Kjøp av brukt Opera Audio LP1

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Hei

Trenger råd angående ett nytt kjøp, har no muligheten til å kjøpe en ny platespiller av skikkelig kvalitet, Opera Audio LP1, den er ca 2.5 år gamel, og koster 15000 ny, eg får den får 7000. Det følger ikkje med arm (eller PU), har fråa før av en PU som heter Grado Reference - The Reference som vill yte enda bedre på ett slikt drivverk.
Er dette ett bra kjøp?
Her er bildet av drivverket;
 

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hei
Opera er et godt kjøp. 7k høres ut som en ok pris også. Jeg har hørt Grado ref ref på både LP1.0 og på LP2.0. En periode eide jeg lp 2.0 og brukte Grado ref. ref. pickupen. Det er en ok match. Når det gjelder armer har jeg hørt både Mørch up4, Fidelity Research fx64fx, Micro Seiki (husker ikke typebetegnelsen) og MG 1. luftbåren tangentialarm. Sistnevnte er et fantastisk godt kjøp, som kommer på ca 6000 kroner levert fra USA inkl. luftpumpe. Brukte MG-1 sammen med Grado ref ref på LP 2.0 i en periode. Det var en kul kombo! Og MG-1 armen skal du langt opp i pris for å overgå!
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tror dette er et godt kjøp!
Som gut man nevner, så har vi begge hatt Opera verk. Jeg hadde LP1.0, og har prøvd en del forskjellige kombinasjoner av armer og PUer på den

Lettflytende, rask og dynamisk føler jeg at beskriver dette verket veldig godt.

Av armer jeg har prøvd på Opera LP1.0 er, Mørch UP4, Micro Seiki MA 505 MKIII, SME IV, og Airtech MG1 Tangentialarm. Den beste kombinasjonene med dette drivverket var uten tvil MG1, men jeg vil allikevel fremheve Mørch UP4 som en fantastisk arm, og som passet dette verket som hånd i hanske. PUen kjøpte du jo av meg, og har spilt med den i både Micro armen, og i Mørch armen. Meget bra kombinasjon.

SME IV prøvde jeg litt, men fikk ikke helt det til å stemme med verket. Og ettersom jeg nå eier en SME arm så vet jeg at dette dreier seg om en mismatch, og ikke noe annet. :)




 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Setter stor pris på svar og gode råd.

Må si eg er litt forelsket i utseende på denne spilleren også!! Etter det dere to skriver så frister det å skaffe meg en Airtech MG1 arm.. Kva tror dere hadde vert en fin RIAA til dette oppsettet, med tanke på at eg mest sannsynlig også har fått tak i en EC4.7 mk2 forforsterker, tror dere dette kan låte bra med riktig RIAA? Vill iallefall tro det låter bedre med en EC4.7 enn en NAD 372;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nydelig spiller! Husk på at bruk av tangensialarm setter svært høye krav til korrekt vatring for å funke optimalt, men da funker det jaggu også! På riaasiden ville jeg anbefalt en ASR Mini Basis. Den funker enormt bra med Grados Reference.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Aha ... det er denne som står med han Berger, ja (HiFi-Guiden)!!
Jo, dette er ikke noen dårlig spiller - har selv hatt den i tankene ;).

Ellers så kjører han Opera LP6.0 også for en høvelig billig penge, hva med den?
Men ... hva med Regaarmer på disse drivverkene?
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Nydelig spiller! Husk på at bruk av tangensialarm setter svært høye krav til korrekt vatring for å funke optimalt, men da funker det jaggu også! På riaasiden ville jeg anbefalt en ASR Mini Basis. Den funker enormt bra med Grados Reference.
Enig med impulse både ang spiller og anbefalt riaa. Et i mine øyne godt alternativ (drivverk INKL arm) til denne er den brukte Linn spilleren i linken under...

http://www.artsound.dk/232-236-diverse_brugt_og_demo.htm
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Takk for enda flere svar og råd. Har lest gjennom tråden til FallenA og Gut_man om kjøpet av MG1 armen. Men må si at det framleis er mange spørsmål ang armen. Virker jo som en utrolig god arm, men sjønner ikkje kva den luft pumpen er til.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Psychonaut skrev:
Takk for enda flere svar og råd. Har lest gjennom tråden til FallenA og Gut_man om kjøpet av MG1 armen. Men må si at det framleis er mange spørsmål ang armen. Virker jo som en utrolig god arm, men sjønner ikkje kva den luft pumpen er til.
Luftpumpen leverer trykkluft til selve arm"sleiden", som flyter på luft og ikke har kontakt med resten av oppsettet på noen som helst måte.


Edit:
Tenk lufthockey ;)
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Jan_I skrev:
det er en egen tråd om luftbårne tangentialarmer her på sentralen:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10500.0.html
Tangential arm - Hva, hvor og hvordan? heter tråden
,

Har lest tråden, men har tydelig ikkje fått med meg kva pumpen er til. Men no vet eg det etter en enkel og god forklaring av FallenA;)
Virker som om tangentialarmer er ganske så hightech, og det liker vi jo;) Må si det hadde vert kjekt med en sli MG 1 arm. Får først ta å legge ut en annonse på bruktbørsen å se om det er noen som er villig til å selge. Er det ellers noen andre gode forum der det er mulighet for å finne slikt brukt??
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mitt råd er å gå for drivverket. Let etter en god brukt arm. F.eks. Mørch UP4 eller DP6 som er kanonarmer, og ikke så avanserte å sette opp, og som matcher drivverket veldig godt. Disse armene har du allerede armbord som passer til også.
Det finnes sikkert mange andre armer som også passer godt, men Mørch vet jeg passer godt både til drivverket og til PUen som du har planer om å benytte.
Sett opp riggen etter alle kunstens regler og nyt musikken.
Går du for en luftbåren tangential arm, så er det utrolig mye som må forberedes, og matches.
Den er EKSTREMT kritisk til vatring, og underlag, relativt avansert å sette opp 100%, og den krever en luftpumpe som aller helst bør stå i et annet rom.
Ikke for det.... MG1 er veldig god, men jeg ville tatt den "oppgraderingen" som steg nr. 2 når du er vant til lyden, og oppsettet forøvrig.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Som om jeg skulle ha sagt det selv, Fallen A !
Om budsjettet ikke strekker seg til den utmerkede UP 4, er en Raga RB-arm heller ikke ueffen. Den kan forøvrig oppgraderes i takt med interessen... Finner du tak i en tweaket RB 250 med bedre motveklslodd, kabling og annet småtteri, har du en veldig god arm for småpenger..
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Skal si meg enig i det. Eg får heller ta en slik arm som oppgradering nr 2, og heller vere litt ivrig på bruktmarkedet å se om eg finner meg en brukt airtech arm etterkvart.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Då var iallefall platespilleren i boks, så no gleder eg meg vildt til hente lappen kjem i posten!
Fikk den til litt under det dei ville ha for den, så eg er veldig fornøyd så langt;)

Vill takke dere for god hjelp folkens, setter altid pris på en hjelpende hånd!!!!
 
Topp Bunn