Kjøpe bruktbil privat?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Så var det dette med bil igjen da.... litt bakgrunnstoff på vidunderet:

BMW 318D (136hk utgaven)
km: 70 000
Model: 2008
Sport - skinn-xenon- osv... så nokså godt utstyrt :)

Men, er litt skeptisk til å handle med så pass store summer med en annen privatperson. Hvordan bør jeg tilnærme meg dette? Hva bør jeg sjekke med bilen. Kontrakter? Forsikringer? Jeg er nokså blank... så noen tips hadde vert nokså kjærkomment! :)

MVH

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.129
Første bud er vel å sjekke om det er tatt opp lån med sikkerhet i bilen. (Brønnøysundregisteret).

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
NAF-test, og vær med selv!

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Kontrakt finner du hos Forbrukerrådet om jeg ikke tar feil. NAF har også på sin hjemmeside. Kjør ellers en NAF kjøpertest på bilen, gir deg en viss trygghet for at ting er som de skal.

Betaling gjøres enkelt med bankremisse alternativt overføring.

Westen

Medlem
Ble medlem
29.04.2010
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kjøpevettregler

1. Skriv alltid kontrakt. Sørg for å få med alle detaljer.

2. Undersøk bilens km-stand og årsmodell.

3. Undersøk om bilen har hatt skade.

4. Undersøk om det er registrert heftelser på bilen.

5. Undersøk eierforhold – er det eier av bilen som selger den?

6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett/utfylt.

7. Undersøk bilen nøye. Ta en kjøpstest/salgstest av bilen før kjøpekontrakt inngås.

8. Undersøk om bilen er EU-godkjent.

9. Sørg for at en eventuell garanti gir deg rettigheter utover de alminnelige reklamasjonsreglene.

Kilde: Forbrukerrådet/NAF

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Super skrev:
Første bud er vel å sjekke om det er tatt opp lån med sikkerhet i bilen. (Brønnøysundregisteret).
Det er vanlig med heftelser på biler idag så få for guds skyld få bekreftelse fra pantehaver at de sletter pant ved kjøp/overføring av penger. IKKE godta at det bare står i kontrakten at heftelser blir slettet...

Gubra skrev:
NAF test kan være greit når bilen er såpass kurrant og ny, men ellers hadde jeg ikke stolt for mye på dette, har selv smertelig erfart at NAF gikk god for en bil jeg kjøpte som viste seg å være veldig mye feil på :(

Men iom at det her er snakk om relativt ny bil så er det nok veldig kurrant å kjøpe bil også hos privatpersoner dersom en tar forhåndsregler som allerede nevnt her.

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
baldrick skrev:
Super skrev:
Det er vanlig med heftelser på biler idag så få for guds skyld få bekreftelse fra pantehaver at de sletter pant ved kjøp/overføring av penger. IKKE godta at det bare står i kontrakten at heftelser blir slettet...

Gubra skrev:
NAF test kan være greit når bilen er såpass kurrant og ny, men ellers hadde jeg ikke stolt for mye på dette, har selv smertelig erfart at NAF gikk god for en bil jeg kjøpte som viste seg å være veldig mye feil på :(

Men iom at det her er snakk om relativt ny bil så er det nok veldig kurrant å kjøpe bil også hos privatpersoner dersom en tar forhåndsregler som allerede nevnt her.
Om det er heftelser på bilen er det særdeles viktig å ikke betale alle pengene direkte til selger. Du sjekker først Brønnøysund, deretter ringer du banken e.l. som har lånt ut penger til bilen (som da har pant i den) og sjekker hvor mye av beløpet som gjenstår. Du betaler da dette beløpet direkte til dem, og evt overskytende til selger av bilen.

Det er relativt greit å kjøpe og selge biler med private så lenge du er litt nøye med fremgangsmåten

Lykke til, BMW er flotte greier!

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Takker for svar folkens!

Vi for se litt hvordan dette går, den er ikke perfekt, men er heller ikke gale. Tror ikke enn finner så veldig mye bedre egentlig. Den største utfordringen er å finne tid til å tenke bil... det er ikke så lett i disse tider gitt...:p

MVH

C

Cyber

Gjest
Kan anbefales hvis man vet hva en driver med og kan vurdere en bils tilstand når man ser på den og vet litt hva en skal se etter. Sparte selv 50 000 på å kjøpe privat sist.

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
I og med at dette er en 318 med 136hk så er den nok kjøpt ny Norge, da har forhandler god oversikt over historikk. Du har også 5 års reklamasjonsrett, dvs. minst 1 år igjen på å reklamere på feil som eventuelt skulle oppstå. For øvrig er BMW 3-serie blandt de biler med færrest feil. Helt i tet i diverse statistikker i bl.a. Tyskland og Storbritannia.

E

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
EndreS skrev:
I og med at dette er en 318 med 136hk så er den nok kjøpt ny Norge, da har forhandler god oversikt over historikk. Du har også 5 års reklamasjonsrett, dvs. minst 1 år igjen på å reklamere på feil som eventuelt skulle oppstå. For øvrig er BMW 3-serie blandt de biler med færrest feil. Helt i tet i diverse statistikker i bl.a. Tyskland og Storbritannia.

E
Generelt er nyere BMW veldig solid. Har hatt min E92 320 2008 i to år nå uten eneste feil. Dette er min tredje BMW, den eneste som kosta litt mer var E46 M3'en, men det var mest pga dyrere deler gjengs over enn at den hadde så fryktelig mange feil :)
Løp og kjøp!

Topp Bunn