Kjøp av platespiller (Black Friday)

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg vurderer å anskaffe ny platespiller nå som det er black friday-tilbud hos de fleste nettbutikkene.
Har sett litt på Project, Denon og Rega. Hva ville dere ha satset på i prisklassen under 10 000?
Har fra før en gammel Ariston RD 40 -spiller som jeg innbiller meg at er på høyden lydmessig, men mekanisk begynner det å skrante noe..

Noen som kjenner Pro-Ject Debut og x1? eller Denon DP 400? Rega Planar 1 og 2?

Ellers så ser jeg Sterofil har Planar 3 m/exact pu og psu til knappe 11000, det frister..

Jeg spiller ikke mye vinyl, men jeg er opptatt av lyden de gangene jeg gjør det. Ønsker derfor å ikke ende opp med en (for) simpel platespiller som ikke holder mål ved ønske om senere oppgraderinger.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg vurderer å anskaffe ny platespiller nå som det er black friday-tilbud hos de fleste nettbutikkene.
Har sett litt på Project, Denon og Rega. Hva ville dere ha satset på i prisklassen under 10 000?
Har fra før en gammel Ariston RD 40 -spiller som jeg innbiller meg at er på høyden lydmessig, men mekanisk begynner det å skrante noe..

Noen som kjenner Pro-Ject Debut og x1? eller Denon DP 400? Rega Planar 1 og 2?

Ellers så ser jeg Sterofil har Planar 3 m/exact pu og psu til knappe 11000, det frister..

Jeg spiller ikke mye vinyl, men jeg er opptatt av lyden de gangene jeg gjør det. Ønsker derfor å ikke ende opp med en (for) simpel platespiller som ikke holder mål ved ønske om senere oppgraderinger.
Nå har jeg ikke noe erfaringer med Denon Dp400, men av de du nevner ville jeg utvilsomt gått for en Rega P3.
Da har du noe som er bra lydmessig og kvalitetsmessig tåler mange års bruk. den kan også oppgraderes hvis ønskelig. Exact pickup er også ganske god, men spilleren takler bedre
pickup hvis du skulle ha ønske om det siden.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
RD 40 er ingen dårlig spiller, hvilken arm sitter det på? :)

mvh
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Technics sl-100c kan være noe å vurdere om du skulle komme over et godt tilbud. Veiledende ligger den rett under 10 000 kr.
Fikk selv et tilbud på denne som jeg slo til på tidligere i høst, og er så langt meget fornøyd.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.605
Antall liker
1.863
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
mulig dnb kjører mastercard tilbud igjen, da får du gode priser på technics hos power.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Technics SL1210 Mk7 koster 10990. Du må regne med noen kroner til pickup her
Technics SL1500 med Ortofon 2M Red og innebygd riaa koster 12000.

Jeg ville sterkt vurdert en av disse to, hvis budsjettet rekker.

Johan-Kr
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Technics SL1210 Mk7 koster 10990. Du må regne med noen kroner til pickup her
Technics SL1500 med Ortofon 2M Red og innebygd riaa koster 12000.

Jeg ville sterkt vurdert en av disse to, hvis budsjettet rekker.

Johan-Kr
SL-100C er helt lik SL-1500C, men har ikke innebygget RIAA-trinn. Den kommer også med en rimeligere pickup (AT VM95C), men stiften kan lett og ganske rimelig oppraderes til en microline (VMN95ml) eller shibata (VMN95sh). Prismessig havner man da totalt rett under SL-1500C. Etter å ha irritert meg over hvor dårlig 2M red sporer ville ikke valget vært spesielt vanskelig for min del. Om man da ikke trenger den innebygde platespillerforsterkeren;)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
RD 40 er ingen dårlig spiller, hvilken arm sitter det på? :)

mvh
Det er Ariston arm, mer vites ikke om denne. ;-) Mulig det blir en liten service på denne spilleren etterhvert, den er jo ganske stilig.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Project Debut Pro er blitt en het kandidat, etter litt lesing om denne. Virker til å være en spiller man fint kan "vokse med" og oppgradere.
Men det er mulig jeg tar en gjennomgang av spilleren jeg har først, for å se om innkjøp av ny spiller kan utsettes. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Alle som spør meg nåtildags om platespiller til 10 lapper får till svar at hvis jeg skulle kjøpe en selv, hadde jeg kjøpt en SL-100C og byttet stiften til en AT-VMN95ML. Det er strengt tatt god *nok* spiller for alle, og hvis du ikke blir smittet av byttesyken, kan du sikkert ha den til du dør. ;)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det er Ariston arm, mer vites ikke om denne. ;-) Mulig det blir en liten service på denne spilleren etterhvert, den er jo ganske stilig.
Ville heller satset på en god pu til spilleren du har en å kjøpe en billig innstegs spiller :)
Lykke til med valget

mvh
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg tror nok den Aristonen i utgangspunktet er en bedre spiller en en Debut Pro. Da tror jeg pengene er bedre anvendt på en bedre pickup og kanskje snoke etter en brukt SME3009 arm e.l.

Johan-Kr
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Project Debut Pro er blitt en het kandidat, etter litt lesing om denne. Virker til å være en spiller man fint kan "vokse med" og oppgradere.
Men det er mulig jeg tar en gjennomgang av spilleren jeg har først, for å se om innkjøp av ny spiller kan utsettes. :)
Jeg synes vell i likhet med noen andre her att det ikke høres ut som en god plan. Hadde du ikke hatt noen spiller så hadde den vært en
fin begynner spiller. Ikke noe å vokse med. Og siden du har allerede en spiller i samme gate, burde du kanskje sikte noe høyere
hvis du skal bytte. Da ville Rega P3 vært ett bedre valg, den er både bedre og mulighet for å vokse med i form av div oppgraderinger fra feks Tangospinner
og Groovetracer.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde beholdt Ariston-spilleren, gått over den (evt fått hjelp), evt.gitt den en ny pickup og evt. også tonearm. Spilleren er god nok til det.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg hadde beholdt Ariston-spilleren, gått over den (evt fått hjelp), evt.gitt den en ny pickup og evt. også tonearm. Spilleren er god nok til det.
Helt enig som jeg skrev lenger opp så er det ingen dårlig spiller og ikke noe dårligere en P3 som er nevnt.

mvh
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.605
Antall liker
1.863
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis du føler behov for å svi penger på black friday er det jo i allefall tilbud på pickup`er. Har vel også sett noe tilbud på tonearm (uten at jeg vet om det passer på din) :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Helt enig som jeg skrev lenger opp så er det ingen dårlig spiller og ikke noe dårligere en P3 som er nevnt.

mvh
Da må Ariston RD 40 jeg hadde til lån/test vært ett dårlig eksemplar, min P3 spilte bedre enn den. Og min modda P3 spilte betydelig bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: oal

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Da må Ariston RD 40 jeg hadde til lån/test vært ett dårlig eksemplar, min P3 spilte bedre enn den. Og min modda P3 spilte betydelig bedre.
Med samme pu regner jeg med og hva ble så mye bedre med en P3? :) Rega armen er jo en del tyngre en Ariston mener jeg å huske

mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Med samme pu regner jeg med og hva ble så mye bedre med en P3? :) Rega armen er jo en del tyngre en Ariston mener jeg å huske

mvh
Selvfølgelig samme pu og Origin Live arm på Ariston. Brukte bla Goldring 1042, og en Shure pickup, mener den het noe med 75.
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Nå må ikke enkelte her inne tro att jeg er noe form for fanboy av Rega eller for den saks skyld andre merker.
Jeg har også hatt bla Pro-ject , Avid og JR Transrotor i mange år.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Til trådstarter så har Gjallarhorn en Clearaudio Concept demo spiller til 1k over din pris så hvis du kan strekke deg litt kan du få en meget habil spiller som er plug and play :)

mvh
 
Sist redigert:

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Ligger en SL1200Gr på finn nå. Løp og kjøp.
 
Topp Bunn