I denne tråden http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53631.0.html
handler det om forbedring av lydgjengivelse i anlegget fra en eller annen type mac.
Jeg har prøvd dette sjøl og som jeg har nevnt i nevnte tråd så mener jeg bestemt at det er lydforbedrende som et (lite, alt er relativt) slør som er fjernet.
Foreløpig er det forklart med at macen øker sin ytelse og det er akkurat det jeg her vil ha innspill om.
Som en del sikkert vet/skjønner så er jeg laangt fra noen racer på data.
Jeg bruker kun ren iTunes og kun redbook formatet (cd).
Jeg har en iMac (9,1) med OSX 10.6.5
Prosessor 3.06 Ghz Intel Core 2 Duo
Hukommelse 4GB 1067 MHz DDR3
Jeg har ikke peiling på hvordan dette med eventuell økt ytelse ved å bruke Kernel 64 bit virker.
Jeg husker at vg. for en tid tilbake ramset opp en del tiltak en kunne foreta for at maskinen skulle yte best mulig for musikkavspilling og en del av de rådene har jeg fulgt siden.
Hva og hvilke data er det som medfører økt ytelse?
Jeg regner med at hukommelse er en av de viktige her og kanskje prosessor?
Det jeg da lurer på er hvor mye ytelse som er nok ved f.eks. redbookformatet ?
Eller er det ingen øvre grense :
Og hvilke ytelser/mål er eventuelt de viktigste?
Jeg spør av 2 grunner det første er ren nysgjerrighet og ønske om å forstå.
Det andre er at jeg nok på sikt kan tenke meg en macmini brukt som ren musikkavspiller og da kan jeg jo fjerne alt av programmer som ikke er nødvendig for musikkavspilling...................og der i gjennom øke ytelsen?
Også for å kunne få prøvd/fulgt med på utviklingen av hirez, som ikke funker pr. idag med trådløst/AE.
Kan det da forholde seg slik at enkelte med i utgangspunktet "svakere/sterkere" macer rent ytelsesmessig får andre "størrelsesmessige" forbedringer enn andre, selv om alle eventuelt får inntrykk av bedre lyd?
Kanskje litt rotete formulert, men jeg håper at de kloke forstår 8)
Mvh.KW
handler det om forbedring av lydgjengivelse i anlegget fra en eller annen type mac.
Jeg har prøvd dette sjøl og som jeg har nevnt i nevnte tråd så mener jeg bestemt at det er lydforbedrende som et (lite, alt er relativt) slør som er fjernet.
Foreløpig er det forklart med at macen øker sin ytelse og det er akkurat det jeg her vil ha innspill om.
Som en del sikkert vet/skjønner så er jeg laangt fra noen racer på data.
Jeg bruker kun ren iTunes og kun redbook formatet (cd).
Jeg har en iMac (9,1) med OSX 10.6.5
Prosessor 3.06 Ghz Intel Core 2 Duo
Hukommelse 4GB 1067 MHz DDR3
Jeg har ikke peiling på hvordan dette med eventuell økt ytelse ved å bruke Kernel 64 bit virker.
Jeg husker at vg. for en tid tilbake ramset opp en del tiltak en kunne foreta for at maskinen skulle yte best mulig for musikkavspilling og en del av de rådene har jeg fulgt siden.
Hva og hvilke data er det som medfører økt ytelse?
Jeg regner med at hukommelse er en av de viktige her og kanskje prosessor?
Det jeg da lurer på er hvor mye ytelse som er nok ved f.eks. redbookformatet ?
Eller er det ingen øvre grense :
Og hvilke ytelser/mål er eventuelt de viktigste?
Jeg spør av 2 grunner det første er ren nysgjerrighet og ønske om å forstå.
Det andre er at jeg nok på sikt kan tenke meg en macmini brukt som ren musikkavspiller og da kan jeg jo fjerne alt av programmer som ikke er nødvendig for musikkavspilling...................og der i gjennom øke ytelsen?
Også for å kunne få prøvd/fulgt med på utviklingen av hirez, som ikke funker pr. idag med trådløst/AE.
Kan det da forholde seg slik at enkelte med i utgangspunktet "svakere/sterkere" macer rent ytelsesmessig får andre "størrelsesmessige" forbedringer enn andre, selv om alle eventuelt får inntrykk av bedre lyd?
Kanskje litt rotete formulert, men jeg håper at de kloke forstår 8)
Mvh.KW