Keystrobe

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Vurderer å kjøpe KeyStrobe-duo + Reference Standard disc for å sjekke hastigheten på platespiller, noen som har erfaring med disse? Er det bare å kjøpe den rimeligste pakken som jeg vurderer, eller bør jeg kjøpe en av de andre.?


keyStrobe-duo.jpg

Buy
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Jeg hadde allerede disc, og kjøpte derfor bare en keystrobe-duo. Jeg kunne ikke se at jeg hadde behov for funksjonene på de dyrere enhetene. Keystrobe-duo har fungert akkurat som forventet, men jeg er litt i tvil om hvor nøyaktig slike strobe-tester er mht til å få innstilt riktig hastighet. På min platespiller var det et ganske stort intervall hvor mønsteret stod stille selv om jeg skrudde på hastighetsskruen. Dette intervallet ble noe redusert når jeg byttet fra 50hz til 60hz mønster og lys, men likevel usikker på hvor nøyaktig hastigheten har blitt innstilt. I fremtiden vil jeg kanskje vurdere å kjøpe en lasermåler med display, slik at jeg kan lese av nøyaktig hastighet.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Hvor nøyaktig bør en slik lasermåler være, og hva koster slikt?
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Jeg antar at de fleste lasermålere vil være ganske nøyaktige. Har sett de dukke opp på ebay en gang i blant, men husker ikke i farten hvilke priser jeg har sett. Mener å huske prisene var relativt overkommelige. En ulempe med strobe-måling hos meg har vært at hullet på disc'en er litt større en spindelen på platespilleren, slik at den ikke nødvendigvis går korrekt rundt (uten at jeg vet hvor mye det ev. skulle bety for hastighetsmålingen), og også at mønsteret, selv når det står stille, vibrerer litt, slik at det er vanskelig å være sikker på at det ikke er noen minimale ujevnheter i hastigheten. Jeg vil tro at man ikke støter på slike problemer med en lasermåler.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Ikke alle som er enige i dat.



F
ra tråden: RPM måler


Sitat fra McKjell
Fant denne turtallsmåleren med laser hoss Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...r-laser-15294/

Tenkte å bruke denne til å finne ut om snurreren snurer ved riktig hastighet :) Noen som har prøvd denne eller noen som har en formening om den?


Audiomix:

Totalt antall omdreininger:1–99999 omdreininger Oppløsning: 0,1 rpm (2–999,9 rpm) 1 rpm (> 1000 rpm) Prøvetakingstid: 0,5 s (> 120 rpm)

Du ser at denne kanskje ikke er så godt egnet for å måle lave turtall.
Finn heller stroboskopskive og "blinklys". Enkelt å justeere etter.​
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Ok, jeg har ikke selv prøvd lasermåling, så mulig noen innretninger er unøyaktige. Jeg mener imidlertid at f.eks. Linn bruker en automatisk lasermåler med Radikal-strømforsyningen. Sutherland Timeline skal også være nøyaktig, men mulig den koster mer enn den smaker. Uansett skulle man tro at en løsning som den Linn bruker, hvor et område på tallerkenen maneres, og kalibrering skjer ved å telle at den går et korrekt antall omdreininger pr tidsenhet, bør kunne lages nøyaktig nok. Jeg vil tro at strobe-måling sikkert også er nøyaktig nok for normal bruk, men jeg er altså usikker på om det er mer å hente. (Jeg synes for øvrig også at varianten som var integrert i mange direktedrevne spillere på åttitallet, med strobe-mønster inngravert direkte i tallerkensiden, og et strobelys montert i fast posisjon ved siden av, virker som en mer betryggende løsning, men det hjelper vel ikke så mye hvis man ikke har en slik spiller...)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Jeg har en gammel Garrard og Kenwood som har dette, men den nye "dyre" spilleren min har det ikke, og heller ikke Regaen har dette. (Usikker på om det er mulig å justere dette selv på Regaen) Var det noen som sa fremskritt?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Den hade jeg glemt, kan jo være like så greit det om den fungerer.(Noe du sier den gjør). Hvordan nøyaktig gikk din Raven med "fabrikkinnstilling" ?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Den hade jeg glemt, kan jo være like så greit det om den fungerer.(Noe du sier den gjør). Hvordan nøyaktig gikk din Raven med "fabrikkinnstilling" ?

Nå er det en stund siden så jeg har nesten glemt, men det var ett par knepp en og annen vei om jeg husker riktig.
Personlig har jeg ingenting og sammenligne med, men en svoren vinyltilhenger i Sandnesområdet har testet den mot gode og dyre stroboskoplamper og mener denne er nøyaktig like spot-on.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Virker som den enkleste og rimeligste løsning, tror jeg prøven en slik. Takker for tips.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Fungerte helt grei denne. TW1 gikk for fort både på 33 og 45, måtte 5-6 knepp ned på 33.
(Rega'en gikk som også for fort, men det var kanskje forventet?)
 
Topp Bunn