Kjøleveske

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvilken veske faller raskest i temperatur etter den har vært varmet opp?

Sammenlignet med vann, kanskje?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Bensin har en spesifikk varmekapasitet på 2,22 J g?1 K?1, vann har 4,18.
Det betyr at du må tilføre nesten dobbelt så mye energi for å varme vann som å varme bensin.

Sprit ligger littegranne over bensin, på 2,44.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Og så kjem det an på om det er eit lukka system eller ikkje, då tenker eg på om væska har anledning til å fordampe eller ikkje. Fordamping vil bidra til å kjøle ned væska raskare.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Jo lavere fordampningstemperatur, jo bedre vil jeg tro.. eksempelvis vil aceton fungere bedre enn sprit, eller bensin... heptan er vel ikke så langt fra aceton...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Noe sier meg at dette kan bli eksplosivt ... ;D

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen bør fortelle hva "problemet" er.
Er det elektronikk som skal kjøles? Motor? Annen mekanisk friksjon som forårsaker varme?
Er det snakk om et åpent eller lukket kjølesysytem?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det er egentlig ikke noe problem i den forstand. Jeg laget en gang i tiden en heatpipe eller hva det kalles til en AMD K7-2 som kjøleren bråkte noe jævlig på, i og med at jeg snubla i den gamle pc'n i går husket jeg også på den trakta til å fylle med væske, men vann og elektronikk, tror kanskje jeg kjører det til den lokale gjennvinningsstasjonen så ingen blir skadet.
Men på den andre siden hadde det vært gøy å prøve også.....................
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Ikke det at jeg har noe greie på dette her, er bare nyfiken:

Er det ikke slik at ei væske med lav spesifikk varmekapasitet også trenger lite energi for å varmes opp, og dermed ikke kjøler ned så mye? M.a.o: "Vinninga går opp i spinninga"?

Eller?

Mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg vet ikke men glyckol og vann koker ikke ved 100C under trykk.(tror jeg)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tenkte det var noe i retning heat pipe.
Sony hadde noen forsterkere på siste halvdel av 1970 tallet med heat pipe. Ingen bevegelige deler, ingen støy og passe kjøling. Jeg vet ikke hvor effektivt dette var.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Jeg vet ikke men glyckol og vann koker ikke ved 100C under trykk.(tror jeg)
Stemmer det,trur ikkje det har så mye med glykolen å gjøre,har med trykket å gjøre,tenk bare på temp fra en høytrykkspyler..
mvh Filip
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Med fare for å bevege meg ut på viddene..............
I effektive kjølesystemer har du "mediet" i både gass og væske form. Det er i overgangen dette er mest effektivt. Vann og damp er det samme, men temperaturen er da ikke direkte lav.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Tenkte det var noe i retning heat pipe.
Sony hadde noen forsterkere på siste halvdel av 1970 tallet med heat pipe. Ingen bevegelige deler, ingen støy og passe kjøling. Jeg vet ikke hvor effektivt dette var.
Den største fordelen er kanskje at man kan pakke effekttransistorene tettere sammen, dvs en layout som tar mer hensyn til signalføringen på kretskort o.l. enn til hvordan effekttransistorene effektivt kan monteres på kjølefinnene. Temperaturmessig oppnår man lite med minde man har en ineffektiv utnyttelse av eksisterende kjølemuligheter.

mvh
KJ
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er litt usikker på hve du lurer på her.

Gitt at muligheten for varmetap (temperatur, overfalte, kontaktflate, etc) er det det samme - så vil et medie med lavere varmekapasitet falle raskere i temperatur enn ett med høyere.

Med dette er jo ikke spesiellt relevant i en kjølekrets. Det som i all hovedsak vil bestemme hvor mye varme du greier å fjerne er evnen til å oppta varmen der den skapes, og evnen til å kvitte seg med den. Altså - hvis transistorene dine står montert på en massiv kloss av aluminium som du har borret deg skikkelig godt med kanaler i - og disse kjølekanalene igjen er koblet til en stor kjøleribbe med stor kontaktoverflate til luft (hvor du igjen har borret masse kanaler) - så vil det i utgangspunktet være disse 2 varmevekslerne som er avgjørende for hvor mye varme du kan kvitte deg med. Varmekapasiteten til kjølemediet blir kun en begrensning dersom du ikke greier å transportere nok varme. Vann har høy varmekapasitet og er meget godt egnet som kjølemedie. Dersom du velger en bensin - så vil du måtte øke siirkulasjonsmengden for å oppnå samme kjøling. Altså - en kjølevæske som faller raskt i temperatur (underforstått lavere varmekapasitet) vil gi dårligere kjøling i en slik krets, enn tilsvarende krets med feks vann.

Mvh
OMF
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Glykol svekker kjøleevnen (avhengig av blandingsforhold, normalt maks 30% dersom varmeveksleren er utendørs) og øker samtidig effektbehovet til pumpen radikalt. Ikke alle pumper tåler glykol heller.

Litt on/off-topic: Hva med forvarming av forbruksvann i buffertank, da har man grønn klasse A !
(Enten det er til dusj eller kaffe).
 
Topp Bunn