Avstanden er den som prosessor satte......7,4m. reell avstand er 3,4m bak meg, i venstre hjørne.Men vilken avstand til subb bruker du. Er den lik oppmålt avstand, eller har du lagt til noe?Du får ha meg unnskyldt, men jeg har vært litt busy i dag....Nei, har en helt manuell innstilling av avstand til høytalere. Bruker målebånd, og setter inn de oppmålte anntall meter og sentimeter i prosessor. Bortsett fra til subb, hvor jeg må doble avstanden jeg må sette inn i prosessor. Dette på grunn av forsinkelse i subb. Her begynner problemet, da noen mener att det jeg har gjort er feil, men desverre så vil ingen så langt gi meg oppskriften på hvordan gjøre det riktig. Ser att Alphamale har brukt autooppsett og kommet til omtrentlig samme resultat som meg, men likevell bruker han Flageborg sin metode. Er derfor veldig intresert i og vite hva spesielt avstand til subb er i dette tilfelle i forhold til autooppsett avstand. Vil til slutt påpeke att det ikke er noe mål for meg og ha rett i mine meninger om dette. Har hele tiden brukt den info jeg greier og hente inn fra mange hold. Ikke sikkert jeg tolker infoen riktig engang. Håpet er og til slutt ha det meste riktig.
,
Siden Flagern. selv ikke trer inn her og informerer om metoden som brukes til subkalibrering kan jeg nevne den her.
Nå er riktignok denne for de som har rk/autooppsett i sine prosessorer/recivere, så du kan ikke bruke den alfalfa.
Riktignok har flagerborg påpekt at resultatet jeg fikk på delay/avstand er litt rart siden den dobla avstanden.
Jeg fikk riktignok respons på mellom 83-86 db. på henholdsvis 50-40-30-35-20 db før jeg kjørte korreksjon og jeg er nok for uerfaren for å uttale meg om det er artifakter i lyden som burde vært rettet, men jeg har aldri hatt så homogen og sømløs bass i surround som nå.
Kalibrering av sub - på 1-2-3.
1. Juster gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på Receiver satt til -20 dB.
2. Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz
3. Kjør romkorreksjon i Receiver
Bruk Avia DVD/DVE/Calibrator og RadioShack.
Han går etterpå inn og kjører LFE 6db hot i reciver