Kenwood platespiller

Max

Fersking
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
0
Var en tur på loftet forleden og der snublet jeg over min Kenwood platespiller. Det er en helt manuell spiller og drivverket er montert på en marmor? plate, tung som et uvær. Har påmontert SME arm og ble satt opp på loftet da stiften ble brukket i et lystig lag.
Har hatt den så lenge at jeg ikke husker når jeg kjøpte den brukt. Må være stein gammel.

Er det noen her som kjenner til denne typen spillere evt. når de ble produsert og hva prisen lå på nytt?
Er kvaliteten så bra at det kan være regningssvarende å investere i nytt MC element og sette den i drift igjen?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Det er rett som Kjell-B sier.
Kenwood hadde en som het KD 500
Denne hadde ikke marmorchassis men et presset steingods chassis.
Kostet rundt 2000,-  uten arm i 78
armen kostet ca 900-1000,- i samme periode (3009 serie IIimp. arm)
Og JA denne spilleren fortjener et virkelig godt element,forutsatt at motor virker OK.
Mvh Jan I

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Uten å starte en diskusjon om hva som er best ...

Jeg er vokst opp med påstanden om at remdrevet generelt er best (vs direktedrevet) men dette er vel kanskje en sannhet med modifikasjoner...

Har selv funnet en Pioneer PL530 på loftet hos min far (.
Direktedrevet sak fra siste halvdel av 70 tallet med ganske sober finnish:
http://www.thevintageknob.org/PIONEER/PL530/PL530.html

Spiller egentlig ganske OK, men den er utrolig følsom for viberasjon...et fjørlett tapp på chassiset f.eks. gir seg utslag i heftig rumbling.

Tips til hvordan jeg kan redusere problemet til det minimale.?

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Dette var rart, tegningen på bildet viser da vitterligen en remdrevet spiller med rem fra motor til innertallerken. Men-men samma det, bare heng spillern opp på en vegghylle du og kos deg.

mvh

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Her er jeg enig med Kjell_B,
dette var noe av det bedre av platespillere på 70-80-tallet.
Kenwood hadde mange bra modeller, som kulminerte med den fantastiske L-07D (å som jeg angrer på det salget!)

LPA

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.653
Sted
Ville vakre Våler kalles det.
Torget vurderinger
39
Av hel-manuelle Kenwood "marmor" spillere fantes det også modeller som KD 550 og KD 600. KD500 ble som regel levert med en SME serie III da denne var det nye "hotte" alle skulle ha rundt 1977-1978 og de aller fleste butikkene hadde spesialpris på denne kombinationen ofte sammen med et ADC eller Pickering XSV-3000 element. KD-600 er arvtageren til KD 500 og har bedre motorstyring med quartz lås, den sistnevnte har også en annen blanding i "marmoren" slik at den fremstår som noe hvitere i fargen enn det KD 500 gjør som ofte kan gul'ne litt i fargen.
KD 500 har et lite problem med at noen av polene på motoren kan dø og spilleren har da litt problem med og holde korrekt hastighet, skjer det med din spiller så sett den tilbake på loftet og ikke forsøk og fiks det, mange har prøvd før deg og ingen jeg har hørt om har lyktes med og fikse det.......... desverre, men hører du om en som fikser det, så send mailadresse til meg, jeg har en KD 500 som trenger litt omsorg i så måte.
Mvh Rudi.

K

Kjell_B.

Gjest
Ja enig med Rudi, det kan være problemer med motoren til KD-500, men ta ikke sorgene på forskudd. Er den i orden har du en virkelig flott spiller.

KD-600 er selvfølgelig bedre pga bedre motor-system.

Max

Fersking
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
0
Takker så mye for tilbakemeldingene.
Får nok investere i et nytt element og overbevise kona at jeg må ha plass til platene i stua.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.271
Sted
Nøtterøy
Har selv en Kenwood platespiller som jeg er meget godt fornøyd med. ( KD-770D direktedreven og Quarts styrt med rett arm) Er det noen som kjenner til hvordan denne er sammelignet med andre Kenwood spillere?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.653
Sted
Torget vurderinger
39
Akurat KD 770 har jeg aldrig eid, men jeg har hatt KD 750 som jeg går utifra at er spilleren du på en måte har MKII utgaven av og som helt sikkert er et hakk bedre på et eller flere områder enn det KD 750 er. Mest sansynlig består din spiller av et MDF plint som er høyglanslakkert, stemmer det ? Dette er en spiller med orginalarm og mest sansynlig en eller annen lift mekanisme, nå er ikke jeg altfor glad i orginale Kenwood armer, men bevares man kan da sikkert få til et godt resultat med den med litt varsom matching med en ikke altfor stiv pickup, faktisk har alle de orginale Kenwood armene jeg har justert opp/satt på ny pickup spillt best med medium compliance elementer. Spilleren i seg selv har jo et relativt tungt chassi og hvis du har satt den på et sett dempeføtter av litt stiv type så låter den sikkert "utenpå" de aller fleste tidligere Kenwood modeller og må vel bare se seg slått av KD 990 av de "normale" Kenwood spillerne, L07 og L09 er nok enda bedre. En ting jeg over årene har lært meg er at hvis man tar trafoen ut av plintet på disse spillerne så er det en vesentlig lydforbedring da Kenwood aldrig var veldig flinke til og dempe denne, trafoen lager ørsmå vibrasjoner som forplanter seg i hele chassiet, dette gjelder merkelig nok alle spillerne helt opp til KD990. På KD500/550 er det bare et must og gjøre denne modifikationen, på de andre spillerne er forbedringen mindre men alikevel svært merkbar. Som Kenwood platespiller "fan" synes jeg det er gøy og høre at eldre "slitere" kommer til heder og verdighet igjen, dette er klassikere som med små justeringer kan konkurere med nesten hvilken som helst ny moderne og tildels ganske dyr spiller.
Mvh Rudi.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
483
Sted
Bergen
Dersom man finner en Kenwood platespiller på loppemarkedet, er dette noe verdt å se nærmere på uansett? Ble Kenwood navnet kjøpt opp etterhvert som så mange andre merkenavn og brukt på dårlige ting? Mener å huske noe Kenwood på butikker a la Spareland som ikke virket bra.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Dessverre har Kenwood markedsført mange "Plast"-platespillere - spesielt fra midten av 80-tallet. Disse er ikke stort verdt.

Rudi: I L07D er trafoen i en separat boks!

LPA

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.271
Sted
Nøtterøy
 Takk Rudi!
Kenwood spilleren min har som du beskriver høyglanspolert MDF "kasse", tykk alu. platetallerken uten stroboskop som flere av forgjengerne hadde. Den kom originalt med kraftige dempeføtter. Jeg har satt på et Audio Technica AT-OC9 mc element. Er dette et medium compliance element som du beskriver? Spilleren min kjøpte jeg ny for 4500kr uten pckup på 80-tallet.
(bilde på "mitt anlegg")

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Angående gamle Kenwoodspillere på loppemarked kan jeg gi litt info om min.
Jeg har en Kenwood KD2055. Den ble kjøpt ny rundt 1980 og vært i daglig bruk siden. Den er remdrevet, har marmorplate, standard arm med skrufeste for tonearmskall og automatisk stopp (som ikke alltid fungerer).
Jeg har byttet signalkabelen, tonearmskallet (headshell) og benytter for tiden en Grado Prestige Red pick-up. Reima ble byttet for ca. 10 år siden.
Jeg har hatt stor glede av denne og den fungerer fremdeles utmerket.
mvh
Ragnar

K

Kjell_B.

Gjest
  Har selv en Kenwood platespiller som jeg er meget godt fornøyd med. ( KD-770D direktedreven og Quarts styrt med rett arm) Er det noen som kjenner til hvordan denne er sammelignet med andre Kenwood spillere?

Har sett denne omtalt som en topp kvalitets spiller, og med den pickupen du nevner. Den er vel fra begynnelsen av 80-tallet. Selv ville jeg jo også prøvd en Shure ......

Kenwood var generelt hifi i meget høy klasse på 70-tallet, men ble senere mere sånn plast-hifi utover 80-årene (den tiden alt ble dårligere). Var selv eier av en fin tung Kenwood-forsterker i en periode den gang.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.653
Sted
Torget vurderinger
39
LPA Rudi: I L07D er trafoen i en separat boks! LPA[/quote skrev:
Ja ??  siden jeg har en slik stående mindre enn 2 m fra hvor jeg sitter nå så vet jeg det, jeg trodde at alle forstod at man ikke skal flytte trafoen ut av en spiller som ikke har noen trafo innebygd, hva skulle være poenget med det ? Men tydlighvis har jeg ikke klart og få frem det, selvom jeg ganske tydlig skrev at : gjelder alle modeller OPP TIL KD990. Men altså .......... IKKE flytt den IKKE innbygde trafoen ut av plintet/chassiet som ikke har innbygd trafo. Nå må vel alle ha fått med seg det ..........eller ??  ;D ;D ;D
Mvh Rudi.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.653
Sted
Torget vurderinger
39
 Takk Rudi!
Kenwood spilleren min har som du beskriver høyglanspolert MDF "kasse", tykk alu. platetallerken uten stroboskop som flere av forgjengerne hadde. Den kom originalt med kraftige dempeføtter. Jeg har satt på et Audio Technica AT-OC9 mc element. Er dette et medium compliance element som du beskriver? Spilleren min kjøpte jeg ny for 4500kr uten pckup på 80-tallet.
(bilde på "mitt anlegg")

Jeg ville vel i utgangspunktet trodd at OC-9'en var vel stiv, men på den annen side skal jeg ikke uttale meg da jeg ikke har prøvd akurat din Kenwood spiller, men er du fornøyd med lyden så er det da ingen ting og lure på, OC-9 har alltid vært et godt element og som den dag i dag har good value for money. Spilleren må du aldrig kvitte deg med, den er sikkert både vel-lydende og estetisk flott og gir høy eierglede.
Mvh Rudi.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.653
Sted
Torget vurderinger
39
Angående gamle Kenwoodspillere på loppemarked kan jeg gi litt info om min.
Jeg har en Kenwood KD2055. Den ble kjøpt ny rundt 1980 og vært i daglig bruk siden. Den er remdrevet, har marmorplate, standard arm med skrufeste for tonearmskall og automatisk stopp (som ikke alltid fungerer).
Jeg har byttet signalkabelen, tonearmskallet (headshell) og benytter for tiden en Grado Prestige Red pick-up. Reima ble byttet for ca. 10 år siden.
Jeg har hatt stor glede av denne og den fungerer fremdeles utmerket.
mvh
Ragnar

Ja det er en spiller jeg har erfaring med jeg også, det var liksom billig utgaven av KD-500 og kom på markedet i 1978, Hadde en kompis som hadde en slik spiller sammen med Kenwood KR 4070 reciver og Wellex høytalere og det spillte den gang så det stod etter det........................ gode minner. Skal du noen gang kvitte deg med den spilleren må du sende meg en mail først, mangler enn sånn en i samlinga mi serru. ::)
Mvh Rudi.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Ha! Jeg hadde også en KR4070, dvs jeg har den ennå. Den er koblet på TV'en via hodetelefonutgangen for å kunne bruke fjernkontrollen til volumet, litt uortodokst kanskje. Jeg kommer neppe til å kvitte meg med platespilleren. Har nettopp fått bygget meg et lite verksted i uthuset som med tid og stunder skal utstyres med kjøleskap, PC og stereoanlegg.
mvh
Ragnar

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Jeg da rota jeg i kjelleren og fant pappa sin gamle Kenwood KD-500 med SME arm og nen pickup det står ADC ZLM. på. +at jeg fant en ny nål i eske.

Er dette noe tess å ta vare på om jeg skal snuse litt på LP? Har 0 erfaring med dette med ønsker å teste vinyl da jeg leser så mye varmt om det.

Invisterer ikke i en RIAA hvis den bare er gammel "møkk" i forhold til nyere rimelige spillere.

ShaunV

S

stikken

Gjest
;D ;D ;DDENNE MÅ DU TA VARE PÅ "MAX", SOM SAGT TIDLIGERE I LINKEN.
EN AV DE BEDRE JAPANSKE!!!  8)
Vh
S

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Det synes jeg du absolutt skal gjøre,ta kontakt på AlternativAudio-forumet der de med erfaring med de litt eldre tingene holder til..

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
;D ;D ;DDENNE MÅ DU TA VARE PÅ "MAX", SOM SAGT TIDLIGERE I LINKEN.
EN AV DE BEDRE JAPANSKE!!!  8)
Vh
S
Hvor mye trenger jeg å legge i en grei og rimelig RIAA(MC) som den nybegynneren jeg er? Skal tross alt snuse på dette med det første. Også har jeg lyst til å bytte ut lakriskabelen med noe litt finere for estetikken sin skyld=P Hvor er dette å få kjøpt?(ikke noe dyre greier)

ShaunV

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Jeg har en Kenwood L04D. Den er vel fra ca -69. Tung, kraftig sak med tykk, tre dekket plint. I følge manualen er det vel ca 0,04% wow og flutter på den. Har søkt på nettet etter flere detaljer/betraktninger uten å finne noe. Er det noe som kan hjelpe meg?

Mvh
Boden9

Topp Bunn