Verktøy Kjøp av drill - Ca 1000 kr

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Klarte å ødelegge laderen til Biltema-drillen min i helgen, så må kjøpe meg en ny batteridrill.
Brukes vel mest til montering av Ikea-møbler og enklere oppgaver i hjemmet.
Bor i 2-mannsbolig med sponplater/tapet og panel som overflater..

Sett litt på denne rimeligste fra Bosch sin Proff-serie til 1 150 kr inkl frakt fra Netonnet:
Bosch GSR 10,8-2-LI 2x1,5Ah - Borskrutrekker med 2 batteripakker

Pluss for lett vekt, kort avstand fra bit til bakende med tanke på montering av div knotete møbler, samt 2 stk batterier følger med.

Innspill vedrørende denne eller andre tips?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Blå bosch er aldri feil. Til ditt bruk høres den helt finfin ut.
Kjøpte selv en milvaukee jeg er fornøyd med.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.621
Fin serie, funker til nesten alt innendørs og det meste utendørs men blir for slapp til store og lange skruer.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Det der er en god pris på en bra proffdrill. Den koster mer i kampaneavisen til Bosch faktisk.
Løp og kjøp :)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.305
Har selv tilsvarende i Makita, og har en Blå-Bosch 14,4V drill også. Blå-Boschen har jeg ikke hatt i husstanden det siste året grunnet oppussing såpass langt unna at det å frakte drillen er dyrere enn å kjøpe ny drill osv. Samme det.. Poenget er at i mangel på 14,4v drill har nå 10,8v Makita drill blitt brukt som erstatning, og skal man ikke borre så fryktelige lenge av gangen i stål og stor diameter i tre, så duger dette helt fint. I høst har den satt sammen et helt kjøkken uten problem, laget noen høyttalerkasser mm. Savnet etter 14,4 drill har ikke vært der, det er heller de oppgavene hvor en søyleboremaskin savnes at den har kommet til kort.

Blå-Bosch er gode greier. Bare å gå for denne drillen mener nå jeg :)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.840
Torget vurderinger
1
Kjøpte en koffert med blåbosch for knapt et år siden, hvor denne inngikk. Ingenting å utsette på denne til medium og mindre oppgaver.
Men hvis jeg ikke tar feil, kan dette være et lagerutsalg, da 1,5Ah batteriet er erstattet med 2Ah.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takker for gode tilbakemeldinger, da går jeg for en slik blå Bosch :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kjøpte en koffert med blåbosch for knapt et år siden, hvor denne inngikk. Ingenting å utsette på denne til medium og mindre oppgaver.
Men hvis jeg ikke tar feil, kan dette være et lagerutsalg, da 1,5Ah batteriet er erstattet med 2Ah.
Du får kjøpt den med både 1,5 og 2,0 batterier - er bare at prisen er høyere på 2,0Ah selvfølgelig

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Den koster 2122,50kr på kampane med 2x2AH batterier. Du klarer deg nok lenge med 1,5AH batterier til hjemmebruk, bare å passe på å alltid ha reservebatteriet ferdigladet hvis du skal gjøre en større jobb.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.450
Sted
Sølvbyen
Til å sette sammen IKEA møbler og andre småjobber så holder det faktisk lenge med en Bosch IXO, syns iallfall jeg.
Den batteridrevne skrumaskinen IXO fra Bosch - IXO Little Big Moments
Har en sånn selv og bruker den bl.a. til å åpne vinflasker med. Veldig hendig format, men vet ikke om jeg ville valgt den selv hvis det ikke var for at jeg fikk en sånn i julegave på jobben et år. Men den er overraskende anvendelig til alt som ikke krever all verden av kraft.

Ellers er den blå-Boschen hakket vassere og duger helt sikkert til diverse småjobber, men den er ikke noe å skru f.eks. terrasse med. Da er 14,4 eller 18 volt tingen.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.621
Skal man ha kun en drill er det vanskelig å komme unna Festool synest jeg. Ja, de koster en god del (ok, svært mye) mer enn alternativene, men vinekladaptere og eksenterchucken som følger med i settet gjør at det fort er glemt når man virkelig trenger de. Inntreffer erfaringsmessig kun noen få ganger i året med privatbruk, men gudhjelpemeg så genialt det er når man trenger det. De par tusenlappene man gav ekstra for drillen er fort glemt når slike situasjoner inntreffer.

Utover å ha markedets mest følsomme hastighetskontroll og generelt være kule, selvsagt.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Festool har veldig mye bra verktøy, batteridriller er desverre IKKE blandt det. Har hatt et par Festooldriller og det har ikke vært annet enn problemer, gir og lager som ryker, kort levetid på batterier, ladere som streiker etc. Eneste som er positivt er servicen fra Motek, den er uslåelig.
Nå skal det sies at jeg bruker verktøyet hardt hver dag og har funnet ut at det som funker best for meg er driller fra Metabo og Hitachi.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Til å sette sammen IKEA møbler og andre småjobber så holder det faktisk lenge med en Bosch IXO, syns iallfall jeg.
Den batteridrevne skrumaskinen IXO fra Bosch - IXO Little Big Moments
Har en sånn selv og bruker den bl.a. til å åpne vinflasker med. Veldig hendig format, men vet ikke om jeg ville valgt den selv hvis det ikke var for at jeg fikk en sånn i julegave på jobben et år. Men den er overraskende anvendelig til alt som ikke krever all verden av kraft.

Ellers er den blå-Boschen hakket vassere og duger helt sikkert til diverse småjobber, men den er ikke noe å skru f.eks. terrasse med. Da er 14,4 eller 18 volt tingen.
Så kjekk ut den, men er avhengig av å ha en drill som kan borre også - ellers må jeg kjøpe 2 stk enheter

Og når det gjelder volt så har jeg lært at man ikke skal henge seg helt opp i det, men heller se på dreiemomentet i Nm.
Den Boschen jeg ser på har 10,8v og 30 Nm maks
Denne Black&Decker koster 1550kr har 14,4v og 26 Nm maks - Drill 14,4V EGBHP146BK | Bor-/Skrumaskiner Accu | El-Verkt?y Accu Konsument | Maskiner og verkt?y | Produktkatalog B2B | MAXBO B2C nettbutikk
Den største fra Biltema til 1799kr har 18v og 30 Nm maks - Drill/skrutrekker CD 18P - Biltema

Men selvfølgelig, høyere volt gir jo mulighet for høyere dreiemoment også :)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.305
Har brukt Festool en hel del på jobb. Eksenterchucken er genial! Rett og slett. Dessverre streika den en gang i halvåret mer eller mindre og måtte inn til sjekk. Batteriladeren var heller ikke helt bra. Den forlot dog aldri kofferten, og drill og koffert ble vasket hver dag etter bruk. Jeg betalte ikke drillene på jobben, og har vært innom både Makita 18v, 14,4v og 10,8v, Bosch 14,4v og Milwaukee 14,4v utenom Festool. Til diverse arbeid er Makita 14,4v vinneren hos meg, dersom man passer på å ikke kjøre den varm, for det blir den fort, og børstebytte må gjøres relativt ofte. Milwaukee synes jeg rett og slett var stort og klumpete søppel :)

Kofferten drillen ligger i er også viktig, og her scoret Makita absolutt høyest. Kunne ha med seg et stort arsenal bor, bits, plugger og skruer i en og samme koffert.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.450
Sted
Sølvbyen

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.489
Torget vurderinger
4
Her denne, er suveren og svært hendig.

brukt som primær drill ved oppføring av tilbygg på hytte. Kommer til overalt. Klarte alltid å lade nytt batteri før det i bruk var tomt. Som en annen kar nevner; overkill mtp montering av Ikea. Anbefales.

Klarte å ødelegge laderen til Biltema-drillen min i helgen, så må kjøpe meg en ny batteridrill.
Brukes vel mest til montering av Ikea-møbler og enklere oppgaver i hjemmet.
Bor i 2-mannsbolig med sponplater/tapet og panel som overflater..

Sett litt på denne rimeligste fra Bosch sin Proff-serie til 1 150 kr inkl frakt fra Netonnet:
Bosch GSR 10,8-2-LI 2x1,5Ah - Borskrutrekker med 2 batteripakker

Pluss for lett vekt, kort avstand fra bit til bakende med tanke på montering av div knotete møbler, samt 2 stk batterier følger med.

Innspill vedrørende denne eller andre tips?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takker for alle svar - da har jeg lagt inn en bestilling på denne "Blå-Bosch'en" hos Netonnet :)

Topp Bunn