Kinolyd VS BD lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.639
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nei, har en helt manuell innstilling av avstand til høytalere. Bruker målebånd, og setter inn de oppmålte anntall meter og sentimeter i prosessor. Bortsett fra til subb, hvor jeg må doble avstanden jeg må sette inn i prosessor. Dette på grunn av forsinkelse i subb. Her begynner problemet, da noen mener att det jeg har gjort er feil, men desverre så vil ingen så langt gi meg oppskriften på hvordan gjøre det riktig. Ser att Alphamale har brukt autooppsett og kommet til omtrentlig samme resultat som meg, men likevell bruker han Flageborg sin metode. Er derfor veldig intresert i og vite hva spesielt avstand til subb er i dette tilfelle i forhold til autooppsett avstand. Vil til slutt påpeke att det ikke er noe mål for meg og ha rett i mine meninger om dette. Har hele tiden brukt den info jeg greier og hente inn fra mange hold. Ikke sikkert jeg tolker infoen riktig engang. Håpet er og til slutt ha det meste riktig.
    ,
    Du får ha meg unnskyldt, men jeg har vært litt busy i dag....

Siden Flagern. selv ikke trer inn her og informerer om metoden som brukes til subkalibrering kan jeg nevne den her.
    Nå er riktignok denne for de som har rk/autooppsett i sine prosessorer/recivere, så du kan ikke bruke den alfalfa.

Riktignok har flagerborg påpekt at resultatet jeg fikk på delay/avstand er litt rart siden den dobla avstanden.
    Jeg fikk riktignok respons på mellom 83-86 db. på henholdsvis 50-40-30-35-20 db før jeg kjørte korreksjon og jeg er nok for uerfaren for å uttale meg om det er artifakter i lyden som burde vært rettet, men jeg har aldri hatt så homogen og sømløs bass i surround som nå.

Kalibrering av sub - på 1-2-3.

1. Juster gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på Receiver satt til -20 dB.

2. Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz

3. Kjør romkorreksjon i Receiver

Bruk Avia DVD/DVE/Calibrator og RadioShack.

Han går etterpå inn og kjører LFE 6db hot i reciver
    Men vilken avstand til subb bruker du. Er den lik oppmålt avstand, eller har du lagt til noe?
    Avstanden er den som prosessor satte......7,4m. reell avstand er 3,4m bak meg, i venstre hjørne.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Hjemmekino er best selv om jeg syntes salen i Lillestrøm også har meget god lyd. Ett aspekter kan jo være når en har sett samme film to ganger at den andre gangen mangler overraskelsesmomentet som jeg tror teller endel, hører en samme låt flere ganger blir en jo fort lei som kjent.
    Kommenterte ett av mine kinobesøk her:

Die Hard 5 på Kino – atter en gang – en stor skuffelse – oppdatert 26.02.2013

Die Hard 5 hadde alle de "forventede" lydmomentene, som manglet overalt på kinovisningen, på plass i BD-utgaven - HJEMME :)

Pakk heller sammen hele kinoen! eller oppgrader til en opplevelse - hvis konseptet skal ha sjanse til å overleve i tiden framover.....
    Tror det er store forskjeller ute å går på de forskjellige kinoene. Die Hard the truck scene, her må det da være litt LFE fart ??

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg vet det når jeg begynner på lytterommet mitt, skal jeg gjøre dette perfekt til punkt og prikke.
    Tenker du på akustikken også da og hva tenker du og gjøre ?
    Det første er og få på plass møbler og slike ting som skal der inne , dette skal jo være lytterom som jeg kan gå til og være for meg selv og ha venner som liker musikk/film generelt en plass og komme seg bort. Høyttalere må opp , subwoofere , komponenter osv osv. Så skal jeg ta en lydsveip av rommet , for da får man gjerne litt hjelp hvor man skal hjelpe til akustikk messig i rommet. Jeg må sikkert ha bass feller i rommet tenker her i alle hjørnene , er snakk om 2 stk xtz cinema 3x12 som skal inn. Ellers trenger jeg sikkert hjelp , og det skal jeg ta meg råd til denne gangen. Pågrunn av skaden min trenger jeg også hjelp til og bære og få sette alt av ting på plass.
    Sørg for å noen stykker til å hjelpe da for de 3x12 er ikke små :) Blir spennende å se bilder når du begynner.
    Skal holde dere oppdatert heile veien , ja så di var tunge disse 3x12 cinema nesten 80 kg , jeg kan ikke løfte på di da går jeg rett i bakken pågrunn av smertene , og jeg er ikke inntrisert til og bli verre. Jeg må jo ta morfin for disse smertene mine av og til + rivotril mot kramper og rohypnol for søvn , dette skal jeg egentlig ta hver dag , men heldigvis klarte jeg og finne en måte og leve med disse smertene på , og kan justere medisinen selv. Jeg vil bli gammel og leve livet skal pokker meg ikke ødelegge meg på medisinen heller. Her må man bare bite i seg smertene av og til. Men jeg skal få hjelp til dette med bæring , må også ha hjelp med akustikken i rommet , for jeg er ute etter lyd nirvana denne gangen.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    392
    Torget vurderinger
    12

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Takker!

Det var litt LFE effekter i begynnelsen av den filmen ja :)

BLA3.jpg

Jeg er litt sær og sitter og gliser i de "stille scenene" i filmen når bomber går av langt borte i bakgrunnen, syntes de har klart å få frem dette på en realistisk måte. Selv om filmen i seg selv bærer preg av å være smørjete amerikansk til tider..

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Nei, har en helt manuell innstilling av avstand til høytalere. Bruker målebånd, og setter inn de oppmålte anntall meter og sentimeter i prosessor. Bortsett fra til subb, hvor jeg må doble avstanden jeg må sette inn i prosessor. Dette på grunn av forsinkelse i subb. Her begynner problemet, da noen mener att det jeg har gjort er feil, men desverre så vil ingen så langt gi meg oppskriften på hvordan gjøre det riktig. Ser att Alphamale har brukt autooppsett og kommet til omtrentlig samme resultat som meg, men likevell bruker han Flageborg sin metode. Er derfor veldig intresert i og vite hva spesielt avstand til subb er i dette tilfelle i forhold til autooppsett avstand. Vil til slutt påpeke att det ikke er noe mål for meg og ha rett i mine meninger om dette. Har hele tiden brukt den info jeg greier og hente inn fra mange hold. Ikke sikkert jeg tolker infoen riktig engang. Håpet er og til slutt ha det meste riktig.
    ,
    Du får ha meg unnskyldt, men jeg har vært litt busy i dag....

Siden Flagern. selv ikke trer inn her og informerer om metoden som brukes til subkalibrering kan jeg nevne den her.
    Nå er riktignok denne for de som har rk/autooppsett i sine prosessorer/recivere, så du kan ikke bruke den alfalfa.

Riktignok har flagerborg påpekt at resultatet jeg fikk på delay/avstand er litt rart siden den dobla avstanden.
    Jeg fikk riktignok respons på mellom 83-86 db. på henholdsvis 50-40-30-35-20 db før jeg kjørte korreksjon og jeg er nok for uerfaren for å uttale meg om det er artifakter i lyden som burde vært rettet, men jeg har aldri hatt så homogen og sømløs bass i surround som nå.

Kalibrering av sub - på 1-2-3.

1. Juster gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på Receiver satt til -20 dB.

2. Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz

3. Kjør romkorreksjon i Receiver

Bruk Avia DVD/DVE/Calibrator og RadioShack.

Han går etterpå inn og kjører LFE 6db hot i reciver
    Men vilken avstand til subb bruker du. Er den lik oppmålt avstand, eller har du lagt til noe?
    Avstanden er den som prosessor satte......7,4m. reell avstand er 3,4m bak meg, i venstre hjørne.
    Missforsto deg, trodde du hadde forandret avstand i henhold til Flageborg metoden.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.639
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Når det gjelder topic i tråden konkluderer jeg med at hovedregelen er at kino er best hjemme ( sett bort fra sal 1 på ringen kino i oslo) hvis vi ser på lyden isolert.
    Men det er jo flere parameter som er med på å gjøre filmkosen komplett. De/den man er sammen med, tilgang på comfort (do, snop, drikke osv) Reise frem og tilbake i drittvær o.l.....Samt at den totale prisen man betaler for et besøk for 2-4 familiemedlemmer 1-3 ganger i mnd. forsvarer et komplett superoppsett hjemme:cool:

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Når det gjelder topic i tråden konkluderer jeg med at hovedregelen er at kino er best hjemme ( sett bort fra sal 1 på ringen kino i oslo) hvis vi ser på lyden isolert.
    Men det er jo flere parameter som er med på å gjøre filmkosen komplett. De/den man er sammen med, tilgang på comfort (do, snop, drikke osv) Reise frem og tilbake i drittvær o.l.....Samt at den totale prisen man betaler for et besøk for 2-4 familiemedlemmer 1-3 ganger i mnd. forsvarer et komplett superoppsett hjemme:cool:
    Enig i alt. Men vet ikke om Ringen kino er så bra.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    kjøpte meg gardians of the galaxy i dag , den har vel noen fete lfe spor , noen som kan legge ut målinger på den , på forhond en stor takk :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Noen som har sett Gurdians of the galaxy , lurer på om det er bra lfe lyd spor i denne.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Noen som har sett Gurdians of the galaxy , lurer på om det er bra lfe lyd spor i denne.
    Syntes det svingte godt av denne ja, spesielt ned fjellsiden .. ;)

Graver ikke veldig dypt men det som er der er av god kvalitet og trykker godt ifra seg.

Guardians of the Galaxy - Discussion & Poll - CLOSED - Bass Content - Data-Bass Forums
    Tøft da skal jeg se denne i kveld, dama skal på nattevakt, og da kan jeg dra på litt slik jeg ønsker i lyd nivå, men skal fjerne ting som står på subwoofrene mine, som ps4 spakene. Sist gang ødela jeg en + glasset på racken gikk :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Åssen Subwoofer er det du har da:confused: Her kan jeg sette en tier på høykant og dra på opp til 130 db uten at den velter.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Åssen Subwoofer er det du har da:confused: Her kan jeg sette en tier på høykant og dra på opp til 130 db uten at den velter.
    Veltet ikke vibreringen som gjorde det, slik at spaken kom på kanten av racken og ned i gulvet, så var det en vase som datt ned på glasset mitt på racken, så kom en poff lyd og der var hele glass platen knust. Var ikke så tjukk denne glass platen. Men skal kjøpe ny til racken den får holde til jeg kommer meg til lytterommet.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Gjorde det samme med en 100 lapp og ved første smell så vekslet den seg til tiere ...... jepp.
    å selfølgelig skal dette overdrives , var bare uflaks alle kan oppleve det. Skulle ha tenkt meg om jeg å , flyttet det som stod oppe på suben som er stacket i høyden. Har en lade stasjon stående oppå der til ps4 spakene mine , og en vase og i det denne scenen fra lock down kommer ned fra broen så hadde jeg det temmelig høyt her , så vibrerte det og spaken ble ødelagt når den traff gulvet + vasen traff kanten på glasset på racken min. Trudde nå disse spakene tålte mer enn dette men tydeligvis ikke , vist ikke spaken var dårlig fra før da.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Senk skuldrene, det var en spøk...

Her er en borte på AV-forum som også guffet litt på...

HÆLVETE.jpg

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Senk skuldrene, det var en spøk...
    Var ikke ment sånn authentic vet det var en spøk , skulle sett inn tunge merket etter overdrives men fant det ikke men gjorde det nå :p Må få høre oppsettet din en gang authentic vist jeg kan.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Det ordner vi bare å sende en pm om du er i nærheten av Lillestrøm noengang :)

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    457
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Jeg så film.

2e112458d3e35d5f5eee83a4b30f857d.jpg

Lockdown droppper ned på gangbroen... dermed falt ene svs`n ned og laget faenskap.

Dolby Atmos bass er seriøse saker, men var ikke høyere en normat ( MV -12dB )

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    He he... Film for en ny mening når interiøret for store bevegelser.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg så film.

Vis vedlegget 312056

Lockdown droppper ned på gangbroen... dermed falt ene svs`n ned og laget faenskap.

Dolby Atmos bass er seriøse saker, men var ikke høyere en normat ( MV -12dB )
    Å var det du svs, gikk det bra med, subwooferen og resten av tingene dine da, synes mono blokkene som stod på gulvet fikk også litt på seg i farten.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    457
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Tømte de 2 Doxa forsterkerne for glass så de funker.

Svs`n funker, fikk en bulk i grillen.

TV stativet gikk hedens. Herdet glas utover hele stua i en eksposjon.

Tvn fikk en skrape fra subben, heldivis bare lakkskade.

EQ-1 og Dabee har større glasskader i chassiet, heldivis lukket konstruksjoner på begge.

Centeren har glasskraper under. Pianogloss + glasskraper, ikke pent.

Enda er det glasskår i teppene til en støvsuger sterk nok til og suge opp glasskårene kommer min vei.

Så nå er begge SVS`ene sikret i veggen og det ligger antiglide duk under de.

Aa.jpg

Pluss litt Paracord. Så nå skulle de ikke flytte nok på seg til og falle noen vei

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Tømte de 2 Doxa forsterkerne for glass så de funker.

Svs`n funker, fikk en bulk i grillen.

TV stativet gikk hedens. Herdet glas utover hele stua i en eksposjon.

Tvn fikk en skrape fra subben, heldivis bare lakkskade.

EQ-1 og Dabee har større glasskader i chassiet, heldivis lukket konstruksjoner på begge.

Centeren har glasskraper under. Pianogloss + glasskraper, ikke pent.

Enda er det glasskår i teppene til en støvsuger sterk nok til og suge opp glasskårene kommer min vei.

Så nå er begge SVS`ene sikret i veggen og det ligger antiglide duk under de.

Vis vedlegget 312062

Pluss litt Paracord. Så nå skulle de ikke flytte nok på seg til og falle noen vei
    Ja fimene som er kommet med dolby atmos er heavy i lydsporet , har selv dolby atmos i min onkyo tx-nr 838 som jeg har i stuen. Fantastisk film lyd har denne onkyoen det skal den ha , men pruker primare i 22 dac når jeg skal spille musikk i 2.0 her har ikke onkyoen en sjangs. Ellers er jeg strålende fornøyd med oppsettet slik jeg har det i stuen nå , men gleder meg enda mer til jeg får lytterommet mitt , skal bli så godt og få et rom for seg selv , der jeg kan gjøre hva jeg vil. Blir mye testing av godsaker i det lytterommet til jeg finner lyd nirvana det har jeg bestemt meg for. Skal ikke klage på det jeg har nå , men når man kommer oppi prossesorer som ligger på 40000 kr og effektforsterkere som primare a 32 , a 60 , ati at 6605 , eller nad m serien ja da begynner det og bli temmelig rått :) hifi galskapen lenge leve :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn