Musikk og Hi-Fi Kjøpe piano...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vi ønsker vel å kjøpe et piano til å ha hjemme.

Bruksområdet er barn som skal lære seg å spille, samt at undetegne kan leke litt Jerry Lee Lewis innimellom!

Har ikke behov for å bruker mer penger enn nødvendig på dette, men kan strekke meg til 10-15k dersom det gir mye mer for pengene.
Vil gjerne ha et piano med god klang og "trøkk".....

Bør man kjøpe nytt, relativt nytt eller veldig gammelt...?

Mvh
OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Kjøp et elektrisk, for 15-20k får du virkelig kvalitet, lyden er "bedre" enn et dårlig akustisk til 25-30' OG du kan spille med hodetelefoner, dvs. ikke forstyrre andre, øve anytime osv. De gode el.pianoene har veldig bra tangenter også, for that real feeling mht. anslag, styrke osv.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Bør man kjøpe nytt, relativt nytt eller veldig gammelt...?

For 10-15000 skal det mye til å ikke ende opp med noe gammelt. Fra 20k og oppover har du muligheten til å få et anstendig, brukt piano hos forhandler. Har du ingen erfaring med piano/ikke kan spille, er det sjansespill å kjøpe privat.
Hvis du likevel kjøper privat, kjøp et (vest)tysk eller japse piano. Da øker du iallefall sjansen vesentlig for å treffe noe brukbart. Husk at mange pianoer fra østeuropa hadde velklingende tyske navn, men er med få unntak bare brukbare som opptenningsved. Samme gjelder kinesiske pianoer, styr unna!
Summasummarum, kjøp helst hos en forhandler, litt dyrere men mye tryggere.

PS. Alle unger (og voksne) kan bli gode til å spille, men de må øve og det må pappa sørge for....Ikke alle skjønner det.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Kjøp et elektrisk, for 15-20k får du virkelig kvalitet, lyden er "bedre" enn et dårlig akustisk til 25-30' OG du kan spille med hodetelefoner, dvs. ikke forstyrre andre, øve anytime osv. De gode el.pianoene har veldig bra tangenter også, for that real feeling mht. anslag, styrke osv.
Det var det jeg hadde mistanke om, rør er oppskrytt.....;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er generelt tilhenger av akustisk piano, og anbefaler det generelt.
Men hvis du skal under 15k vil jeg likevel si elektronisk. Jeg vile ikke kjøpt akustisk piano for 15k.
Yamaha Clavinova (CLP) er det mange som forhandler, CLP440 ligger vel på prisgrensa di og er solid og godt instrument til prisen.
Vi har et Yamaha 320 som vi ikke betalte allverden for, og det fungerer greit til familiebruk.
Det viktigste med et piano er at det blir brukt!
Hvis hus, økonomi og plassforhold er litt normalt begrenset er det ikke noe å lure på.
Fordelen med å spille med hodetelefoner uten å forstyrre andre skal ikke undervurderes. Den fører lett til at folk øver dobbelt så mye enn ellers hvis de først kommer igang. Øving er helt avgjørende for gleden med piano, og det må mengder til. Det er det ikke alle familier som tåler.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er oppvokst med et gammel Brødrene Hals piano i huset med veldig dårlig klang. Jeg kan ikke spille, men min bror var relativt habil en periode.
Pianoet skal stå i lytterommet i kjelleren, og der er det lydisolert, så lyden er ikke krise.

Skal sjekke litt med de som har lyst på piano om det er åpning for etelektrisk!

Mvh
OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
OMF - du kommer til å takke meg dersom du går for elektrisk. Med headset. Tro meg.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Piano i lytterom.. det kan vel fort bli uheldig? Elektrisk høres i så måte lurt ut!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Piano i lytterom.. det kan vel fort bli uheldig? Elektrisk høres i så måte lurt ut!
Hvis et piano i lytterommet ødelegger musikkopplevelsen har jeg havnet litt på feil planet.
Hva må ikke da et piano gjøre av skade i et konsertlokale?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Den uttalelsen er et tveegget sverd, Otto... et konsertflygel blir gjerne ikke utsatt for det samme konsentrerte (bass)lydtrykket som i et lite rom, og jeg har ved flere anledninger hørt resonanser etc. fra pianoer som står i lytterom/stuer som benyttes til øvrig musikk. Men det finnes jo åtgjerder HVIS det skulle bli et problem; tunge draperier lagt over tar nok det meste av påvirkningen.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
En mulig betydelig faktor er at elpiano holder stemmingen og er nærmest vedlikeholdsfritt. Sørg for at det finnes muligheter for MIDI. Når pianoet ditt "snakker" med PCen åpner det seg et hav av morsomme muligheter.
Du kan lett transponere et elpiano hvis du for eksempel skal spille med andre og dere av ulike grunner ikke klarer å spille i samme toneart.

Når du er blitt god til å spille og du etterhvert finner ut at du savner de organsiske lydbølgenes klang fra hamrene, så får du ok pris for elpianoet.

Lykke til!:)

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
En nabo av meg tok en annen og billigere vei.
En av tingene det er "gis bort" annonser på er jo nettopp pianoer...
Måtte da selvsagt ha bærehjelp til skabberaket, og det var selvsagt ikke en eneste ren tone i det. Jobben med å stemme det tror jeg ennå ikke hverken hun selv eller noen annen har gjort.
Resultatet er vel da et "møbel" som står til pynt og ikke kan brukes.

Elpiano høres meget lettvint ut, gitt... :)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
OMF - du kommer til å takke meg dersom du går for elektrisk. Med headset. Tro meg.
Jeg skjønner hva du mener, skalaer og filing på detaljer omatt og omatt er en påkjenning for omgivelsene.
Men det er en annen dimensjon også, gleden ved å spille er langt større på et akustisk piano. Jeg har piano med "stummschaltung" dvs. at man kan koble ut strengene og få lyden i høretelefoner. Ingen tvil om hva ungene (og jeg) foretrekker, når forundringen over pianolyden i høretlf. har lagt seg er det "strengelyd" som gjelder.
Midi og eltransponering? Skal ungene lære å spille piano eller programmere?
Piano i lytterom går fint, ungene kan øve uten å forstyrre deg (for mye) og dette med resonans er sterkt overdrevet. Hvis du ikke føler for å kile demperne i åpen stilling er det problemfritt. Jeg har flygel i lytterommet og har aldri tenkt tanken på at det forstyrrer.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.045
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hei, jeg prøver meg også på å svare her.

Ut i fra prisen du nevner, villle jeg nok ha valgt digitalpiano hvis du skal være på den sikkre siden, det finnes mange gode akustiske pianoer også, men hvis en ikke vet hva en skal se etter av feil så kan kostnadene for å få det akustiske pianoet slik det bør være ganske stor. F.eks. løse stemmenagler - bare ved reprasjon av det vil koste litt mer en hva du ønsker å betale for pianoet. Et akustiskpiano som skal kjøpes brukt bør være i bruk ofte, "lite brukt" piano - er ikke bra, mekanikken i pianoet er til å brukes, ikke til å se på :)

Hvis du velger akustiskpiano så er det mange merker en bør holde seg unna, Schimmel, Kawai, Yamaha er som regel trygge merker, med mekanikk som tåler julig. Men Schimmel hadde noen merkelige modeller på 80-tallet så her kan en også gjøre dårlige valg. Mange av de europeiske merkene frem til slutten av 90-tallet bærer preg av "kommunistmatrialer" som betyr at noen er greie, men de aller fleste er av den kvalitet at det helst aldri skulle ha vært i et piano.

Ved digitalpiano, så foretrekker jeg ikke Yamaha, av den enkle grunn, de er for tunge i anslaget. Et akustisk piano skal ligge mellom 48-54gram. Samtlige Yamaha digitalpianoer vi har testet ligger langt (langt en gang til) over dette. Roland og Kawai ligger innenfor dette. Lydmessig så er det vel smak og behag, men der mener jeg at Yamaha er muligens litt bedre en de to andre modellene. Casio har vi også prøvd - de lager gode kalkulatorer (for å si det slik)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg skjønner hva du mener, skalaer og filing på detaljer omatt og omatt er en påkjenning for omgivelsene.
Men det er en annen dimensjon også, gleden ved å spille er langt større på et akustisk piano. Jeg har piano med "stummschaltung" dvs. at man kan koble ut strengene og få lyden i høretelefoner. Ingen tvil om hva ungene (og jeg) foretrekker, når forundringen over pianolyden i høretlf. har lagt seg er det "strengelyd" som gjelder.
Midi og eltransponering? Skal ungene lære å spille piano eller programmere?
Piano i lytterom går fint, ungene kan øve uten å forstyrre deg (for mye) og dette med resonans er sterkt overdrevet. Hvis du ikke føler for å kile demperne i åpen stilling er det problemfritt. Jeg har flygel i lytterommet og har aldri tenkt tanken på at det forstyrrer.
Angående MIDI og transponering:

Jeg liker holdningen din i forhold til dette Gudra. Jeg mener at det å "lære å spille" mange ganger dessverre ikke er nok alene i 2013. Alt som kan trigge interessen slik at de øver mer er av det gode mener jeg. Dagens kulturskolegenerasjon er mye mer allsidig enn vi var.

Transponering: Dette gjør barrieren til samspill mye enklere ved at man ikke nødvendigvis er låst til den tonearten man kan spille. Har for en eksempel venner eller søsken som spiller Eb instrumenter eller man spiller en melodi man ikke klarer å synge den lyseste tonen på, så er funksjonen kjekk å ha.

MIDI: Er kanskje ikke for de helt nybegynnerene. Men Play along, opptaksfunksjoner, notasjonsprogram, lyder, digitale lærebokfunksjoner etc etc er funksjoner dagens unge mestrer med en gang. Hvor alt egentlig bare bidrar til å utvikle evner de får godt bruk for senere. Da mener jeg det ikke er noen grunn til å vente.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.045
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
En kan aldri bli en meget dyktig pianist ved å bli opplært på et digitalpiano, en kan bli dyktig, men hvis det er snakk om nyanser så fungerer ikke de digitale mekanikkene godt nok. Hos oss står akustiske pianoer for over 80% av salget, noe som er ganske så spesielt. Men vi bruker en del tid til å forklare forskjellen mellom digitalt og akustisk piano/flygel.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.045
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
OMF, skal pianoet stå i nytt eller gammelt hus? Har huset villavent, luftgjenvinning. Hvis det har det så er det stor risiko med gamle pianoer (akustisk)

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Du kan få mitt piano, bare ta kontakt. Det er et Grandahl piano. Fin klang men ikke brukt på en stund, så noe stemming må medregnes.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.045
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Du kan få mitt piano, bare ta kontakt. Det er et Grandahl piano. Fin klang men ikke brukt på en stund, så noe stemming må medregnes.
Så sant du ikke bor i et hus med villavent hifibjorn, så vil det pianoet ikke greie seg hvis trådstarter har villavent i sitt hus.

C

Cyber

Gjest
Kona kjøpte etter tips fra HoJ her et Roland til jobben sin og det er kurant til bruken, men det er ikke som et godt akustisk piano. Til bruken du skisserer er nok noe slikt helt ok. Kommer an på hvilke mål du har for barna vil jeg tro. (Lisa gikk til skolen eller Pathetique)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
460
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kjøpte CLP440 til dattera og hun tar i tillegg pianotimer hos lærer med flygel, lærer det hun skal og forstyrrer heller ingen andre når det er et tema.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.045
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hun lærer nok det hun skal med CLP, men etter hvert så duger nok ikke CLP'n heller, jeg vil si det så sterkt - eneste digitalt som fungerer bra er silent - altså akustisk hvor en putter på digitalt, ei heller disse hybridsakene er gode nok.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.482
Torget vurderinger
14
Jeg hadde et slikt. Korg SP 250.
88 veide tangenter og supert til læring.
Dyrt er det heller ikke.
Fungerer fint med hodetelefoner.
Testet det også plugget i anlegget.
Meget bra piano.
Mobilt er det også.

Jeg har hatt og testet dette i noen måneder så jeg vet..

60_150137960korgsp250.jpg

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.045
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
:-\

"Følelsen av et konsertflygel", ha ha - da har de ALDRI prøvd et flygel!

Trist med butikker eller selgere som prøver å late som at et produkt er bedre en det egentlig er..

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.482
Torget vurderinger
14
Jeg har spilt en del på Steinway D-274 til 1,250 mill Det er selvsagt bedre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel!

Nå er pianoet på plass - så nå gjenstår det i grunn bare at noen skal begynne å bruke det.

Mvh
OMF
IMAG0076[1].jpg

Topp Bunn