Kjøpe cd-spiller/radio til bil - hva skal jeg velge?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg kjører rundt i en VW Caravelle, 1997-mod. Tdi. Den er nesten heilt analog, og jeg er LITT kry av det..Bilen har vært - og er fortsatt heldigvis svært feilfri. Den får sine sørviser og regelbundne oljeskift, og bare går og går. Bruker stort sett 0,7 - 0,8 l. på mila, uansett om jeg drar vogn eller ikke, og er kjempegrei både til å transportere yngstefrøkna's handball-lag i ( 8-seter ), til jaktturer, alt av friluftsaktiviteter osv. osv. Tenkte derfor å beholde den et par år til. MEN: Lyden fra cd-spilleren og særlig radioen, er elendig. Jeg har bytta ut den originalmonterte Blaupunkt'en med en billig Pioneer for fire år siden. Nå er det ikke all verdens av høyttalere i denne bilen, men det kan jeg leve med. HiFi har jeg heime...Jeg vil ha en helt streit cd-spiller med best mulig radiodel i. Jeg vil gjerne ha mulighet for å kople til minnepenn, I-pod, MP-3 og sånt, og den må gjerne ha Blåtann, men det siste er ikke noe must.

Jeg er IKKE ute etter en bling-blingspiller, men en millon funksjoner og et display som ser ut som et kortslutta lysorgel. Og ja, det bør være dimming på display-lyset. I dag har jeg et irriterende skinn i sideruta fra spiller'n. Prisklasse: et eller anna sted under 5K, sjølsagt gjelder best mulig - billigst mulig prinsippet her også.

Jeg har ikke fulgt med på bilstereofronten på mange år, men jeg ser jo at prisene på komponenter har gått betydelig ned. Mitt spørsmål er derfor: Hva skal jeg velge?

;D Mvh. VilhelmW

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Og Focal lager gode høyttalere som du kan bytte ut de gamle med.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du bør nok bytte høyttalerne for å få bedre lyd. Dynabel ( http://www.dynabel.no ) har en ok OEM-serie under sitt eget navn til en grei penge. Prøv å få til å lag en "boks" bak høyttalerne, isteden for å la hulrommet bak gå rett mot "blikket". En kompis brukte sånne runde 1-kg potetsalatbokser (tomme :)) med hell...

Johan-Kr

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Gjennom mange år med erfaring med bilstereo,har jeg kommet til at spm ang hvilken bilstereo en skal kjøpe,har forandret seg for min del til hvilken Pioneer modell en skal velge..og hvor en skal handle.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for tips! Joda, jeg er klar over at høyttalersida er svak, og burde vært bedre - men så mye vil jeg ikke legge i dette nå. En skikkelig spiller med en veldig god radiodel, det er hva jeg vil ha på plass nå. Kanskje et par brukanese høyttalere bak i bilen etterhvert, men nå er det altså selve hovedkomponenten jeg vil bytte. Skal sjekke noen Pioneer'er...Noen tanker om hvor det er greit å handle?

Mvh. VilhelmW

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg synes nå alltid Alpine sine spillere har vært helt annerledes enn alt det andre. Solgte en del i gamle dager til enkelte som konkurrerte og i det hele tatt hadde bilstereo som hobby. I den grad de hadde en viss "source first" orientering, gikk de som regel for Alpine. Da hadde de startet riktig, bla. fordi den gang var det nesten kun Alpine som hadde ordentlig med volt på utgangen for å minimere støy i etterkant grunnet mye forsterking osv (Selv om god bilstereo starter ved batteri/dynamo)

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=dynabel&subgid=331&gid=103

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Nevnte Pioneer DEH-P88 leder an når det gjelder lydkvalitet pr krone, derfor har jeg en selv! ;D
Men det er lydkvaliteten sammen med DSP, innebygget delefilter, automatisk "romkorreksjon" og god byggekvalitet som er denne spillerens positive sider.

Radiodelen er bra, men det finnes nok bedre.
Og det å koble denne på et par middels dårlige høyttalere er bortkastede penger spør du meg.
USB eller Blåtann har den heller ikke, men du kan bygge den ut med Pioneers egne "bokser" til formålet.

Er du ute etter maks lydkvalitet, og da gjerne på et større anlegg med aktiv deling osv er dette spilleren.
Men med dine kriterier i første post er jeg ikke så overbevist om annet enn at du får noe annet (gjerne fra Pioneer) som er bedre egnet. Det er jo bl.a. flere spillere som har blåtann og usb innebygget, men som da mangler den avanserte DSP delen, som du allikevel ikke har bruk for.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Har samme problemstilling/ønske som trådstarter, men da bilen ikke har de beste høyttalerene og jeg for min del konsentrerer meg om stereo'n hjemme blir det bare tull å bruke 5000----> på ny lyd i bil. Derfor mener jeg dere heller kan hjelpe oss som trenger det å finne en "best buy" radio. Ser det finnes mange radioer der ute til 1500-2500 som er et mer naturlig prisleie i forhold til behovet og dere må vel ha en formening om vilken som er det beste kjøpet i denne klassen pris kontra kvalitet? Man kjøper til sammenligning ikke Burmester elektronikk til Proson høyttalere...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
Og det å koble denne på et par middels dårlige høyttalere er bortkastede penger spør du meg.
Enig. Det er faktisk på høyttalersiden det svarer seg å legge pengene først hvis det er originalmonterte som står i nå. De byttes jo veldig lett ut, for alle fabrikanter av bilstereo-ht har modeller som passer i alle originalhull. Først etter det bør du se på resten. Mottak på radio er jo veldig viktig, så hvis det er skikkelig dårlig på dagens bilstereo så kan det være et argument for det motsatte, men så dårlige bilradioer tror jeg ikke finnes.

Det finnes nok mange greie høyttalere, fra Seas til Dynaudio og m.m. Selv en billig cdp/radio med noenlunde anstendige ht vil gi mye mer tilfredsstilling av behov enn dyr elektronikk med originale ht. Sist gang jeg kjøpte bilsterereo var for omtrent ti år siden. Da byttet jeg de originale i min Peugot med noen 4" coax fra Phillips og en JVC til under 2000, og det låt ganske skapelig. Noenlunde frekvensomfang med få pukler mtp forhold og pris, og en behagelig lyd jeg kunne lytte til lenge på moderat volum. Slik var det ikke med de originale ht. Der kom lyttetrettheten etter kort tid.

I bilen før det hadde jeg Sansui ht. Det sparket ok fra det, med noe større membraner. Men slike er både uinteressante og vanskelige å få tak i nå tipper jeg.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
skal man bytte høyttallere bør man dempe alt blikket med asfalt plater, det gjør underverker og er lett vært den 1000 lappen det koster!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
duality skrev:
skal man bytte høyttallere bør man dempe alt blikket med asfalt plater, det gjør underverker og er lett vært den 1000 lappen det koster!
Ekstra tweaking er alltid til det gode når det uansett ikke er i nærheten av optimal lyd/gode forhold. Men jeg har klokketro på at en cdp til 1000 kroner og ht til tusen vil låte lysår bedre enn de originale ht i en Caravelle koblet opp mot Burmeister cdp. Source first er bare vrøvl innen bilstereo når utgangspunktet er laveste nivå fra før. Velg først ht som passer i bilen, og nesten alle biler har enten opplegg for eller allerede monterte ht av semreste kvalitet.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
baluba skrev:
duality skrev:
Ekstra tweaking er alltid til det gode når det uansett ikke er i nærheten av optimal lyd/gode forhold. Men jeg har klokketro på at en cdp til 1000 kroner og ht til tusen vil låte lysår bedre enn de originale ht i en Caravelle koblet opp mot Burmeister cdp. Source first er bare vrøvl innen bilstereo når utgangspunktet er laveste nivå fra før. Velg først ht som passer i bilen, og nesten alle biler har enten opplegg for eller allerede monterte ht av semreste kvalitet.
Det ble nevnt nye høytallere over her og da bør man dempe døra. Det er ikke en liten tweak, men en enorm tweak, syns nå jeg... døra spiller veldig mye med høytallerene om man kjøper noe som er litt vassere enn orginalene, orginalene spiller også mye med men ikke så dypt så det høres ikke, så man legger ikke merke til det på samme måte..

Topp Bunn