Kjøpe DALE motstand

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kabeldragern skrev:
Hei. Hvor skaffer jeg DALE motstand på 31,6k / 3W?
Jeg har kjøpt Dale fra MOUSER. Du finner det sikkert hos DigiKey også.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Kabeldragern skrev:
Hei. Hvor skaffer jeg DALE motstand på 31,6k / 3W?
Jeg har kjøpt Dale fra MOUSER. Du finner det sikkert hos DigiKey også.
Takk for respons! Kanskje du kan gi meg et godt råd ang type motstand også; Står i en Quicksliver Audio Full Function preamp og har funksjon som en tilbakekoblingsmotstand/katodemotstand mellom 12FQ7 og 12AU7. Metallfilm? Kull? Trådviklet?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har sjekket MOUSER, Digikey og Elfa. Finner ikke 31,6k / 3 W Carbon? Hjeelp...

A

audiosan

Gjest
3W carbon er det snevert av. for det meste 0.25W-2W.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Motron har mange 2 Watts beyschlag motstander i carbon.
Tilbake 1 Mai, meg bekjent.
Men det bør være like motstander i begge kanalene.

VH. Bernt

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Motron har mange 2 Watts beyschlag motstander i carbon.
Tilbake 1 Mai, meg bekjent.
Men det bør være like motstander i begge kanalene.

VH. Bernt
Kjempetips! Vet at Brynjar er ute og reiser, skal ha noen 5751 rør av ham. Kanskje han kan trylle fram 31,6K/2W....?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Mulig han har ja, han sa han hadde mange mill spec beyschlag med litt ukurante verdier liggende. Han er tilbake 2.mai.

Mvh
mj

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva har skjedd med motstanden din? Brent?
Du kan sikkert bytte til 33k hvis du gjør det i begge kanaler.
Sjekk effekttapet i motstanden i den kanalen som er OK.
Hvis det er under 1W, vil 2W Beyschlag være ok. Du bør minst ha en motstand som tåler det dobbelte av aktuell effekt. Ellers blir den veldig varm.
Brynjar (MOTRON) er hjemme igjen, men ikke på nett ennå. Snakket med han i kveld.
Vent til 2. mai hvis det ikke er akutt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Hva har skjedd med motstanden din? Brent?
Du kan sikkert bytte til 33k hvis du gjør det i begge kanaler.
Sjekk effekttapet i motstanden i den kanalen som er OK.
Hvis det er under 1W, vil 2W Beyschlag være ok. Du bør minst ha en motstand som tåler det dobbelte av aktuell effekt. Ellers blir den veldig varm.
Brynjar (MOTRON) er hjemme igjen, men ikke på nett ennå. Snakket med han i kveld.
Vent til 2. mai hvis det ikke er akutt.
Jeg aner ikke hva som er skjedd med motstanden. Det gjør ikke Mike Sanders heller...

Saken er den; det gjelder en Quicksilver Audio Full function preamplifier (gammel type) som gir fra seg et "blop-blop" i høyre kanal hvert 5. sekund. Har rådført meg med konstruktøre Hr Sanders. Han mener det er et rør som er defekt. Jeg har da byttet ALLE rørene opptil flere ganger uten at det hjalp. Jeg har sjekket alle loddepunkt, målt alle strømmer og spenningsfall - ja sågar tegnet skjema siden Sanders sitter godt på skjemaene sine. Jeg har brukt et scop for å se på blop-blop'en og den ser ut som en kurve som her: viser en negativ puls som utlader seg som en kondensator for så å gå positiv med samme utladningsforløp. Selve støypulsene tar 0,5 sek og gjentar seg hvert 5. sekund.
Pulsene oppstår midt i linjetrinnet og kan sees på scopet på omtalte 31,6k motstand, som er en tilbakekoblingsmotstand mellom det siste rørest katodeog det første rørets katode men som også sees på det midterste rørets anode. (3 rørs linjetrinn)
Kanskje jeg skal legge inn skjema her?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Hvor stort er spenningspotensialet mellom katode og gløding? Mener å huske at det er ganske høyt på et av rørene. VH. Bernt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Hvor stort er spenningspotensialet mellom katode og gløding? Mener å huske at det er ganske høyt på et av rørene. VH. Bernt.
Da kan du denne forsterkeren, kanskje??
Joda, det 211VDC på katoden på det siste røret som fungerer som en strømbuffer - et 12FQ7 rør.

Har egentlig ikke tro på at det er denne tilbakekoblingsmotstanden selv om Sanders påstår dette. Kan det være noe oscillering en plass - en slags HF-motorboating...??

Det pussige er at bloppingen er identisk uansett hvilket rør som settes i av 12FQ7-typen....

A

audiosan

Gjest
det er nok ikke motstanden. enten er den bra. eller helt død. og ettersom du måler 31Kohm over den, så er den hel.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Helt i grenseland med over 200 Volt om glødingen er jordet.
Har du prøvd flere fabrikater av 12FQ7? De gamle er ofte bedre på dette enn nye.
Hva sier Sanders?

VH. Bernt

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
audiosan skrev:
det er nok ikke motstanden. enten er den bra. eller helt død. og ettersom du måler 31Kohm over den, så er den hel.
Det sier min snart 30 årige elektroerfaring også, men når konstruktøren hevder noe annet så er det da grunn til å spekulere litt. Motstanden måler normal på ohm og spenningsfall - men rørforsterkere med høy båndbredde kan være lumske greier til tider...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Helt i grenseland med over 200 Volt om glødingen er jordet.
Har du prøvd flere fabrikater av 12FQ7? De gamle er ofte bedre på dette enn nye.
Hva sier Sanders?

VH. Bernt
Kjører NOS RCA cleartop 12FQ7. Har prøvd med NOS Philips. Forresten, de finnes bare i NOS....

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Jeg reparerte en slik for mange år siden, mener jeg å huske. Har et vagt minne om at jeg bygget om glødeforsyning for utgangsrøret som jeg hevet fra Jordpotensialet med en spenningsdeler og en kondensator til jord, noe som ofte blir gjort med SRPP trinn.
Må ha vært denne:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=49996
Kuttet noen printbaner, husker jeg.
Merkelig at det bare er i ene kanalen. Oscillasjon ville du sett på scopet, vil jeg tro.
Minner mer om Motorboating som kan skyldes jordproblemer.
Ellers kan du kople fra glødingen på utgangsrøret og bruke et 12 Volt batteri som kan heves fra jord og legges rundt 100 -150 Volt bare for test. Noe arbeide, da.
Rørene burde være bra. Kjente og kjære merker både RCA og Philips. VH. Bernt

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Jeg reparerte en slik for mange år siden, mener jeg å huske. Har et vagt minne om at jeg bygget om glødeforsyning for utgangsrøret som jeg hevet fra Jordpotensialet med en spenningsdeler og en kondensator til jord, noe som ofte blir gjort med SRPP trinn.
Må ha vært denne:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=49996
Kuttet noen printbaner, husker jeg.
Merkelig at det bare er i ene kanalen. Oscillasjon ville du sett på scopet, vil jeg tro.
Minner mer om Motorboating som kan skyldes jordproblemer.
Ellers kan du kople fra glødingen på utgangsrøret og bruke et 12 Volt batteri som kan heves fra jord og legges rundt 100 -150 Volt bare for test. Noe arbeide, da.
Rørene burde være bra. Kjente og kjære merker både RCA og Philips. VH. Bernt
:) Da er det den jeg har! Min er kjøpt brukt i Norge og har ombygd gløding på utgangsrøret. Vil du overta og prøve å finne feilen? ;)

Ja, det er merkelig at det bare er i ene kanalen.....

Eneste avvik jeg finner er at problemkanalen har litt lavere verdi på anodemotstanden på midterste røret noe som gjør at anodespenningen kan ha blitt for høy...?

Hmmm....Takk for link, forresten! 8)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
audiosan skrev:
Si ikke det.
Bytt i hvert fall mortstanden og se hva som skjer.
Prøv med 33K/2W.

A

audiosan

Gjest
en motstand er bygd opp ganske likt som en sikring. vært borti en sikring som "fjusker" noen gang?
enten er tråden hel, eller så er den brutt.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
En motstand kan forandre verdi ved feks høy varme. Ikke alle motstander er trådviklet.
.

A

audiosan

Gjest
alle motstander forandrer verdi ved høy varme. til en viss grad. derfor bør motstnden tåle minimum 2 ganger strømmen den får.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
audiosan skrev:
en motstand er bygd opp ganske likt som en sikring. vært borti en sikring som "fjusker" noen gang?
Feil. En motstand kan ha slittasjemessige skader som får motstandens egenskaper til å gå ut over sine spesifikasjoner spesielt ved varme og ved høye frekvenser.

Å sammenligne er motstand med en sikring avslører en ganske så stor kunnskapsbrist.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
audiosan skrev:
Du er så sikker på dette at du nesten må forklare.
Sammenligningen med en tråd(sikring) er ikke relevant.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
audiosan skrev:
alle motstander forandrer verdi ved høy varme. til en viss grad. derfor bør motstnden tåle minimum 2 ganger strømmen den får.
Enig i det. Jeg regner med du mener trådviklet når du sammenligner med en sikring.? En trådviklet kan også være "defekt" uten at tråden er brent over. Så en direkte sammenligning med en glass-sikring vil jeg ikke være med på ;)

Mvh

morten

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det var utrolig nok motstanden på 31,6k som var defekt! Fikk tak i Audio Note Tantal 2W og koblet 62k//68k.
Feilen er nå borte og jeg mener å høre en litt mere presis gjengivelse og mere stillhet....
Kanskje, kanskje ikke.... men go' forsterkeren er i drift igjen! Endelig kan jeg nyte mine nyinnkjøpte SET805/300B monoblokker.
Livet er herlig, dere!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Mens jeg holder på med rep av preampen så bestilte jeg Mundorf sølv-i-olje for å forbedre linjetrinnet i første omgang. Dessverre var de restnoterte hos Partsconnextions. Noen her i landet som lagerfører disse??

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.542
Jeg har også fått god service fra hificollective

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Eltek i Oslo (nå Dynabel) har Mundorf. Hadde i hvert fall.

Topp Bunn