Alt til hus og bolig Kjøkken, leverandør?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.814
Kikker på kjøkken om dagen, men er litt usikker på hvordan de forskjellige leverandørene ligger opp mot hverandre når det gjelder pris og leveringstid. Økonomisk sett trenger det ikke være det rimeligste i verden, da kjøkkenet i huset er kompakt. Har sett på nett at det som fristet mest ut fra bilder er boform, jke, hth og noen fler. Noen med erfaring fra disse opp mot f.esk kvik, ikea, øyfjell osv?

Har god erfaring fra montasje og bruk av ikea fra tidligere, men synes ikke deres sorte modeller per i dag er fine. Leveringstid kan også være en parameter her, vi ønsker å være ferdig med kjøkkenet så tidlig utpå våren som mulig...

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Sjøl foretrekker jeg Kvik,- og det er ikke bare fordi jeg jobbet i Kvik i tre år; jeg kjøpte mitt første kjøkken hos Kvik før jeg fikk mulighet til å jobbe der :)

Kjapt oppsummert (og fritt etter egen hukommelse): et alminnelig kjøkken består i hovedsak av sponplater, og de fleste leverandørene har edruelige priser på skrog. De store forskjellene ligger i hvilke material og finish dere ønsker på fronter og benkeplater. Omtrent all innmat fra de fleste leverandørene, leveres av Blum, Hailo og et par-tre andre jeg ikke husker navnet på. Ikea bruker Blum, men etter egne spesifikasjoner. Mange bruker DFI Geisler i Danmark som (heltre-)benkeplateleverandør, faktisk også Ikea. Ellers ligger Kvik, Drømmekøkkenet og JKE under Ballingslöv-paraplyen. Bauhaus sine kjøkkeninnredninger leveres av JKE.

Hva slags leveringstider som gjelder i dag, er jeg ikke sikker på. Da jeg var i Kvik, var normaltid på innredning og standardfronter omtrent ei uke, to uker på målproduserte laminatbenkeplater fra egen fabrikk i Vildbjerg, fire uker på treplater fra DFI Geisler. Det var i grunn sånn da jeg handla nytt kjøkken for et par år sida også, men da ble det fronter fra et bestillingsutvalg og dermed lenger leveringstid på disse. Resultatet ble akkurat som jeg regnet med; et rimelig kjøkken som ble dyrere enn jeg hadde tenkt :D

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.892
Skal du ha spesialtilpasset bekeplate i treverk så sjekk med Oslo Plateskredderi. Koster mindre en spesialbestilling på IKEA og får den levert på et par-tre dager isedenfor flere uker. Er visstnok det som er "kilden" til de fleste leverandører i Oslo som leverer benkeplater på mål, og da er det billigere å handle direkte fra kilden. De kan levere akkurat i de breddene og lengdene du måtte ønske - jeg trengte en bit som var 90 cm dyp og det utelukket alle standardmodeller.

Jeg betalte i tillegg ca 4500 for en møbelsnekker som tok mål, leverte platen hos meg og monterte den for meg. Jeg hadde ganske mye benkeplate så det var en del jobb. Snekkeren ble formidlet gjennom Oslo Plateskredderi, ellers kan du evt PMe meg for navn og telefonnummer på han jeg brukte. Jeg er ganske handy men det fristet ikke så veldig å kappe feil benkeplater for totalt nesten 30.000 kroner så satte det ut til noen som vet litt bedre hva de driver med.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.814
Takk for tips begge to!

Jeg ønsker i utgangspunktet noe mer vedlikeholdsfritt en benkeplate i treverk denne gangen, er drittlei vedlikehold av de jeg har nå. Vårt\mitt kjøkken er et bruksobjekt hvor jeg og dama herjer og lager fra bunnen av opptil 4 ganger om dagen. Jeg finner treverk ganske lite brukervennlig som benkeplater. Jeg kunne gjerne gått for rustfritt stål, men tror neppe jeg hadde blitt fornøyd med det på en åpen kjøkkenløsning....

Jeg ser at Kvik har spon eller MDF med Corian rundt, er dette OK eller må corian være "hel ved" før det er bra saker?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.075
Jeg ser at Kvik har spon eller MDF med Corian rundt, er dette OK eller må corian være "hel ved" før det er bra saker?
Det trenger absolutt ikke være "hel ved", de færreste er faktisk det (pris), men vær oppmerksom på at hvis platen skal skjøtes, kan det være smart å overlate dette til folk som har gjort det før. Det brukes et spesial-lim som etter tørking skal slipes/poleres slik at skjøten blir "usynlig"
Steen

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Om dette er den varianten jeg husker (Deco-form?), er den også godkjent for laboratoriebruk med dertil hørende hygienekrav. Alternativt er vanlige laminatplater veldig greie, særlig med underlimt kum. En annen laminatløsning er kompaktlaminat; en 12 mm tjukk melaminplate uten sponbase.

Sist redigert:

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Vi er også i markedet for kjøkken. Har vært å kikket på det meste her i Oslo/Akershus-traktene og ender sannsynlig opp med JKE, Kvik ligger på 2.plass, spesielt deres XXL-løsning virker veldig bra, dog synes jeg at overflatene deres var litt for "plast"aktig. Benkeplate skal vi ha i komposittstein og det skaffes vesentlig billigere fra Diapol. Hvitevarer fra Miele kjøper vi selv bl.a. på boligmesse. Quooker er ellers et must for oss, anbefaler denne!

S

Slubbert

Gjest
Fikk en custom kjøkkenkrok (gammelt bygg, ingen standardmål) lagd etter tegninger av Eda Kök og Interiör i Charlottenberg for et drøyt år siden. Anbefales veldig, halv pris i forhold til i Norge, høy kvalitet på arbeidet og mange fine alternativer for finish.

Eda Kök & Interiör

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.312
Sted
Trondheim
Jeg anbefaler å få en benkeplate av keramikk. Tåler varme (opp til 1200 grader), porefri (slik at det ikke blir misfarging ved at ting trekker ned i benkeplaten), slag og skjæresikker, og ekstremt enkelt å holde ren.
Vi fikk det i vårt nye kjøkken i fjor høst, og har ikke angret et sekund.

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
JKE med benkeplate i granitt. Vi er fornøyd med begge deler. Husk at montering av kjøkken er ulikt når kjøkkenet kjøpes som selvbygg eller beregnet på håndtverker-montering. Det er noe mer å passe på når du monterer den type kjøkken.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Sjekk leveringstid på deler, kjedelig å vente lenge hvis det viser seg å være noe som er skadet eller mangler.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.604
Torget vurderinger
24
Finner du ikke noe her så får du heller kjøre med takeaway...

SNAIDERO
MODULOCUCINE
STRATOCUCINE
BOFFI
LEICHT​

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Bør også sjekke ut Arrital fra Consept house, italienske kvalitetskjøkken til gode priser. Mange modeller å velge i og prisene er lave da de ikke har noen fordyrende butikklokaler, alt blir solgt hjemmefra importør.
Bor du på ostlandet er det store muligheter for at det er meg som står for monteringen :)

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
Sjøl foretrekker jeg Kvik,- og det er ikke bare fordi jeg jobbet i Kvik i tre år; jeg kjøpte mitt første kjøkken hos Kvik før jeg fikk mulighet til å jobbe der :)

Kjapt oppsummert (og fritt etter egen hukommelse): et alminnelig kjøkken består i hovedsak av sponplater, og de fleste leverandørene har edruelige priser på skrog. De store forskjellene ligger i hvilke material og finish dere ønsker på fronter og benkeplater. Omtrent all innmat fra de fleste leverandørene, leveres av Blum, Hailo og et par-tre andre jeg ikke husker navnet på. Ikea bruker Blum, men etter egne spesifikasjoner. Mange bruker DFI Geisler i Danmark som (heltre-)benkeplateleverandør, faktisk også Ikea. Ellers ligger Kvik, Drømmekøkkenet og JKE under Ballingslöv-paraplyen. Bauhaus sine kjøkkeninnredninger leveres av JKE.

Hva slags leveringstider som gjelder i dag, er jeg ikke sikker på. Da jeg var i Kvik, var normaltid på innredning og standardfronter omtrent ei uke, to uker på målproduserte laminatbenkeplater fra egen fabrikk i Vildbjerg, fire uker på treplater fra DFI Geisler. Det var i grunn sånn da jeg handla nytt kjøkken for et par år sida også, men da ble det fronter fra et bestillingsutvalg og dermed lenger leveringstid på disse. Resultatet ble akkurat som jeg regnet med; et rimelig kjøkken som ble dyrere enn jeg hadde tenkt :D
Jeg har montert en del kjøkken opp gjennom tida.. Og
Kvik og jke har bransjen desidert dårligste kvalitet , spør hvilken som helst kjøkkenmontør. Marbodal ,sigdal ,hth og norema er nermest samme produkt , alle holder ok kvalitet
jeg kan ramse opp mange en lang liste med grunner til å ligge langt unna kvik

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.814
Kom gjerne med nærmere forklaring! Vipper per nå mellom hth og jke...

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
Kvik bruker sponplater av absolutt biligste kvalitet i skrogene , forborrede hull er et fremmedord,i tillegg skal de monteres med vanlige treskruer i hjørnene, hvor de andre bruker plugger og strammeskruer. Dette gjør at monteringstiden blir mye lengre og at du får noe jeg oppfatter som en svak konstruksjon.
jeg er litt usikker på Jke , men jeg tror det er omtrent samme produkt som Kvik.
hth er bra, jeg vil anbefale å se på sigdal også da jeg har intrykk av at de har mange fine løsninger som gir et godt sluttresultat .

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.814
Var innom jke nettopp, og de leder klart over ønsket kjøkken på både utseende og kvalitetsfølelse. Oppfølging i butikken er også beste jeg har opplevd av de vi har vært innom.

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
Er som sagt litt usikker på Jke , men skjekk konstruksjonen på skogene før du kjøper ! Godt mulig at Jke er forskjellig fra Kvik
lykke til uansett hva du velger er planleggingen det viktigste for et godt sluttresultat ??????

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.892
Jeg kjøpte en heis til å ha kjøkkenmaskin på fra Norema siden IKEA ikke hadde noe slikt i sortimentet sitt. Noe skikkelig ræl som aldri hadde passert IKEAs kvalitetskontroll, det er jeg sikker på.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Kvik bruker sponplater av absolutt biligste kvalitet i skrogene , forborrede hull er et fremmedord,i tillegg skal de monteres med vanlige treskruer i hjørnene, hvor de andre bruker plugger og strammeskruer. Dette gjør at monteringstiden blir mye lengre og at du får noe jeg oppfatter som en svak konstruksjon.
jeg er litt usikker på Jke , men jeg tror det er omtrent samme produkt som Kvik.
hth er bra, jeg vil anbefale å se på sigdal også da jeg har intrykk av at de har mange fine løsninger som gir et godt sluttresultat .
Jeg skjønner ikke hvilke Kvik-greier du har vært borti; alt bortsett fra tilpasninger og foringer er forborret og det er plugger i alle sammenføyninger i skrog.

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
Jeg skjønner ikke hvilke Kvik-greier du har vært borti; alt bortsett fra tilpasninger og foringer er forborret og det er plugger i alle sammenføyninger i skrog.
Jeg har jobbet som kjøkkenmontør .. har montert min andel kvik kjøkken ... spør hvilken som helst kjøkkenmontør med erfaring fra flere merker... det koster gjerne 50% ekstra å få montert et kvik kjøkken pga dårlige løsninger , et skrog til benkskap fra f eks marbodal bruker jeg ca 2 min på å skru sammen , mens et fra kvik tar fort 10 min..

http://www.dinside.no/885008/test-av-kjokkeninnredninger

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Jeg tviler ikke på Jan M sine evner som kjøkkenmontør; jeg må bare, i beste mening, kverulere litt :)

Det er ikke til å stikke under en stol at Kvik har hatt utfordringer i forhold til utforming av bl.a. byggeveiledning, men jeg brukte også forbausende mye tid på å forklare kunder,- og profesjonelle montører, hvordan byggeveiledningen faktisk burde være både til steds og åpnet på riktig side under byggeprosessen og at de måtte slippe bryteren på skrumaskinen når skruen var inne. De fleste fant så ut at det i grunn var veldig enkelt og at vanskeligheten lå i at mange andre,- som heller ikke brukte veiledningen, sa det var vanskelig.
Et vanlig benkeskap fra Kvik settes sammen av seks deler og fire skruer. Alle plugger er ferdig plassert, alle hull er ferdig borret (også hull til sokkelbein, for de som ønsker det) og veiledningen ligger i eska. Monteringsrekkefølgen er: legg den første skapsida flatt, sett i bunnplata samt topplistene og bakkantlista på høykant, smett bakplata inn i det ferdiglagde sporet, legg den andre skapsida oppå (her skal åtte plugger inn i like mange hull, så det kan ta flerfoldige sekunder), kjør i fire skuer i de dertil egnede forborrede hull, snu skroget og gjenta skruprosessen. Vips er du ferdig med det første og kan fortsette med det neste. Mulig det tar mer enn to minutter første gangen...

En venn av meg skulle ha nytt kjøkken for et par-tre år sida og gikk runden hos de fleste lokale leverandørene. Ingen kunne levere akkurat det de ønsket seg og i hvert fall ikke til akseptabel pris. De endte med å bestille alt på mål og skreddersøm i heltre på andre sida av kjølen og har i dag et fantastisk flott og funksjonelt kjøkken med marmorplate og vedkomfyr(!). Vedkomfyren er egenimportert fra Australia, fullisolert og med egen varmesløyfe til akkumulatortank, så med én favnvedpinne pr time har de alltid bruksklar komfyr og varmt vann, også ved strømbrudd. At han henter ved i egen skog er sjølsagt ekstra kjekt :)

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
Jeg og testfakta har samme konklusjon , du "kverulerer i beste mening " , jeg lurer på hva du vil fram til.
Kvik produserer bare skrog/sponplater selv , det er disse som holder en beviselig lavere kvalitet enn konkurentenes. Frontene til kvik kommer fra underleverandør i Italia og holder prima kvalitet .

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
"Kverulerer i beste mening" som i "prøver hardt ikke å være surmaget og bedrevitende etter heimkomst fra fuktig firmafest". :)

Jeg har brukt fire år av mitt yrkesliv i Kvik-systemet og jeg har ikke sjøl hatt tilsvarende negative erfaringer som du tydeligvis har hatt.

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
"Kverulerer i beste mening" som i "prøver hardt ikke å være surmaget og bedrevitende etter heimkomst fra fuktig firmafest". :)

Jeg har brukt fire år av mitt yrkesliv i Kvik-systemet og jeg har ikke sjøl hatt tilsvarende negative erfaringer som du tydeligvis har hatt.

Jeg hadde en mistanke om det :)

Jeg har montert kvik kjøkken hos mange fornøyde kunder .jeg femstår kanskje som veldig negativ til kvik , mulig jeg motsier meg selv , men det er jeg ikke , men min erfaring tilsier at det finnes andre merker jeg heller vil anbefale .
Jeg har ingen ingen interesser i bransjen i dag .

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte en heis til å ha kjøkkenmaskin på fra Norema siden IKEA ikke hadde noe slikt i sortimentet sitt. Noe skikkelig ræl som aldri hadde passert IKEAs kvalitetskontroll, det er jeg sikker på.
Jeg tror de heisene er noe ræl uansett leverandør, vi har Epoq heis og den var heller ikke 100.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.312
Sted
Trondheim
Hei.

Er det noen som kjenner til noen kjøkkenmontører i Trondheim? Vi skal montere et lite epoq-kjøkken, og Crema (som monterer for elkjop/Lefdal/IKEA etc) syns vi er veldig dyre.

Topp Bunn