Kjøpe phono preamp eller ny pickup til Technics SL-1200 mk2? Budsjett klasse.

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Hei.

Har brukt platespillere og hatt vinyl som foretrukket format i mange år, men har ikke spesielt dype kunnskaper rundt det tekniske. Er ellers glad i god lyd, men har ikke superraffinerte high-end ører. Bare sånn for å plassere meg selv litt på kartet.

Mitt mål med dette innlegget er å finne ut om det er justeringer/oppgraderinger jeg kan gjøre for å gi lyden ved avspilling av vinyl et merkbart løft. Og da helst uten at jeg må "selge skjorta". Ikke det at anlegget låter spesielt dårlig nå, men alt kan vel bli bedre? :)

Hva vil være den beste oppgraderingen for mitt anlegg? Bør jeg gå får en ekstern phono preamp eller rett og slett en bedre "hifi" pickup? Vet ikke så mye om nivået på phono preampen i min forsterker, men vil f.eks Hifiklubbens Cambridge 551P/651P være en tydelig forbedring fra en "tradisjonell" intern preamp? Går ut i fra at phono preampen ikke er den mest påkostede delen i min forsterkere.

Har ikke satt meg noe konkret budsjett, men kan man få et merkbart løft for et par tusenlapper eller må man investere mer for at oppgraderingen skal være lydmessig verdt det?


Kort om mitt anlegg...

Yamaha RX-V1500 forsterker (En eldre "øvre budsjett klasse" surroundforsterker med innebygget phono preamp/inngang).
Yamaha RX-V1500 Specs - AV receivers - CNET Reviews

System Audio Saxo 1 fronthøyttalere og XTZ 10.16 sub
System Audio Saxo 1 Stativhøyttaler - Hvit høyglans - Små/stativ høyttaler - Høyttaler
Hifi i världsklass – prisvärda Subwoofers och Högtalare från XTZ - 99W10.16 Matt

Technics SL-1200mk2 platespiller med følgende pickuper:

Shure Whitelabel
(Whitelabel DJ Record Needle | Shure Americas)

Ortofon Concorde Pro
(Ortofon - Concorde PRO)

Skal også ha et tomt Technics headshell liggende en plass.



Her er spesifikasjonene til phono steget i min forsterker (om det skulle være til hjelp):

Total Harmonic Distortion PHONO to REC OUT (20 Hz to 20 kHz, 1 V) .................. 0.02%

Signal to Noise Ratio (IHF-A Network) PHONO (5 mV) to Front L/R ..................... 81 dB

Channel Separation (1 kHz/10 kHz) PHONO (terminated) to Front L/R ..................60 dB/55 dB

Input Sensitivity/Input Impedance PHONO ....................................................... 3.5 mV/47 kΩ
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Sjekket servicemanual, og Phono-inngangen er relativt simpel...(som vanlig på nyere receivere)

Et nytt phono/riaa-trinn vil gjøre forskjell.
 

Vedlegg

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Sjekket servicemanual, og Phono-inngangen er relativt simpel...(som vanlig på nyere receivere)

Et nytt phono/riaa-trinn vil gjøre forskjell.

Ser ganske avansert ut spør du meg. Haha. Vel, alt er relativt :)

Takk for info.

Ser at den rimligste av tidligere nevnte Cambridge preamper, 551P, får en del skryt rundt om. Hvordan vil du tro denne vil være i forhold? Den ligger på ca 700kr, så er jo en rimelig oppgradering i så fall.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Er sikker på at Cobra2 har liggende noe som kan gi deg et solid løft til en rimelig penge :)

mvh
 

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Leste litt i tråden nevnt over og der skriver Rudi at Cambridge'n (riktignok 651p) låter tilnærmet likt som MF sin riaa ved bruk av MM, og at det var først ved MC pickup at lydforskjellene virkelig ble tydelig. Så vidt jeg har forstått er det MM jeg benytter for øyeblikket. Ser ikke for meg at jeg noen gang kommer til å bruke mer enn maksimalt 1.500-2.000 på en pickup, trenger jeg da i det hele tatt vurdere MC? Vet det sikkert låter bedre, men det koster vel også deretter?

Videre tipses det også om å kjøpe ekstra strømforsyning til MF sin riaa. Hvor kritisk er denne biten og hvilken forskjell gjør den egentlig? Det skrives at lyden blir bedre, men undrer hvorfor.

Til slutt lurer jeg litt på om noen klarer å forklare hvilke aspekter ved lyden som vil forbedres ved bruk av separat (og god) riaa?

Takker for alle innspill.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Forskjellen mellom Cambridge 551p og 651p er sikkert større enn ml. 651p og MF. Vanskelig å vite hva du vil oppleve ved en oppgradering, men klarere lyd og flere nyanser bør høres. Ett bilde som ofte brukes er å fjerne ett slør som man ikke visste var der før det forsvant. Ett talende bilde som samsvarer godt med egne erfaringer. Også innen MM pick up'er er disse forskjellene ved oppgradering av riaa tydelige.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg ville fulgt med på brukten her på forumet. Det er ofte gode og rimelige riaaer budt frem til salgs her, og du burde komme langt med en tusenlapp:)

Når det gjelder pickup så er mitt tips Denon DL103 til denne spilleren, men da må du ha MC mulighet på RIAA.
 

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Kommer nok til å gå for et riaa trinn, og så eventuelt en ny pickup i neste runde. Blir spennende.

Musical Fidelity sin nye V90 LPS riaa virker å være bra. Mange lovord. Ser jo ikke så værst ut heller.

Er ikke denon pickupen utgått modell? Mener jeg leste det. Hørt mye bra om den da. Ca pris?

Hva med Ortofon 2m Red? Eller Audio Technica AT95E eller AT120E ? Hørt at de skal være alrighte. Billige er de og.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Denon DL103 finnes på e-bay for ca 1500 + mva. Kan vel også kjøpes på Hifiklubben?
Kan av og til kjøpes brukt. Jeg kjøpte en retippet DL103 (shibata) for 600 kr.
 

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Ser Hifiklubben selger den for 2300kr. Hva må man betale for å få ny nål på en slik? Det er vel videre ikke noe man lett kan bytte selv?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
En kan ikke bytte nål selv på denne. En kan få de retippet i Tyskland/Nederland eller England. De aller fleste kjøper bare ny når den er utslitt.

Det er mange tråder her på sentralen vedrørende denne spilleren, og mange tips å hente med hensyn til pickup.

Hvis du følger med på bruktbørsen her så finner du sikkert en billig pickup som vil være en oppgradering fra de DJ pickupene du har nå.
 
Sist redigert:

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Ca hvor mange timer med avspilling snakker vi før lyden lider betydelige tap? Prøver å ta med utskifting i beregningen når jeg eventuelt kjøper pickup. Er også litt nervøs for at småungene jeg har i hus skulle få fatt i den :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Levetiden på en pickup varierer. Du kan nok regne med 600-1000 timer.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.668
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge idet prosjektet , en god mc riia er ikke billig . Eller s Musical fidelety low budget riia til dynavektor p75 mk 2 eller3 som garantert ikke vil skuffe .
Alternativt bruk det du har og kjøp en ny PU , Ortofon har mange gode mm og sjekk what hifi s test av 2m red som er en high out put beregnet for 47k load :)
 

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge idet prosjektet , en god mc riia er ikke billig . Eller s Musical fidelety low budget riia til dynavektor p75 mk 2 eller3 som garantert ikke vil skuffe .
Alternativt bruk det du har og kjøp en ny PU , Ortofon har mange gode mm og sjekk what hifi s test av 2m red som er en high out put beregnet for 47k load :)
Tanken min er vel i hovedsak at jeg vil starte litt i det små, så får jeg heller oppgradere etterhvert. Se an hva som fungerer for min del og mitt anlegg. Først ut blir som tidligere nevnt et separat riaa trinn, og så eventuelt en ny pickup. Om man kan få et løft i lyden med en PU til 1000kr så er det knall, men om man må bruke mer for at oppgraderingen i det hele tatt skal vært verdt det må man selvfølgelig vurdere det.
 

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Fikk en Musical Fidelity V90-LPS phono preamp i hus for noen uker siden og har nå fått koblet den opp og kjørt noen A / B tester... og ja, jeg hører tydelig forskjell :) Beste beskrivelsen er vel at det nå låter "kjedelig" med den innebyggede phono preampen til sammenligning. Var utrolig skeptisk, men har altså blitt overbevist!

Har også fått en Ortofon 2m Blue i hus, men ennå ikke fått testet denne da mitt gamle Technics headshell virker å være litt dårligere stand enn først antatt. Kabel skoene er løse og den ene falt rett og slett av da jeg prøvde å montere pickupen.

Spørsmålet er så om jeg skal prøve å bytte kablene, eller om jeg bare skal kjøpe nytt headshell (i så fall hvilket!?):

Fant kabelsett på ebay her:
New Gold Phono Cartridge Head Shell Wires Leads Cables Fits Technics SL 1200 MK2 | eBay

Og vurderer eventuelt en av følgende headshells:
Ortofon SH4 Headshell (black) at Juno Records
Technics Headshell For SL1200 & SL1210 Turntables at Juno Records

Forslag?
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Jeg hadde et Ortofon LH-2000 headshell som har samme mål som SH4. Du må være klar over at det er kort avstand fra armfeste til fremst i monteringssporet på disse headshellene. Det var med nød og neppe at jeg fikk montert en DL103 riktig, en ekstra gummipakning mellom headshell og arm måtte til.

En DL103 har vel og merke 1mm kortere avstand fra skruefestene til nålen enn hva som er vanlig, men knapt er det uansett.

1210-headshellet er kvalitetsmessig godt i støpt aluminium, og for det du sparer i forhold til Ortofon kan du kjøpe overhang gaugen, det gjør monteringen genialt enkel:

Technics Overhang Gauge For SL1200 & SL1210 Turntables at Juno Records
 

vinny_l

Medlem
Ble medlem
23.01.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Da ble det et nytt Technics headshell + overhang gauge. Gleder meg til å få tatt i bruk min 2m blue pu...
 

GrEmLiNgS

Medlem
Ble medlem
24.02.2008
Innlegg
38
Antall liker
12
ikke noe å tenke på en gang, skikkelig dritt platespiller, så jeg syns du kan selge den til meg, evt donere :rolleyes:


fra spøk til revolver osv, fikk høre denne på et project tube riaa en gang! DET VAR NICE :D
 
Topp Bunn