ASJ! Hadde skrevet ett utfyllende referat fra min lytterunde i Bergen. Men, selvfølgelig glemte jeg og lagre og alt jeg hadde skrevet ble slettet. Det var rett før tastaturet røyk ut vinduet, og i sjøen!!! Jeg gidder ikke å skrive alt på nytt, men her kommer ett super-duper kjapt referat fra runden min:
Musik Magazinet:
- Sonus Faber Cremona M på full Naim rigg, med en iPhone som styrte alt. God sammenheng i hele lydbildet. Fin snert i bassen, men litt begrensninger i max volum. Mellombassen klarer ikke helt å "mette" meg, da jeg foretrekker en mellombass med en partypukkel. Til gjengjeld er diskant og mellomtone i superklasse. Magisk! Størrelsen på høyttalerene er perfekt i mitt rom, og finishen er rå lekker!
BMH:
- Canton Vento Reference 5 på Rotel elektronikk fra topp til tå, sammen med den "nye" Rega dacen og squeezebox. Denne Reference serien er nå byttet ut med en ny Reference serie, derfor ble det kjørt gode priser på disse høyttalerene. De hadde kun få sett igjen på lager, kun i svart pianolakk. Førpris var 45k, nå gikk parene ut for 27k. Jeg vil påstå at dette er ufattelig mye lyd for pengene!
Lydbildet var super oppløst, uten å bli for pågående. De var rett og slett en sann fryd og lytte til på all musikk høyttalerene ble fort med. De to 8" som sitter i høyttalerene flytter mye luft, derfor likte jeg bedre bassen som ble presentert her. En anelse mer brumming i bassen, ikke så definert å flott som i Sonusene, men det er ikke krise. Stemmer kom godt frem og her var det også godt samarbeid mellom diskant og mellomtone. Alt i alt en positiv demo, forutenom at det ble spilt utrolig høyt under hele seansen 8)
Renaissance Audio:
- Hos Roald, som forøvrig er en super hyggelig kar ble det spilt på Kef Reference 203/2, sammen med Emm Labs transport og dac, og Edge forsterkeri. Roald spilte først noen spor jeg ikke har kjennskap til, og heller ikke (for å si det rett ut) liker. Det ble uten tvil presentert veldig flott, men vondt og gjøre seg opp en mening om ett system når man ikke kjenner musikken, syns jeg.
Etterhvert ble det spilt litt mer musikk i min gate, og da syns jeg høyttalerene kom til sin rett. Jeg gjorde straks kjennskap på hvor nydelig det låter oppover, slik jeg husker fra min demo av Kef Reference og Naim hos Resonans i Stavanger, samtidig som de kan flytte luft når de skal. Lydbildet er stramt og presis, og veldig direkte. Jeg har hørt Kef Reference på en god del elektronikk etterhvert, og jeg må bare si det at jeg syns de leverer stort sett hva enn de blir koblet opp mot ?! Jeg holder kanskje en knapp på Naim og McIntosh.
Alt i alt en hyggelig dag i Bergens hifi-jungel, og må jeg plassere demoene fra dårligt til best, må det blir Naim + Sonus nederst, og Canton + Rotel og Kef + Emm Labs + Edge på delt førsteplass, litt avhengig hva du ser etter i din søken på god lyden!