet må jeg si at den aller største forskjellen er dynamikk. Rett og slett stooor forskjell. I tillegg er både punch og klarhet i lavere register latterlig mye bedre.

Det gikk veldig greit å sette opp spilleren. PU var justert fra fabrikk. Takker for YouTube-link tidligere i tråden her! Får heller få en vinyl-kyndig til å ta turen innom om ikke lenge for å kontrollere at jeg ikke har gjort det feil.
For øyeblikket er Classé forsterkeren som egentlig står i oppsettet på service, så spiller desverre på det eneste jeg har tilgjengelig (Yamaha forsterker via Rotel effekt). Får ikke hørt oppsettet slik det skal være før jeg får Classén neste uke. Det blir stas!

Kommer tilbake med mer når jeg har fått unnagjort litt mer lytting. Voodoo nærmer seg ferdig, og Jeff Buckley 'Grace' står for tur. Etter ham venter blant annet John Coltrane og Stein Torleif Bjella. Tror det blir sent i kveld...

Topp Bunn