Kjøpe lisens

J

Jurassic

Gjest
Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny pc fra komplett og i din forbindelse tenkte jeg å faktisk slå til å kjøpe et os også så jeg får service pack 2 uten altfor mye knot.

Spørsmålet mitt er da om jeg kan installere den samme Xp'en på laptopen min som har Vista?

Per73

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Strengt tatt ikke, da det du får med en ny pc er en èn-bruker lisens.

- Per

J

Jurassic

Gjest
Så hva skjer hvis jeg installerer den cd'en som følger med?
Tenkte kjøpe pc satt sammen av komplett så jeg regner med at den går å installere på alle maskiner

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
XP må vel aktiveres på nettet. Går neppe så godt å aktivere samme XP'en på flere ulike maskiner samtidig.

P

Parelius

Gjest
Tubesnake skrev:
XP må vel aktiveres på nettet. Går neppe så godt å aktivere samme XP'en på flere ulike maskiner samtidig.
Må en altså ha netttilgang for å kunne få igang XP?

(En litt overrasket OS X bruker)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Tubesnake skrev:
Må en altså ha netttilgang for å kunne få igang XP?

(En litt overrasket OS X bruker)
Neida, XP kan også aktiveres pr telefon.

Bernt K

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jurassic skrev:
Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny pc fra komplett og i din forbindelse tenkte jeg å faktisk slå til å kjøpe et os også så jeg får service pack 2 uten altfor mye knot.

Spørsmålet mitt er da om jeg kan installere den samme Xp'en på laptopen min som har Vista?
Tenkte du på dualboot?

Hvis du har originalnøkler til XP kan du bare laste ned en windows XP med SP2 som ISO fil på samme språk som du har nøkkel til og så brenne den ut på en CD.

Egentlig er det ikke nødvendig å aktivisere XP for å kunne bruke den. Ulempen er da at man ikke får oppdatert med nye sikkerhetspakker.

Fra et annet forum:
"Dette gjorde eg når eg skulle legge til SP2 til en ny Windows CD og samtidig sleppe å skrive inn serialen:
1. Satt inn Windows CDen
2. Kopierte Innholdet på CDen til harddisken (via "Min Datamaskin")
3. Brukte nLite til å legge inn SP2 og skrive inn serial
4. Laga ISO av resultatet med nLite, og svei det ut med Nero".

Et altnernativ til nLite er "AutoStreamer" .

J

Jurassic

Gjest
Vista er det bare å få bort fra maskinen.

Maskinen i seg selv er utrolig dårlig, har i løpet av halvåret jeg har eid den fått ny webcam, hovedkort, harddisk, tastatur og museplate. Blir frustrert over at en kan selge et produkt av såpass dårlig kvalitet for 7000 kroner.
Aldri i verden om Acer skal få en krone til av meg her i dette livet.

Men stadige datakræsj, problemer med å kjøre eksternt usb lydkort, slår seg på av seg selv fra hvilemodus enda jeg har aldri logget på internett med den.

Så Vista tenkte jeg å ta farvel med på den i håp om at jeg kan bruke den og kanskje få litt glede av den før den er helt utdatert.

Så hvis jeg kjøper en XP med service pack 2 ferdig installert kan jeg installere og aktivere den på en maskin og installere uten å aktivisere på min andre maskin?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ja, men kun i 30 dager. Da MÅ pakken aktiveres før videre bruk og det går ikke hvis den allerede er aktivert på en annen maskin med annen hardware (hardware leses av under aktivering og sendes MS over nett og blir da bundet opp mot maskinen den er aktivert på).

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
XP Pro OEM ligger på en drøy tusing + moms så det er jo ikke allverden.

J

Jurassic

Gjest
Å betale 1000 kroner til Microsoft er ille.
Å betale 2000 har jeg ikke ord for.

B

bendis

Gjest
høh. har installert XP og siste service pack titalls ganger, og har aldri hørt om noe som helst slags "aktivering" annet enn den simple koden som følger med.

G

Gjestemedlem

Gjest
bendis skrev:
høh. har installert XP og siste service pack titalls ganger, og har aldri hørt om noe som helst slags "aktivering" annet enn den simple koden som følger med.
Home versjonen mener jeg man må aktivere (gjerne flere ganger hvis du bytter noe hardware i maskinen også) . Mens pro og corp versonenene ikke er belemret med dette. Men som det er nevnt er det gjerne problematisk med oppdateringer om ikke det er en original nøkkel. Iallefall lurt å skru av automatiske oppdateringer og iallefall ikke installere 'genuine notification' updaten.

Om du bruker lisensen din på begge maskinene dine er det vel ikke andre enn Bill Gates og Baby Jesus som gråter for det. Du bruker jo neppe begge maskinene samtidig uansett.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kanskje du svarer "ja" til spørsmålet "ønsker du å aktivere over internett nå?" du får i siste del av installasjonen? Den er nesten umerkelig, og kommer liksom snikende... Da slipper du senere, vettu.

Bernt K

L

Ludo

Gjest
Gjestemedlem skrev:
bendis skrev:
Home versjonen mener jeg man må aktivere (gjerne flere ganger hvis du bytter noe hardware i maskinen også) . Mens pro og corp versonenene ikke er belemret med dette. Men som det er nevnt er det gjerne problematisk med oppdateringer om ikke det er en original nøkkel. Iallefall lurt å skru av automatiske oppdateringer og iallefall ikke installere 'genuine notification' updaten.

Om du bruker lisensen din på begge maskinene dine er det vel ikke andre enn Bill Gates og Baby Jesus som gråter for det. Du bruker jo neppe begge maskinene samtidig uansett.
Du må aktivere både Home og Pro versjonene. Corporateversjonen er en annen lisens og et annet medium enn førstnevnte, disse trenger man ikke aktivere - bare taste inn en corporate lisens.

Uansett så er det bare å ringe det nummeret som kommer opp om man ikke får aktivert automatisk via internett. Man svarer på noen spørsmål og vips så får man aktivert på nytt. Når det først er gjort kan du bruke Windows Update så mye du vil.

Jeg har en XP Pro OEM lisens som sikkert er aktivisert ti ganger på like mange maskiner og vel så det...

Topp Bunn