Kjøp av Dual 704

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Med en sterkt gryende interesse for vinyl, lurker jeg rundt etter noe som kan snurre mine gamle gode utgaver av arten.
Jeg har fått tilbud om kjøp av en Dual 704 i meget god stand, utstyrt med en Ortofon MM-pickup av et eller annet slag.
Prisforlangende er kr.2000,- noe jeg for min del vil tro er en ok pris?
Jeg kan godt svi av mere penger på noe bedre, men vil foreløpig se dette an.

"Grønn" som jeg er i vinyl-land, er jeg sterkt mottakelig for synspunkter og eventuelle alternativer. :D
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er glad i de to 704'ene jeg har, men synes nok at 2000 er vel mye å måtte ut med; den er jo blitt noen år. Kommer nok an på pickup-en hvorvidt det er verdt prisen. Det er ikke så mye som kan gå galt med selve spilleren, lite automatikk og denslags, så lenge den går riktig og stroboskoplampa virker. God er den også, men mange mener nok at den kommer best til sin rett med en Shure (V15III) pickup.

B
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Takker så mye for innspill!
Jeg har mulighet for å få med en vintage Shure MM også, men er ikke sikker på hva selger vil forlange ekstra for den.
Spilleren påståes som sagt å være i meget god stand, såvel kosmetisk som teknisk.

Tar gjerne imot flere synspunkter! :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.891
Antall liker
26.712
Sted
Oslo/Grebbestad
Har ikke så mye kjennskap til Dual 704 tyverr, men det som slog meg var att en technichs sl-1200 kunne vært ett alt
for deg Scrooge. Sl-1200 er en kompetent spiller i org, men disse drivverken går og tweaka i oændlighet omtrent, og ettersom du er en god handyman så kunne det vært noe før deg!
Har en selv som brukes i ett andre oppsett :) pris tja ca 2-3k bør man kunne få en før.

Les vad Arve her på sentralen skrev på audiophile tidl
http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/261-technics-sl-1200-gld

Og litt om ulike tweak
http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm

dette blev off top, men alltid nått da
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hmm, SL-1200 kan nok være et spennende alternativ. Men kanskje vanskelig å finne på bruktmarkedet?
Som du tydeligvis har fått med deg, så har jeg jo en hang til å modifisere både det ene og det andre. ;D
Ikke minst av den grunn kan jo SL-1200 være interessant.

Ellers tar jeg fortsatt imot synspunkter omkring Dual 704!
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.662
Antall liker
3.090
Scrooge skrev:
Hmm, SL-1200 kan nok være et spennende alternativ. Men kanskje vanskelig å finne på bruktmarkedet?
Som du tydeligvis har fått med deg, så har jeg jo en hang til å modifisere både det ene og det andre. ;D
Ikke minst av den grunn kan jo SL-1200 være interessant.

Ellers tar jeg fortsatt imot synspunkter omkring Dual 704!
Michael Fremer skriver i siste Stereophile (mai, side 113) at hastighetsreguleringen i platespillere som SL 1200 "can create a jitter effect in the mid-treble to which the human ear is particularly sensitive, adding a hard, brittle texture to music. That describes the sound of Technics' now discontinued SL 1200 series of direct-drive turntables, and explains why, despite their high build quality and relatively low price, few are used in serious audio systems."

Jeg vil anbefale deg å slå til på Dualen, kanskje med litt pruting. Min CS 704 (nå nummer to-spiller med et rimelig Bentz MC-element) er en utmerket musikkformidler. Den kom originalt med Shure V15 type III, og dette er en flott match. Ideelt for rock og annen rytmisk musikk!

La oss høre hvordan det går!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Takker så mye for info! :)
Dualen skal beskues i morgen kveld, så jeg kan ikke si så mye før i morgen.
Har mulighet til å få med en Shure M75 pickup mot et pristillegg, alternativt en Shure M91 med Jico SAS stift.
Anbefalinger her?
Skal selvsagt holde dere orientert, så fort det skjer noe! ;)
 

Ekorre

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
679
Antall liker
248
Heisann.
Nå vet jeg ikke hvor i Norge du befinner deg. men bor du i Oslo har jeg ett par ekstra Shure V15 Type III med jico sas som ligger å støver.
Disse er vel perfect match til denne spilleren?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ekorrefaen skrev:
Heisann.
Nå vet jeg ikke hvor i Norge du befinner deg. men bor du i Oslo har jeg ett par ekstra Shure V15 Type III med jico sas som ligger å støver.
Disse er vel perfect match til denne spilleren?
Det kan jo være interessant?
Nå har jeg absolutt ingen formening om hvor godt V15 vil passe denne spilleren, ettersom jeg er mer elle mindre "blank" når det kommer til slike detaljer.
Jeg bor i Oslo (Furuset) ja, så avhenting skal ikke være noe problem.
Om du ikke vil legge ut noe prisforlangende her, så kan du jo sende meg en PM / mail?
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg har selv hatt en 704, og var svært fornøyd med den. Jeg kjøpte den på Ebay da jeg bodde i Tyskland for 70€, og 2000,- høres litt stivt ut...
...men på den annen side ble Technics SL 1200 nevnt her. Denne er praktisk talt uforandret siden 70-årene hvor den, hvis jeg ikke tar helt feil, verken på kvalitet eller for den del prislapp var i samme klasse som Dualen. Det finnes en test (tysk, og med vekt på målinger) hvor en Dual 606 (etterfølgeren til lillebror 604) slår celebre konkurrenter som f.eks. Technics SL-10, Luxman PD 277 og for den del Thorens TD 126. Link: http://wega.we.funpic.de/606t/

Dette er selvsagt bare en enkelt test, men jeg ville bare illustrere at spillere fra denne produsenten ikke bør undervurderes hvis man ser etter eldre platespillere.

Fordelen med en 1200 er at de ble produsert opp til for kort tid siden, og en 704 har rundet 30. Dette medfører litt mer arbeid, det er for eksempel en knallkondensator som kanskje må byttes ut og det er helt sikkert behov for å rense kontaktpunkter i headshellet.

Jeg har nå en oppgradert Rega Planar 2, men holder Dualen for å være en bedre spiller.
Dessverre tålte den ikke å gå i gulvet ::)


mvh
Bård
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Michael Fremer skriver i siste Stereophile (mai, side 113) at hastighetsreguleringen i platespillere som SL 1200 "can create a jitter effect in the mid-treble to which the human ear is particularly sensitive, adding a hard, brittle texture to music. That describes the sound of Technics' now discontinued SL 1200 series of direct-drive turntables, and explains why, despite their high build quality and relatively low price, few are used in serious audio systems."

Jeg vil anbefale deg å slå til på Dualen, kanskje med litt pruting. Min CS 704 (nå nummer to-spiller med et rimelig Bentz MC-element) er en utmerket musikkformidler. Den kom originalt med Shure V15 type III, og dette er en flott match. Ideelt for rock og annen rytmisk musikk!

La oss høre hvordan det går!

[/quote]

Jada, og slik gikk det: ;D
Jeg slo til på den Dualen, ettersom den var i meget god teknisk stand. Noe jeg forlengst har gått i dybden av, ved å demontere det som er nødvendig for å kontrollere slitasje etc. Og det ser unektelig bra ut!
Ellers valgte jeg å ta med en SHURE M91 MGD, utstyrt med en splitterny Jico SAS, sistnevnte i originaleske.
Har ikke fått koblet opp nyerhvervelsen enda, da jeg mangler overgang fra 5-pins DIN til RCA.
Det var ellers "umulig" å prute på prisen, som endte med at jeg ble 3.500,- fattigere.
Men det kan jeg leve med, uansett. 8)
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
:)

Gratulere med en ny spiller. Nå har jeg ikke hatt denne 704 men er godt kjent med 701 og 1219 som jeg har selv. Regner med at det er ikke store forskjellene på disse 3.
Etter og ha hatt Dual i mange år sitter jeg igjen med det inntrykket at de bare går og går. Virker uslitlige. I mine ører så spiller de meget bra med en god riaa. Noen hevder at de har et slør over musikken.(shure) Men de er meget gode og høre på og en blir ikke sliten.
Bruker en Audion riaa og den passer perfekt til Shure. Lykke til.

Mvh Roar
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Gratulerer med en fin spiller.

Motoren vil ikke ha de samme problemene som dj spilleren fra Technics. De direktedrevne spillerene fra Dual reguleres ut fra spillerens innebygde konstruksjon. Det ligger egne følere (hall elementer) distribuert rundt sammen med viklingene. Når dette gjøres (lages) korrekt så blir det også rippelfritt. Technics spilleren reguleres etter en quartz klokke som hele tiden søker å holde jevnt turtall. Fordelen med dette er at man kan oppnå pitch ferfekt avspilling. Altså bra for dj'er. Dualene vil drifte i turtall. Det er altså to helt ulike måter å regulere direktedriften på.

:)
 
Topp Bunn