Kjøkkenkniver, trenger anbefaling

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Det gamle billigkjøkkenknivsettet skal skiftes ut, og da vil jeg ha ordentlige kjøkkenkniver, men for venstrehendte. Primært brødkniv, kokkekniv og mindre allroundkniv. Det bør være god kvalitet og lang levetid, og det er forhåpentligvis noen med ekspertise på kjøkkenkniver som har synspunkter?

Det er lite å velge mellom innenlands, men det bør vel være mulig å kjøpe på nett.
Eneste norske jeg har funnet: Lefthandshop.no har noen rimelige: http://www.lefthandshop.no/index.php?cPath=5

Chefsknivestogo (japanske kniver) har en del alternativer http://www.chefknivestogo.com/
Kershaw Shun Classic: http://www.chefknivestogo.com/keshcllehakn.html
Global: http://www.chefknivestogo.com/globalknives.html
Sakai Takayuki: http://www.chefknivestogo.com/takayuki-knives.html
MAC: http://www.chefknivestogo.com/macknives.html

Andre:

Anderson Left Hand Shop (australsk), kniver i stål: http://andersonlefthandside.com.au/knives/knives.htm

Anything Left-Handed, samme produsent, men trehåndtak: http://www.anythingleft-handed.co.uk/acatalog/chef_knives.html

Er det noen som har erfaring med noen av disse merkene og som kan anbefale noe?


Geir

Edit: jeg er interessert i egnede kjøkkenkniver; venstrehendthet (om det er noe å diskutere) kan tas opp i andre tråder.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Venstrehendt; kjøkkenkniver

Lefty kjøkkenkniver?

Jeg som trodde jeg var verdens mest kjeivhendte...

;D
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Venstrehendt; kjøkkenkniver

Zomby_Woof skrev:
Lefty kjøkkenkniver?

Jeg som trodde jeg var verdens mest kjeivhendte...

;D

:)
Jeg klarer meg, jeg også. Bytter du om kniv og gaffel? Knivene er slipt for høyrehendte. Spiller du golf? Men for all del: hvis du er fornøyd med det som er laget av og for den minst kunstneriske majoriteten av folket er det jo fint. Og billig.

Jeg er klar over at det finnes nøytralt slipte kniver, men når det er mulig å få tak i mer egnet utstyr gjør jeg det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Venstrehendt; kjøkkenkniver

Tanken har aldri lått meg. Jeg skjønte det med slipingen da jeg leste en av linkene dine. Men tross alt har jeg greid å tilpasse meg ymse høyrehåndsverktøy opp igjennom.

Jeg fikser kniv, sag, hammer og denslags. Jeg skyter like godt/dårlig fra begge skuldre, men pistol skal i godhånda. Saks er litt trøblete, mest fordi fingerhullene er vinklet feil. Hvilket skjær som er høyre/venstre/oppe/nede har mindre å si.

Gitar merker jeg ingen forskjell på...

Når det gjelder kreativitet kan ingen venstrehendt kniv løse problemene med en høyrehendt hjerne.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Venstrehendt; kjøkkenkniver

Zomby_Woof skrev:
.... Men tross alt har jeg greid å tilpasse meg ymse høyrehåndsverktøy opp igjennom.

Jeg fikser kniv, sag, hammer og denslags. Jeg skyter like godt/dårlig fra begge skuldre, men pistol skal i godhånda. Saks er litt trøblete, mest fordi fingerhullene er vinklet feil. Hvilket skjær som er høyre/venstre/oppe/nede har mindre å si.

Gitar merker jeg ingen forskjell på...

Når det gjelder kreativitet kan ingen venstrehendt kniv løse problemene med en høyrehendt hjerne.
Man tilpasser seg, men det er bra mye mer komfortabelt å eksempelvis bruke en saks med fingerhullene rettvendt, som du nevner. Kjøp, finnes i mange kontorutstyrs- og kjøkkenbutikker. Du får ha den i fred. Skyting går jo like mye på hvilket øye som er dominant, jeg er venstreøyd. Verktøy er stort sett greit (en del elektrisk unntatt), mange kniver har nøytrale skaft. På datamusen skifter jeg hand innimellom for å unngå overbelastning, men de fleste større muser er formet for høyrehendte.

Der det finnes slikt normalt utstyr å få kjøpt ser jeg personlig ingen grunn til å la være.

-----

Dere andre, hva med kvalitet, vekt, balanse på knivene?
 
V

villov

Gjest
Så lenge det står "Victorinox" på knivbladet så er det greit.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.712
Antall liker
3.850
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Venstrehendt; kjøkkenkniver

geiraa skrev:
anders.s skrev:
Takk. Ser de også selger Hattori :)
Hah! Det er bare én Hattori, Nemlig Hanzo:

Forresten, beklager OT, lei meg, skal aldri gjøre det igjen osv osv osv.
Det var forresten noen aldeles underdeilige Loveless #4- typer der; betalbare priser så det også ut til å være.

Bernt K
 

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg arbejder i køkken og har prøvet en del knive. Det jeg hidtil har været mest tilfreds med har været Sabatier. De holder skæret godt og er lette at slibe op . Desuden er de rimeligt prissat. Stålet på f.eks. Zwilling er for hårdt.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Min far har en Sabatier, tung og fin kniv av den tradisjonelle sorten, men krever mye skjerping.

Selv har jeg gode erfaringer med Global (uten at jeg har prøvd så veldig mye forskjellig i high end klassen). Noen av dem bestilt direkte fra Japan, som gav en fin besparelse. De er lette og holdbare kniver i smidd stål, men uten for mye samurai-nonsens. Regner med å ha dem resten av livet. Disse knivene har hardt stål og holder seg skap veldig lenge, men kan være litt vanskelig å slipe uten egnet utsyr. En fordel med disse er at skaftet går i ett med bladet, så det er lett å vaske dem (for hånd selvsagt). MEN: Skaftet er ikke så veldig bra, litt for lite og det blir sleipt om man er våt på hendene. Jeg har brødkniv, kokkekniv, en stor grønnsakskniv og en mindre kniv, og de er langt bedre å jobbe med billige kniver. Særlig kokkekniven G-2 er en arbeidshest i kjøkkenet her.

Sjekk balansen når du ser etter kniv, den bør balansere rundt punktet der skaftet treffer bladet.
 
N

nb

Gjest
Beste jeg har brukt er en kokkekniv fra Mashahiro. Skarp som f.. og bra balansepunkt. Ganske tynt blad, så bør muligens suppleres med annen kniv. Jeg har også en 24 cm brødkniv (dvs med tenner) fra Mashahiro jeg er veldig fornøyd med.

En japansk chopper er fint å ha til kutting av grønnsaker o.l. , jeg har en fra Rosendal jeg er godt fornøyd med.

En kjøttøks til grovarbeid / kutting av ben er også kjekt. Jeg har en fra Øyo eller hva det nå heter. Billig og gjør nytten.
 
K

Kaldkarsk

Gjest
Jeg fikk en Mac Superior brødkniv til jul, den er mye bedre enn min mors Global..
Veldig fornøyd med den kniven :)


http://www.chefknivestogo.com/macsubrkn.html

Til kjøtt og grønnsaker etc har jeg en stor og en liten Sabatier Lion,
gode kniver som er lettvinne å skjerpe og sette opp.
Dessuten koster de ikke all verden og har ett godt og solid skaft.


Kaldkarsk
 

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Innlegg
483
Antall liker
11
Sted
Bergen
Kaldkarsk skrev:
...gode kniver som er lettvinte å skjerpe og sette opp...
Kaldkarsk
Det der er et godt poeng. Uten at man lærer seg å sette opp en kniv er selv det fineste damaskstål til liten nytte etter litt bruk på kjøkkenbenken. Jeg bruker to systemer. Det enkleste og raskeste er en Tormek slipestein med masse jigger og lærrondell. For de fineste eggene bruker jeg to japanske våtbryner med ulik gradering. Hvis det blir nødvendig kan eggen settes opp så blank at du kan speile deg og bruke den som barberkniv.

Jeg er venstrehendt og har masse kjøkkenkniver. Så lenge eggen er dobbeltsidig spiller det vel ingen rolle hvilke hånd du skjærer med.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Er faktisk veldig godt fornøyd med Fiskars kniver (saksprodusenten).

Har flere derfra, nesten uslitelige. Lette å slipe opp.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg har forresten et sett kaffe-kopper og vin-glass for venstrehendte... ;D

Arne K
 
N

nb

Gjest
Om man ikke liker å slipe kniver selv, så kan man også ta den med til slakter / kjøttvaredisk osv i nærleiken. Får man en god dialog med ansatte på et slikt sted, så får man nok også slipt knivene sine når det trengs.

Det daglige vedlikeholdet tas med skjerpestål eller baksiden av en tallerken. Det siste er ikke tull.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Takk for svar til alle, jeg tror jeg vil kunne finne noe som vil være en fornuftig investering. Kokkekniv blir kanskje nøytralslipt, men mindre kniver vil jeg helst ha med rett sliping (for meg). Kutte en tomat i tynne pene skiver fra begynnelse til slutt er for meg vanskelig med feilslipte kniver. Rart forresten, med viktigheten av god balanse, at ikke alle kniver lages slik.

Det finnes mange grader av venstrehendthet, og ingen er vel 100%. Jeg skriver med høyre, men det er fordi jeg var tohendt på skriving/tegning inntil skolestart, og voksne fant i sin visdom ut at da glemmer vi venstrehånden. Dette var 60-tallet. Man er normalt sterkest i den siden som er dominerende, og det er naturlig å bruke den hånden på kniver, verktøy (eks. sirkelsag, motorsag, vinkelsliper) osv.

Høyrehendte skal vite at det er utrolig mye på markedet som nesten utelukkende er laget for dem, men de merker det selvfølgelig ikke. Og til tross for det ser dere bare så ufattelig klønete ut når dere bruker verktøy, kaster noe, eller for den saks skyld skjærer brød.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
geiraa skrev:
..............................
Høyrehendte skal vite at det er utrolig mye på markedet som nesten utelukkende er laget for dem, men de merker det selvfølgelig ikke. Og til tross for det ser dere bare så ufattelig klønete ut når dere bruker verktøy, kaster noe, eller for den saks skyld skjærer brød.
Det har du jammen rett i. F.eks. alle vinylspillere er jo fryktelig høyrevridde?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
villov skrev:
Så lenge det står "Victorinox" på knivbladet så er det greit.
Så enig - så enig!

Har etter anbefaling -reklamepåvirkning etc blitt overbevist om å prøve noe annet, men vender alltid tilbake til mine venner fra Sveits. På magnetlista ligger et godt utvalg fra Chicago Cutlery og Solingen samt diverse fixfaxeri fra Japan osv, men det er alltid knivene fra Victorinox jeg velger.
Nydelig stål som er lett å slipe!
Tunge kniver med tykt blad er rett og slett et ubrukelig "showoff" som ingen i realiteten har trenger.
Skal det hugges i maten bruker man kjøttøks!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Victorinox er jo bra saker som brukes av mange proffer. Men husk at de leverer kniver i mange forskjellige prisklasser og kvaliteter.

Generelt kan man si at franske kniver er relativt myke i stålet og dermed lett å slipe. Tyske kniver er hardere og tyngre, mens japanske kniver gjerne er lette, men med hardt stål. Mange liker jo å ha litt tyngde i en kniv.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Bach_Man skrev:
Min far har en Sabatier, tung og fin kniv av den tradisjonelle sorten, men krever mye skjerping.

Selv har jeg gode erfaringer med Global (uten at jeg har prøvd så veldig mye forskjellig i high end klassen). Noen av dem bestilt direkte fra Japan, som gav en fin besparelse. De er lette og holdbare kniver i smidd stål, men uten for mye samurai-nonsens. Regner med å ha dem resten av livet. Disse knivene har hardt stål og holder seg skap veldig lenge, men kan være litt vanskelig å slipe uten egnet utsyr. En fordel med disse er at skaftet går i ett med bladet, så det er lett å vaske dem (for hånd selvsagt). MEN: Skaftet er ikke så veldig bra, litt for lite og det blir sleipt om man er våt på hendene. Jeg har brødkniv, kokkekniv, en stor grønnsakskniv og en mindre kniv, og de er langt bedre å jobbe med billige kniver. Særlig kokkekniven G-2 er en arbeidshest i kjøkkenet her.

Sjekk balansen når du ser etter kniv, den bør balansere rundt punktet der skaftet treffer bladet.
Jeg er også veldig fornøyd med knivserien til Global. Men jeg har sett at tre av de mest brukte faktisk har begynt å få spor av rust. Dette skal vel ikke være slik eller? Kanskje oppvaskmaskinen må ta på seg sin del av skylden?
 
R

RL69

Gjest
Her i huset er det også Victorinox som stort sett brukes. Grei kvalitet til å være rustfritt.
(skikkelige kniver lages vel ikke i rustfritt ???).

Var en tur i Tokyo sist høst. Der kom jeg over en del butikker som selger kjøkkenutstyr, spesielt kniver (i Asakusa).
Kjøpte en Kyocera Revolution med 7" blad (FK-180 BK)



Har aldri vært borti skarpere kniv. En nykvesset rustfri sak "når ikke denne fram til bladet engang". Bakdelen er at disse ikke tåler at de brukes på bein, men hva har man kjøttøks til?

De hadde også en del håndsmidde samurai-sverd lignende (25-30 cm blad) kjøkkenkniver også, i prisklasse NOK 5000-20.000,-
men det for bli til neste gang.

MVH
KOL69
 

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg er veldig fornøyd med min Victorinox-kniv.

Jeg bruker rett og slett en Fiskars knivsliper for å skjerpe med - noen få drag på denne, og kniven er hylskarp:



En Hiromoto Santoku-kniv hadde jo vært sneisent å ha, gett... Siklefaktor, rett og slett ;D


Johan-Kr
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Greven skrev:
Jeg er også veldig fornøyd med knivserien til Global. Men jeg har sett at tre av de mest brukte faktisk har begynt å få spor av rust. Dette skal vel ikke være slik eller? Kanskje oppvaskmaskinen må ta på seg sin del av skylden?
Det står jo i bruksanvisningen at de ikke skal vaskes i maskin pga muligheter for rust. Det gjelder vel egentlig alle dyre kniver, for godt knivstål er aldri helt rustfritt. Men hvis det bare er overflaterust kan det vel alltids pusses vekk.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vasker aldri kokkekniven i oppvaskmaskina...

Sånne billig "laserslipt" rask, derimot - jo fortere det blir ødelagt, jo bedre - så har man en unnskyldning til å gå å kjøpe seg ordentlige kniver... ;D

Johan-Kr
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Greven skrev:
Bach_Man skrev:
Min far har en Sabatier, tung og fin kniv av den tradisjonelle sorten, men krever mye skjerping.

Selv har jeg gode erfaringer med Global (uten at jeg har prøvd så veldig mye forskjellig i high end klassen). Noen av dem bestilt direkte fra Japan, som gav en fin besparelse. De er lette og holdbare kniver i smidd stål, men uten for mye samurai-nonsens. Regner med å ha dem resten av livet. Disse knivene har hardt stål og holder seg skap veldig lenge, men kan være litt vanskelig å slipe uten egnet utsyr. En fordel med disse er at skaftet går i ett med bladet, så det er lett å vaske dem (for hånd selvsagt). MEN: Skaftet er ikke så veldig bra, litt for lite og det blir sleipt om man er våt på hendene. Jeg har brødkniv, kokkekniv, en stor grønnsakskniv og en mindre kniv, og de er langt bedre å jobbe med billige kniver. Særlig kokkekniven G-2 er en arbeidshest i kjøkkenet her.

Sjekk balansen når du ser etter kniv, den bør balansere rundt punktet der skaftet treffer bladet.
Jeg er også veldig fornøyd med knivserien til Global. Men jeg har sett at tre av de mest brukte faktisk har begynt å få spor av rust. Dette skal vel ikke være slik eller? Kanskje oppvaskmaskinen må ta på seg sin del av skylden?
Skikkelige kniver skal håndvaskes, ikke i oppvaskmaskin.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Bør tydeligvis begynne å lese bruksanvisningene på kjøkkenutstyret mitt... ;)
 
N

nb

Gjest
Kvalitetskniver har blitt ganske rimelig, man får en god Mashahiro, Øyo, victorinox og annet for noen få hundrelapper. Selvsagt sliper man de innimellom, slenger de ikke i skuffen sammen med alt mulig annet av metall og vasker de helst ikke i maskin, men det er også begrenset hvor mye tid og energi man skal bruke på å kjæle med de. Det er en vare som er til for å brukes, og brukes skal de. Om man må bytte etter et par år, så er det latterlig billig pr. kutt;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
Bør tydeligvis begynne å lese bruksanvisningene på kjøkkenutstyret mitt... ;)
Angivelig fra en bruksanvisning i USA på en slakterkniv:

http://www.rinkworks.com/said/warnings.shtml skrev:
"Please keep out of children."
Endel andre humoristiske advarsler på den listen også.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Fenalaar skrev:
En Hiromoto Santoku-kniv hadde jo vært sneisent å ha, gett... Siklefaktor, rett og slett ;D

Johan-Kr
En slik kniv med damaskblad er jo drømmen, men hvor i huleste får man kjøpt noe slikt så lenge man bor lengst ute i Lappmarka? Nei her må man nok nøye seg med en slik:

Nå skal det sies at jeg ikke har moderne masseprodusert Strømengkniv. Jeg har kniver laget av Knivmaker Mikkelsen fra Varangerbotn. Med blad laget av bladfjær til bil.

Samekniver skal ikke vaskes i maskin, de desinfiserer man i bålet, brenner bort skitten. :eek: ;D
Når det gjelder damaskkniver er det rett ut sagt helligbrøde å legge noe slik i oppvaskmaskina. Den som gjør noe slikt har ikke fortjent en så fin kniv! :mad:

Personlig har jeg en forkjærlighet for kniver med en viss tyngde. De jeg så langt har funnet hos Jernia, eneste alternativ her jeg bor, er alt for lette. Tyngde og balanse er avgjørende for om jeg liker dem. Ser jo ett og annet på nettet men det er jo umulig å avgjøre tyngde og balanse ut fra bilder så det blir jo bare med tanken.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
En slik kniv med damaskblad er jo drømmen, men hvor i huleste får man kjøpt noe slikt så lenge man bor lengst ute i Lappmarka?
Hvis du går på lenken som Anders.s postet lengre opp i tråden (Japanese chef knives), så sender de over hele verden. Regn dog med fra 2000 og opp på en sånn en...

Johan-Kr
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Damask har aldri vært billig!! Men jeg har den lille idiosynkrasi at jeg bare må kjenne på kniver før jeg handler, så netthandel er nok ikke noe for meg. :-\
 
Topp Bunn